Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 18:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Minimal skrev:
Repulsivt skrev:
Hold nu op med at generalisere Minimal og Resist!

I taler som om han sætter lighedstegn mellem brug af mdma = æde 5-10 ecstasytabletter hver weekend!

I må da lige udvide jeres egen horizont lidt og spare os for fordommene, og prøve at forklare HVORNÅR og HVORDAN MDMA er skadeligt, og benytte det vi er her for! (Harm reduction, hvis i havde glemt det)

:shock: - nuvel, undskyld for det sure opstød, men synes altså ikke i har bidraget med meget nyttigt til det her topic

Det er ikke mange, der kan nøjes med at tage fx 125 mg MDMA en gang hver tredje måned, så at advare imod det er ikke så dumt. Det er jo et stof, som man får cravings efter psykisk, og derfor er man tilbøjelig til at redosere og at gøre det ofte. Og bivirkningerne er så nemme at få. Du kan i løbet af en enkelt dag blive psykotisk, se/høre hallucinationer og være godt og grundigt fucked up i dit følelsesregister samt være en uge om at komme dig, så at kalde det uskadeligt er sindssygt.

Kunne ikke være mere enig. Jeg har set utallige kikseklappere igennem tiden, og de holder altså ikke længe.

Det er muligvis en rationel måde at forklare tingene på - at MDMA "brænder" hjernen sammen hvis du indtager det for ofte. Men så har alle i det mindste forstået det. Også brianerne der ville have makset den igennem hver weekend hvis de ikke vidste bedre.

At i så beder om påstande, links, facts osv. er fint nok. Men MDMA er jo efterhånden så vidt et undersøgt stof at alt basal viden om dets skader rent kemisk og psykisk set er let tilgængelige og almegen kendt blandt de fleste psykonauter. Du kender jo i forvejen også selv udmærket godt til skaderne, mere præcist end at "hjernen brænder sammen", da du selv studerer det en del igennem bla. thedea.org, Repulsivt.

Så ærlig talt synes jeg altså at du går over stregen, når du siger at vi ikke har bidraget med en skid. ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Selvfølgelig har jeg ikke sagt MDMA er uskadeligt.. I snakker bare som om at når man tager MDMA så brænder du hjernen af første gang, BANG så er du hjerneskadet.. og det hænger ikke særlig meget sammen med virkeligheden.

JA du får hjerneskader ved latterligt forbrug, men det troede jeg ligesom sagde sig selv (det er jo ikke for sjov at man skal tage pauser på mindst 1-2 måneder!)

Om i har bidraget med en skid - jo det har i da ;) men husk lige at komme med kilder og at underbygge jeres svar mere videnskabeligt, istedet for at komme med kommentarer som "MDMA brænder din hjerne af" - så ku vi ligeså godt spørge ekstra bladet om det er farligt at tage ecstasy :lol:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Repulsivt skrev:
Selvfølgelig har jeg ikke sagt MDMA er uskadeligt.. I snakker bare som om at når man tager MDMA så brænder du hjernen af første gang, BANG så er du hjerneskadet.. og det hænger ikke særlig meget sammen med virkeligheden.

JA du får hjerneskader ved latterligt forbrug, men det troede jeg ligesom sagde sig selv (det er jo ikke for sjov at man skal tage pauser på mindst 1-2 måneder!)

Well, så har vi vist også fået tingene på plads, så der ikke er tvivl om, hvad ecstasy er og ikke er.

Repulsivt skrev:
Om i har bidraget med en skid - jo det har i da ;) men husk lige at komme med kilder og at underbygge jeres svar mere videnskabeligt, istedet for at komme med kommentarer som "MDMA brænder din hjerne af" - så ku vi ligeså godt spørge ekstra bladet om det er farligt at tage ecstasy :lol

Idéen er god nok, men jeg synes ikke, at der er nogle videnskabelige undersøgelser, der understreger egen erfaring. Jeg ville alligevel stole noget mere på os herinde end på ekstrabladet. :wink:

Titel:
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Resist skrev:
At i så beder om påstande, links, facts osv. er fint nok. Men MDMA er jo efterhånden så vidt et undersøgt stof at alt basal viden om dets skader rent kemisk og psykisk set er let tilgængelige og almegen kendt blandt de fleste psykonauter. Du kender jo i forvejen også selv udmærket godt til skaderne, mere præcist end at "hjernen brænder sammen", da du selv studerer det en del igennem bla. thedea.org, Repulsivt.

Jeg beder udelukkende om, at du kan finde frem til data som beviser dine udsagn. Se min mening længere nede om alt andet. DU fremsætter argumentet, du beviser det. Man skal have hovedet langt oppe i røven, hvis man mener at det er modpartens opgave.

Minimal skrev:
Idéen er god nok, men jeg synes ikke, at der er nogle videnskabelige undersøgelser, der understreger egen erfaring. Jeg ville alligevel stole noget mere på os herinde end på ekstrabladet. :wink:

Men egen erfaring er et ekstremt dårlig grundlag grundet subjektivitets-probleme; Vi har alle forskellige referencerammer og kan IKKE sætte os ind i hvordan andre opfatter verden. Jaja, empati eksisterer, men du vil aldrig kunne vide hvordan det er at være i hovedet på en anden.

Forskellige referencerammer giver ophav til forskellige meninger, endda tit direkte modsætninger, og det giver sig selv, at de kan ikke alle være sande. Det var det, jeg prøvede at illustrere med mit tidligere udsagn om, at et udsagn om at MDMA er skadeligt bærer ikke stærkere vægt end et udsagn om at det ikke er. Du har observeret det første, en anden har observeret det sidste. Hvem har så ret? Hjerneskade er desuden et ufatteligt vidt begreb. Er vi ude i, at der i neuronerne sker kromosombrud, gliacelle opløsning, neurotransmitter depletion, ændring i morfologi eller noget helt andet? Og hvordan vurderer man det ud fra folks adfærd?

Når videnskaben bearbejder kausale forhold, så koster det blod, sved og tårer at opstille forsøg der klokkeklart illustrerer det man er interesseret i at påvise, og den efterfølgende statistiske behandling er en smerte i røven.

Fortolkningen af videnskabelige data kan folk, der har en forudsætning for at forstå dem, blive enige om. Og det er altså det eneste udsagn som har kredibilitet. Et udsagn bliver ikke mere sandt af at det bliver skrevet på erowid, at det kommer fra en biokemiker eller at et respekteret medlem herinde kommer med det. Det kan KUN verificeres experimentelt.

Og hvis I ikke kan finde frem til, at jeres udsagn allerede er det, så vil jeg for HR's skyld foretrække at I holder dem for jer selv. Man kan godt advare om teoretiske riscici ved stoffer uden at digte på virkelighederne.

Medlem

Du mister altså ikke hjerneceller, men forandringerne i din hjerne kan accelerere depression og give den ofte rapporterede "grå hverdag". Læg dertil de andre farer ved blanding af stoffer og uheldige omstændigheder så som meget varme danselokaler.
------------------------------------------------------------------------------------

Gider du ikke uddybe "grå hverdag" .. så du flink :)

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Minimal skrev:
Repulsivt skrev:

I taler som om han sætter lighedstegn mellem brug af mdma = æde 5-10 ecstasytabletter hver weekend!

I må da lige udvide jeres egen horizont lidt og spare os for fordommene, og prøve at forklare HVORNÅR og HVORDAN MDMA er skadeligt, og benytte det vi er her for! (Harm reduction, hvis i havde glemt det)

:shock: - nuvel, undskyld for det sure opstød, men synes altså ikke i har bidraget med meget nyttigt til det her topic

Det er ikke mange, der kan nøjes med at tage fx 125 mg MDMA en gang hver tredje måned, så at advare imod det er ikke så dumt. Det er jo et stof, som man får cravings efter psykisk, og derfor er man tilbøjelig til at redosere og at gøre det ofte. Og bivirkningerne er så nemme at få. Du kan i løbet af en enkelt dag blive psykotisk, se/høre hallucinationer og være godt og grundigt fucked up i dit følelsesregister samt være en uge om at komme dig, så at kalde det uskadeligt er sindssygt.

Det er mit indtryk at langt de fleste sagtens kan finde ud at at begrænse deres forbrug og nøjes med fx. 125 mg hver tredie måned. Jeg tror du har den holdning du har, fordi du færdes i miløjer hvor der er mange der ikke bruger den slags stoffer særligt fornuftigt.

Det handler meget om attitude. Bruger man stofferne med en max-lammer attitude, i stil med den måde mange helt unge bruger alkohol på, hvor det bare handler om at være mest blæst? Og hvor det er lidt "sejt" at gå til grænsen af hvad kroppen kan klare?

Eller bruger man stofferne til at lære noget om sig selv og sine følelser? Til selv-terapi eller i en søgen efter indsigt og gode oplevelser?

Din ide om at de fleste er nogle hjælpeløse stakler der ikke kan finde ud af at begrænse deres MDMA forbrug fordi de får psykiske cravings gælder nok en vis gruppe, i nogen miljøer sikkert flertallet. Men de fleste - dem der er lige en håndfuld år ældre end 15 og er nogenlunde ressourcestærke - kan altså godt finde ud af det, det er i hvert fald min påstand.

Jeg synes det er vigtigt at skille farerne ved stoffet fra farerne ved brugernes idioti. At nogen får hjerneskader ved at bruge MDMA hver dag i flere måneder betyder ikke at mdma er et "meget farligt stof", men snarere at den pågældende bruger er en "meget stor idiot".

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Helt enig Drupe ! :)

godz skrev:
Du mister altså ikke hjerneceller, men forandringerne i din hjerne kan accelerere depression og give den ofte rapporterede "grå hverdag". Læg dertil de andre farer ved blanding af stoffer og uheldige omstændigheder så som meget varme danselokaler.
------------------------------------------------------------------------------------

Gider du ikke uddybe "grå hverdag" .. så du flink :)

Hvad han mener med grå hverdag er at det kan være lidt kedeligt at vende tilbage til livet med at stå op hver dag og i skole/på arbejde efter man f.eks. lige har haft sit livs bedste aften til en fest ;)

Man får jo 'automatisk' lyst til mere af den slags.

Det er nok også derfor der er nogle som ikke er helt kendte med farerne med MDMA, som tager det hver weekend (Ligesom Drupe sagde, med alkohol)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Drupe skrev:
Det er mit indtryk at langt de fleste sagtens kan finde ud at at begrænse deres forbrug og nøjes med fx. 125 mg hver tredie måned. Jeg tror du har den holdning du har, fordi du færdes i miløjer hvor der er mange der ikke bruger den slags stoffer særligt fornuftigt.

Det handler meget om attitude. Bruger man stofferne med en max-lammer attitude, i stil med den måde mange helt unge bruger alkohol på, hvor det bare handler om at være mest blæst? Og hvor det er lidt "sejt" at gå til grænsen af hvad kroppen kan klare?

Eller bruger man stofferne til at lære noget om sig selv og sine følelser? Til selv-terapi eller i en søgen efter indsigt og gode oplevelser?

Din ide om at de fleste er nogle hjælpeløse stakler der ikke kan finde ud af at begrænse deres MDMA forbrug fordi de får psykiske cravings gælder nok en vis gruppe, i nogen miljøer sikkert flertallet. Men de fleste - dem der er lige en håndfuld år ældre end 15 og er nogenlunde ressourcestærke - kan altså godt finde ud af det, det er i hvert fald min påstand.

Jeg synes det er vigtigt at skille farerne ved stoffet fra farerne ved brugernes idioti. At nogen får hjerneskader ved at bruge MDMA hver dag i flere måneder betyder ikke at mdma er et "meget farligt stof", men snarere at den pågældende bruger er en "meget stor idiot".

Jeg tvivler meget stærkt på, at flertallet er så fornuftige i deres forbrug, som du påstår. Hvis det er tilfældet i din kreds, så må din kreds da være en minoritet. Det er generelt ikke de mest fornuftige, ansvarlige og forsigtige mennesker, der tager stoffer, det ligger ligesom i det. Og jeg taler altså ikke om små børn, men folk på 18-45+ år. Hvem er det generelt også, der importerer pillerne? Hvordan er det lige, de selv bruger dem? Og hvad er det for nogle typer, der køber dem? I skiller jer sgu ud, hvis I tager 125 mg hver tredje måned og læser på uni. Og det er også muligt at fucke sig rigeligt op på kiks/MDMA i løbet af få timer, det er overdrevet at snakke om måneder. Desuden er jeg betænkelig ved den måde, du mener, mange bruger MDMA på. Selvfølgelig leder man efter gode oplevelser, det er vel primært derfor, man tager stoffer. Men hvis du vil have indsigt, hvorfor tager du så ikke noget psykedelisk, som ikke er narkotisk stimulerende og giver dig overdrevet urealistisk lykkefølelse?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Drupe skrev:
Minimal skrev:
Repulsivt skrev:

Der er en rigtig stor del af den danske befolkning der benytter stimulanser meget uforsvarligt! Generalt de fleste i hardstyle miljøet, (hvilket desværre er blevet meget stigende og populært) benytter sig af ecstasy som var det slik.

Ud af alle dem i Danmark som benytter sig af stimulanser, er det en meget lille del der har kendskab til psychedelia.dk, og rent faktisk benytter sig af HR viden. Derfor tror jeg ikke du skal regne med at den gængse kikseklapper holder intervaller på tre måneder.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Minimal skrev:
Jeg tvivler meget stærkt på, at flertallet er så fornuftige i deres forbrug, som du påstår. Hvis det er tilfældet i din kreds, så må din kreds da være en minoritet. Det er generelt ikke de mest fornuftige, ansvarlige og forsigtige mennesker, der tager stoffer, det ligger ligesom i det. Og jeg taler altså ikke om små børn, men folk på 18-45+ år. Hvem er det generelt også, der importerer pillerne? Hvordan er det lige, de selv bruger dem? Og hvad er det for nogle typer, der køber dem? I skiller jer sgu ud, hvis I tager 125 mg hver tredje måned og læser på uni. Og det er også muligt at fucke sig rigeligt op på kiks/MDMA i løbet af få timer, det er overdrevet at snakke om måneder. Desuden er jeg betænkelig ved den måde, du mener, mange bruger MDMA på. Selvfølgelig leder man efter gode oplevelser, det er vel primært derfor, man tager stoffer. Men hvis du vil have indsigt, hvorfor tager du så ikke noget psykedelisk, som ikke er narkotisk stimulerende og giver dig overdrevet urealistisk lykkefølelse?

Resist skrev:
Der er en rigtig stor del af den danske befolkning der benytter stimulanser meget uforsvarligt! Generalt de fleste i hardstyle miljøet, (hvilket desværre er blevet meget stigende og populært) benytter sig af ecstasy som var det slik.

Ud af alle dem i Danmark som benytter sig af stimulanser, er det en meget lille del der har kendskab til psychedelia.dk, og rent faktisk benytter sig af HR viden. Derfor tror jeg ikke du skal regne med at den gængse kikseklapper holder intervaller på tre måneder.

Jeg har ingen tal til at bakke det op, og indrømmer at det godt kan være jeg tager fejl, men jeg vil insistere på, at fest-brugen af mdma og urene piller nok udgør det mest synlige og åbentlyse segment af mdma-brugerne, men ikke nødvendigvis det største. Måske nok det største hvis man måler på antal kilo indtaget mdma, men ikke på antal brugere. Der bliver taget masser af mdma i forsigtige doser til små sammenkomster i huse og lejligheder, skove og enge rundt omkring i hele danmark, diskret og ubemærket, og dette segment er efter min opfattelse undervurderet af jer to. Men som sagt kan det godt være jeg tager fejl, jeg taler blot ud fra min fornemmelse, intet andet.

Når det er sagt, så ønsker jeg egentlig ikke at negligere jeres erfaringer, der er helt sikkert ganske mange der bruger mdma på en dybt uansvarlig måde pga. respektløshed, uvidenhed eller ignorance.

Minimal, jeg vil give dig ret i at psykedeliske stoffer er mere virksomme når det gælder selvindsigt, men jeg vil stadig mene at mdma kan lære én nogen vigtige ting om empati og kærlighed, hvis man vel at mærke bruger stoffet forsigtigt, og faktisk tager erfaringerne med ud i det virkelige liv - der hvor tingene ofte bliver svære - og ikke bare ureflekteret søger tilflugt i den samme lyserøde verden gang på gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg erklærer mig igen 100% enig i Drupe's udtalelser :) !

Tænker på præcis samme måde. Selvom MDMA ikke er psykedelisk, kan empatien og euforien man føler for andre mennesker stadig hjælpe en socialt, også selvom man ikke er påvirket.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Drupe skrev:
Citat:
Der bliver taget masser af mdma i forsigtige doser til små sammenkomster i huse og lejligheder, skove og enge rundt omkring i hele danmark, diskret og ubemærket

Det har du fulstændig ret i, men i sagens natur er det naturligvis ikke disse brugere som kommer i mediernes søgelys.

Minimal skrev:
Citat:
Jeg tvivler meget stærkt på, at flertallet er så fornuftige i deres forbrug, som du påstår. Hvis det er tilfældet i din kreds, så må din kreds da være en minoritet. Det er generelt ikke de mest fornuftige, ansvarlige og forsigtige mennesker, der tager stoffer, det ligger ligesom i det. Og jeg taler altså ikke om små børn, men folk på 18-45+ år. Hvem er det generelt også, der importerer pillerne? Hvordan er det lige, de selv bruger dem? Og hvad er det for nogle typer, der køber dem? I skiller jer sgu ud, hvis I tager 125 mg hver tredje måned og læser på uni.

Den "minoritet" du taler om er slet ikke så lille! Vi gør bare ikke så meget opmærksom på os selv, og derfor er vi vel temmelig usynlige. Jeg kender ingen af de ufornuftige kikseklappere som du omtaler og omgås, -tilgengæld kender jeg en del voksne og ansvarlige mennesker (hvor flere af dem læser eller har læst på uni!) som lejlighedvis kan finde på at indtage MDMA. Dog ikke mere end max 5 gange pr år. og oftest mindre. Rent faktisk er der en tendens til at folk gør det mindre og mindre; 1-2 gange årligt synes at være det niveau mange lægger sig på.

Jeg synes det er underligt at du kun har dårligt at skrive om MDMA når du tilsyneladende brænder for HR og psykedelia. Skræmmekampagner stopper ikke folks overforbrug af div. stoffer. Men den rette oplysning samt gode eksempler kan være med til at dreje folks forbrug i en sundere retning.

Hilsen Fanny

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Fanny skrev:
Den "minoritet" du taler om er slet ikke så lille! Vi gør bare ikke så meget opmærksom på os selv, og derfor er vi vel temmelig usynlige. Jeg kender ingen af de ufornuftige kikseklappere som du omtaler og omgås, -tilgengæld kender jeg en del voksne og ansvarlige mennesker (hvor flere af dem læser eller har læst på uni!) som lejlighedvis kan finde på at indtage MDMA. Dog ikke mere end max 5 gange pr år. og oftest mindre. Rent faktisk er der en tendens til at folk gør det mindre og mindre; 1-2 gange årligt synes at være det niveau mange lægger sig på.

Jeg synes det er underligt at du kun har dårligt at skrive om MDMA når du tilsyneladende brænder for HR og psykedelia. Skræmmekampagner stopper ikke folks overforbrug af div. stoffer. Men den rette oplysning samt gode eksempler kan være med til at dreje folks forbrug i en sundere retning.

Jeg har utrolig svært ved at forestille mig det. Hvor mange mon det er, det drejer sig om? Jeg har masser af dårligt at sige om MDMA, især kiks, fordi jeg ser så mange brænde sig af på det. Du kommer fra et andet miljø, og derfor har du garanteret en helt anden holdning. Men så længe vi er klar over, hvorfor vi har vores forskellige holdninger. Og når folk så skriver utrolig positivt om MDMA, føler jeg lidt, at jeg må stå som den stærke kontrast og fortælle alt det dårlige

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Minimal>> Det er fint at du vil fortælle om alt det dårlige ved MDMA som du oplever i det miljø du kommer fra, sålænge du ikke benægter at der findes en anden ansvarlig måde at bruge stoffet på, og at det er den ansvarlige måde, vi her på psychedelia, anbefaler.
-Ellers er det bare skræmmekampagne du fyrer af.

Jeg tror aldrig man vil kunne få folk til at holde op med at tage MDMA. Så hellere fortælle (som sandt er), at der er en bedre måde at gøre det på. Give dem et forbillede at leve op til, istedet for at fortælle at ALLE falder for grådigheden og bare propper sig med piller til de falder om. Dette er dels løgn, og dels er det et dumt billede at give til folk, da de så ikke har noget håb om at kunne gøre det bedre.

Det er sandt, at der er rigtig mange som falder for grådigheden, i jagten på den gode tilstand. Og det er et sørgeligt syn, -som at se et barn gå amok i en slikbutik og æde til det brækker sig.
Men jeg undrer mig lidt over, om denne grådighed virkelig skulle udtrykke menneskets inderste natur? Ville vi virkelig alle kaste os sanseløst og selvmorderisk ud i et abnormt misbrug hvis alle stoffer blev legaliserede? Eller vil det vise sig, at vores inderste natur i virkeligheden er viljen til livet og sindsudfoldende oplevelser?

Som jeg sagde før: Der er faktisk mange af os (og nej, jeg har ikke et tal på hvor mange i danmark det drejer sig om) som ikke bare hovedkuls propper sig med kiks til vi segner, men tager nogle få turer om året hvor vi tilrettelægger det ordentligt og afvejer hvad vi indtager. I doser på omkring 100-125 mg har MDMA en erkendelses-fremmende og bevidsthedsudvidende virkning på tankerne hvilket kan bruges som værktøj til at åbne op for dybere følelser. Ved doser +150 mg kan jeg ikke længere lide virkningen, da det glider over i ren eufori og mudrede tanker. Derfor er er der ingen "grådighed" i mig som ville få mig til at tage mere, da tilstanden her ikke er behagelig eller formålstjenestelig.

Hilsen Fanny

Titel: mdma
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Mdma eller E alt efter hvad du er til er begge temmelig skadelige drugs hvis de ikke bliver taget med måde. Som overstående folk siger så gerne pauser på allermindst en måned per gang du blæser selvom at det stadig kan fucke dig fuldstændig op. Måske ikke så hurtigt fysisk hvis du holder disse pauser imellem men psykisk er det meget meget forskelligt. Nogen kan klare at æde det hver weekend i forholdsvis lang tid og en som mig jeg gjorde det omkring 10 gange men der var heller ikk de store pauser mellem de ca første 8 gange. Det nakkede min psyke temmelig og er glad for jeg lagde dem på hylden for ku godt mærke at det var mere en jeg kunne stå til selvom jeg prøvede at presse den videre. Så for din fysik så hold disse pauser og hvis du får det nedern eller skod over dem i længere perioder må du tage til overvejelse om det nu også er det rigtige drug for dig at tage 8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]