Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 05:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
er der nogen der ved om der er koffein i kakao pulver? min lille hundehvalp har nemlig væltet en bøt med kakao pulver på gulvet mens den var alene hjemme. og den har nu en sindsyg energi hun er helt ustyrlig.
ved ikke om det er det rigtige sted jeg har lagt dette emne

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Ja, om ikke koffein så er der i hvert fald nogle stoffer der minder meget om koffein. At det så ikke smager synderligt godt rent er en anden sag, så det er vel begrænset hvor meget den har labbet i sig?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Der er jo masser af sukker i, måske derfor?
Edit: er der tale om ren kako-pulver, eller er det vekao såsom Nesquick O'boy og des lige?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

And skrev:
Der er jo masser af sukker i, måske derfor?
Edit: er der tale om ren kako-pulver, eller er det vekao såsom Nesquick O'boy og des lige?

jo kan være. det er noget ligesom Nesquick og sådan
Tak for svar til alle :peace:

Insane psychedelia user!

ved sku ikke om der er koffein i..

men hunde kan ikke tåle chokolade. mener faktisk at de kan blive temligt syge af det...

Chokolade
Det er ikke selve chokoladen, der er farlig for hunde, men theobromine, der er en bestanddel af chokoladen.
Theobromine giver forskellige reaktioner hos forskellige hunde. Hunde med helbredsproblemer, især epilepsi, er mere påvirkelige af theobromine, end sunde hunde.
Theobromine kan fremprovokere anfald hos hunde med epilepsi, eller anlæg herfor.
Ydermere kan theobromine give uregelmæssig hjerterytme, specielt hvis hunden bliver ophidset. Dette kan så medføre en blodprop i hjertet, som hunden kan dø af.
Theobromine kan også irritere mave-tarmkanalen. Der kan komme blødninger, og i nogle tilfælde kan hunden dø i løbet af få dage.
Theobromine er tilstede i forskellig slags chokolade:
Mælkechokolade: 44-66mg/oz(28,35g)
Mørk chokolade: 450mg/28,35g
koge/bitter og pulverchokolade varierer fra 150-600mg/28,35g
Hvor meget chokolade, en hund kan overleve, afhænger til dels af dens vægt og andre ukendte omstændigheder. Der er ikke meldt om dødsfald hos hunde, der har indtaget mindre end 200mg theobromine/kg hund
Hundens størrelse har stor betydning i denne sammenhæng. Jo mindre den er, jo mere påvirkelig er den over en bestemt dosis, end en større hund er. Derfor er de toksiske doser angivet som mg/Kg.
Theobromine er 14 - 20 timer om at blive udskilt af kroppen. Udskilles gennem leveren.
Skulle hunden have forgrebet sig på en stor mængde chokolade, bør man inden to timer prøve at få den til at kaste op. Er den synligt påvirket eller bevidsthedssløret, skal den straks til dyrlæge.
Er der ingen alvorlige symptomer, kan man give hunden aktivt trækul eller brændt toast. Dette vil danne en kemisk forbindelse, så theobrominen elimineres og udskilles med afføringen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hmm. Plejer hunden ikke selv at kunne tage sig af sig selv? Min hund gik da ud og spiste noget græs, hvis den havde spist noget forkert, hvilket førte til opkast.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

And skrev:
Hmm. Plejer hunden ikke selv at kunne tage sig af sig selv? Min hund gik da ud og spiste noget græs, hvis den havde spist noget forkert, hvilket førte til opkast.

mener også de spiser græs for at kaste op.

Insane psychedelia user!

det kan sku godt være de gør det, ved ikke specielt meget om dyr..
det der står med grøngt var blot noget jeg fandt på dette site:www.hunde-info.dk/page4.shtml

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
And skrev:

Hunde kan brække sig af chokolade, men det er ikke altid, og spørgsmålet er som om det er i tide eller utide.
Da kilden fortæller at det er sket at hunde har spist det chokolade med fatale følger, så må vi gå ud fra, at de hunde har optaget theobrominen.
ja kilden taler for sig selv, så vidt jeg har ved så synes hunde godt om chokolade, men det er ikke helt så godt for dem.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
På et tidspunkt kunne man købe ren kakao, hvor der lige frem stod på æsken at kakaoen indholdte et psykoaktivt stof, therobromin. Jeg forsøgte så at over doserer kakaoen, hvilket jeg så vil fraråde, fordi jeg simplethen fik det skidt. Effekten mindede meget om koffein i store doser. Altså svedture, rustende hænder og feberligende ubehag. Men bare mere ubehaglig end koffein, dette kunne dog også skyldes at jeg aldrig før har prøvet stoffet, da kaffedrikkere med et massivst forbrug, ikke oplever nær som mange sideeffekter, som folk der aldrig har drukket kaffe før. Så man kunne forstille sig at man kunne træne sig til at indtage store doser therobromin.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Hvis i er interesserede i kakaos psykoaktive effekt, hvorfor så ikke spise en plade god, mørk chokolade med højt kakaoindhold, istedet for at labbe tørt og uappetitligt kakaopulver i sig? Det er da lidt mere elegant. :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Koffein metaboliseres i menneskekroppen til 3 stoffer - Et af dem er therobromin.

Og wikipedia supplerer lidt ekstra info til de interesserede:

* Paraxanthine (84%): Has the effect of increasing lipolysis, leading to elevated glycerol and free fatty acid levels in the blood plasma.
* Theobromine (12%): Dilates blood vessels and increases urine volume. Theobromine is also the principal alkaloid in cocoa, and therefore chocolate.
* Theophylline (4%): Relaxes smooth muscles of the bronchi, and is used to treat asthma. The therapeutic dose of theophylline, however, is many times greater than the levels attained from caffeine metabolism.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Drupe skrev:
Hvis i er interesserede i kakaos psykoaktive effekt, hvorfor så ikke spise en plade god, mørk chokolade med højt kakaoindhold, istedet for at labbe tørt og uappetitligt kakaopulver i sig? Det er da lidt mere elegant. :wink:

Hvem snakker om at labbe kakaopulver? :)
Det er hans hund, der har spist det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]