Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 06:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Møste en gammel ven for lidt tid siden, han havde to dåser med hvidt pulver i. På den ene stod der Dextrose og på den anden stod der Glucose, Ren. Han gav mig en ordentlig klat fra dåsen med Glucose og bad mig finde lidt mere ud om det. Han havde fået at vide, at det var druesukker, men ville gerne lige være sikker før han tog noget.
Har så søgt lidt rundt og fundet ud af, at Glucose er det samme som dextrose (?) og at det er druesukker. (Ret mig lige hvis jeg er total fucked eller bare galt på den).

Ville så lige høre om der er noget galt med at tage noget af det, får man et energiboost? eller sker der intet?

Mvh FUSK

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Kom lige i tanke om, at jeg havde taget to billeder af låget med "Glucose, Ren". Det eneste som bekymrer mig, er at mærket ikke sad helt fast på den.

Billede
Billede

Billederne er ikke helt gode, men det er hvad jeg har.

Titel:
Insane psychedelia user!

Druesukker er glukose, altså rent sukker, som er den sukkerform, som bliver optaget i cellerne og forbrændt. F.eks. bliver laktose og maltose omdannet til glukose, som så bliver optaget. Glukose og Dextrose er det samme.

Det giver ikke energiboost. Det eneste der sker, er at du bliver tyk.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Haha, tak for hurtigt svar :D Så må jeg ud blive lidt tyk!

Merci!

Titel:
Medlem

Citat:
Det giver ikke energiboost.

Hvis det ikke giver et energiboost, gider du så forklare mig hvorfor en maratonløber eller en cykelrytter aldrig tager afsted uden et læs druesukker? Det er nemt for kroppen at optage = hurtig energi.

Selvfølgelig ikke i nærheden af f.eks. amfetamin eller lign.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Odense
Jeg bruger tit druesukker, specielt når jeg er til psytrance fester og danser meget...

Og nej det giver ikke et energi-boost, hvis du f.eks bar sidder på din flade.

Men det er jo rene kulhydrater, så når du danser meget (eller laver anden fysisk aktivitet) så forbrænder du de kulhydrater, og bliver derfor ikk så hurtigt udkørt..

Titel:
Insane psychedelia user!

stingray skrev:
Citat:
Det giver ikke energiboost.

Hvis det ikke giver et energiboost, gider du så forklare mig hvorfor en maratonløber eller en cykelrytter aldrig tager afsted uden et læs druesukker? Det er nemt for kroppen at optage = hurtig energi.

Selvfølgelig ikke i nærheden af f.eks. amfetamin eller lign.

Glukose er ikke en endogen ligand - det er et stof, der bliver tilført, som så bliver oplagret i musklerne eller leveren og som bliver omdannet til ATP, når man skal udføre et fysisk arbejde. At sige man bliver boostet ved at spise dextrose ville være det samme som at sige at man bliver boostet af at spise et æble. Selvfølgelig giver det ekstra sukker til energidepoterne når man skal løbe eller cykle osv. så man undgår at gå sukkerkold, men det er ikke på nogen måde stimulerende, med mindre du vil kalde insulin en stimulans.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Der lærte jeg lige noget! Tak for nogen gode svar!

Citat:
Glukose er ikke en endogen ligand - det er et stof, der bliver tilført, som så bliver oplagret i musklerne eller leveren og som bliver omdannet til ATP, når man skal udføre et fysisk arbejde.

Så vil jeg gå ud fra at det kun kan indtages oralt?

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg vil tro det også kan indføres intravenøst, så længe det er opløst, men jeg kan ikke se nogen grund til at gøre det. Glukose bliver absorberet i tyndtarmen og diffunderer herfra ud i blodet, påvirker bugspytkirtlen til at danne insulin, som igen påvirker cellerne til at optage den glukose, der er i blodet.

I princippet kan du nok indtage glukose, ad de administrationsveje som du ønsker, men alt andet end oralt ville da være tåbeligt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ja temmelig tåbeligt, men ville bare lige høre, teori!

Tak for svar, nu har jeg vist fået løst mit spørgsmål!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]