Hvad jeg personligt synes fentanyl plastre kan bruges til er at anvende plastret og indtage næsten hømeopatiske doser af andre opiater. Det er ikke ligefrem i spænd med HR-tankegangen og er næppe mere sikkert end at klippe og klistre i mærkerene som tidligere beskrevet (og som jeg ikke selv har lyst til at rode mig ud i). Men jeg finder selv jeg kan få noget ud af det på denne måde.
Et 100 ug/h matrifen plaster kan jeg med let til moderat opiat tolerance godt mærke, men videre voldsomt er det slet ikke. Jeg har prøvet at tilføje 3 gange 25 mg kodein tabletter 3-4 timer efter påsætning af plasteret (jf. medicin.dk topper plasmakonc. af fentanyl først efter 17-24 timer efter påsætning af plasteret) og det resulterede i en af utrolig kløen og rar kropsfølelse. Jeg har også med succes 3-4 timer efter påsætning af 75 ug/h durogesic plaster indtaget 10 mg oxycodon, der ligeledes ændrede oplevelsen fra svag til rar. Dette er baseret på erfaring med alle styrker af plastrene pånær 75 ug/h og både af mærkerne matrifen og durogesic.
Hvis det har nogen informationsværdi for nogen, vil jeg tilføje at durogesic plastrene i forhold til at påføre på huden er at foretrække fremfor matrifen. Og det bunder i at durogesic er lavet af et blødere materiale, der er bedre til at klæbe til huden og ikke danne hulrum i løbet af perioden du bær plasteret.
Til moderatore etc - jeg er klar over denne besked ligger på kanten af, hvad der er formålet med psy.dk og jeg respekterer jeres beslutning, hvis I beslutter at fjerne den, men en kommentar til ville være på sin plads, så vores fælles interesser bedre varetages i fremtiden