Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 17:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Forskelle
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Har ledt i leksikonet men er stadig lidt i tvivl, så håber ikke jeg får al for mange pryl af at oprette ny post. :oops:

Men er der nogen der ka forklare mig forskellen på alm amf, meth og MDMA?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Meth: http://www.erowid.org/chemicals/meth/meth_effects.shtml
Amf: http://www.erowid.org/chemicals/ampheta ... ects.shtml
MDMA: http://www.erowid.org/chemicals/mdma/mdma_effects.shtml

Meth har jeg ingen erfaringer med, men det skulle kræve mindre dosis, vare i længere tid og være mere euforisk end amf. Jeg har tit hørt at folk foretrækker meth fremfor amf ved læsning og andre ting som kræver en god portion koncentration, og desuden også til fester, hvor de plejer at tage amf... der plejer meth at være det foretrukne blandt mange af dem jeg har snakket med.

MDMA er en euforisk empathogen, en stimulans og et psykedelisk stof. Som amf ikke gør, skaber MDMA en stærk, kærlig rus der kan være psykedelisk indpakket. MDMA varer i mindre tid end amf, og modsat amf, finder jeg det lettere at falde i søvn på MDMA, efter de empathogene effekter er trådt af (4-5 timer efter indtagelse), men det kan være en umulig opgave på amf. Med MDMA har jeg heller ikke oplevet tømmermænd, ej hellere hørt om folk der har haft det, men MDMA har en tendens til at skabe depressioner og nedture ved misbrug og ubetænksom brug af det.

Mine erfaringer er dårlige med amf, ikke-eksisterende med meth, og ret gode med MDMA. Når det kommer til en sammenligning, er det det bedste svar jeg kan give :)

Check erowid.org og google, det er en kilde til evig information.

Senest rettet af syreperlen 04 nov 2005 16:41, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Alm. amf = amfetamin: Stimulerende stof, dvs. opkvikkende, virker i 8-12 timer. Det man som regel får når man køber "speed".

Billede

Meth = methamfetamin: Ligeledes stimulerende stof, virker i længere tid end amfetamin(16-24 timer). Mere potent end amfetamin, dvs. der skal mindre til for at opnå fuld virkning.

Billede

MDMA = MethylenDioxyMethAmfetamin: Kendt som "Ecstasy", åbner op for positive følelser, "åbner hjertet", virker i 2-4 timer.

Billede

Det var den korte udgave, check erowid for mere info, eller spørg mere specifikt...

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Tusind tak for hjælpen til jer begge to! ...men er den virkningstid du har skrevet ikke lidt overdreven eller?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Yousef skrev:
Tusind tak for hjælpen til jer begge to! ...men er den virkningstid du har skrevet ikke lidt overdreven eller?

Det er mine erfaringer, ingen overdrivelse der. Hvorfor?

Rent faktisk er tiden for meth underdrevet, jeg har aldrig oplevet at det har virket i under 20 timer.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Okay over 20 timer er bare pænt lang tid alligevel, men cool nok

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
aliaarhus skrev:
Med MDMA har jeg heller ikke oplevet tømmermænd, ej hellere hørt om folk der har haft det

Så har du ikke snakket med særlig mange mennesker om det, eller har en meget snæver definition af "tømmermænd".

De fleste jeg kender (inkl. mig selv) oplever dagen efter MDMA træthed, apati og let udmattelse i kroppen. Det kan bedst beskrives som en slags zombie-lignende tilstand af ligegladhed, hvor ens humørkurve er fuldstændig "udglattet".
Nu plejer jeg/vi også at ryge hash sammen med MDMA, men jeg tvivler på, at det kun skyldes det.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Zarathustra skrev:
aliaarhus skrev:
Med MDMA har jeg heller ikke oplevet tømmermænd, ej hellere hørt om folk der har haft det

Så har du ikke snakket med særlig mange mennesker om det, eller har en meget snæver definition af "tømmermænd".

De fleste jeg kender (inkl. mig selv) oplever dagen efter MDMA træthed, apati og let udmattelse i kroppen. Det kan bedst beskrives som en slags zombie-lignende tilstand af ligegladhed, hvor ens humørkurve er fuldstændig "udglattet".
Nu plejer jeg/vi også at ryge hash sammen med MDMA, men jeg tvivler på, at det kun skyldes det.

Hvor meget MDMA tager i, og hvor mange gange redoserer i på en aften?

Titel:
Insane psychedelia user!

Det plejer at være 125 mg + 50-62,5 mg redosering efter 1 time.
Plejer at preloade og postloade med 5-HTP, spise C-vitamin og nogle gange også spise SSRI'er (og nej, tror ikke det er SSRI'erne, der kan fremkalde zombie-tilstanden, de burde svjv ikke virke på den måde, før efter nogle ugers brug).

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Zarathustra skrev:
aliaarhus skrev:

Ud fra din beskrivelse, må jeg sige at min definition af tømmermænd i min første post er snæver. De ting du beskriver har jeg oplevet, og hørt om mange der har oplevet, men betegner dem ikke selv som tømmermænd, da jeg definerer tømmermænd som hovedpine og kvalme. F.eks. lignende det man oplever på alkohol, og som nogle beskriver efter en tur på amfetamin.

Hvis tømmermænd også indbefatter din beskrivelse af en nedtur på MDMA, så jo: der er tømmermænd forbundet med MDMA.

Men her er en definition af "tømmermænd" i Politikens Nudansk Ordbog:
Citat:
tømmermænd [ZtömPYmænO] subst.plur. -ene
1. dunkende hovedpine som man får af at drikke meget alkohol = ONDT I HÅRET d have tømmermænd

Det må siges at det er den definition jeg går ud fra, bortset fra at alkohol skal skiftes ud med en hvilken som helst rusmiddel.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hahaha, ali din ordknepper!

En mere almindelig definition af tømmermænd er "negative eftervirkninger", og det er den de fleste herinde benytter sig af. Det du skriver er jo bare noget du skriver for at få ret :P

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

HUR skrev:
Hahaha, ali din ordknepper!

En mere almindelig definition af tømmermænd er "negative eftervirkninger", og det er den de fleste herinde benytter sig af. Det du skriver er jo bare noget du skriver for at få ret :P

Jeg benægter ikke at tømmermænd kan have en bredere betydning :P Jeg er sådan set enig med Zarathustra, og jeg har allerede indrømmet at jeg har en snæver tolkning af ordet tømmermænd.

Grunden til at jeg ikke vil bruge ordet tømmermænd i sådan en sammenhæng, har noget med den enorme misforståelse som vil blive spredt blandt mennesker der ikke aner noget som helst om stoffer. Derfor min snæverthed.

Jeg ville foretrække at kalde det nedtur eller bivirkning, fremfor tømmermænd.

Titel:
Insane psychedelia user!

Ok.

Det kunne bare lyde som om, du ikke mente, der var nogen "nedtur" efter MDMA.

Lød lidt for k3x3klapper-agtigt

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Zarathustra skrev:
Ok.

Det kunne bare lyde som om, du ikke mente, der var nogen "nedtur" efter MDMA.

Lød lidt for k3x3klapper-agtigt

Ali er jo som bekendt også ret k3x3klapper-agtig :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]