Jeg fandt dette på en forhandler side.
Melatonin
Anbefalet af Carsten-Vagn Hansen i radioen d. 23.09.04 -Hør udsendelsen her!
http://www.dr.dk/p4panelet/Melatonin sørger for, at du får den vigtige REM søvn, så du vågner udhvilet!
Melatonin er et overordnet hormon, der dannes i hjernes koglekirtel. Kroppens egen produktion er på sit højeste i 6 års alderen, falder brat ved puberteten og mindskes herefter med årene.
Sekretionen af Melatonin reguleres af dagslys. Når lyset rammer øjets nethinde sendes nerveimpulser til koglekirtlen, der transformerer denne information til et hormonsignal i form af en natlig Melatoninsekretion. Herved reguleres kroppens "indre ur" og den vigtige REM søvn forøges. Melatonin bruges derfor i behandlingen af forskellige døgnrytmeforstyrrelser som f.eks. jetlag.
Melatonin er desuden en kraftig antioxidant, der samtidig øger optagelsen af andre antioxidanter. Hormonet kan aktivere immunsystemets T-lymfocytter, har en vis betændelseshæmmende effekt, øger blodpladeantallet og hæmmer den østrogenproduktion, som mange kræftsvulster er afhængige af. Samtidig er Melatonin i stand til at forøge effekten af kemoterapi og reducere dennes skadelige bivirkninger.
Det er forskelligt, hvor stor en dosis tilskud, man har behov for. For kræftpatienter vil en dagsdosis typisk være på 15-25 mg. Til behandling af jetlag anbefales 1 mg. pr. passeret tidszone. Indtages en time før midnat!
Kildehenvisninger
Melatonin for the prevention and treatmentof jet lag. Cochrane Database Syst. Rev. 2002; (2):CD001520
A double blind-placebo controlled study on melatonin efficacy to reduce anxiolytic benzodiazepine ude in the elderly. Neuroendocrinol Lett. 2002 Feb; 23(1):55-60
Melatonin in elderly patients with insomnia. Z Gerontol Geriatr. 2001 Dec;34(6):291-7
Jet lag/night shift, blindvess and melatonin. trans Med Soc Lond. 1997-98; 1147-9
Melatonin protets against oxidative stress caused by delta-aminolevulnic acid: implications for cancer reduction. Cancer Invest. 2002; 20 (2):276-86
Melatonin as a chronobiotic/anticancer agent. Curr Top Med Chem. 2002 Feb;2(2):113-32
Pineal gland, melatonin and cancer. Neuroendocrionol Lett. 1999;20(3-4):139-144
The Melatonin Miracle. Walter Pierpaoli, William Regelson og Carol Colman ISBN 0-671-53435-1
Jeg er lidt i tvivl om jeg må linke til sådanne forhandlere, så jeg lader bare være