Resist skrev:
At i så beder om påstande, links, facts osv. er fint nok. Men MDMA er jo efterhånden så vidt et undersøgt stof at alt basal viden om dets skader rent kemisk og psykisk set er let tilgængelige og almegen kendt blandt de fleste psykonauter. Du kender jo i forvejen også selv udmærket godt til skaderne, mere præcist end at "hjernen brænder sammen", da du selv studerer det en del igennem bla. thedea.org, Repulsivt.
Jeg beder udelukkende om, at du kan finde frem til data som beviser dine udsagn. Se min mening længere nede om alt andet. DU fremsætter argumentet, du beviser det. Man skal have hovedet langt oppe i røven, hvis man mener at det er modpartens opgave.
Minimal skrev:
Idéen er god nok, men jeg synes ikke, at der er nogle videnskabelige undersøgelser, der understreger egen erfaring. Jeg ville alligevel stole noget mere på os herinde end på ekstrabladet.

Men egen erfaring er et ekstremt dårlig grundlag grundet subjektivitets-probleme; Vi har alle forskellige referencerammer og kan IKKE sætte os ind i hvordan andre opfatter verden. Jaja, empati eksisterer, men du vil aldrig kunne vide hvordan det er at være i hovedet på en anden.
Forskellige referencerammer giver ophav til forskellige meninger, endda tit direkte modsætninger, og det giver sig selv, at de kan ikke alle være sande. Det var det, jeg prøvede at illustrere med mit tidligere udsagn om, at et udsagn om at MDMA er skadeligt bærer ikke stærkere vægt end et udsagn om at det ikke er. Du har observeret det første, en anden har observeret det sidste. Hvem har så ret? Hjerneskade er desuden et ufatteligt vidt begreb. Er vi ude i, at der i neuronerne sker kromosombrud, gliacelle opløsning, neurotransmitter depletion, ændring i morfologi eller noget helt andet? Og hvordan vurderer man det ud fra folks adfærd?
Når videnskaben bearbejder kausale forhold, så koster det blod, sved og tårer at opstille forsøg der klokkeklart illustrerer det man er interesseret i at påvise, og den efterfølgende statistiske behandling er en smerte i røven.
Fortolkningen af videnskabelige data kan folk, der har en forudsætning for at forstå dem, blive enige om. Og det er altså det eneste udsagn som har kredibilitet. Et udsagn bliver ikke mere sandt af at det bliver skrevet på erowid, at det kommer fra en biokemiker eller at et respekteret medlem herinde kommer med det. Det kan KUN verificeres experimentelt.
Og hvis I ikke kan finde frem til, at jeres udsagn allerede er det, så vil jeg for HR's skyld foretrække at I holder dem for jer selv. Man kan godt advare om teoretiske riscici ved stoffer uden at digte på virkelighederne.