Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 mar 2024 07:16


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 07 dec 2021 14:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2018 15:06
Indlæg: 67
Hej,

Jeg havde en diskussion for nylig, med en kammerat, der handlede om hvordan Antabus og alkohol påvirker forbrændingen.

Min teori er at antabus forhindrer, at alkohol omdannes fuldstændigt i leveren, og derfor også må påvirke forbrændingen, eftersom at det ikke omdannes fuldstændigt, og derfor påvirker stofskiftet meget længere tid. Jeg har desværre svært ved at finde nogen data der underbygger min teori, eller modviser denne.

Jeg håber at der er et eller flere kloge hoveder, der kan hjælpe med at kaste lys over dette?


Senest rettet af Bamsefar2 07 dec 2021 17:51, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2021 15:27 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Altså, din hypotese er, at alkohol hjælper på den kropslige forbrænding? Der har mineraler, aktivitet og søvn formentlig langt mere at sige. Men spændende.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2021 16:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2021 23:50
Indlæg: 99
"Alkohol nedbrydes normalt i leveren i to trin. I første trin omdannes alkohol til acetaldehyd, et skadeligt stof, som i høj dosis kan give kvalme, opkastninger og hovedpine (en del af årsagen til tømmermænd). I andet trin nedbrydes acetaldehyd til ufarlig eddikesyre. Det sker ved hjælp af et enzym ved navn acetaldehyd-dehydrogenase. Processen tager en vis tid, men fjerner normalt det giftige acetaldehyd fuldstændig.

Antabus virker ved at blokere dannelsen af dette enzym. Når det mangler, kan affaldsproduktet acetaldehyd ikke længere nedbrydes, og det ophobes derfor når man drikker alkohol. Ophobningen af acetaldehyd bliver til en forgiftning, som udløser de ubehagelige symptomer. Dette er den såkaldte alkohol-Antabus-reaktion eller alkohol-disulfiram-reaktion. "

https://da.wikipedia.org/wiki/Disulfiram

Så umiddelbart nej. Og hvis ja, så tror jeg stadig ikke du skal indtage antabus og alkohol sammen for at tabe dig, eller nedsætte forbrændingen. Det er højst sandsynligt langt mere skadeligt end at være "småtyk", da man kan dø af det indenfor få timer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2021 17:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2018 15:06
Indlæg: 67
fkn taxamike skrev:
"Alkohol nedbrydes normalt i leveren i to trin. I første trin omdannes alkohol til acetaldehyd, et skadeligt stof, som i høj dosis kan give kvalme, opkastninger og hovedpine (en del af årsagen til tømmermænd). I andet trin nedbrydes acetaldehyd til ufarlig eddikesyre. Det sker ved hjælp af et enzym ved navn acetaldehyd-dehydrogenase. Processen tager en vis tid, men fjerner normalt det giftige acetaldehyd fuldstændig.

Antabus virker ved at blokere dannelsen af dette enzym. Når det mangler, kan affaldsproduktet acetaldehyd ikke længere nedbrydes, og det ophobes derfor når man drikker alkohol. Ophobningen af acetaldehyd bliver til en forgiftning, som udløser de ubehagelige symptomer. Dette er den såkaldte alkohol-Antabus-reaktion eller alkohol-disulfiram-reaktion. "

https://da.wikipedia.org/wiki/Disulfiram

Så umiddelbart nej. Og hvis ja, så tror jeg stadig ikke du skal indtage antabus og alkohol sammen for at tabe dig, eller nedsætte forbrændingen. Det er højst sandsynligt langt mere skadeligt end at være "småtyk", da man kan dø af det indenfor få timer.


Min teori er faktisk det modsatte.
Det der er teorien, er at eftersom at antabus bevirker at acetaldehyd ikke nedbrydes, så vil der være en kontinuerlig påvirkning af forbrændingen i leveren. Dette varer i tilfælde af antabusvirkningen, betydeligt længere, og bevirker så at "alkoholen feder" i længere tid. Forstået på den måde, at alt imens at leveren arbejder med den alkohol som den ikke kan nedbryde normalt, så sker der ingen hvileforbrænding eller andet. Så man tager derfor mere på i vægt.
For alt imens at leveren forbrænder alkohol, så sker der ikke nogen fedtforbrænding.

Så min teori er så, at man ved indtagelse af antabus og alkohol, får et resultat hvor leverens forbrænding af alkohol, står på betydeligt længere tid, som bevirker at den naturlige hvileforbrænding udsættes i betydeligt længere tid, som så medfører vægtøgning.

Simpelt forklaret. Alkohol+antabus=lægere tids nedbrydning i leveren=den naturlige hvileforbrænding sættes på en endnu længere pause=vægtøgning(eller mindre kalorieforbrænding end naturligt)

Meget simpelt: Der forbrændes færre kalorier ved kombinationen af alkohol og antabus, frem for kun alkohol.


Senest rettet af Bamsefar2 07 dec 2021 17:41, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2021 17:10 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2018 15:06
Indlæg: 67
spaffeh skrev:
Altså, din hypotese er, at alkohol hjælper på den kropslige forbrænding? Der har mineraler, aktivitet og søvn formentlig langt mere at sige. Men spændende.


Nej, alkohol udsætter din naturlige hvileforbrænding, fordi at den sættes på pause, mens leveren nedbryder alkohol=vægtøgning(eller mindre vægttab end beregnet)

Teori:
Alkohol+antabus udsætter den naturlige hvileforbrænding længere tid, fordi at leveren kæmper endnu længere, med at nedbryde alkohol( på grund af antabus)
Så antabus bevirker en væsentlig mindre hvileforbrænding= man tager endnu mere på, eller taber sig betydeligt mindre end ønsket.


Senest rettet af Bamsefar2 07 dec 2021 17:46, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2021 17:12 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 apr 2021 23:50
Indlæg: 99
Jeg tror kun at det påvirker ethanol, men jeg ved det ikke, og jeg vil ikke anbefale at prøve det. Hvordan er du kommet på den tanke?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2021 17:17 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2018 15:06
Indlæg: 67
Dejligt at der endnu ikke er nogen, der føler trang til at sige det åbenlyse, nemlig at man selvfølgelig ikke skal drikke på antabus.
Det er et hypotetisk tænkt eksempel. Hvis min teori er korrekt, så kan det måske ligefrem være med til at afholde folk fra at drikke på antabus, eftersom at de oven i de alvorlige reaktioner, yderligere også tager betydeligt mere på i vægt.
Faktisk kunne min teori, blive den eneste betydelige grund til ikke at drikke, når man får antabus. Fordi alle de såkaldte gener, dem kan man nemt fjerne, ved blot at tage et par antihistaminer.


Senest rettet af Bamsefar2 07 dec 2021 17:48, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2021 17:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2018 15:06
Indlæg: 67
fkn taxamike skrev:
Jeg tror kun at det påvirker ethanol, men jeg ved det ikke, og jeg vil ikke anbefale at prøve det. Hvordan er du kommet på den tanke?


Rettelse af mit svar, der var lidt urimeligt hårdt:
Vi har en fælles bekendt, der er ret forfængelig med hensyn til sin vægt. Han drikker ind imellem på antabus, med hjælp fra antihistaminer. Så det ville være dejligt, hvis vi kunne afskrække ham, ved at fremlægge hypotesen om at det feder voldsomt.
Tak for alle Jeres svar og spørgsmål.


Senest rettet af Bamsefar2 25 feb 2022 15:43, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2021 17:29 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2018 15:06
Indlæg: 67
Her er der en forklaring, på at alt imens at leveren nedbryder alkohol, så finder der ingen fedtforbrænding sted:

https://www.madital.dk/debat/mad/traad.php?id=56838

Min teori er så at antabus + alkohol udsætter, eller om man vil, mindsker den naturlige fedtforbrænding, langt mere end hvis man kun havde indtaget alkohol.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team