Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 21:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: slettet
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
slettet

Senest rettet af DyrMedBønner 30 jul 2005 02:47, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Folk der er bange for at se virkeligheden i øjnene...

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg tror de er de færreste, der går hen og bliver psykotiske efter en enkelt moderat dose LSD, men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig. Hvis man har en en eller anden form for psykisk/fysisk lidelse, er det selvfølgelig en dårlig idé at tage sådan noget, da det vil kunne udløse en reaktion, men om det blot vil være en angstpræget reaktion eller direkte psykose, er ikke til at sige. Jeg skulle dog ellers mene at der skal ret kraftige påvirkninger til før man går hen og bliver psykotisk. Hvis man ellers er sund og rask, er der umiddelbart ikke noget at være bange for.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

oki, men jeg har nemlig haft en lidt slem depression som nogle af jer måske har læst, så kunne det være at lsd kunne udløse et tilbagefald? kender i noget til risperdal og lsd, er det dårlig kombination? skal lige siges jeg ikke får risperdal pga psykotisk tilstand eller lign, men fik det pga uro og tankemylder. Mener dog ikke at jeg har brug for det mere.
Er desuden på ssri, skulle det have nogen indflydelse?

Men jeg føler mig selv klar til det, har det glimrende og har ikke rigtig haft nogle probs i 5 måneder, men skulle måske vente til at jeg blev trappet ud af risperdal som jeg regner med snart skal ske.

Titel:
Insane psychedelia user!

hvis du både tager SSRI og har været psykotisk vil jeg ikke anbefale dig at tage LSD. Jeg ville i al almindelighed holde mig langt væk fra stoffer, hvis jeg ville have nogen forhåbninger om at få det godt igen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
det er vidst almindeligt kendt at personer med tidligere psykisk sygdom eller med "anlæg" for det pga. familie med psykiske problemer, har lettere ved at udvikle såkaldte "bad trips"

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
hvis du både tager SSRI og har været psykotisk vil jeg ikke anbefale dig at tage LSD. Jeg ville i al almindelighed holde mig langt væk fra stoffer, hvis jeg ville have nogen forhåbninger om at få det godt igen.

prøv lige og læs hvad jeg skriver...

det ser fandme ud som om du ikke har læst andet end 3 ord af det jeg skrev.

"jeg ville i al almindelighed holde mig langt væk fra stoffer, hvis jeg ville have nogen forhåbninger om at få det godt igen"

Jeg har det fint, så forstår ikke rigtig hvad du mener med at få det godt igen

Og jeg har jo ikke været psykotisk, som jeg faktisk har skrevet, det har jeg aldrig været.
"skal lige siges jeg ikke får risperdal pga psykotisk tilstand eller lign, men fik det pga uro og tankemylder"

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Et "badtrip" opstår typisk fordi at brugeren bliver konfronteret med aspekter af sin egen personlighed eller sociale situation, og bliver utryg ved at få "smækket virkeligheden i hovedet".

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Østjylland
Madpilot, nu kender jeg dig IRL og har set hvordan du opføre dig bare når du er stiv/skæv, jeg vil ikke mene du skal lege med lsd osv. Faktisk burde du holde helt op med hash også.
Jeg vil ihvertfald ikke være til stede hvis du skal lege med lsd.

Titel:
Insane psychedelia user!

Madpilot skrev:
Treasure skrev:

prøv lige og læs hvad jeg skriver...

det ser fandme ud som om du ikke har læst andet end 3 ord af det jeg skrev.

"jeg ville i al almindelighed holde mig langt væk fra stoffer, hvis jeg ville have nogen forhåbninger om at få det godt igen"

Jeg har det fint, så forstår ikke rigtig hvad du mener med at få det godt igen

Og jeg har jo ikke været psykotisk, som jeg faktisk har skrevet, det har jeg aldrig været.
"skal lige siges jeg ikke får risperdal pga psykotisk tilstand eller lign, men fik det pga uro og tankemylder"

Jamen, hvis du siger det, så er det fint med mig. Jeg prøver såmen bare at hjælpe dig, eftersom du stiller et spørgsmål, der efter min mening er ret vigtig. Men da det lyder til at du allerede har bestemt dig, og blot mangler anerkendelse af at det du gerne vil er i orden, det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Der må være visse grunde til at man får antipsykotisk og antidepressiv medicin, og uanset hvad de er, ville jeg stadig holde mig væk fra stoffer, da det højst sandsynligt blot forværrer situationen.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

treasure:

ja meget fint du hjælper mig, men jeg gjorde bare udtryk for at dine indlæg ikke er så brugbare når du ikke først læser hvad jeg skriver.

"Der må være visse grunde til at man får antipsykotisk og antidepressiv medicin"

ja, og dem har jeg skrevet, og kan ikke se sammenhængen med grunden til jeg får risperdal, og at jeg har større ricisi for at komme galt afsted. Antidepressivt medicin skal man være på et helt år efter påbegyndelse ligemeget hvad.

Men jo, det lyder vel lidt somom jeg allerede har bestemt mig, og det har jeg delvist osse, men vil altså ikke gøre det på hvilkensomhelst bekostning.
Altså, kan godt se du prøver at hjælpe mig treasure, men kan bare ikke rigtig bruge det når det ikke hænger sammen med hvad jeg tidligere har skrevet.

og Thomas:
Well, kan ikke rigtig se hvad opførsel har med det at gøre, selvfølgelig hvis jeg bliver paranoid, men det gør jeg ikke, kan være du hentyder til min sorte humor, sort humor bliver desværre tit betegnet som en psykisk sygdom. Og hvorfor burde jeg holde helt op med hash også? Ved du noget om at det påvirker mig i negativ retning på nogenmåde?

Lad nu være med at tag det op som om jeg har lukket af for andres mening, men vil bare gerne have videre forklaret.

dextrose: mener selv jeg har en ganske sund opfattelse af min sociale situation og min personlighed.

Jeg kan ikke rigtig bruge, du burde holde dig væk fra det pga den tilstand du har haft, og det medicin du får. Har i ting som det dextrose fx skriver, "Et "badtrip" opstår typisk fordi at brugeren bliver konfronteret med aspekter af sin egen personlighed eller sociale situation, og bliver utryg ved at få "smækket virkeligheden i hovedet".

Men mange tak for indlæggene, det er godt man altid kan få gode råd herinde.

Titel:
Insane psychedelia user!

Ja, men som Dextrose skriver kan et badtrip udløses af tanker og er som regel afspejlet i en angstreaktion pga. enten konfrontationen af noget, man ikke føler man er i stand til at acceptere eller fordi den konfrontation synes uvirkelig i henhold til ens normale kognitive tankmønstre, dvs. at man forbinder årsag og effekt på et normalt plan. Det kan være angsten for at man ikke ved hvem man er eller hvad er det man har gjort ved sig selv ved at have taget det givne stof. Der kan også opstå angstreaktioner ud fra fysiske symptomer, f.eks. at man opdager at ens puls er steget og man derfor er bange for at få et hjerteanfald eller noget lignende. Angsten for et hjerteanfald øger dermed yderligere pulsen og sådan kan en negativ cyklus, såkaldt mind-looping, sættes i gang, der som regel karakteriseres som et bad trip, fordi man ikke forstå sin angst eller de tanker, som ligger til grund for angsten. Det kan også være fordi man ikke føler sig i stand til at stoppe tankerne og at tingene sker for hurtigt og uden at man ligesom selv har kontrol over situationen.

Alle reaktionerne, der som regel afspejler sig i angst, er almene psykiske mekanismer, der kan fremprovokeres, når sindet sættes til at arbejde i nogle anderledes tankemønstre end normalt, og det er herfor vigtigt at man er forberedt på at tankerne og ens sanseapparatet bliver betydeligt ændret, så man ikke oplever frygten for at miste kontrollen over sig selv eller situationen, fordi ens tilstand pludselig virker så meget anderledes end hvad man er vant til. Så længe man blot husker at give sig 100% hen i oplevelsen og tage tingene som de kommer og ikke forsøger at modarbejde dem ved f.eks. at tænke "det vil jeg ikke!" eller "det bryder jeg mig ikke om!", så når man rigtig langt med sit trip og et bad trip er derfor sværre at ryge hen i. Det handler generelt om at være åben over for de oplevelser og konfrontationer man kan komme ud for, og prøve at forstå sig selv og hvorfor de tanker og følelser kommer op i en, altså nærmest observere dem lidt passivt, lidt iagttagende, og så ellers forsøge at acceptere at tingene er som de er, og at den tilstand man er i under alle omstændigheder er frembragt af et stof man har taget, og derfor ikke er en tilstand man forbliver i for altid.

Håber det kan hjælpe lidt :)

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Madpilot skrev:
oki, men jeg har nemlig haft en lidt slem depression som nogle af jer måske har læst, så kunne det være at lsd kunne udløse et tilbagefald? kender i noget til risperdal og lsd, er det dårlig kombination? skal lige siges jeg ikke får risperdal pga psykotisk tilstand eller lign, men fik det pga uro og tankemylder. Mener dog ikke at jeg har brug for det mere.
Er desuden på ssri, skulle det have nogen indflydelse?

Men jeg føler mig selv klar til det, har det glimrende og har ikke rigtig haft nogle probs i 5 måneder, men skulle måske vente til at jeg blev trappet ud af risperdal som jeg regner med snart skal ske.

Jeg synes ikke du skal tage LSD. Jeg har selv i en periode for en del år siden haft psykiske problemer (som jeg dog selv bearbejdede og klarede, da jeg ikke har tillid til det statslige behandlersystem) efter uforsigtig omgang med denne substans.

Jeg har også set hvordan andre er kommet galt afsted mange gange. Som hovedregel vil jeg mene at hvis man har tendenser til depression, så skal man ikke tage den slags. Der kan ske store forandringer under et trip, der kan være mange nye indsigter der kan være svære at få til at passe ind i ens liv. Hvis du har det godt nu, så skal holde fast i det, i stedet for at risikere at kaste dig selv ud i det ukendte. Det tror jeg ikke er det du har brug for.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Dextrose skrev:
Folk der er bange for at se virkeligheden i øjnene...

Helt enig.

Følgende skrev jeg i min LSD-opgave. Den har vist en relevans herinde :)

Citat:
Hverken en fysisk eller en psykisk afhængighed af LSD er blevet dokumenteret eller påvist, trods over 60 års intense studier af rusmidlet. Læger, politikere og politifolk klassificerer ofte stoffet som et narkotikum med et vist potentiale for afhængighed, dog uden at kunne dokumentere eller argumentere for hvordan denne afhængighed skabes, og hvad der klassificerer stoffet som et narkotikum. Der er i LSD’s levetid heller ikke blevet fundet eksempler på folk der er blevet afhængige af denne substans. Der er kun dokumenteret afhængighed ved brug af psykedeliske stoffer der virker som NMDA-antagonister, eksempelvis det ”psykedeliske heroin”, kaldt Ketamin Hydrochlorid (2-(2-chlorophenyl)-2-(methylamino)-cyclohexanone), samt narkotiske stoffer såsom kokain, alkohol og heroin, og stimulanser som amfetamin, kaffe og nikotin.

Man hører også ofte, at nogle få brugere af LSD har fået et såkaldt ”badtrip”, og er blevet psykotiske og/eller fået flashbacks, hvilket er grunden til at stoffet er blevet ulovliggjort. Edward M. Brecher, forfatteren til bogen ”Licit and Illicit Drugs”, skriver, at alle mennesker kan blive ofre for depressioner, flashbacks og psykoser, om de har taget LSD eller ej. Det er før set, at intense emotionelle kriser (død af en nær ven eller et familiemedlem, en bilulykke, sexovergreb/voldtægt, m.m.) kan skabe depression, flashbacks og i værste fælde psykoser, selv flere år efter oplevelsen. Og da en oplevelse på LSD altid bliver beskrevet som en stærk, intens og personlig emotionel oplevelse, burde det ikke undre nogen at flashbacks, depressioner og psykoser forekommer af psykologiske årsager, og ikke af direkte eller kemiske årsager grundet indtagelse af LSD.

Det er desuden også kendt, at psykologer kan forværre en depression eller en psykose hos en patient, fordi psykologerne formår at få endnu flere ting fra underbevidstheden op i patienten. Patienten kan ikke nødvendigvis håndtere disse fortrængte følelser som er blevet fremkaldt af psykologen. LSD, og psykedelika generelt, fungerer efter samme princip. Resultatet er depression, flashbacks, og evt. psykoser, hvis disse fortrængte følelser ignoreres og ikke bearbejdes under og efter rusen, eller under og efter besøget hos psykologen.

Herved kan vi konkludere, at indtagelse af LSD, og andre psykedeliske agenter, ikke er som narkotiske eller stimulerende stoffer. Efter indtagelse af de narkotiske eller stimulerende stoffer, kan man vælge at sove efter rusen, uden at skulle bearbejde nogle personlige tanker eller følelser under eller efter rusen. Disse stofgrupper fungerer modsat psykedelika; og da mange indtager LSD som var det alkohol eller amfetamin, går det selvfølgelig galt, når vedkommende kaster sig ud i en stærk, emotionel oplevelse der bearbejder fortrængte oplevelser og følelser, hvilke ikke er tilfældet med andre stofgrupper end psykedelika.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Ali:

Godt formuleret... Det er helt bestemt at hvis man begiver sig ud et den psykedeliske verden, bliver der åbnet for ting man ikke troede var der. Derfor er det også så skide svært at forklare effekten af det for ikke-brugere. Man skal være helt sikker på at man er totalt afklaret med sig selv emotionelt, inden man rejser ind i sig selv på denne måde.

Jeg vil råde alle der har haft kriser, psykoser og specielt depressioner, til at holde sig fra ting som LSD eller 2cX m.m.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Jeg vil lige nævne at hvis man har problemer med mange tanker er psykedeliske stoffer nok hellere ikke det rigtige, det giver da almindeligvis en øget tankestrøm...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

hamp:

Hvad hvis man har for lidt ?!? *g*
Kan sgu nogen gange godt føle mig ret blank... :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg vil lige i forlængelse af Ali's indlæg sige at flashbacks o.lign. som kan opstå efter et bad trip, ligesom efter en ulykke eller anden kraftig oplevelse, normalt kan betegnes som en slags PTSD (Post Traumatisk Stress Disorder), hvor sindet reagerer på den kraftige belastning, der kan have været under et bad trip. Jeg ved ikke om man kan sige at det er sindets måde at fortælle en på at der er noget følelses- og tankemæssigt, der skal bearbejdes, altså dét at man får flashbacks, men det kunne ihvertfald være en oplagt mulighed. Mht. PTSD, kan man ligeledes gå ind i en psykose, hvor sindet, for at fortrænge den kraftige negative oplevelse, skaber sin egen fantasiverden, som kan vise sig i form af stemmer, hallucinationer og andre former for vrangforestillinger. Det er altså en slags overlevelsdrift/forsvarsmekanisme, der bliver slået til, for ikke at blive konfronteret med den forfærdelige hændelse, man har været udsat for. Det er dog immervæk vigtigt at forstå at psykosen eller de flashbacks man kan få ikke er kemisk fremprovokeret af LSD, ligesom det kan være med f.eks. amfetamin og kokain, men at det er sanse- og følelsesmæssigt forårsaget.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

i ville vel skrive det samme hvis jeg skrev svampe istedet for lsd, ik?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ville... :)
Men måske 2cB kunne gå i små mængder... Synes slet ikke det giver det samme blast i hovedet...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]