Citat:
Vi vil ikke lege moralens vogter, men fokusere på at politikkerne for 3 år siden vurderede, at der ikke var noget problem med dexofan
Nu har jeg ikke noget indgående kendskab til hvad jeres generelle pointe er, men jeg synes ikke at det er helt relevant at vise et klip der dokumenterer noget som alle ved (du kan finde meget dokumentation på at DXM er euforiserende, uden at skulle vise en video af nogen der guffer piller). Det virker som om det er blevet en tendens blandt journalister, at de går mere efter at lave et sensationelt indslag, end at dokumentere sandheden lidt mere i detaljer. Uden at drage paralleller kan jeg nævne f.eks. Operation-X med Morthen Spiegelhauer, som jeg synes befinder sig langt under lavmålet for seriøs journalistisk. Naturligvis dokumenterer de virkeligheden, men det ligner mere et reality-show, end et egentligt oplæg til debat. Den eneste konklusion de nogensinde drager i disse programmer er "Det er for dårligt", og så får de evt. smidt nogle små fisk i fængsel. I det seneste program om hashhandel nævnte de ikke ét eneste alternativ, der kunne løse disse problemer, ikke engang legalisering, som ellers er meget fremme i debatten for tiden.
For det andet ved jeg heller ikke om det i det hele taget vil dokumentere problematikken omkring DXM, ved at vise at man kan blive påvirket af det. Det er i dag som om ethvert nyt hallucinerende stof blot puttes ind i LSD/Ecstacy-båsen, hvorefter der ikke diskuteres mere om det. Hvad med at lave nogle interviews med folk der ved noget om de biologiske effekter af DXM, så man kunne få dokumenteret forskellen? Jeg kan forestille mig det ville være ganske interessant at få at vide, at store doser DXM kan lamme hosterefleksen i en sådan grad, at man kan blive kvalt i sit eget opkast hvis man ligger på ryggen. Eller den teori om at DXM kan give hjerneskader.
I grunden burde omdrejningspunktet være, at hvis stoffet udløser hallucinationer, men gør brugeren så evnesvag at han/hun ikke kan gøre skade på sig selv, og stoffet ikke har nogle fysiske bivirkninger, så er stoffet ikke et problem. Ikke at dette er tilfældet for DXM, men at sige at det er et problem ved at vise et ENKELTTILFÆLDE af brug (dårlig journalistisk at bruge enkelttilfælde, det dokumenterer ikke en døjt), er for dårligt.
Jeg prøver blot at komme med gode råd til jer, og håber jeres projekt bliver godt

//EDIT: Rettet lidt småfejl, så ikke der var en side mere med posts.