Prometheus skrev:
Der er flere 2C-stoffer, også nogen som falder uden for de 3 ovenfor nævnte grupper, men ingen af disse er specielt kendte.
Men du slubrer dem sikkert gerne i dig, hvis du får chancen - SKURK!

Jeg har lavet en fin lille tegning for at prøve at gøre Prom's reply nogenlunde forståeligt for jordiske mennesker.

Til at starte med, har vi P'et i PIHKAL - Yes, baby, det er Phenethylamin!
Grundstammen i meget af din yndlingsnarko (MDMA, (Meth)amf, 2C-x, Meskalin, TMA-2, etc.)
Jeg har nummereret positionerne rundt om den aromatiske ring.
Bemærk at nogen gange tæller man den anden vej, men ikke i mit tilfælde!

Derefter har vi 2C-H - logisk tænkende hjerner, vil nemt kunne spotte, at der er tale om Phenethylamin med to Methoxy-grupper på - en på 2. position, og en på 5. position.
Så kommer vi til de "klassiske" 2C'ere. Det er 2C-H der er substitueret på 4. position.
Halo-2C'erne"Halogenerne" er en betegnelse for de grundstoffer der er i 7. periode i det periodiske system.
Der er 4 mulige:
2C-F;
X=Fluor
2C-C;
X=Klor
2C-B;
X=Brom
2C-I;
X=Jod
Alkyl-2C'erne2C-D;
X=CH
3 (Methyl)
2C-E;
X=CH
3CH
2 (Ethyl)
2C-P;
X=CH
3CH
2CH
2 (Propyl)
Alkyl-kæden kan teoretisk forlænges i det uendelige, så vi stopper bare her.
Alkyl-Thio-2C'erne (2C-T'erne)Her skal stadig kigges på 3. tegning, da jeg har skrevet svovl-atomet med nedenunder:
2C-T;
X=CH
3S (Methyl-Thio)
2C-T-2;
X=CH
3CH
2S (Ethyl-Thio)
2C-T-7;
X=CH
3CH
2CH
2S (Propyl-Thio)
Der er igen en helvedes masse 2C-T'ere, så jeg har her blot nævnt de respektive homologer af de alkyl-2C'ere jeg brugte i det tidligere eksempel.
Så spørger du måske dig selv; "Jamen, hvorfor fanden hedder det noget så kryptisk som 2C-B ?"
Svaret er, at alt interessant organisk narko indeholder en aromatisk ring (det er den sekskantede dims), og som du kan se på den første tegning, er der 2 carbon-atomer (kulstof) mellem den aromatiske ring og aminet (NH
2).
Den kære doktor Shulgin valgte derfor simpelthen bare at trække
"2 Carbon, Bromine" sammen og kalde sin "baby" for 2C-B!
Jeg håber det klarer nogle ting op...
Phew, måske lige før man sku begynde at opdatere det fukkin' leksikon her på siden?
/Dex