Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 00:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: facts om mdma
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

jeg har haft nogen sjove tanker om mdma, og kunne godt tænke mig at få dem besvaret..
først og fremmest, ligger landet jo sådant et for ofte mdma forbrug resulter i at man "mister magien".
Jeg kunne forestille mig at det der sker er at der ikke bliver frigivet serotonin mere. Sådan føles det ihvertfald.
Men folk som så tager mdma hver weekend, og får en, ja lad os sige en anden effekt af mdma'en. at de faktisk er mindre i fare for at skade deres serotonin produktion.
End folk som kun tager det engang imellem, og ingen tolerance har?

Så mener jeg også at have læst at dzp reager på serotoninen og faktisk er en slags lykkepille (antidepressiv).
Kunne man så ik benytte det i stedet for ssri'er, til at komme ned på efter en mdma aften. Altså med formålet at forhindre dopaminen i at trænge igennem til serotonin receptorene og gøre skade?

Håber kemi gutterne kan besvare det :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydjylland
Diazepam har ingen sådan effekt på serotoninen.

Men altså, det, der sker, når serotoninen er ved at løbe i bund på et trip, er så vidt jeg husker, at man så begynder at æde af dopaminen. Hvis man tager kix hver weekend, ender man naturligvis også med at æde mere og mere, og man brænder kroppen og hjernen mere og mere af - you get the picture...

-----
Correct me if I'm wrong ^

Titel:
Insane psychedelia user!

Og så vænner serotoninreceptorerne sig også til den øgede mængde serotonin, så de trænger længere ind i membranen og bliver deaktiveret, for at udligne den uligevægt, der opstår, når der pludselig kommer en overflod af serotonin gang på gang. Det resulterer i at der ikke er lige så mange receptorer for serotonin at binde sig til, som også kan medføre at man bliver nedtrykt. Deaktiveringen af receptorerne kan godt tolkes som tolerance, hvilket er det der typisk sker, når en tolerance for diverse rusmidler opstår.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V.
Resist skrev:
Men folk som så tager mdma hver weekend, og får en, ja lad os sige en anden effekt af mdma'en. at de faktisk er mindre i fare for at skade deres serotonin produktion.

Jeg ved ikke, om jeg helt forstår det, men nej! Folk, der tager MDMA/kix hver weekend er allerede skadet. Det er jo også typisk, de mennesker - grundet tolerance-, der tager den største dosis, hvilket vil sige, at serotoninreceptorerne i højere grad bliver ødelagt.

Titel:
Insane psychedelia user!

For lige at sætte tingene i relief, så er det ikke receptorerne, der bliver skadet. Det er det præ-synaptiske neuron, som udsender serotoninen, og som, når serotoninen ikke længere befinder sig i synapsen, genoptager dopamin som så nedbrydes til frie radikaler.

Jeg vil dog understrege, selv om jeg selv har brugt denne forklaring andre gange og den er almindeligt kendt herinde, at der altså ikke er dokumenteret langtidsskader i form at ødelagte serotonerge neuroner, efter indtagelse af MDMA. Man kan, gennem in vitro forsøg, måle sig frem til hvilke reaktioner der sker ud fra det kendskab til virkningsmekanismerne man har, men direkte permanente skader, som er forårsaget af nedbrydning af neuronerne pga. frie radikaler, har jeg endnu ikke læst om.

De fleste der har ædt mange kix gennem en lang årrække bliver, til trods for en slem nedtur ved slutningen af den årelange fest, ikke permanent skadede, men kan måske have brug for psykolog og/eller antidepressiva. Men serotoninproduktionen skulle meget gerne efter noget tid, indstille sig til det normale igen.

Det er bare vigtigt at huske på, at den nedtur som misbruget kan medføre, kan ende i en ond cirkel. Depression er en farlig størrelse, fordi den genforstærker sig selv - negative tanker giver dårligt velvære, som så giver negative tanker osv. osv.

Titel:
Dedikeret medlem

Treasure skrev:
For lige at sætte tingene i relief, så er det ikke receptorerne, der bliver skadet. Det er det præ-synaptiske neuron, som udsender serotoninen, og som, når serotoninen ikke længere befinder sig i synapsen, genoptager dopamin som så nedbrydes til frie radikaler.

Jeg synes, det er virkelig godt, at du ved så meget om det biokemiske og gider dele det med og andre, Treasure, det synes jeg virkelig, så thumbs up for det. Men det nytter altså ikke noget at skrive det i så avancerede termer, for (de fleste) folk der kommer for at få lidt information kender simpelthen ikke til ord som "præ-synaptisk neuron" og "frie radikaler." I hvert fald ikke deres betydning.
Ligesom en journalist bør du efter min mening hellere formidle det komplekse materiale i et lettere tilgængeligt sprog.
Men stadig fedt, at du gider bruge tid på at forklare!

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
TheBo skrev:
Treasure skrev:

Jeg synes, det er virkelig godt, at du ved så meget om det biokemiske og gider dele det med og andre, Treasure, det synes jeg virkelig, så thumbs up for det. Men det nytter altså ikke noget at skrive det i så avancerede termer, for (de fleste) folk der kommer for at få lidt information kender simpelthen ikke til ord som "præ-synaptisk neuron" og "frie radikaler." I hvert fald ikke deres betydning.
Ligesom en journalist bør du efter min mening hellere formidle det komplekse materiale i et lettere tilgængeligt sprog.
Men stadig fedt, at du gider bruge tid på at forklare!

Jeg synes personligt det er rigtig fedt at du går i dybden med tingene Treasure, jeg lærer ihvertfald noget. Nu er jeg nok heller ikke den typiske MDMA bruger, men jeg synes ikke det er en god idé at sænke niveuet, bare fordi der er en del der bare vil lamme sig og er skide ligeglade med hvad der sker i hjernen. Disse typer finder såmænd nok selv ud af at springe de posts over de ikke forstår. Lad nu journalisterne om at skrive overfladiske artikler og lad os andre sætte os ordentligt ind i tingene.

Titel:
Dedikeret medlem

Drupe skrev:
Jeg synes personligt det er rigtig fedt at du går i dybden med tingene Treasure, jeg lærer ihvertfald noget. Nu er jeg nok heller ikke den typiske MDMA bruger, men jeg synes ikke det er en god idé at sænke niveuet, bare fordi der er en del der bare vil lamme sig og er skide ligeglade med hvad der sker i hjernen. Disse typer finder såmænd nok selv ud af at springe de posts over de ikke forstår...

Jeg tror ikke, jeg har udtrykt mig klart nok :-)
Det jeg mener er, at det er rigtigt godt med alle de tekniske udtryk, men der bør altså også følge en forklaring på dem, for ellers mener jeg ikke, man lærer noget. Undtagen hvis man altså giver sig til at researche på "frie radikaler" og "synapser" og så videre, men er det ikke netop meningen, at psy.dk er et sted, hvor man kan komme hen og få sin information i lettere termer, så den normale bruger kan få nogle nyttige harm reductionråd uden at skulle bøvle med svært forståelige medicinske afhandlinger?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Det ville blive nogle lange forklaringer og rigtigt mange gentagelser, hvis man hver gang man brugte udtryk som "præ-synaptisk neuron", skulle komme med en komplet forklaring af hvordan centralnervesystemet virker.
Jeg har ikke haft biologi eller kemi siden 9. klasse og jeg forstår godt Treasures post. Så svært er det altså heller ikke at lære hvad de forskellige udtryk betyder..
Psychedelia ville blive et kedeligt sted, hvis alt information skulle pakkes pædagogisk ind. Hvis folk vil lære noget, må de også selv gøre noget for det.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TimeKiller skrev:
Det ville blive nogle lange forklaringer og rigtigt mange gentagelser, hvis man hver gang man brugte udtryk som "præ-synaptisk neuron", skulle komme med en komplet forklaring af hvordan centralnervesystemet virker.
Jeg har ikke haft biologi eller kemi siden 9. klasse og jeg forstår godt Treasures post. Så svært er det altså heller ikke at lære hvad de forskellige udtryk betyder..
Psychedelia ville blive et kedeligt sted, hvis alt information skulle pakkes pædagogisk ind. Hvis folk vil lære noget, må de også selv gøre noget for det.

Der er jeg uenig. Jeg kan godt følge dig i at man ikke bør udpensle alt og hver gang der bliver spurgt, men det er meget rart med nogle henvisninger til links f.eks. der går mere i dybden med hvad lige præcis det udtryk betyder osv.
Fordi det er jo ikk ret mange der ved hvad udtrykkene betyder..

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Gaia skrev:
Der er jeg uenig.

Det var da kedeligt, for jeg er enig med dig :wink:
Det ville da være fint med nogle uddybende links, for der er mange udtryk som ikke lige kan forklares på et par linier. Men så kunne folk jo også spørge efter nogle henvisninger, hvis der er udtryk de ikke forstår..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Evt lave en sticky med links til hjernens kemi?

Titel:
Insane psychedelia user!

Hehe, ja jeg har det med at bruge udtryk der godt kan virke lidt fremmede, men det er nu dem man bruger i faget fordi de er ret præcise.

Altså: Præ = "før", synapse = mellemrummet mellem de to neuroner.

Dvs. "Det præ-synaptiske neuron" = Det neuron som ligger før synapsen.

På samme måde omtaler man det post-synaptiske neuron, altså det neuron, der ligger efter synapsen.

Transmitterstof bliver udsendt fra det præ-synaptiske neuron og binder sig til receptorer på det post-synaptiske neuron.

Mht. frie radikaler, ja så betyder det altså kemiske forbindelser, der er meget reaktive.

I øvrigt har jeg altså skrevet en sticky post, der hedder "stoffernes virkningsmekanismer", som ligger i syntetiske drugs, som giver en rimelig god grundlæggende forklaring om hvordan nervesystemet virker.

Titel:
Dedikeret medlem

Treasure skrev:
I øvrigt har jeg altså skrevet en sticky post, der hedder "stoffernes virkningsmekanismer", som ligger i syntetiske drugs, som giver en rimelig god grundlæggende forklaring om hvordan nervesystemet virker.

Ok, det havde jeg ikke set, det er god stil :idea:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Dagen efter jeg havde taget MDMA fik jeg efter morgenens sertralinpille et lækkert overskud. Jeg havde en virkelig fed aften som før i tiden i min barndom hvor min serotoninproduktion var normal.

MDMA er helt sikker noget jeg vil tage med gode mellemrum. Jeg ved ikke om det giver nogen mening men efter jeg havde trippet på MDMA føltes det som om der var blevet skudt liv i serotoninproduktionen. Sikkert bare indbildning :roll:

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Etherlungs skrev:
Dagen efter jeg havde taget MDMA fik jeg efter morgenens sertralinpille et lækkert overskud. Jeg havde en virkelig fed aften som før i tiden i min barndom hvor min serotoninproduktion var normal.

MDMA er helt sikker noget jeg vil tage med gode mellemrum. Jeg ved ikke om det giver nogen mening men efter jeg havde trippet på MDMA føltes det som om der var blevet skudt liv i serotoninproduktionen. Sikkert bare indbildning :roll:

Der er mange der har det på samme måde som dig. Inklusiv mig selv. Har det som om at min hverdag er blevet lidt gladere.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V.
Ok, så lærte jeg også lidt i dag.

Men alligevel ville jeg ikke udsætte min krop for et decideret misbrug af MDMA - som et forbrug på (hver-)weekendsbasis er. Det er ikke ufarligt, folks.

Alt, hvad jeg siger, er, jeg tror, man skal passe på med at sige, at undersøgelser endnu ikke har påvist permanente skader ved langvarigt MDMA misbrug. Det kan hurtigt tolkes forkert.

Titel:
Insane psychedelia user!

Det kan tolkes som man vil. Der er ingen grund til at male fanden på væggen fordi man kender til et stofs virkningsmekanismer, men uden at kende til deciderede langtidsvirkninger. Omvendt betyder dét, at der ikke foreligger nogen konkrete beviser, at det ikke er ufarligt at misbruge på weekendbasis.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Det kan tolkes som man vil. Der er ingen grund til at male fanden på væggen fordi man kender til et stofs virkningsmekanismer, men uden at kende til deciderede langtidsvirkninger. Omvendt betyder dét, at der ikke foreligger nogen konkrete beviser, at det ikke er ufarligt at misbruge på weekendbasis.

Men jeg tror nu at det er almindelig kendt herinde at man siger ca. en gang om måneden max., for at være på den sikre side mht. at serotoninen lige skal opbygges igen osv.
Hvis jeg skulle yde god HR ville jeg i hvert fald ikke anbefale at tage MDMA mere end once á month..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Efter min mening er en gang om måneden for meget. Mindst halvanden. Helst 2. Så er du også sikker på ikke at bygge nogen tolerance op. Og ahh hvor er mdma en fryd så :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]