Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 21:03


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 okt 2020 20:26 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 jan 2014 09:31
Indlæg: 21
Hej.

Jeg skriver til jer fordi jeg har lidt spørgsmål...

Jeg har taget oxycontin i ca 6 måneder hver dag nu.. ( sniffer det )
1 gang man sniffer det er 10mg jo nok til en hel aften på 5 timer og man er godt bøjet på den gode måde, derefter går det jo stærkt. Næste dag er jo 20mg og det kan man køre på i nogle dage.
Efter 1 måned skulle jeg ca have 30mg om dagen og efter 3 måneder kunne jeg godt tage 120mg.
Nu kan jeg nemt rykke 3x60mg på en dag.
Og jeg er nået til punket jeg godt ved er svært og stoppe,
Jeg har dog forberedt mig enten på og trappe lige så stille ud også tage bubprenorfine til og tage abstinenser med.

Jeg har dog skaffet mig nogle ketoganer som er på de 5mg og så er der det hjælpe stof tror det er 20’g det er på. Jeg vil høre om det er farligt og blande ketogan og oxycontin ..

Også når jeg nu er oppe på 3x60mg oxycontin om dagen så er jeg vel det man kalder godt afhængig og får svært ved og trappe ud?
Så det eneste rigtige er vel og stoppe helt med og sniffe det også tage buprenorfine 2mg morgen middag og aften i en uge. Også gå ned på 1mg i en uge. Og så 0.5mg i en uge.
Også 0.25 i en uge også er jeg vel ude af det?
Eller har i en bedre måde og komme ud af det på?

I starten da jeg sniffede oxycontin fik jeg jo den lækre eurofori følelse og burger øjn hvor man rigtig var skæv og kunne sidde i sofaen med min telefon i hånden og gå ud men stadig holde fast i telefonen.
Når jeg står op om morgen skal jeg have et ryk på minimum 30mg for og få det godt. Jeg vågner også nogle gange om natten for lige og få et ryk...

Status her efter 6 måneder er at oxycontinen slet ikke giver mig di. Lykke følelse som den gjorde i starten og nu er den bare blevet en belastning som man jo vidste fra starten den ville blive

Men jeg tror i kender det. Man siger man tager lige den sidste dag også stopper man.
Jeg talte til 10dage, så nu har jeg 4 dage tilbage til jeg bliver afhængig, men jeg stoppede ikke denne gang jeg blev ved og nu som sagt er der gået 6måneder og nu vil jeg gerne ud af det.

Alle svar og oplevelser kan bidrages med.

Tak


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2020 12:04 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 18 sep 2020 09:09
Indlæg: 16
Geografisk sted: Nemoland
Sjoon22 skrev:
Hej.

Jeg har dog skaffet mig nogle ketoganer som er på de 5mg og så er der det hjælpe stof tror det er 20’g det er på. Jeg vil høre om det er farligt og blande ketogan og oxycontin ..

Også når jeg nu er oppe på 3x60mg oxycontin om dagen så er jeg vel det man kalder godt afhængig og får svært ved og trappe ud?
Så det eneste rigtige er vel og stoppe helt med og sniffe det også tage buprenorfine 2mg morgen middag og aften i en uge. Også gå ned på 1mg i en uge. Og så 0.5mg i en uge.
Også 0.25 i en uge også er jeg vel ude af det?
Eller har i en bedre måde og komme ud af det på?

Tak


Du har et seriøst problem med Oxy's, hvis du er oppe på 180mg i døgnet!
Jeg skal ikke lege klog angående bedste måder at trappe ud på.
Men jeg vil personligt trappe ligeså stille ud, ved at tage mindre og mindre over nogle uger. Så du fx. tager 160mg imorgen, og gør det i en 2-3 dage, og derefter forsætter med at tage 20mg mindre for hver 2-3 dage som der går. Men jeg skal ikke kunne sige om det er den bedste metode at trappe ud med, når det er i så høje doser :|, jeg ved kun at det har virket for min ven engang...


Angående ketoganer:
ALDRIG bland opioider med andre opioider! Det er seriøst farligt.

_________________
I may be a mess of a human, but at least i sat at the cool table in rehab


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2020 15:27 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 jan 2014 09:31
Indlæg: 21
Hej.

Tak for svar.

Ja jeg ved godt det ikke er godt. Det hele startede jo stille og roligt men det har eskaleret til jeg
Laver det hele klar, skyller OC”erne og ligger det i sølv papir så jeg lige kan få et ryg gennem dagen når jeg har lyst..

Jeg kan nemt suge 3x60mg på en dag, jeg bliver jo ikke engang skæv mere jeg får det bare normalt hvis man kan sige det.

Jeg er fast besluttet på og trappe ud og jeg tager sidste dag i dag med og sniffe det.
Jeg har lavet 2x60mg klar.

Der efter har jeg 2 pakker med 28stk 10mg klar så jeg tænker jeg starter fra i morgen med 2x10mg morgen , også tager jeg 1 middag og 1 til aften så må vi de hvordan jeg får det.
Det gør jeg i 1 uge også går jeg ned på 1x10mg morgen middag aften.
Det gør jeg også i en uge, også køre jeg morgen og aften 10mg.

Det burde være nemt nok og jeg vil holde jer opdateret om forløbet.
Jeg har også skaffet 3x8mg buprenorfine hvis jeg nu skulle vælge og stoppe fra i morgen med oxy.
Jeg har også 45 stk temgesic som er på 0.4 buprenorfine
.

Så jeg har det hele til og trappe ud.

Jeg vil gerne sige til folket jeg sagde også at jeg sagtens kunne styre det hvilket jeg også kunne i lang tid indtil jeg første gang satte næsen i det.
Der efter sad jeg i saksen som alle andre.
Det er et dejligt stof som man kan hygge på 10mg en aften hvis man vil det men så skal man også holde minimum 1 måneds pause i mellem, men hvem kan det, det er jo det som er svært.


Så det bliver en lang sej kamp der går mig i møde,
Og jeg overvejer jo og fortsætte med og sniffe da jeg føler jeg kan fungere normalt men jeg ved jo også godt det ikke er sundt for mig i længden.
Og jeg er fast besluttet på nu er det slut en gang for alle.

Igen tak for svar !


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 okt 2020 19:08 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Det er en svær vane at få brugt med ren viljekraft men folk på højere doser end dig har klaret den på Kratom + Bacopa og til nøds buprenorphin. Bacopa potentierer Kratom betydeligt således at du bliver godt dækket ind. Søg evt. Reddit på Bacopa + Kratom osv. Eller Kratom for opiatewithdrawal der er mange succeshistorier heldigvis og mange fede råd som eks. at skifte strains for at undgå tolerance.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2020 07:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 jan 2014 09:31
Indlæg: 21
Hej igen.

Opdatering.

Ja det er virkelig svær og stoppe. Og det er jo fucking dyrt! Jeg bruger snart alle mine penge op???


Jeg får 15x60mg OxyContin mundipharma til 3500 det er også fordi jeg er kræsen og kun vil have danske produkter. Der er jo så meget fake fra Polen osv, jeg har dog taget spanske 40mg de virkede legit.

Nå til min nedtrapning. Jeg synes virkelig det er svært og jeg har da sat det ned til jeg tager lidt under de 2x60mg om dagen.
Jeg venter på jeg får 100 stk 20mg. Så vil jeg begynde og trappe ud med dem samt de 2 pakker 10mg jeg har.
Jeg har heller ikke taget det i mere end 8 måneder ca. jeg begyndte ca d 1 April så en 7 måneder hver dag.
Så jeg skal klare det her!

Hvad er kratom? Kan man få det i Danmark ?
Og hvordan ved man hvad mg det er på?

God dag til folket,


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 okt 2020 13:45 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 05 okt 2016 10:24
Indlæg: 641
Kratom er et naturmiddel som oftest fåes i pulveriserede blade som har nogle alkaloider i som virker på opiodreceptorerne. Det der er smart ved Kratom er at der både er antagonister og agonister iblandt de aktive stoffer hvilket betyder at de både binder sig til receptorerne og fjerner sig fra dem så man trappe langt hurtigere ud på den måde.

Jeg kan ikke hjælpe med anskaffelse men en hurtig googlesøgning på Kratom EU burde kunne pege dig i retningen af nogle stykker.

Bacopa gør dig ikke høj men har stadig en indvirkning på opiodreceptorerne og gør at der skal meget mindre til, og når man er trappet ud tager den de værste cravings efter flere opiater, fjerner uro og vækster endda ny synapser i hjernen så man husker bedre, tænker klarere, og øger serotonin så man har det bedre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2020 16:23 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 jan 2014 09:31
Indlæg: 21
Opdatering..

Jeg kunne ikke stoppe, jeg tager stadig 60mg 3 gange i døgnet.
Det er svære og komme ud af en jeg regnede med.

Men jeg skal nok komme ud af det!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2020 17:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 sep 2020 19:29
Indlæg: 52
Ked af høre det ikke gik Sjoon, alt held din vej!

_________________
Jeg har altid været min værste fjende, derfor sandheden er så svær at finde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2020 18:16 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Brug misbrugscentret det kan være nødvendigt for alle med hjælp og det er en svær en du er endt ud i.
Mvh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 nov 2020 23:16 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Fso skrev:
Brug misbrugscentret det kan være nødvendigt for alle med hjælp og det er en svær en du er endt ud i.
Mvh

Helt enig med dette opslag og det undre mig faktisk virkeligt at der ikke er en eneste før fso som har forslået det.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2020 01:50 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 jan 2012 01:50
Indlæg: 302
Buttkraken skrev:
Fso skrev:
Brug misbrugscentret det kan være nødvendigt for alle med hjælp og det er en svær en du er endt ud i.
Mvh

Helt enig med dette opslag og det undre mig faktisk virkeligt at der ikke er en eneste før fso som har forslået det.


Jeg syntes også du bør søge hjælp, og vær glad for at du bor i DK..

hvis du ikke er klar til dette ? kunne du måske prøve at købe Suboxone 8mg/2mg og dele dem med en pille deler..

med din tolerance ville jeg starte på 2mg/0,5mg dvs. en kvart 8mg/2mg pille og se om det er nok til at tage abstinenserne, hvis for lidt tag en 1/8 mere (de er 2 timer om at nå fuld styrke og vare ca. et døgn+)

Tag så lidt så muligt og brug dem så kort tid så muligt (begynd en udtrapning: slow and steady wins the race)

TAG DEM SOM ANVIST (under tungen) hvis du misbruger dem, fx sniffer tager naloxon effekt og ingen opioider vil virke på dig så længe det er i kroppen og du vil mærke abstinenserne for fuld power (naloxon har ingen effekt hvis taget under tungen)

Mvh.
Bright..

Btw. Suboxone burde også være langt billigere end alle de oxy.. så måske det kan hjælpe lidt..

_________________
If you do drugs ?
Don't let drugs do you !!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2020 10:08 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Det er et velmenende råd at tage buprenorphin, det er jeg med på, men det er ikke smart at skaffe det på det sorte marked alene af den grund, at hvis ikke du allerede får dine oxy fra stiknarkomaner, er der stor sandsynlighed for at du skal skaffe buprenorphin af den vej - risikoen for at blive fristet af andre opioider såsom heroin er en realitet, kurven her vil tage røven på dig - tag og få professionel hjælp før du tager røven på dig selv!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2020 10:48 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Og du har alle odds på din side, du har gang i nogle gode ting og sidder ikke dagen lang og keder dig derhjemme.. snak med din læge i første omgang. Og hvis du skal forbi misbrugscenteret så lad være med at find venner dernede;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2020 19:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 jan 2012 01:50
Indlæg: 302
HopIFjordeN skrev:
Det er et velmenende råd at tage buprenorphin, det er jeg med på, men det er ikke smart at skaffe det på det sorte marked alene af den grund, at hvis ikke du allerede får dine oxy fra stiknarkomaner, er der stor sandsynlighed for at du skal skaffe buprenorphin af den vej - risikoen for at blive fristet af andre opioider såsom heroin er en realitet, kurven her vil tage røven på dig - tag og få professionel hjælp før du tager røven på dig selv!


Enig.. Søg hjælp er den optimale løsning.

At trappe ud selv på ilegale opioider er en nødløsning
(men kan være en bedre løsning end at eskalere sit misbrug)

Men i sidste ende får ingen af os vores misbrug under kontrol uden af konfrontere hvorfor vi misbruger..

Disse videoer er nogle af dem der har hjulpet mig til at forstå min afhængighed (mental)

https://www.youtube.com/watch?v=BEK4ynCecbk
Rewarding Addiction - Zeitgeist Moving Forward (Dr. Gabor Maté)


https://www.youtube.com/watch?v=C-mJnYmdVmQ
Russell Brand & Gabor Mate | Damaged Leaders Rule The World


https://www.youtube.com/watch?v=G5ZYV-IMIUU
Overcoming Addiction - The Root Cause Of Every Addiction

_________________
If you do drugs ?
Don't let drugs do you !!!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2021 04:34 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 dec 2018 15:58
Indlæg: 17
For at være ærlig med dig, så synes jeg du burde kigge på dit udfasningsprogram en smule og overveje det. Imens du er i nedtrapning vil du have det stramt. Rigtig stramt. Du vil ikke føle dig normal og det vil komme til at gøre ondt imens det står på. Jo længere dit udtrapningsprogram er jo længere vil du forlænge selvpineriet. Det er dyrt og ikke skægt. Alternativt, hvis du er seriøs kan du også søge hjælp hos lægen og smide kortene på bordet og få en recept. Det vil betyde at dit udtrapningsprojekt kun kommer til at koste dig et par hundrede kroner i stedet for tusinder og tusinder af kroner. Jeg ved godt at det kan virke skræmmende og hvis du vælger ikke at gøre det, så kan jeg fuldt ud forstå det. Men den beslutning kommer så også bare med nogen konsekvenser.

Af egen erfaring synes jeg selv det kan virke ekstremt demotiverende at have en vane der koster én +500 kroner (/ +1000kr, etc.) om dagen og så har man det endda stadig ikke godt imens. Man har det slidt. Det er op af bakke. Folk er forskellige og nogen taler for kold tyrker, andre taler for nedtrapning. Jeg har været i samme dosisstørrelser. Jeg har forsøgt mig med begge metoder. Det kan være farligt at tage en kold tyrker, men hvis du er en ung mand, der ellers er sund og rask burde du fra et fysiologisk perspektiv være i stand til at komme igennem den værste fase uden at skulle frygte for dit liv.
Men hver gang du redoserer så starter uret forfra - særligt når vi taler +100mg, så vil det gøre skideondt ligemeget hvad. Hvis du har erfaring med benzodiazepiner/nervemedicin, så kan det også rekommanderes. Ikke at man skal erstatte det ene med det andet, men det kan absolut være givtigt at tage toppen af en ellers rimelig presset situation. Det ville heller ikke være unaturligt at din egen læge ville udskrive lidt afslappende til dig, hvis du gik til ham/hende. Du kunne eventuelt sige du købte dig et ark med 15 stk på, der kunne hjælpe med smerten, søvnen, apatien og anhedonien imens bølgerne går allerhøjest. Det kan absolut være bedre at føle ingenting i en kortere periode end konstant smerte. Det betyder så også at du ikke kan tage oxy imens. Kombinationen af de to præparater er meget farlig og har krævet mange liv. Lad vær at være endnu én til statistikken. Vær ærlig overfor dig selv og erkend at, hvis du allerede har oxy liggende derhjemme og du så også får benzoer - så vil du simpelthen ikke være i en situation, hvor du er i stand til at styre dig selv. Intet blanderi i hvert fald. Hvis du er vant til det - så kan cannabis også være en allieret i den her situation. Derudover er paracetamol og ibuprofen også essentielle.

Hvis du er oprigtig omkring at stoppe - og du faktisk helst bare vil have det ud af dit system og have det ud af dit liv, så ville jeg nok vælge den kolde tyrker. De første 14 dage kommer til at være komplet lort. Jeg prøver ikke at pakke det ind. Jeg ville nok rydde kalenderen den første uge og bare planlægge ikke at skulle forlade sengen i den periode. Så gør dine forholdsregler inden og sørg for at have købt godt ind inden. Køb mad der kræver minimum forberedelse. Yogurt, havregryn etc. Det er meget muligt at du ikke har kræfter til andet end at gå på toilettet de første 3-4 dage. Og dagen inden du stopper er det også vigtigt du prøver at få spist så meget som du overhovedet kan. Virkelig bare mæt. Du vil blive glad for det på den anden side når du ikke kan få noget ned. Så snart du er i stand til det så begynd at få gået nogle ture, måske let træning endda. Det hjælper utroligt meget ift. at få bevæget musklerne igennem så du på den måde kan bidrage til at få vasket systemet rent. Det forkorter PAWS perioden.

Selvom du med garanti kan være forvisset om at de første 10 dage vil være helvede (særligt hvis du ikke har prøvet det før og ikke ved hvad der sker med dig), så tro det når én på internettet skriver det. Der vil ske mirakler bare på den korte tid og det vil blive bedre. Men hav styrken og viljestyrken til bare at tælle dagene. Et kryds om dagen og 14 krydser senere og du kan faktisk begynde at rejse dig op uden at være ved at knække sammen som en vissen kvist. Find styrke i den tanke. Det er hårdt, men det er altså den tur du skrev dig op til da du startede det her projekt. Du var en stor mand da du snusede de piller op i næsen. Nu skal du så også være en stor mand når du koldsveder natten lang og skider i bukserne fordi du ikke kan kontrollere de mest basale menneskelige funktioner. Jeg taler ikke ned til dig, jeg forsøger bare at lade dig forstå, hvad det er du har i vente. Alle de her ting er måske ikke lige så udtalte, hvis du langsomt træder ud.
Men én ting er fysiske abstinenser. De er ubehagelige, men de er udholdelige, hvis man virkelig vil. Et HELT andet monster er psykiske abstinenser. Det må du forholde dig til på den anden side.

Selvom det måske ikke er den fedeste måde at ende en post, så er det måske også værd at nævne at det er de allerallerfærreste der formår at stoppe i første forsøg. Du kan nok meget vel forberede dig på at skulle igennem møllen mange, mange gange i dit liv. Så du kan lige så godt lære det nu og vide hvad det handler om og hvad det vil sige at stoppe en seriøs vane. Det er fint at du har forberedt dig så godt her første gang det kommer til at ske, men det kommer højst sandsynligt til at ske for dig igen og igen og med tiden vil din forberedelse nok også blive ringere. Indtil du når til det punkt, hvor du ikke har pengene til at købe de nødvendige ting til at få en blød landing. Når det er sagt så må man også bare erkende at man ligger som man har redt. Der har været knald på over de sidste 6 måneder og nu slutter turen så. Højt at flyve, lang at falde og den slags. Held og lykke med projektet. Du skal være velkommen til at spørge, hvis du har nogen konkrete spørgsmål du skulle have hjælp med :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 feb 2021 00:01 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 aug 2010 22:22
Indlæg: 11
How goes? Klarer du den?

Jeg selv 10 dage ude på den anden side og har det meget bedre!! Kæmp for det


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2021 09:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 09 jan 2014 09:31
Indlæg: 21
.
Men jeg vil også ud af det, jeg har også haft ca 4 dage uden bub i de her dage det er meget forskelligt sys jeg hvad kroppen har brug for og hvor meget man kan strække det.

Alt i alt, sniffer du OXY er du færdig, det har jeg oplevet og troede ikke det kunne ske for mig,
Jeg blev klogere og vil aldrig røre dette stof igen.

Tak for alle jeres søde beskeder.!!

Må gud være med jer og jeres familier hav en fantastisk dag❤️


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2022 22:52 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 08 aug 2013 07:58
Indlæg: 7
Hvordan står det til her i juli måned? Og hvor henne af i landet slår du dine folder


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jul 2022 08:39 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2002 01:01
Indlæg: 2454
Geografisk sted: Sjælland
Molytex, jeg bliver lige nødt til at minde dig om at psychedelia ikke er en handelsside for den slags. Vi kan godt lide at være i fred uden for meget opmærksomhed fra ordensmagten og vil også gerne være fri at skulle moderere for meget af det i skriver, så jeg håber du forstår og finder et bedre sted at lede efter dem.

_________________
All perverts may not be marijuana smokers, but practically all marijuana smokers are perverts.
Colonel Garland Williams, former head of U.S. Narcotics Enforcement


Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 okt 2022 11:33 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 okt 2022 15:42
Indlæg: 7
Jeg vil bare tilføje, at hvis du er i stand til at trappe ud af dit misbrug på 3 uger med bruprenobrufen så er du meget billigt sluppet. Det er de færreste som kan det. Hvis jeg var dig ville jeg tage på rusmiddelcenter og få hjælp til nedtrapning, spørg ind til muligheden om bovidal, som er en meget blidere landing end suboxone i pille eller frimærke form. Uanset hvordan du griber din nedtrapning an, så husk at din sukker/salt og væske skal være i balance, det kan tage utrolig meget af det ubehag der kommer. Jeg ønsker dig alt held med på vejen til at blive clean.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], nvan og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team