hyene skrev:
http://www.irf.dk/dk/publikationer/rationel_farmakoterapi/maanedsblad/2005/farmakoterapi_ved_neuropatiske_smerter.htm
snri i brug mod neorupatiske smerter og det har jeg iøvrigt set dem brugt til en del i praksis , hr.treasure

btw kan du finde nogle intressante atrikler der desværre koster penge om brugen af SNRI mod cancer smerter.
Ja, interessant artikel, tak for den. Nu har jeg heller ikke afvist at SNRI og SSRI har en smertelindrende effekt, men jeg har blot sat spørgsmåltegn ved hvor omfattende den er. Nu er jeg ikke læge, så jeg har ingen praktisk erfaring med responsen på konventionel opiodbehandling og så behandling med SNRI. Jeg kan se fra den artikel du linker til, at SNRI og TCA giver bedre smertebehandling end placebo, men bid lige mærke i, at SNRI og TCA
ikke er officielt godkendt til smertebehandling. Endvidere kender vi jo godt til de mange bivirkinger med de tricycliske antidepressiva i 80'erne inden der kom SSRI på markedet, bl.a. kontraindikationer med hjerte/kar lidelser o.lign. fordi TCA hæmmer natrium ionkanaler i hjertet.
Nu forsøger jeg ikke at skyde muligheden for behandling i sænk, men blot påpege, at trods ordinationen af saroten, som er en SNRI og kan give smertelindring, sandsynligvis ikke er blevet ordineret pga. den smertelindrende effekt, men pga. dets antidepressive egenskaber.
Det kan også være begge dele - den mulighed lader jeg stå åben - men finder der usandsynligt, taget i betragtning af hvor meget andet smertestillende der ellers bliver givet.