NeXu$ skrev:
Jo, men så ville en grading stadigvæk ikke være optimal. Hvad med x ud af 100%, y ud af 100% og z ud af 100%? Så har du forholdet mellem de tre kriterier. Så kan man lave et diagram pr. stof, observere denne tredimensionelt og se hvori hovedparten af det enkelte stofs rus består. Evt bare udregne gennemsnitsprocent for hvert stofs egenskaber - så behøver du ikke lave det i et koordinatsystem men lave cirkeldiagrammer over gennemsnitlig fordeling - er det ikke nemmere for den enkelte bruger at se det sådan, det er jo ikke alle der ville fatte sådan et koordinatsystem.

Jeg er ligeglad med hvor mange der ville forstå selve diagrammet - det bygger alligevel på en forholdsvist kompliceret farmakologisk baggrundsviden, og alle med en uddannelse der tillader dem at forstå baggrunden for diagrammet vil også have haft nok calculus til at fatte selve diagrammet.
Jeg synes ikke så godt om det med procenter. 100 procent af hvad? Man kan bruge hvor mange procent af transportproteinerne der hæmmes ved en given dose, men mange (de fleste) stoffer har ikke et lineært forhold mellem dose og effekt, og det vil give et forvrænget billede. Skal man i stedet bruge en gennemsnitsdose oplyst i milligram per kilo kropsvægt, måske? Dette ville komme nogle problemer til kort, men stadig er det svært at definere hvad en gennemsnitsdose er for et givent stof, og så kan ikke rigtig gøre dig selv til en autoritet på området medmindre du har stor erfaring med hver enkelt stof - og pointen med diagrammet er netop at oplyse om hvordan stoffer du endnu ikke har prøvet ville virke på dig. Jeg tror stadig at Ki værdier er bedre, da der ikke er det klassiske problem med at det ikke siger noget om hvor kraftigt receptoren aktiveres, da vi ikke taler om en sådan funktion men i stedet hæmning af et transportprotein, som mere er spørgsmålet om "er der bundet et molekyle i bindingslommen eller ej?" da monoaminfrigivere som regel er kompetitive antagonister på transportproteinet (altså binder samme sted og forhindrer det endogene stof i at binde).
NeXu$ skrev:
Det er derfor man har en fætter med 6-kernet 3,2GHz processor. Den knepper alt.

Lyder ikke dårligt

Der er dog stadig lang vej - som Prometheus snakker om er Monte Carlo simuleringer ret tunge - netop fordi de laver små tilfældige ændringer og regner på effekten. Når man skal finde ud af hvordan komformationen af et molekyle skal være for at det kræver mindst mulig energi, så laver computeren en masse små "nudges" af hver enkelt atom i molekylet den ene eller anden vej, og ser om det kræver mere eller mindre energi. Der er ikke en formel der giver den færdige løsning - det er ren bruteforcing.
For lige at skrive noget der også er on topic - er der nogen her der har erfaring med MDAT? Jeg har ikke prøvet dette stof alene, kun i kombination med MDAI. 200 mg MDAT og en del MDAI (100-150 mg) en times tid efter gav meget milde symptomer på serotonin syndrom, slet slet slet ikke noget der bekymrede mig, men nok til at det var interessant. Jeg svedte meget (rigtig meget!), let hovedpine, forvirring, ingen eufori men humøret var helt i top, bare uden den kropslige euforiske følelse. Som eufori i hjernen, hvis det giver mening.
MDATen gav dog kvalme. Jeg har det i store lysebrune krystaller. Det ligner brunsukker, bare lysere i farven og større krystaller. Måske lidt som de der små pinde med krystalliseret sukker man kan få til at dyppe i en kop te. Jeg tror at det var selve det med at opløse krystallerne i mavesyren der gav kvalme, for det forsvandt efter en times tid. Mine bøvser smagte dog af MDAT. Det var en ret underlig fornemmelse