Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 20:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

5-IT virker temmelig hyped på f.eks. bluelight - men jeg kan ikke lade vær med at tænke på det som en del af et marketing scam.

Er der nogen her på siden der har erfaringer med dette relativt nye stof?

En langtidsvirkende samt pænt euforiserende stimulans, som føles rigtig smooth og med et meget let come down. Det specielle ved det her stof er at man på trods af at være godt stimuleret alligevel føler sig total afslappet. Rigtig fed fornemmelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mystery skrev:
Lige nu: 5-IT og Etizolam.
2-MeO-Ketamin bliver også ret interessant :)

Synes du 5-IT er bedre end 6-APB?

Selvom de ligger tæt rent stukturmæssigt, er de ret forskellige i effekt.
5-IT ligger meget tæt på MDMA virkningsmæssigt for mig, langt tættere end 6-APB, bk-MDMA og de andre nærlæggende analoger. Det er ikke helt så magisk, men virker tilgengæld i 10-11 timer (!), og har et noget mere smooth forløb både op og ned. Virkningen er - sammenlignet med 6-APB - langt mere konstant.

Det er ganske fantastisk.
Nu har jeg ikke lige fulgt med i hypen på bluelight for nylig, men det bestemt et af de bedste euforiske empatogener (i RC regi, set i HR-sammenhænge bør du nok tage MDMA i stedet) tilgængelige i øjeblikket IMO.

Medlem
Brugeravatar

Når vi snakker om 5-IT vil jeg lige komme med min beretning. Jeg har i godt en uge taget 5-IT hver dag(ca 200mg) og i morges da jeg stod op havde jeg en hyletone for ørene og jeg så hvidt for øjnene i ca 5min, så bestemt noget man skal være opmærksom på. Jeg har heller ikke fulgt med på blueligt for nylig, så jeg ved ikke hvad andre skriver som bivirkninger.

Er der nogen med kendskab til 5-IT som kan sige mig hvad der sker i hjernen med mine bivirkninger?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
der vil naturligvis altid være bivirkninger hvis du tager et serotonergt stof dagligt. det siger ligesom sig selv at du fuldstændig udtømmer dit serotoninlager, og skaber serotonintoxicitet i dine synapser. Serotonin er et yderst vigtigt signalstof og når det ikke er der begynder der at ske sære ting som brainzaps, søvnparalyse, og sikkert også det du nævner..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg har i godt en uge taget 5-IT hver dag(ca 200mg)

BUT WHY!?!?!?!?!? :x

Medlem
Brugeravatar

Jeg har i godt en uge taget 5-IT hver dag(ca 200mg)

BUT WHY!?!?!?!?!? :x

Fordi jeg har en psykisk sygdom som 5-IT hjælper på.

Okay, jeg mente bare at have læst at 5-IT kun påvirkede dopamin og noradrenalin men jeg kan ikke finde kilen. Der står ikke noget på deres wikipedia omkring det.

Er der nogen der har kilder på om det også er serotonin-udløsene evt.?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Når vi snakker om 5-IT vil jeg lige komme med min beretning. Jeg har i godt en uge taget 5-IT hver dag(ca 200mg) og i morges da jeg stod op havde jeg en hyletone for ørene og jeg så hvidt for øjnene i ca 5min, så bestemt noget man skal være opmærksom på. Jeg har heller ikke fulgt med på blueligt for nylig, så jeg ved ikke hvad andre skriver som bivirkninger.

Er der nogen med kendskab til 5-IT som kan sige mig hvad der sker i hjernen med mine bivirkninger?

Sorry men, klaphat..

Medlem
Brugeravatar

Sorry men, klaphat..

Jaaah :p Jeg har læst om søvnparalyse, serotoninsyndrom ovs nu. Jeg kan godt se det ikke er så smart det jeg har gang i... Jeg holder pause! Så, rolig.. Men jeg vidste altså ikke det var serotonin udløsende!!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Sorry men, klaphat..

Jaaah :p Jeg har læst om søvnparalyse, serotoninsyndrom ovs nu. Jeg kan godt se det ikke er så smart det jeg har gang i... Jeg holder pause! Så, rolig.. Men jeg vidste altså ikke det var serotonin udløsende!!

Det er nu mere ideen om at indtage et helt nyt (potentielt set meget farligt) research chemical på DAGLIG BASIS... :shock:

Serotonin udløsende eller ej dude..

Dedikeret medlem

Sorry men, klaphat..

Kunne det være en ide at læse om de stoffer du vælger at stoppe i hovedet inden du spiser det ? og så oven i købet hver dag ? :cheers:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

jointventure: dumt på så mange måder. tag ALDRIG stoffer dagligt. især ikke serotoninreleasere. og især ikke RC's.

5-IT er nært beslægtet med 5-ABP strukturelt. det er også en strukturel isomer til aMT, i den forstand at kun ombytningen af positionen af benzen- og pyrrolringen udgør forskellen på de to molekyler. det er dog en ret væsentlig forskel mht. til bindingsaffiniteten, hvor stoffet sandsynligvis kan lignes til 5-ABP.
5-IT:
Billede

5-ABP:
Billede

aMT:
Billede

det er lidt forskelligt hvad der rapporteres om substansen ser jeg. vi må tage højde for at det er et RC og dem som indtager det ikke har den ringeste anelse om hvad de rent faktisk putter i munden/næsen/røven. Shulgin beskrev stoffet ret negativt. langtidsvirkende catecholaminreleaser med et dirty feel. høj puls, øget temperatur og ingen appetit. det lyder ikke som om det har nævneværdig 5-HT affinitet. nogen sammenligner med MDMA, andre med methylone og andre igen aMT sans de psykedeliske aspekter, en mere stimulerende 6-APB/5-APB etc etc etc. = we don't know fuck all.

@Mystery: du gik under navnet Rush tidligere ikke? hvis ikke jeg tager meget fejl havde du en stærk liking for de mere dirty adrenerge stimulanser som mephedrone og lign... så er det vel ikke underligt at denne er lige op ad din allé.

hvorfor mon det er navngivet 5-IT og ikke 5-API (5(2-aminopropyl)-indol) som shulgin gør. 5-indoltryptamin? :roll:

Medlem
Brugeravatar

Jeg forstår hvor i vil hen og jeg vil da gerne sige til andre der læser med at man altså ikke skal tage 200mg 5-IT på dagligt basis i en uge. Jeg ved af erfaring at det fører til serotonin...underskud... Jeg vil også sige at det på ingen måder ligner AMT mht farver og syn generelt, uanset hvile rygter der bliver spredt på bluelight. Det ligner derimod amfetamin, ro i hovedet, nogenlunde frisk og og så piller jeg negle hele tiden. Så jeg vil ikke sige det er et RC som er pengene værd. Andre må have deres holdning.

Tak til jer som hjalp mig ud af noget værre rod!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

jointventure: dumt på så mange måder. tag ALDRIG stoffer dagligt. især ikke serotoninreleasere. og især ikke RC's.

5-IT er nært beslægtet med 5-ABP strukturelt. det er også en strukturel isomer til aMT, i den forstand at kun ombytningen af positionen af benzen- og pyrrolringen udgør forskellen på de to molekyler. det er dog en ret væsentlig forskel mht. til bindingsaffiniteten, hvor stoffet sandsynligvis kan lignes til 5-ABP.
5-IT:
[ Billede ]

5-ABP:
[ Billede ]

aMT:
[ Billede ]

det er lidt forskelligt hvad der rapporteres om substansen ser jeg. vi må tage højde for at det er et RC og dem som indtager det ikke har den ringeste anelse om hvad de rent faktisk putter i munden/næsen/røven. Shulgin beskrev stoffet ret negativt. langtidsvirkende catecholaminreleaser med et dirty feel. høj puls, øget temperatur og ingen appetit. det lyder ikke som om det har nævneværdig 5-HT affinitet. nogen sammenligner med MDMA, andre med methylone og andre igen aMT sans de psykedeliske aspekter, en mere stimulerende 6-APB/5-APB etc etc etc. = we don't know fuck all.

@Mystery: du gik under navnet Rush tidligere ikke? hvis ikke jeg tager meget fejl havde du en stærk liking for de mere dirty adrenerge stimulanser som mephedrone og lign... så er det vel ikke underligt at denne er lige op ad din allé.

hvorfor mon det er navngivet 5-IT og ikke 5-API (5(2-aminopropyl)-indol) som shulgin gør. 5-indoltryptamin? :roll:

Fin struktural sammenligning og forklaring af den tætte lighed mellem 5-APB og 5-IT, tak for det.
Jeg forstår dog ikke, hvordan du drager konklusioner vedr. stoffets specifikke virkningsmekanisme in vivo, når det jo, som du selv påpeger flere gange, er et så nyt, ukendt og fuldstændig utestet molekyle.

F.eks. skriver du, at dets 'bindingsaffiniteter sandsynligvis kan sammenlignes med 5-ABP' - hvilket bestemt ikke er utænkeligt.
Desværre 5-APB er dog et lige så ukendt kapitel i farmakologiens verden som 5-IT, og *formodes* kun forsigtigt at være en 5-HT2c agonist i en uspecifik patentansøgning fra 2006. En formodning der næppe kan stilles til regnskab stoffets fulde aktivitet.

Lige for at være helt på det rene citatmæssigt, så skrev Shulgin intet om, at stoffet skulle være en specifik cachecholaminreleaser. Ej heller omtaler han det negativt - faktisk ganske objektivt og neutralt.

Helt ordret skrev han:
Shulgin skrev:
"All five "alpha-methyltryptamine" isomers are known, but only one is known to be active in man as a CNS active material. This is the 5-isomer, 5-(2-aminopropyl)indole or 5-IT, which, at 20 milligrams orally, is a long-lived stimulant producing increased heart-rate, anorexia, diuresis, and slight hyperthermia for about twelve hours."

Han skriver altså heller intet om det er en 'beskidt' rus, hvilket jeg personligt heller aldrig har hørt andre beskrive rusen som. Udfra rusens virkning, og nærmest samtlige af de beslægtede analoger, er der bestemt belæg for at tro, at 5-IT har signifikant aktivitet ved 5-HT / serotonin receptorgruppen.
Jeg er nysgerrig - Hvad får dig til at tro andet?

Mht. min personlige 'liking' hvad angår stimulerende empatogener og euforianter, har du ret i, at jeg har haft mine erfaringer med Mephedron. Men hvorfor nævner du det nu? Mephedron er i højere grad en stærk serotonerg og dopaminerg stimulant, end en egentlig adrenalin-agonist. Udover at frigive de samme tre neurotransmitterstoffer som så mange andre stoffer af denne type, stopper de fælles træk vist også der?
--

En anden interessant, og noget mere baggrundsrig sammenligning er 5-IT vs. IAP (5-APDI eller Indanylaminopropan), idet sidstenævnte er kendt i forsknings sammenhænge, og strukturforskellen minimal:

5-IT
Billede

IAP
Billede

IAP er en SSRA (selektiv serotonin udløser) og genoptagelseshæmmer af serotonin, dopamin og noradrenaline med en kvantitativ (IC50) affinitet for disse på henholdsvis 82 nM, 1,848 nM, og 849 nM.
Go figure.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydjylland
I hvert fald ikke 2c-e!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Du har ganske ret i flere af dine pointer. jeg har ikke baggrundsmateriale til at beskrive stoffets receptoraffiniteter. jeg finder det blot sansynligt at indolsubstitueringen med N i 5-it, i forhold til 5-APB's benzofuran struktur med et oxygen, ikke har lige så stor indvirkning på affiniteten til diverse receptorer, som springet til en tryptaminstruktur. men jeg giver dig helt ret i at det er en lidt søgt sammenligning, og jeg gjorde det kun fordi jeg har set flere skrive at stoffet minder om aMT. jeg benægter heller ikke at der ganske givet er 5-HT aktivitet. da jeg skrev at stoffet er en catecholaminreleaser, var det på baggrund af at stort al omtale beskriver rusen som langvarig og stimulerende, og ikke mange nævner nogen empatogen virkning.

jeg lavede sammenligningen med mephedron fordi jeg ud fra de beskrivelser jeg har hørt, har en forestilling om at 5-IT har samme forhold til MDA/6-APB som Mephedrone har til MDMA. altså ekstra stimulering, også perifær, og derfor hjøre bodyload. mephedrone er 4x mere potent end MDMA, hvad angår dopaminrelease, hvilket øget toxiciteten betydeligt. jeg tror ikke at 5-IT har nogle af de ret nasty adrenerge bivirkninger som mephedrone, men altså på samme måde er noget mere dirty og stimulerende end dets nærmeste analoger på markedet.

grunden til at jeg kalder mephedron adrenerg er denne:(fra bluelights mephedron FAQ)
Citat:
In "Beta-keto amphetamines: studies on the metabolism of the designer drug mephedrone and toxicological detection of mephedrone, butylone, and methylone in urine using gas chromatography–mass spectrometry", Meyer et al. confirmed that mephedrone metabolizes to 4-methyl-ephedrine, a highly cardiotoxic compound (2010, Analytical and Bioanalytical Chemistry, Volume 397, Number 3, 1225-1233, DOI: 10.1007/s00216-010-3636-5). 4-methyl-ephedrine is a potent adrenergic agent and vasoconstrictor, with a therapeutic index a couple to a few times more narrow than ephedrine's, and a duration outlasting mephedrone itself by a few times.

In "Mephedrone, compared to MDMA (ecstasy) and amphetamine, rapidly increases both dopamine and serotonin levels in nucleus accumbens of awake rats", Kehr. et al. found mephedrone to be a potent releaser of all three monoamines, with a propensity for dopaminergic release in league with amphetamine, and a propensity to release serotonin in league with MDMA, suggesting a very high likelihood of neurotoxitiy (2011, British Journal of Pharmacology, DOI: 10.1111/j.1476-5381.2011.01499.x).

undrer mig lidt at du ikke var bekendt med det.

Interessant med IAP sammenligningen. jeg er ikke stødt på stoffet før. det ser jo ud til at være langt hovedsageligt serotonergt ud fra de tal der. jeg tror bare ikke det gør sig gældende for 5-IT på baggrund af hvad jeg har læst indtil videre, men vi får se. :) jeg tror bare ikke jeg skal nyde noget. :mrgreen:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Det bedste research drug jeg har prøvet, og muligvis også det bedste stof jeg overhovedet har prøvet, er 4-HO-MET. Voldsomt vilde og lalleglade visuals, kombineret med 3-4 timers eufori og grineflip slår det meste der er derude :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er rigtig glad for 4-HO-MIPT, rent visuelt synes jeg ikke det er ligeså kraftigt som MET, men det er også visuelt på en lidt anderledes, smuk farverig måde. Og så er kropsfølelsen rigtig dejlig, og man bliver let styret i en positiv retning i trippet, helt fantastisk. Og det egner sig også godt til kombinationer med andre drugs =)

Medlem

Jeg er rigtig glad for 4-HO-MIPT, rent visuelt synes jeg ikke det er ligeså kraftigt som MET, men det er også visuelt på en lidt anderledes, smuk farverig måde. Og så er kropsfølelsen rigtig dejlig, og man bliver let styret i en positiv retning i trippet, helt fantastisk. Og det egner sig også godt til kombinationer med andre drugs =)

4-HO-MiPT er 100% awesome ja !

Men det trådstarter spørger ind til er vidst primært nogle RC stimulanser.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]