Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 22:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Kan ikke finde nogen troværdig info omkring dosering af fentanyl, så jeg er interesseret i jeres personlige erfaringer. Hovedsaligt bare hvor stærkt det er sammenlignet med andre opiater. Tænker helt specifikt på 133 mikrogram sugetabletter. Går ud fra at de kan tygges og holdes i munden for hurtigere optagelse -- men hvad svarer sådan en fætter til i fks oral morfin/oxy/kodein/whatever?

http://www.globalrph.com/narcoticonv.htm siger at 100mg oral morfin = 330 mikrogram IM/IV fentanyl, hvilket umiddelbart virker ret vanvittigt.

[Jeg behøver ingen advarsler. Jeg ved at fentanyl er stærkt ad helvedes til. Lover at jeg ikke dræber mig selv :wink:]

Medlem

Citat:
men hvad svarer sådan en fætter til i fks oral morfin/oxy/kodein/whatever?

Har ingen erfaring med fentanyl, men kunne forestille mig det er sådan noget her du leder efter - her kan du se den relative styrke (ved oralt indtag) i forhold til en bred vifte af opioider, med morfin som referencepunkt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Equianalge ... tric_chart

Det giver fin mening at 100mg oral morfin svarer til 330 µg fentanyl IV/IM. Morfin har en temmelig lav oral biotilgængelighed (20-40%), og IV/IM biotilgængeligheden for fentanyl er nok +90%. Givet at fentanyl er 50-100 gange mere potent end morfin, så går det nogenlunde op.

Jeg håber du ved hvad du laver. Det er mit indtryk at fentanyl ikke er videre rekreationelt, men hovedsageligt bruges af kroniske smertepatienter og hardcore narkomaner der skal bruge et relativt billigt og uhyggeligt stærk præparat for at holde abstinenserne stangen.

Grunden til at medicin kommer i sugetabletter er som regel at det har højere biotilgængelighed når det indtages sublingualt (under tungen) frem for oralt. Det går altså ikke bare hurtigere, men kan også være stærkere.

Medlem
Brugeravatar

TurboDiesel skrev:
Det giver fin mening at 100mg oral morfin svarer til 330 µg fentanyl IV/IM. Morfin har en temmelig lav oral biotilgængelighed (20-40%), og IV/IM biotilgængeligheden for fentanyl er nok +90%. Givet at fentanyl er 50-100 gange mere potent end morfin, så går det nogenlunde op.

Mente netop det modsatte; jeg tror at 330 mkg fentanyl IM/IV er LANGT stærkere end 100mg oral morfin. Jeg stoler simpelthen ikke på de der online beregningsprogrammer. Ifølge dem er 30mg oral morfin = 20mg oral oxycodon... Hvilket efter min erfaring er fuldkommen forkert; oxy er nærmere 5 (minimum) gange stærkere end morfin ved oral indtagelse. Jeg kan sagtens klare 400mg oral morfin, mens en rekreationel dosis af oxy for mig er 40-80mg...

TurboDiesel skrev:
Jeg håber du ved hvad du laver. Det er mit indtryk at fentanyl ikke er videre rekreationelt, men hovedsageligt bruges af kroniske smertepatienter og hardcore narkomaner der skal bruge et relativt billigt og uhyggeligt stærk præparat for at holde abstinenserne stangen.

Jeg ved hvad jeg laver, hvilket var grunden til at jeg sagde at jeg ikke behøver en advarsel. Jeg har meget stor erfaring med opiater. Mht. fentanyls rekreationelle potentiale, så er det korrekt at det generelt anses som havende mindre eufori end de fleste andre opiater, samtidig med at det er voldsomt sederende. Jeg overvejer at prøve det af ren nysgerrighed. Det er et af de eneste af de "normale" opiater som jeg endnu ikke har prøvet.

TurboDiesel skrev:
Grunden til at medicin kommer i sugetabletter er som regel at det har højere biotilgængelighed når det indtages sublingualt (under tungen) frem for oralt. Det går altså ikke bare hurtigere, men kan også være stærkere.

Njah. De fleste opiater har bedre oral BA. Det er korrekt lige i dette tilfælde, men det er nu stadig den hurtige optagelse der er pointen; det bruges netop til meget akutte smerter, hvor øjeblikkelig lindring er påkrævet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Hej - jeg har selv haft nogle stykker af netop de 133ug sugetabletter du beskriver.. Du vil højst sansynligt ikke få noget godt ud af at tygge i dem og sluge, de optages hurtigt gennem mundehulen og det er de også beregnet til jo =)!

Uden tollerence, har jeg forsøgt mig med både halve, og sidenhen (et par dage senere) en hel... Da det optages så hurtigt kan du sagtens redosere! Men kan fortælle dig, at kurven er meget stejl, den er bestemt ikke liniær men helt bestemt meget eksponentiel! Vil nok sammenligne 133ug fentanyl under tungen som 30-100mg oxycodone og grunden til det store spring, er at det optages på den måde det gør, så spytproduktion og hvor meget du sluger (!:P), kontra slimhinden har meget at sige og mine oplevelser med samme doseringer har ikke været ens... Jeg har det faktisk dårligt med at rådgive omkring dette, men mine erfaringer skal ikke være hemmelige!

Prøvede engang nogle plastre sat på min krop hvor jeg intet kunne mærke (dosen kan jeg ikke huske desværre), selv efter 24 timer - så valgte i min kådhed at klippe meget, altså meget små strimler og putte det i en kop kaffe, her tog jeg meget små, og igen altså meget små slurke, ventede omkr 30min mellem hver slurk - alligevel endte jeg med at nodde for hårdt, hvilket ikke var min intention, og kreere et ok langt cigaretbrændemærke på mit inderlår og min daværende stol.. Det tog helt afgjordt røven på mig og vippen vippede og svejede, mens jeg stod på tæer med balancen i uorden, lige på kanten, vil jeg tro...

Din fordel her, er at du har et farmaceutisk rent produkt! Men gør dig selv den tjeneste at have en ven ved din side, indtil du ved hvad du kan tåle etc - jeg lærte i hvertfald lektien da jeg legede superman med de føromtalte plastre...

God vind & Held og lykke! =)

Medlem

Tjah. De fleste kilder jeg kunne finde er enstemmige. Den her fra bluelight (med sine egne kilder/referencer) sammenligner IV styrke med 10mg morfin som referencepunkt. Her hævdes det også at fentanyl er 100x mere potent end morfin:

http://www.bluelight.org/vb/threads/564 ... sion-Chart

Men hvis der på nogen måde kan sås tvivl om deres nøjagtighed, så er det helt sikkert nødvendigt at høre fra folk med personlig erfaring først - der kan jeg sagtens følge dig.

Citat:
Ifølge dem er 30mg oral morfin = 20mg oral oxycodon... Hvilket efter min erfaring er fuldkommen forkert; oxy er nærmere 5 (minimum) gange stærkere end morfin ved oral indtagelse. Jeg kan sagtens klare 400mg oral morfin, mens en rekreationel dosis af oxy for mig er 40-80mg...

Nu er det værd at have in mente at der er tale om ækvianalgetiske doser. Det siger i og for sig ikke noget om hvor rekreationelle de er. Mange folk oplever ikke morfin som særlig rekreationelt før de kommer op i meget høje doser - men det ændrer ikke ved at det er et vanvittig effektivt analgetikum ved doser der er lavere end rekreationelle.

Nu fik det her mig også til at tænke på om sådan nogle ækvianalgetiske tabeller tager højde for biotilgængelighed når de sammenligner relativ styrke. Hvis de ikke gør det kunne det jo være en forklaring på din oplevelse af at oxycodon er meget stærkere end morfin, da oxycodon har en højere biotilgængelighed. Men det må de næsten gøre. Ellers ville det sgu være lidt fjollet.

Citat:
Jeg ved hvad jeg laver, hvilket var grunden til at jeg sagde at jeg ikke behøver en advarsel. Jeg har meget stor erfaring med opiater. Mht. fentanyls rekreationelle potentiale, så er det korrekt at det generelt anses som havende mindre eufori end de fleste andre opiater, samtidig med at det er voldsomt sederende. Jeg overvejer at prøve det af ren nysgerrighed. Det er et af de eneste af de "normale" opiater som jeg endnu ikke har prøvet.

Yeah, men du slipper ikke alligevel - det er jo et harm reduction board :wink:.

Citat:
Njah. De fleste opiater har bedre oral BA. Det er korrekt lige i dette tilfælde, men det er nu stadig den hurtige optagelse der er pointen; det bruges netop til meget akutte smerter, hvor øjeblikkelig lindring er påkrævet.

My bad - jeg tænkte på fentanyl da jeg skrev det. Skulle have været mere specifik.

Medlem
Brugeravatar

HopIFjordeN skrev:
Hej - jeg har selv haft nogle stykker af netop de 133ug sugetabletter du beskriver.. Du vil højst sansynligt ikke få noget godt ud af at tygge i dem og sluge, de optages hurtigt gennem mundehulen og det er de også beregnet til jo =)!

Yep. Skrev netop også tygge og holde dem i munden :P

HopIFjordeN skrev:
Uden tollerence, har jeg forsøgt mig med både halve, og sidenhen (et par dage senere) en hel... Da det optages så hurtigt kan du sagtens redosere! Men kan fortælle dig, at kurven er meget stejl, den er bestemt ikke liniær men helt bestemt meget eksponentiel! Vil nok sammenligne 133ug fentanyl under tungen som 30-100mg oxycodone og grunden til det store spring, er at det optages på den måde det gør, så spytproduktion og hvor meget du sluger (!:P)

Præcis sådan et svar jeg ledte efter, mange tak. Synes også at det giver meget mere mening at du sammenligner det med en rimelig solid dosis oxy. Passer bedre med mine egne forestillinger.

HopIFjordeN skrev:
Prøvede engang nogle plastre sat på min krop hvor jeg intet kunne mærke (dosen kan jeg ikke huske desværre), selv efter 24 timer - så valgte i min kådhed at klippe meget, altså meget små strimler og putte det i en kop kaffe, her tog jeg meget små, og igen altså meget små slurke, ventede omkr 30min mellem hver slurk - alligevel endte jeg med at nodde for hårdt, hvilket ikke var min intention, og kreere et ok langt cigaretbrændemærke på mit inderlår og min daværende stol.. Det tog helt afgjordt røven på mig og vippen vippede og svejede, mens jeg stod på tæer med balancen i uorden, lige på kanten, vil jeg tro...

Din fordel her, er at du har et farmaceutisk rent produkt! Men gør dig selv den tjeneste at have en ven ved din side, indtil du ved hvad du kan tåle etc - jeg lærte i hvertfald lektien da jeg legede superman med de føromtalte plastre...

God vind & Held og lykke! =)

De der plastre er jo også designet så de frigiver meget små mængder løbende. Ikke underligt at det ingen effekt gav. Den mest almindelige måde at bruge dem på til sjov og spas, er vist nok at klippe/skære dem i stykker og presse den der gele-agtige masse ud, og indtage den sublingualt eller via fordampning på sølvpapir som med heroin.

Mht. dit råd om en trip sitter, så har jeg desværre ingen bekendte som jeg tør betro med mit opiatbrug... Opiater er helt og aldeles haram i min omgangskreds. Skal dog nok passe på. Har som sagt ret omfattende erfaring med disse stoffer, og min tolerance er ret høj (Skal æde næsten et halvt gram morfin for at nodde ordentligt... Og jeg er ikke engang fysisk afhængig. Dette er bare hvad der sker når du bruger opiater rekreationelt i årevis uden at tage lange pauser...). Starter med en meget lav dosis.

Hvor lang tid varede rusen da du brugte sugetabletterne?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Ja, plastrene er en liga for sig, når de bliver brugt på den måde - det var dog ikke dem med gele i, men en anden type... Det kommer jeg aldrig til at gentage=)

Min hukommelse svigter lidt, men mener at jeg havde en solid rus i 5-6-7 timer på tabletterne, men redoserede også en smule - så ret lang tid, men mindes ikke at jeg var påvirket dagen efter, som det kan være tilfældet med andre opioider...
Tabletterne er overraskende små og opløses ret hurtigt, så ser ingen grund til at knubse dem mellem tænderne, men om det gør en egentlig forskel tror jeg ikke.. =)

Meld gerne tilbage når du har gjort dig nogle erfaringer =)

Da jeg var indlagt i sidste måned, fik jeg fentanyl i IV, og lægerne påstå at det var præcis 84 gange så stærkt som morfin.
Om det er sandt ved jeg ikke:)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]