Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 23:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej allesammen.

Jeg er en flittig læser af dette board igennem mange år, men jeg har først nu oprettet mig som bruger - da det først er nu jeg står i en situation, hvortil jeg ikke kan finde svar ved at searche rundt på boardet.

Jeg har i en længere periode nu (1 års tid) kæmpet med depressive tanker. Det har altid lykkedes mig at forblive så positiv som overhovedet muligt (selvom dette er svært) og min omgangskreds kender intet til mine problemer. Jeg føler dog at jeg har trædet vande længe nok - og at jeg, hvis ikke der bliver gjort noget drastisk snart, bryder helt og aldeles sammen.

Det er sådan set ikke det min tråd skal handle om (og jeg søger på ingen måder medlidenhed). Jeg søger svar på enkelte spørgsmål. Jeg var ved lægen igår mandag d. 09/01/17, og over en længere snak blev min læge og jeg enige om, at en opstart på lykkepiller (SSRI, må jeg gå ud fra) er på sin plads.
Jeg har ellers altid set dette som sidste udvej, men der føler jeg også at jeg er ved være.

Det der bekymre mig er, at jeg nytårsaften/nat var på kokain (0,5g) og et par dage efter røg jeg en joint med en kammerat efter 3 måneders pause. Jeg ved at stoffer (specielt stimulanser) i min tilstand er noget skidt, og jeg SKAL derfor også stoppe mit i forvejen MEGET begrænset brug af disse pr. omgående.

Jeg er derudover i min afsluttende fase af kørekortet og det er her bekymringen opstår.
For min læge bad mig om en blodprøve, hvilket jeg gav ham. Det var for at teste om min depression kunne skyldes andre biologiske faktorer end serotonin baseret problemer.

Mine spørgsmål lyder:
Tester lægen for indhold af stoffer i mit blod, og kan det have betydning for mit kørekort?
Jeg ved jeg burde have været ærlig i situationen ved lægen, men jeg ønsker heller ikke at miste chancen for at færdiggøre mit kørekort (har lige bestået teori prøven, og en køreprøve er ikke langt ude i fremtiden.)

Jeg er en 21 årig frisk knejt, som i lang tid har sat andres behov før mine egne - og det bider mig i røven nu. Men jeg skal nok blive rask :peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Hej og velkommen til!

Vi kan ikke være sikre på hvad lægen præcis tester for, men oftest når man tager blodprøver i forbindelse med psykiske... "problemstillinger", er bl.a. D3-vitamin indhold i blodet, hormonbalancer og andre fysiske værdier.
Mig bekendt bliver blodprøven ikke taget for at screene for en masse forskellige illegale substanser :)

Jeg vil dog på det kraftigste råde dig til ikke at nøjes med at starte op i en SSRI behandling. Oftest opstår depressionen på grund af nogle underlæggende problemer i ens hverdag/liv, og derfor er det vigtigt at få disse lavet om eller tilpasset, så man igen kan blive et fungerende menneske.

SSRI tabletterne er nærmest altid kun en midlertidig løsning hvor terapi altid har været en ufattelig vigtig del af at få det bedre igen.

Forresten, ofte er lykkepiller ekstremt udskældt herinde. Jeg er enig med de fleste, men det kan hurtigt blive lidt for sort/hvidt.
Husk på at vi alle er forskellige og derfor har vi alle brug for forskellige måder at håndtere vores problemer.

Held og lykke!

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Du skriver ikke hvad du har talt usandt om, men helt generelt:
Så vidt jeg har forstået, så er det ikke nødvendigvis smart at være ærlig, hvis lægen spørger om stoffer, lige når det kommer til erhvervelse af kørekort. Synes i hvert fald jeg har hørt historier om folk, der skulle aflevere ren urin i en længere periode fordi de sagde de engang havde røget hash.
Men ellers altid godt at være ærlig med ens læge!

Jeg er ret sikker på at lægen ville have bedt dig lave en urinprøve for narko, før en blodprøve for narko, hvis det bare er en screening.
Der er flere markører, der kan indikere ubalance, som Khazim også er inde på.
Det er altid smart at spørge lægen hvad der testes for, sådan helt generelt. Men du kan muligvis se på sundhed.dk hvad der er taget prøver for.

Citat:
Tester lægen for indhold af stoffer i mit blod

Ja, ellers gav det ingen mening at tage den
Citat:
kan det have betydning for mit kørekort

Kommer an på hvad der testes for. Tester lægen for kokain og hash har det formentlig betydning i dit tilfælde, men det er meget usandsynligt.
Jeg ved ikke om man kan være 'så deprimeret', set på blodbilledet, at man ikke skulle kunne tage kørekort, men det lyder også usandsynligt.

Junior medlem

Tak for det ufattelige hurtige svar, begge to! :)
Du har helt sikkert ret i, at der skal noget psykologisk hjælp til for at udrede min situation - det er også planen, beklager at dette ikke blev nævnt.

Det jeg mener med at jeg ikke har talt helt "sandt" er, at jeg ikke nævnte overfor min læge, at der har været stoffer indblandet i mit liv fornyeligt. (Nytårsaften).

Min læge fortalte mig også, at det de tester for er D3-vitaminer, hormonbalancer og andre fysiske værdier (som Khazim skrev), men jeg blev bekymret for om de på tester for illegale substanser i mit blod - og hvis tilfældet er at de gør - om lægen så må bryde sin tavshedspligt, og stoppe hvervet af mit kørekort? Det er jo i bund og grund etisk ukorrekt at tage kørekort, når der forekommer illegale substanser i mit blod. Begge substanser er dog taget i "vinterpausen" og Når jeg skal ud og køre igen på næste tirsdag er der gået 17 dage mellem mit indtag af kokain og 15 dage siden mit indtag af cannabis.

I bund og grund må min læge gerne vide at jeg har indtaget disse substanser - men jeg ville være meget ærgelig over at skulle skuffe mig selv og min familie, ved at miste mit kørekort før det overhovedet er taget på grund af mine stupide handlinger.
I må undskylde hvis de bliver rodet, håber det er til at forstå :wink:

Medlem

Træls at skulle tage SSRI'er, men det kan altså være en god hjælp. Men sørg for at der bliver fulgt op på det hos lægen, så du også kommer af dem igen. SSRI'er i mere end et år kan ikke anbefales, men jeg ved der er nogen for hvem det er nødvendigt for at kunne fungere "normalt".

Mht. lægen og blodprøven, ville jeg bliver noget forarget, hvis de tester for andet end hvad der har relation til din depressive tilstand. I det hele taget undrer det mig, hvis en positiv blodprøve for rusmidler ville kunne påvirke din mulighed for at få kørekort. Det er jo ikke sådan at man ikke må køre bil nogen side, hvis man har prøvet et forbudt rusmiddel engang. Det ville svarer til at du ikke kunne få kørekort fordi du havde en promille på mere end 0,5, når du var hos lægen. Det giver ingen mening for mig. Jeg tror bestemt ikke du skal bekymre dig om dit kørekort, udover de udfordringer der normalt ligger i at erhverve sig et sådant :).

God bedring, og få også nogen andet hjælp end SSRI'erne. Psykolog eller psykoterapi vil helt sikker være en god hjælp. Har din læge ikke kunnet henvise dig til en psykolog?
Psykedeliske stoffer burde også nævnes som en mulighed, da dette jo er psychdelia :). Men det er jo en noget kontroversiel løsning, som du skal sætte dig grundigt ind i, hvis du vil forsøge dig med det. SSRI'er går heller ikke godt i spænd med traditionelle psykedeliske stoffer (SSRI'er nedsætter deres virkning betragteligt).

/priestie

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Nu er det jo din læge, der skal erklære dig egnet til kortet, så det behøver vedkommende slet ikke at kontakte andre for. Og lægen har formentlig pligt til at reagere, hvis han mener du er til fare for trafiksikkerheden.
Men, at du har været påvirket en nytårsaften lang tid før du skal bag et rat, er fuldstændig ligegyldigt mht om du er påvirket af noget.
Og i øvrigt tror jeg som nævnt ikke der testes for narko, det ville være ret usædvanligt på den måde det er sket.
Vil du være sikker, så tjek sundhed.dk eller spørg din læge helt præcist hvad der skulle testes for.

God vind med det hele, lyder som om du har gjort dig nogle gode tanker og er på vej i den rigtige retning.

Jeg synes psykedeliske stoffer til behandling lyder som en rigtig dårlig idé - det er formentligt temmelig svært at få god terapi samtidig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]