BRB skrev:
Mht. afhænghedspotentialet er jeg enig med Rex mundi i, at det ikke er så slemt som alle påstår. Hvis man i forvejen har afhænghedsproblemer med andre stoffer, ville jeg dog nok undgå heroinen.
Jeg er af den opfattelse, at man bør skelne mellem mono- og polydrugusers. Derudover er det vigtigt at påpege, at forskellige stoffer appellerer til forskellige personlighedstyper. Jeg var selv polydruguser helt ind til jeg fik rigtig smag for heroin, og siden da er dét det eneste stof (eller opioder er den eneste stofgruppe), som jeg virkelig har nydt.
Afhængighedspotentialet er nok overdrevet i den forstand at rigtig mange mennesker faktisk ikke rigtig får noget ud af heroin (eller andre opioder) og derfor ikke vil blive misbrugere "bare" fordi de prøver det.
Jeg læste faktisk om en undersøgelse i "Speed Culture" (en udemærket bog fra 70'erne), at det stof de fleste responderede positivt på i en blindtest var amfetamin (eller en eller anden variant heraf.)
Det største problem, når vi taler afhængighed er nok, at det er svært at sige præcist hvilke personlighedstyper, der vil blive tiltrukkede af en bestemt stofgruppe. Generelt gælder det nok, at folk der godt kan lide at være meget alene, fordi de har det svært med andre mennesker tilhører risikogruppen hvad angår opioder.
Jeg har selv kæmpet en hård kamp imod heroin, der indtil videre har stået på i ca. to år. Jeg forbander ikke, at jeg prøvede stoffet, men ærgrer mig over at jeg prøvede det mere end to gange (min erfaring er, at de færreste bliver psykisk afhængige første gang.)
Mvh. Psyko