Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 jul 2025 02:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Als
Nyeste inlæg i avisen 17. februar 2004 af Michael Benneke (http://www.benneke.dk)

Lykkepiller er samfundets lovlige narko

Da Bjarke Larsen i søndags skrev om "lykkepiller", viderebragte han en række forkerte oplysninger om antidepressiv medicin. "Lykkepiller giver intet ’kick’ som alkohol eller narkotika", skriver Bjarke Larsen således. Det havde været interessant læsning, hvis han kunne underbygge sine påstande.

Det har vist sig, at "lykkepiller" er et stof, der kan stimulere til bl.a. forøget vågenhed, urolig adfærd og energi. Mange menneskers reaktioner på lykkepiller minder om reaktioner på amfetamin eller kokain, og lykkepiller har ligesom disse to stoffer en energiforøgende og appetitundertrykkende virkning. Begge grupper af stoffer fremkalder stimulanssyndromet ved regelmæssig brug. Begge kan fremkalde livsfarlige adfærdsafvigelser og abnorm hyperaktivitet i forskellige nerver.

Meget tyder på, at lykkepiller kan udløse aggressiv og voldelig, ja ligefrem morderisk eller selvmorderisk adfærd i en del mennesker. Mønsteret starter med, at brugerne af lykkepiller føler sig bedre tilpas, sommetider bedre end de nogensinde har haft det før.

Men efterhånden dukker voldelige følelser eller selvmordfølelser op, tvangstanker og tvangshandlinger, impulsiv adfærd, og især en mangel på medfølelse med en selv og andre, en afbrudt forbindelse til det menneskelige.

Lykkepiller bliver i stigende grad indtaget af mennesker, som den konventionelle psykiatri ikke har diagnosticeret som depressive, eller behæftet med en anden psykiatrisk diagnose, men som må betegnes som ganske almindelige og rimeligt velfungerende mennesker, der blot ønsker at få det psykisk bedre i deres hverdag - ved hjælp af et psykiatrisk stof. For mig at se et tegn på, at mange mennesker mere eller mindre bevidst må opfatte hverdagen i de moderne I-lande som deprimerende.

Mens WHO har registreret knap 50 alvorlige bivirkninger af "lykkepillerne", finder den danske Sundhedsstyrelse, der som bekendt er en profit-organisation, og Bjarke Larsen ingen grund til at advare mod bivirkningerne af de stadig mere populære piller. Det kan anbefales, at Bjarke Larsen fremover søger at underbygge sine påstande med videnskabelige undersøgelsesresultater, i stedet for at vildlede borgerne.

Efter cirka ti minutters lægekonsultation har danske børn og voksne i årevis fået ordineret et stof, hvis langtidsvirkninger man ikke ved nok om.

Jeg frygter, at langvarig brug af lykkepiller truer mange mennesker i det moderne samfund. Vi må ikke ignorere eller nedtone faren, men i fællesskab søge løsninger.

Med venlig hilsen
Michael Benneke
Løkken 22
6400 Sønderborg
http://www.benneke.dk
Michael@benneke.dk

Medlem

Geografisk sted: Udlandet
Du bør nok også nævne at siden lykkepiller kom på markedet og brugen af dem steget, er antallet af selvmod prg depressioner faldet lige så meget.. bare tænk over det..

vh mikael

Medlem

Geografisk sted: Als
Du bør nok også nævne at siden lykkepiller kom på markedet og brugen af dem steget, er antallet af selvmod prg depressioner faldet lige så meget.. bare tænk over det..

vh mikael (future) Hvor findes den kobling?

Medicinalfirmaer advarer selv mod lykkepiller til børn og unge

Producenterne af to af de mest benyttede lykkepiller erkender, at pillerne kan få børn til at blive voldelige og selvmorderiske.

To af de mest spiste antidepressive midler i Danmark kan gøre børn voldelige og få dem til at forsøge at tage deres eget liv.

Medicinalkoncernen GlaxoSmithKlines egne kliniske forsøg med koncernens antidepressive præparat, verdens mest solgte lykkepille, Seroxat, viser en øget forekomst af selvmordsforsøg og selvmordstanker hos børn og unge, der tager præparatet i forhold til en kontrolgruppe, der ikke tager det.

GlaxoSmithKline og Wyeth, som producerer det konkurrerende præparat, Efexor, advarer nu mod, at børn og unge under 18 år bruger disse lykkepiller.

Advarslen kommer efter det britiske statsministerium i sommer sendte en advarsel ud til læger om ikke at udskrive de to piller til børn.

I Danmark overvejer Lægemiddelstyrelsen nu at udsende en lignende advarsel.

"Lykkepillerne er dog så ens, at vi nok bliver nødt til at kigge kritisk på alle præparaterne på det danske marked", siger overlæge Doris Stenver, Lægemiddelstyrelsen.

m.v.h
Benneke

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Jeg vil give Bjarke Larsen fuldstændig ret i at anti-depressiver ikke giver noget 'kick' som kunne danne grundlag for en rekreativ brug af medicinen. Den ekstatiske eller euforiske effekt som de stimulerende stoffer giver, er total fraværende, og anti-depressiverne giver kun en "ligeglad"-fornemmelse, som for normalfungerende individer ikke er specielt ønskværdig, men for den deprimerede kan være den afgørende forskel til at de kan håndtere deres egen hverdag.

Men der findes ikke medicin uden bivirkninger og de symptomerer Benneke nævner, forøget vågenhed, urolig adfærd og energi, er nævnt som mulige bivirkninger på et bredt udvalg af både natur- håndkøbs- og receptpligtig medicin. Men hvis medicinen bliver brugt i anbefalet dosis, og vel at mærke kun af folk der har depression, vil jeg påstå at det er promiller af brugerne der oplever disse bivirkninger.
Jeg kunne dog forestille mig at hvis man ikke er deprimeret (har serotonin underskud) og man tager anti-depressiver kunne resultere i et serotonin overskud som svarer til virkningen af amf og Kola.
Der er jo trods alt nok en grund til at der kræves en recept.

Lykkepillerne er vel lovligt narko på lige fod med alkohol, og smertestillende medicin (opiater), som folk også bruger og får ordineret i flæng for at holde en åbenbart uudholdelig tilværelse ud.

Om lægerne så er for dårlige til diagnosticere patienter og for flittige til at uddele recepter, og om mennesket ikke burde kunne stille sig tilfreds med den virkelighed det er omgivet af, uden stimulanser, det må være en anden snak

N.B. Min viden er desværre (heller) ikke baseret på videnskabelige facts, men kun
på personlig erfaring, og på bekendtes erfaringer og udtalelser.
Medicin er grundlæggende noget lort, men jeg takker alligevel lykkepillerne for at i hvertfald en af mine bedste venner stadig slæber sit fysiske legeme rundt på hvor jord.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Kbh.
Jeg er enig med ThirdEyeFloond, efter at jeg er startet på antidepressiv medicin har mit liv ændret sig fra et helvede, til et liv der er bedre værd at leve! Dem der ikke har prøvet at være så langt nede, vil ikke kunne forstå hvor afstumpet man kan føle sig!!

Titel:
jeg har har også fåde cipramil og tolvoil også vider de sidste 4 år .og de har da hjalp mig da .men jeg er holde med og tage dem .for syns jeg får en ustyrlig enegi inde i .og uro .og har også gåde med selvmord tanke ."men elsker nu mig selv for meget til sådan nåde fis"
men jeg er så holde med dem .og syns når jeg bare gør nåde godt for mig selv og får min dag til og gå med nåde posivetiv så går et sku beder ind når jegf tage medicine
mvh trold

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Utopia
Jeg har også fået paroxetin af min læge, det var da også fint nok en overgang, men er stoppet med dem igen da jeg hellere vil rende rundt og æde stoffer... :roll: :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]