Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 01:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej,

Jeg har planlagt et syretrip med min ven inden læge. Jeg har gået hos en psykolog on/off i noget tid grundet nogle personlige problemer (jeg er ikke traumatiseret eller lider af nogle personlighedsforstyrrelser, nok mest lidt deprimeret, har lidt lavt selvværd). Jeg tænker dog, at et psykedelisk trip måske ville være godt for mig. Jeg har før taget svampe og haft det fedt, både under og efter trippet (har dog også haft et bad trip, men det var fordi jeg panikkede lidt i en blanding af for høj dosis og dårlig setting).

Mit problem er nu, at jeg hele tiden har den der i baghovedet med "hvad nu hvis at det på en eller anden måde skaber rod i mit hovede og jeg går helt ned på det?". Hvilket ikke er særlig rationelt, da jeg egentlig ikke kan se, hvorfor det skulle ske, men jeg har måske læst for mange advarsler til newbies her på boardet. Jeg har som sagt gået hos en psykolog i noget tid, og er rimelig afklaret med mange af de ting, jeg går og kæmper med. Jeg tror tankerne kommer meget af, at jeg har gået i snart to år og bygget næste trip op til noget kæmpe stort. Samtidig har jeg måske læst lidt for godt op på det, og så er jeg af natur pessimist og er rigtig god til at fokusere på alt det dårlige der kunne ske. Så på den ene side kunne man fristes til at sige, at det måske er en god idé, hvis jeg venter lidt til jeg er mere afklaret. På den anden side tænker jeg også, at et trip måske lige er hvad jeg har brug for. Der er så mange punkter i mit liv, hvor jeg er for dårlig til bare at springe ud i det, men i stedet går og udskyder og udskyder i en evighed.

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, hvad I tænker om det her. Måske nogen har gjort sig lignende overvejelser på et tidspunkt? Jeg ved godt, der lidt er en konsensus herinde om at hvis man er i tvivl, skal man lade være. Og det er måske også den der har påvirket mig så meget, at jeg nu er blevet lidt skræmt. Hvis I har brug for at vide mere, vil jeg med glæde svare så godt jeg kan på spørgsmål.

Det skal desuden siges at jeg er en mand på 22 år. Stoffet vi vil tage er 150 ug AL-LAD - og jeg kan forstå, at det ikke er så mentalt 'udfordrende' som LSD kan være.

Håber på noget input!

Medlem

Meditation er mit første bud. Der er en ret god bog (engelsk) tilgængelig her: http://www.vipassana.com/meditation/min ... nglish.php

Det vil også hjælpe dig imod pessimisme, som er en kedelig måde at anskue verden på. Jeg tror det ville kunne punktere nogle af de katastrofeforestillinger man kan have om at trippet kan gå hen og blive en psykisk togulykke - en vrangforestilling der desværre kan gå hen og blive en selvopfyldende profeti når vi taler psykedeliske stoffer.

Udover det, så hvis du har så meget nervøsitet omkring det, så overvej at skære ned på dosen. Risikoen for bad trips stiger eksponentielt ved højere doser, og er tilsvarende meget lav ved små doser. Jeg ved ikke hvor stærkt AL-LAD er i forhold til LSD, så jeg kan ikke give nogen konkrete bud på en dosis. Det ville helt sikkert tappe noget af intensiteten af oplevelsen, især når det er noget du føler du har bygget op til i to år. Men når du har det sådan som du har det, så er intensitet ikke et ubetinget gode.

Sidste ting, som sikkert er et råd du allerede kender, er at det kan være en god ide at have en benzo i baghånden. Jeg tror den psykologiske effekt af at vide at man har en abort-knap kan være gavnlig i henhold til at få et godt trip, og at størstedelen af den hjælp den kan give ikke ligger i at man tager den, men at man ved at man har muligheden.

Hvor lang tid er der til du vil tage dit trip?

Medlem

Hey, mange tak for svaret, det er virkelig brugbart. Jeg har også længe været interesseret i at afprøve meditation, men jeg har muligvis manglet lidt at høre fra folk, der har gode erfaringer med det, samt konkrete metoder jeg kan tage i brug for at komme i gang. Måske også lidt motivation. Jeg vil helt sikkert tjekke dit link ud med det samme, jeg har heldigvis masser af tid i aften. Har du råd og erfaringer du vil dele ud af? I så fald kan det være, jeg sender dig en privatbesked senere, hvis det er cool med dig. Bare så tråden her ikke kun kommer til at handle om meditation.

Jeg havde planlagt at tage et helt mærke på 150 ug, men det kan måske godt være, at jeg skal starte lavere. Eftersigende ligger doserne rimelig tæt op ad LSD - den største forskel er, at varigheden på AL-LAD er betydeligt kortere. Ca 5-6 timer, så lidt som et svampetrip. Lad os sige, det var LSD - ville du måske så anbefale 75 ug frem for 150?

Min frygt går mest på psykiske problemer EFTER trippet, og som sådan ikke på trippet, da jeg ved at det kan rides ud eller, som du siger, slås ihjel med en benzo. Men de ting hænger selvfølgelig sammen. Og det er som sagt ikke en særlig rationel frygt, da jeg ikke umiddelbart kan komme på noget, der skulle komme op til overfladen og ødelægge mit verdensbillede fuldstændig - det er udelukkende fordi jeg har læst så meget om det, at det har manifesteret sig som en frygt i mig. Det er lidt tosset kan jeg godt selv se.

Der er ikke nogen fast dato på trippet endnu, da jeg har forklaret min ven, at jeg har brug for lidt tid til at forberede mig mentalt.

Medlem

Geografisk sted: På en nydelig villavej
Plan B ville være, at 'snyde' din ven for hans 'andel', og bruge ham som trip-sitter, for hvis du er for sortsynet kan du 'smitte ham' med dit dårlige trip. Er han clean kan han måske guide dig, ud ad dit mørke - Bare et indspark herfra. :)

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Du lyder som om, du trænger til at finde nogle værktøjer, som kan hjælpe dig med at komme "ud af hovedet og ned i kroppen". Meditation er glimrende - og på den lange bane IMO et must for nærmest alle mennesker - men som du selv er inde på findes der et hav af metoder, så det kan være svært bare lige at gå i gang og implementere med god effekt fra day one. Hvis dit trip er nært fortstående, vil jeg anbefale dig at øve dig på en afspændingsteknik, som du kan vende tilbage til, hvis du trænger til at mærke dig selv og din krop under trip. Et bud kunne være denne https://www.youtube.com/watch?v=vvldC6mzLvA (der er i øvrigt masser af gratis ressourcer på Nettet, så du kan jo prøve at lede lidt rundt). Jeg har en guidet Yoga Nidra på dansk, du kan få, hvis du har svært ved engelsk.

Jeg har eksperimenteret en del med AL-LAD og 150 ug er for de fleste en god dosis, som stadig er til at styre, så jeg synes ikke, du skal tage mindre. Jeg kan i øvrigt bekræfte, at det er et væsentligt kortere trip end LSD (dog længere come up) og det har bestemt ikke LSD's krystalklare HD-vision, hell bent insisterende energi, men er en mere hyggesumpet substans.

Medlem

Tusind tak for svaret. Jeg har afprøvet videoen, og synes klart det virker som noget, jeg skal øve mig på. Du har desuden fuldstændig i ret i det med, at jeg skal ud af hovedet - det er også hvad jeg selv er kommet frem til. Men det er ikke lige så nemt, som man skulle tro. Meditation er helt sikkert noget, jeg skal begynde på. Jeg er også gået i gang med den guide som TurboDiesel linkede. Jeg synes, at bare det at læse om det, gør mig en smule mere bevidst om, at jeg stresser lidt for meget og minder mig om at slappe af. Det sætter mig lidt i samme mindstate som jeg kan komme i dagen efter at have røget pot, hvilket jeg desuden også har overvejet kunne være en god idé at gøre dagen før trippet. Jeg tror dog måske, meditation/afspændingsteknikker er bedre, da jeg på den måde også er lidt mere "klar" i hovedet og bedre kan tage imod forskellige indtryk..?

Mht. AL-LAD, vil du skrive under på, at det er lettere at "styre" i forhold til LSD, forstået på den måde, at det måske er lidt mere sjovt/euforisk, og derfor ikke så nemt bliver en ubehagelig omgang? Nu ved jeg godt, der er tusindvis af rapporter at læse om AL-LAD, men hvis du måske vil prøve kort at sætte dine egne ord på, hvordan det påvirker en mentalt ift. LSD, ville det være rigtig fedt. Hvis du da tror, det kan kan give mig noget. Det kan også være, det er bedst at jeg ikke går ind til det med forskellige forventninger om, hvordan det vil være.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Gorilla skrev:
Mht. AL-LAD, vil du skrive under på, at det er lettere at "styre" i forhold til LSD, forstået på den måde, at det måske er lidt mere sjovt/euforisk, og derfor ikke så nemt bliver en ubehagelig omgang? Nu ved jeg godt, der er tusindvis af rapporter at læse om AL-LAD, men hvis du måske vil prøve kort at sætte dine egne ord på, hvordan det påvirker en mentalt ift. LSD, ville det være rigtig fedt. Hvis du da tror, det kan kan give mig noget. Det kan også være, det er bedst at jeg ikke går ind til det med forskellige forventninger om, hvordan det vil være.

This! Hvis du for alvor er interesseret i en psykedelisk oplevelser, er det centralt, at du giver trippet lov til at udfolde sig, uden at have for mange mentale billeder af hvordan det bør/skal være. AL-LAD er absolut en anden slags psykedelisk katalysator end LSD, men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken og sige, at det ikke så nemt bliver "en ubehagelig omgang". For hvornår er noget ubehageligt? Og hvor ubehageligt må en oplevelse være, før det bliver kritisk? Det er spørgsmål, der ikke findes objektive svar på. Til syvende og sidst handler det mest af alt om, hvor god du selv er til at være i proces. De mørke/ubehagelige sider af os selv er oplagte at konfrontere på trip, og hvis din rejse vil derhen, nytter det ikke noget at stritte imod. Der skal du tværtimod sørge for at have din værktøjskasse i orden, så du kan hjælpe dig selv i oplevelsen - fx ved at komme "ud af hovedet og ned i kroppen".

For at uddybe min korte beskrivelse af forskellen mellem LSD og AL-LAD ovenfor:

- 150 ug LSD er som at køre et velsmurt lokomotiv: Fuld fart fremad, processen er (for mit vedkommende oftest) rettet udad, knivskarpe, men samtidig forskruede sanseindtryk - evt. synæstesi, oplevelser af pludselig "klarhed", hvorefter processen gasser op igen og det handler om at springe på og nyde turen.

- 150 ug AL-LAD er som at køre fuld hjem på en gammel havelåge, hvor en spøjs nisse har byttet om på højre og venstre: Processen er mere indadskuende, nogle gange tenderende til det navlepillende. Følelsen af, at jeg lige skal have styr på min krop - hvor er nu mine ben på vej hen? Griner opgivende... lad kroppen gøre sin ting. Dovne gåture, grineflip, nyde solen, sex, sumpeklumpedumpe...

Begge substanser er umiskendeligt psykedeliske, men der er alligevel kæmpe forskel på rammerne. LSD er umiddelbart mere insisterende og ambitiøst, mens AL-LAD er mere laid back. Dermed selvfølgelig ikke sagt, at du ikke kan opleve det anderledes. OG så skal det tilføjes, at 300 ug AL-LAD er væsentligt mere ambitiøst end de 150 ug :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Meditation er glimrende, især også lige før man indtager stoffet. Prøv at se om du ikke kan fastsætte en dato, så udskyder du det ikke hele tiden, og endnu vigtigere, du tager ikke et optimistisk trip lige ud af det blå, det plejer efter min erfaring ikke at gå så godt.

Medlem

Tak for svarene til jer begge. Dem sætter jeg stor pris på:)

Jeg kom lige i tanke om en ting: Jeg tror, at meget af min angst for at trippe skyldes det bad trip, jeg kort nævnte i første indlæg. Det der skete var, at jeg til at starte med havde et rigtig lækkert svampetrip (kombineret med en masse pot). Jeg havde det simpelthen virkelig rart med en masse eufori og fart på. Et par timer inde i trippet, som fandt sted på mit værelse, begyndte alting at blive lidt kedeligt og normalt, hvilket jo nok skyldes, at et trip af og til kan komme i bølger. Men uerfaren som jeg var, tænkte jeg, at det ville være en skide god idé at snuppe en kæmpe redosering. Rigtig nok fik jeg det helt vildt igen, men pludselig lagde jeg mærke til, at jeg trippede virkelig hårdt. Som i "wow, hvordan endte jeg lige i den her ende af værelset??". Jeg følte for første gang, at jeg virkelig havde mistet kontrollen, og i stedet for at ride med, panikkede jeg. Det resulterede i at jeg lå i min seng i et par timer og forsøgte at blokke trippet ude, hvilket selvsagt ikke var muligt. Jeg husker desuden at jeg vågnede dagen efter med en følelse af nedtrykthed, som måske egentlig har hængt lidt ved lige siden. Nu spekulerer jeg dog kun, og den følelse kan også sagtens have været der før. Det kan jeg ærlig talt ikke huske.

Da du, Satori, nævnte at sætte en dato på det, netop for ikke at udskyde det, blev det pludselig rimelig virkeligt for mig, og jeg begyndte at få den der angstknude i maven og tænkte tilbage til ovennævnte badtrip. Så jeg tror altså at størstedelen af mine bekymringer går på, at jeg ikke vil opleve den følelse igen, og det er derfor nok det, jeg har brug for en form for værktøj til at deale med. Trippet foregik, da jeg var 18 år, altså en anelse yngre og mindre moden. Desuden var setting dårligt.

Hvad siger I til det? Er det stadig meditationen jeg skal give mig i kast med? Og er der andre værktøjer eller teknikker I vil anbefale at jeg tager i brug - enten for at mindske angsten for et bad trip eller for at deale med et badtrip, hvis det skulle opstå? Jeg er med på at skaffe nogle benzoer (diazepam) til at have i baghånden. Forhåbentlig uden at jeg kommer til at skulle bruge dem. Jeg har desuden engang læst, at det måske ikke er det fedeste at blokke et trip med en benzo, da man kan komme til at sidde fast i whatever man nu kæmper med, og det altså kommer op til overfladen, men forbliver uforløst. Er der noget hold i det, eller er det en røver?

PS. det kan måske godt lyde som om, jeg slet ikke har læst jeres indlæg, men det har jeg - meget nøje. Jeg vil blot høre, om der er andre ting I vil tilføje, efter at jeg deler denne rimelig væsentlige info med jer

Jeg håber I vil bære over med mine mange spørgsmål!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]