Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 17:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

MDMA/kiks --> svampe = krydstolerance???

Tænker, at der måske kan være lidt ved kiks, da de jo godt kan indeholde lidt af hvert, men nogen der faktisk ved noget om det?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Så vidt jeg ved, burde der ikke være nogen mærkbar krydstolerance ved MDMA <----> svampe. MDMA er en phenethylamin og psilocybin et tryptamin, og virkningsmekanismerne er vidt forskellige for de to stoffer. MDMA virker primært på serotonin-release, mens psilocybin/psilocin primært virker som 5HT-2A ligand.
:P ...MDMA/LSD er der i hvert fald ikke bemærket nogen krydstolerance ved.

Titel:
Dedikeret medlem

Ok, takker!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Blot en lille kommentar til hvad Prometheus skriver:

Prometheus skrev:
MDMA er en phenethylamin og psilocybin et tryptamin, og virkningsmekanismerne er vidt forskellige for de to stoffer.

Jeg vil lige tilføje at dette ikke skal forstås som om at phenethylaminer og tryptaminer altid har forskellige virkningsmekanismer, men at det er de to konkrete stoffer som er nævnt der er forskel på. Der findes masser af eksempler på phenethylaminer og tryptaminer som virker ved samme mekanisme.

Dette er ingen rettelse eller korrektion, blot et forsøg på tydeliggørelse af noget som jeg selv misforstod ved første gennemlæsning.

Titel:
Insane psychedelia user!

LSD er et tryptamin - Meskalin er et phenethylamin.

Så så stor forskel er der nu heller ikke.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nej
Det her er godt nok lidt offtopic.

@Prometheus. Ligger du inde med nogle gode links til info om tryptaminers (og andre phenylethylaminer end MDMA, gerne 2c-x'erne) virkningsmekanismer. Jeg har googlet og browset rundt men har ikke kunne finde ret meget. Kun at DMT skulle virke på nogle 5HT recptorere. Det ville være fedt med lidt mere viden på den front.

vh drys

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:

Hvad mener du?

Methamfetamin er et phenethylamin - DMT er et tryptamin.

Der er en enorm forskel.

???

Titel:
Insane psychedelia user!

ymerdrys skrev:
@Prometheus. Ligger du inde med nogle gode links til info om tryptaminers (og andre phenylethylaminer end MDMA, gerne 2c-x'erne) virkningsmekanismer. Jeg har googlet og browset rundt men har ikke kunne finde ret meget. Kun at DMT skulle virke på nogle 5HT recptorere. Det ville være fedt med lidt mere viden på den front

Jeg hedder godt nok ikke Prometheus, men jeg slår til alligevel :)

http://www.erowid.org/archive/rhodium/p ... index.html

Mon ikke der kan findes noget på http://www.pubmed.com også?

Tag og køb The Chemistry of Mind-Altering Drugs af Daniel M. Perrine, den er supergod! Som der står i undertitlen dækker den "history, pharmacology and cultural context".

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nej
@Rocco. Tak for det hurtige svar, selvom du ikke er Prometheus. :D Jeg må indrømme at jeg er lidt af en skarn, siden jeg ikke selv har fundet på at lure på Rhodiums sider. :oops: Og den bog vil jeg da lige kigge nærmere på. Der er jo ikke noget som viden om knark. Og så gir det vildt meget street respect ..... :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!

SWIM skrev:
Treasure skrev:

Hvad mener du?

Methamfetamin er et phenethylamin - DMT er et tryptamin.

Der er en enorm forskel.

???

Min pointe var blot, at visse phenethylaminer godt have hallucinogene egenskaber, selv om de ikke strukturmæssigt er så beslægtet med serotonin som f.eks. DMT, LSD og psilocybin. Som man nemt kan se minder phenethylaminerne, dvs. amfetamin, meth-amfetamin, MDMA, efedrin osv. om dopamin (3,4-dihydroxyphenethylamin), som jo virker steder som basalganglierne, der styrer bevægelse og motorisk integration, så disse strukturbeslægtede "analoger" har typisk de samme egenskaber som de endogene ligander, både når det gælder dopamin og serotonin. Men der er undtagelser, så som meskalin og 2C-X analogerne, for ikke at glemme DOB og DOM og alle 2C-T-X analogerne (-4,-7 osv.), der også er ret kraftige hallucinogener. En af grundende til de fælles egenskaber kunne meget vel være aminogruppen på ethylkæden, der ved blodets pH (7,4) jo er på baseform. For at få nærmere kendskab til de direkte forskelle og få dem begrundet rent strukturmæssigt, skal man ind og kigge på proteinstrukturen, særlig bindingssitet, for den enkelte receptor. Der findes et utal af phenethylaminer, med hallucinogene egenskaber, men sjovt nok, ikke nær så mange tryptaminer med stimulerende egenskaber. Jeg ved egentlig ikke hvorfor det er sådan, så det vil jeg lade være med at spekulere på. Jeg ved dog at Lundbeck har givet en masse penge (~120 mio) til et forskningsprojekt på Rigshospitalet, hvor man skal forske i 5-HT ligander, så det ku være, der kom større viden, som kan hjælpe med til at forstå præcis hvilke egenskaber, der karakteriserer et hallucinogen - for som det jo ser ud, er det ikke kun tryptaminer, der fungerer sådan :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hmm, ja hvem der bare havde adgang til en supercomputer med noget protein-ligand beregningsprogram installeret. Det kunne være fedt at kunne sidde og lave computersimuleringer af diverse phenetylaminer og tryptaminer! Jeg ved, at 5HT2a receptoren er blevet lavet som proteinstruktur til den slags beregninger, og at det er muligt at lave en søgning efter den mest optimale struktur meget simpelt (dog tidskrævende som bare pokker).

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nu vi er ved emnet, har mdma og amfetamin ikke i ringere grad krydstolerance ?

Senest rettet af wEstzIde 08 nov 2005 23:10, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Treasure skrev:
Der findes et utal af phenethylaminer, med hallucinogene egenskaber, men sjovt nok, ikke nær så mange tryptaminer med stimulerende egenskaber. Jeg ved egentlig ikke hvorfor det er sådan, så det vil jeg lade være med at spekulere på.

Det er vist noget med, at phenethylaminerne kan folde på to forskellige måder, så de både passer i 5-HT2A receptoren og visse dopaminreceptorer. Det kan tryptaminerne ikke. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Hilsen Fanny

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: jydelandet
keminørderne slår til igen.... hvor ved i alt det der fra? bare fulgt godt med i timen, eller kæmpe personlig interesse? :shock:
synes det er for vildt med alle de korrekte betegnelser... respekt og undren her fra det jydske... :D

sorry for lidt OT... :oops:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mange læser sig vel til det, af ren interesse..

Search and you will find :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]