Veritas skrev:
Delirium Tremens sker både ved benzodiazepin, barbiturat- og alkoholwithdrawal, da de påvirker de samme benzodiazepin-GABAa-receptorer. Han har poppet benzodiazepiner hver dag. Ergo er der en, hvis ikke så stor, så tilstedeværende risiko for dette kompleks, som altså har en ubehandlet mortalitet på 35%...
Havde lige rettet en smule i formuleringen af min post siden du quotede den.
Ja, alkohol, benzodiazepiner og barbiturater virker alle på GABA[sub]A[/sub]-receptoren, men på forskellig måde. Benzo'er binder sig til - surprise - benzodiazepinreceptoren, og faciliterer bindingen af GABA, mens barbiturater virker som "channel modulators". Alkohol virker på benzo-receptoren. Der er en risiko for delirium tremens efter heftig misbrug af benzodiazepiner, men det hører til de mere sjældne bivirkninger. Jeg tror ikke det er en tilstand der opstår med mindre man har haft næsten konstant høj serumkoncentration af stoffet i ret lang tid. Nu ved jeg jo ikke hvilket omfang LunatiC's misbrug har, men folk som har været i terapeutisk behandling med flunitrazepam et stykke tid, og altså taget det hver dag, får jo ikke nødvendigvis delirium tremens når de stopper.