Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 jul 2025 22:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Dopamin!?
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Man må da få en kodyl nedtur af at brænde så meget dopamin af... Jeg tror da at jeg ville få alvorlige depressioner af ikke at have så meget dopamin i hjernen. (det har jeg normalt altid) [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Xp3rt:
Man må da få en kodyl nedtur af at brænde så meget dopamin af... Jeg tror da at jeg ville få alvorlige depressioner af ikke at have så meget dopamin i hjernen. (det har jeg normalt altid) [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

Det har du sandsynligvis ret i. Fucked en smule, hvordan havde du det bagefter?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Xp3rt:
Man må da få en kodyl nedtur af at brænde så meget dopamin af... Jeg tror da at jeg ville få alvorlige depressioner af ikke at have så meget dopamin i hjernen. (det har jeg normalt altid) [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

Vel ikke noget l-dopa (levodopa, non-essentiel-aminosyre og den direkte forløber til neurostransmitteren Dopamin) ikke kan klare [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Anima:
Vel ikke noget l-dopa (levodopa, non-essentiel-aminosyre og den direkte forløber til neurostransmitteren Dopamin) ikke kan klare [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

Hmm... det kommer vel an på hvor stor skade det har gjort. Det er svjv veldokumenteret at brug af amfetaminer kan være ødelæggende for dopamin-receptorerne, hvilket kan medføre en varig nedgang i antallet af receptorer.

Hvor får man iøvrigt fat på L-dopa? Jeg mener, hvis nu man ikke lige er parkinson-patient? Var der noget med en plante, som indeholder store mængder af det, det synes jeg jeg læste engang... anyone?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Child > UTFSE !!!

Mucuna Pruriens er en excellent naturlig kilde af L-DOPA.

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Child_Inside:
Hmm... det kommer vel an på hvor stor skade det har gjort. Det er svjv veldokumenteret at brug af amfetaminer kan være ødelæggende for dopamin-receptorerne, hvilket kan medføre en varig nedgang i antallet af receptorer.

Hvor får man iøvrigt fat på L-dopa? Jeg mener, hvis nu man ikke lige er parkinson-patient? Var der noget med en plante, som indeholder store mængder af det, det synes jeg jeg læste engang... anyone?
<HR></BLOCKQUOTE>

Var det ikke mig som postede det link i sin tid med receptor skader? Det mener jeg nemlig...

Ja, men jeg tror nu mest hvis der er tale om IV eller på lang sigt, seføli vil der næsten altid ske lidt skade men det er jo nok proportionelt med dosis og længde, måske kan man undgå visse skadevirkninger ved netop at pre-loade og post-loade med levodopa, jeg tror ikke at kokain er lige så skadeligt, nogen som ved noget? og så er det også bedre end amfetamin hvis man ryger det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Dextrose:
Child > UTFSE !!!

Mucuna Pruriens er en excellent naturlig kilde af L-DOPA.
<HR></BLOCKQUOTE>

HAHA! så kan jeg lære det! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Anima:
Ja, men jeg tror nu mest hvis der er tale om IV eller på lang sigt, seføli vil der næsten altid ske lidt skade men det er jo nok proportionelt med dosis og længde<HR></BLOCKQUOTE>

Hvorfor er IV så skadeligt i forhold til de andre indtagelses måder?

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af AoD:
Hvorfor er IV så skadeligt i forhold til de andre indtagelses måder?<HR></BLOCKQUOTE>

Det er heller ikke noget jeg ved med sikkerhed, men måske fordi det aktivere så mange receptorer iløbet af så kort tid, virkningen er jo trods alt NOGET vildere!

In our memories
Brugeravatar

IV stimulerer næppe flere receptorer end andre optagelses-metoder.
Dosen er dog noget lavere, da substanset bliver optaget mere effektivt, og ikke skal igennem first pass-metabolismen (se Prometheus' post omkring dette, under anal-postet i blæst-forummet).

Men den kan jo også undviges ved IM, rygning, rektal-administration og sikkert også snifning.

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Dextrose:
IV stimulerer næppe flere receptorer end andre optagelses-metoder.
Dosen er dog noget lavere, da substanset bliver optaget mere effektivt, og ikke skal igennem first pass-metabolismen (se Prometheus' post omkring dette, under anal-postet i blæst-forummet).

Men den kan jo også undviges ved IM, rygning, rektal-administration og sikkert også snifning.
<HR></BLOCKQUOTE>

Læg mærke til at de forskelige optagelsesmetoder faktisk medfører en variation i entensiteten af oplevelsen, dette må da indikere at der netop er tale om en varierende aktivering af receptorer?

In our memories
Brugeravatar

Ja... Varierende stimulering af de forskellige receptorer - ikke stimulering af et varierende antal receptorer.

Hvad der er forskelligt for de administrations-metoderne, er hvor mange molekyler der ryger ind i hjernen, og over blodbane-barrieren.

De enkelte molekyler gør præcist samme job, som var de blevet sniffet, skudt, røget eller spist.

(Correct me, if i'm wrong!)

In our memories
Brugeravatar

Ja... Varierende stimulering af de forskellige receptorer - ikke stimulering af et varierende antal receptorer.

Hvad der er forskelligt for de administrations-metoderne, er hvor mange molekyler der ryger ind i hjernen, og over blodbane-barrieren.

De enkelte molekyler gør præcist samme job, som var de blevet sniffet, skudt, røget eller spist.

(Correct me, if i'm wrong!)
<HR></BLOCKQUOTE>

Ja selvfølgelig gør de det samme, men som du også selv siger så er antallet af molekyler varierende og dette netop proportionelt med antalet af aktiverede receptorer.

Der kommer mange flere molekyler til hjernen og meget hurtigere end mange andre administrations-metoder dette må netop også medfører en lynhurtig aktivering af mange receptorer som i sig selv må være ret voldsom for stabiliteten af disse.

In our memories
Brugeravatar

Ja selvfølgelig gør de det samme, men som du også selv siger så er antallet af molekyler varierende og dette netop proportionelt med antalet af aktiverede receptorer.<HR></BLOCKQUOTE>

Reference ???

Jeg siger ikke at det er forkert, da jeg ikke har tjekket efter, men jeg tvivler på at en hurtig administrationsmetode vil aktivere receptorerne ABCXYZ, hvor en langsom kun vil aktivere ABC.

In our memories
Brugeravatar

Reference ???

Jeg siger ikke at det er forkert, da jeg ikke har tjekket efter, men jeg tvivler på at en hurtig administrationsmetode vil aktivere receptorerne ABCXYZ, hvor en langsom kun vil aktivere ABC.
<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg har faktisk ikke nogen lige her og nu.

Men tænk på f.eks. forskelen imellem at ryge eller sniffe coke, når man ryger det så bliver rusen mere intens men mere kortvarig, jeg spekulere så på om dette ikke netop er fordi at når man sniffer det at dette så på grund af sin ineffektive administrations-metode gør at molekylerne danner en stører kø-dannelse end hvis det f.eks. blev røget som freebase, dette ville forklare hvorfor at virkningen var længere men mindre intens.

Hæng mig ikke op på noget...

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Anima> du har fat i noget af det rigtige. De hurtigt-virkende optagelsesmetoder sparker gang i en MASSE receptorer på én gang, og stofferne bliver hurtigere nedbrudt og skilt fra receptorerne, hvorimod de langsommere (ved samme dosis) aktiverer knapt så mange receptorer af gangen, men over et længere tidsrum.
Jeg skal ikke kunne sige med sikkerhed hvad der er mest skadeligt. Det kommer an på hvilke stoffer det drejer sig om, og man skal tage mange komplicerede faktorer i betragtning.

Titel: Re: Dopamin!?
Medlem

Geografisk sted: Herfølge
Child_Inside skrev:

Det har du sandsynligvis ret i. Fucked en smule, hvordan havde du det bagefter?

Jeg havde det faktisk fint nok, men ca. 20-35min efter cola'en var trippet på sit højeste og jeg magtede ikk rigtig noget andet end at sætte mig ude på en stol ude i have, og se på stjernerne danse! :D

JEg holdte mig vågen i 3 timer mere eller så noget, og lagde mig så til at sove.. Da jeg så vågnede hen ad eftermiddagen var jeg da udmattede i kroppen, men ikk noget specielt vildt..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]