Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 00:08


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Prednisolon
Indlæg: 21 okt 2006 11:54 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 1026
Geografisk sted: Danmark
Jeg har et spørgsmål omkring Prednisolon. Jeg har et familiemedlem som er i kemoterapi for kræft, og modtager en ordentlig blanding af piller, heriblandt Prednisolon
http://www.medicin.dk/(u0yhnx455cqlhv45i5rjpw55)/show.aspx

På lmk står der anført at Prednisolon er et Syntetisk glukokortikoid med relativt ringe mineralokortikoidvirkning, og der henvises til http://www.medicin.dk/(u0yhnx455cqlhv45i5rjpw55)/Show.aspx?docid=terapeutiskgruppe_info&gruppenr=171030
Hvis man vil læse mere om virkningen af stoffet. Her undrer jeg mig så bare over at når lmk anfører at stoffet øger proteinkatabolismen, og nedsætter phosphoryleringen af sukker, hvorfor giver man det så til kemopatienter? Så vidt jeg kan se har stoffet mange virkninger som gør det uegnet til kemobehandling.
Kan det have noget at gøre med at lægernes syn på sagen er dyster og at de har afskrevet personen som værende døende, og derfor forsøger at give en behagelig "sidste tid"?

Måske der er nogen af eksperterne her som kan hjælpe med at gøre min forvirring lidt mindre?

Mvh Bøh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2006 12:08 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 dec 2001 02:01
Indlæg: 1989
Geografisk sted: Danmark
Isåfald er det mord det de har gang i...

Men det har der jo også været tilfælde af

Jeg håber først og fremmest at de ved hva de gør og ved noget vi ikke gør, eller måske blot at de ikke ved bedre...

Den sidste tanke er direkte uhyggelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2006 15:01 
Offline
Flueknepper kongen

Tilmeldt: 02 okt 2005 12:15
Indlæg: 1352
Hvilken type kræft drejer det sig om?

Cortisol-lignende stoffer har gavnlige effekter for visse typer kræft, idet de rent faktisk øger chemoterapis effektivitet uden højere og giftigere doser, samt assisterer i chemoterapis cytotoksiske (celledræbende) effekt. Måske vil Astral sige at det er mord, men husk på at -

Almindelige celler som bliver udsat for cytostatika kan nå at reparere DNA-skaderne de medfører inden de reproduceres, da de reproducerer langsomt (med undtagelse af hår)

Kræftceller reproduceres hurtigt og ukontrollabelt, og skaden cytostatika indebærer for dem, betyder at deres DNA bliver fejlbehæftet eller ureplikabelt, hvilket resulterer i ikke-funktionelle celler og derved celledød.


For at vende tilbage til det oprindelige emne - glucocorticoider hjælper også mod kvalme i forbindelse med chemoterapi.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2006 21:29 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 1026
Geografisk sted: Danmark
Hun lider af kræft i mavesækken.

Jeg kan godt forstå at hun modtager Prednisolon mod kvalme, men findes der ikke en del andre alternativer?

Det der bekymrer mig mest er Prednisolons evne til at reducerer proteinkatabolisme samt phosphoryleringen, Pga. svulstens størrelse er det svært for hende at spise mere end et par mundfulde om dagen.

Mvh Bøh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 okt 2006 22:00 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 1026
Geografisk sted: Danmark
Normalt vil jeg ikke bruge synderlig energi på at betvivle en læge, men det bekymrer mig at Lykkepillerne er mærkeret som "mod smerter" og at Prednisolon er mærkeret som "styrkende/opkvikkende"

Jeg tror gerne at lægerne giver det optmiale medicin, men kan det være muligt at de har et andet syn på overlevelseschancen end den de siger?

Måske der er nogen her som kan sige noget om de piller som hun får, jeg har hurtigt skrevet ned hvad der er i "æsken"

Lorabenz
Prednisolon
Ursofalk – ursodeoxychol
Benaday
Fluconazol
Nexium – esomeprazol
Pantoloc – Pantoprazol
Xeloda
Vogalene – Metopimazine
Imodium –Loperamidhydrochlorid
Oxynorm
Zofran – Ondansetron
Saroten
Fentanyl plaster 4.5 mg


Mvh Bøh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 00:11 
Offline
Flueknepper kongen

Tilmeldt: 02 okt 2005 12:15
Indlæg: 1352
Man skulle tro det var løgn, men SNRI-antidepressiva (Saroten) virker faktisk smertestillende mod kronisk smerte, og det rigtig effektivt, især i komb. med opioider, da det modulerer smertecentre der er påvirkelige af serotonin og noradrenalin, og som er uafhængige af opioid påvirkning.

Prednisolon kan muligvis give en "opkvikkende effekt" - men en vigtig adjuvant er det. Desuden sørger det for at -konservere- energi i kroppen, hvilket er skidehamrende vigtigt. Jo flere kilo der ryger, jo værre bliver almentilstanden. Desuden har denne phosphoryleringshæmmende virkning særlig effekt på celler med meget højt stofskifte, dvs kræftceller.

Nexium, Pantoloc er mavesyreproduktionshæmmere, hvilket mindsker generne ved canceren.

Zofran er et kvalmestillende middel som især er vigtigt i chemoterapi og i forbindelse med opioidbehandling. Ligeledes Vogalene, som virker på en anden måde iirc.

Oxynorm, Fentanyl er opioide smertestillere.

Imodium er diarréstillende og er et opioid uden indvirkning på hjernen. Det forstår jeg ikke hvorfor han udskriver, da opioiderne i sig selv burde være ret forstoppende.

Fluconazol er svampehæmmende. Man kan godt få rigtig grum svamp af kemoterapi.

Xeloda er cellegift (cytostatika) til chemoterapi.

Ursofalk gør galden mere flydende, så den nemmere kan komme forbi evt. kræftbetingede blokeringer.

Benaday er et antiistamin, og forebygger irriterende kløe i forbindelse med opioidbehandling, som det ellers resulterer i.

Lorabenz er et benzodiazepin, og især et angstdæmpende et.

Håber det giver dig svar.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 09:03 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006 12:40
Indlæg: 61
Geografisk sted: Roskilde Syd
Levose @

Undskyld for OT men, WOW!!!!

Det lyder godt nok som om du har styr på hva du snakker om.

Keep up the good work :wink:

Back to topic...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 13:14 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 1026
Geografisk sted: Danmark
Mange tak for svaret Levose :) Jeg er overrasket over at SNRI kan virke smertestillende, troede mest lægen havde smuglet dem indenbors for at humøret skulle holdes højt.

Mvh Bøh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 13:54 
Offline
Flueknepper kongen

Tilmeldt: 02 okt 2005 12:15
Indlæg: 1352
Bøh skrev:
Mange tak for svaret Levose :) Jeg er overrasket over at SNRI kan virke smertestillende, troede mest lægen havde smuglet dem indenbors for at humøret skulle holdes højt.

Mvh Bøh


Der er ikke tvivl om, at SNRI'en også hjælper på humøret. Men der skal man så heller ikke betvivle det faktum, at jo bedre forhåbninger, man har, jo mindre dødelighed er der.

Desuden kan dette humørløft afhjælpe bundløs depression, og hvis det er terminel cancer (forhåbentlig ikke!), give modtageren mulighed for at tage afsked med værdigheden og kærligheden i behold!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 15:17 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 05 sep 2003 01:01
Indlæg: 2001
Prednisolon hjælper med at udskille binyrebarkhormon, som ved nogle virker smertestillende og generelt forbedrer den almene tilstand, så som appetit og velbefindende. Det er dog normalt kun et tilskud man giver i en fase af sygdommen, hvor det begynder at se ret kritisk ud.

Det er sandsynligvis også derfor den person du kender får saroten. Jeg tror ikke det har noget at gøre med at det virker smertestillende, for der bliver jo i forvejen givet fentanyl plastre (depot virkning) og oxynorm (som supplement i tilfælde af yderligere smerter). Den smertestillende effekt ved SNRI er trods alt forholdsvis beskeden.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 15:52 
Offline
Flueknepper kongen

Tilmeldt: 02 okt 2005 12:15
Indlæg: 1352
Treasure skrev:
Prednisolon hjælper med at udskille binyrebarkhormon, som ved nogle virker smertestillende og generelt forbedrer den almene tilstand, så som appetit og velbefindende. Det er dog normalt kun et tilskud man giver i en fase af sygdommen, hvor det begynder at se ret kritisk ud.

Det er sandsynligvis også derfor den person du kender får saroten. Jeg tror ikke det har noget at gøre med at det virker smertestillende, for der bliver jo i forvejen givet fentanyl plastre (depot virkning) og oxynorm (som supplement i tilfælde af yderligere smerter). Den smertestillende effekt ved SNRI er trods alt forholdsvis beskeden.


Ikke hvis vi taler om neurogen smerte, som kræft ofte giver.

Desuden stimulerer prednisolon ikke til frigivelse af binyrebarkhomoner. Den er en kunstig binyrebark-agonist. Desuden er der to slags binyrestoffer. Adrenergika (som betyder fra binyren) som adrenalin og noradrenalin, som virker opkvikkende og gør kroppen parat til kamp, og glucocorticoiderne som virker til at konservere kroppens energi.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 16:14 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 05 sep 2003 01:01
Indlæg: 2001
Nu er der ikke voldsomt mange smertetilstande man ikke vil kunne kalde neurogene... et mere præcist ord ville nok være neuropatisk, men hvad fanden.

Nu har jeg selv stået og modtaget recepter fra cancerpatienter og der bliver prednisolon (til cancerpatienter) typisk ordineret som smertestillende. Udover får patienterne også et SSRI eller SNRI præparat (nogen gør, andre gør ikke - kommer lidt an på hvor langt fremskreden deres cancer er og selvfølgelig også hvilken anden medicin de får) samt en (fandens) masse smertestillende (oxynorm er en bestseller i den boldgade). Depotmedicin (f.eks. oxycontin) gives også sammen med konventionelle opioder, men der kan det svinge lidt. Fentanyl depotplastre har jeg også set brugt før, men hvad der vælges er jo lidt op til lægens vurdering... det har han trods alt mest forstand på. Men normalt har jeg ikke set antidepressiva blive ordineret, hvor "smertelindrende" har været indikationen, til trods for at jeg godt er klar over den lettere anageltiske virkning nogle af præparaterne har.

Du har det tit med at skulle "battle" i viden... det er altså ikke særlig svært at citere fra lmk eller hvor du nu sjusser rundt og finder dine oplysninger. Så det får du ikke meget credit for...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 17:00 
Offline
Flueknepper kongen

Tilmeldt: 02 okt 2005 12:15
Indlæg: 1352
Jeg synes en sådan tråd her er for følelsesladet til at smide med lort, Treasure, men det lader du til at være rigtig god til.

Prednisolon er ikke analgetisk, men indikationen er vel OK. Og SNRI'er har altså en ikke ringe analgetisk virkning i kroniske smertetilstande. Du kunne jo tage og kigge i litteraturen, hr. Farmakonom?

Faktuelt set var dit udsagn om prednisolon (at det skulle fremkalde udskillelse af binyrehormoner) ikke rigtigt, så derfor vil jeg egentlig godt battle om viden.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 17:33 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 05 sep 2003 01:01
Indlæg: 2001
Nu er jeg ikke farmakonom, men ellers tak for titel-tilskrivelsen 8)

Og hvis SNRI'er smertelindrende virkning skulle være så ikke-ringe, hvorfor giver man så ikke Saroten til f.eks. gigtpatienter ?

Så er jeg fløjtende med hvad der står i litteraturen... ikke alting foregår efter litteraturen ude i den virkelige verden.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 17:55 
Offline
Flueknepper kongen

Tilmeldt: 02 okt 2005 12:15
Indlæg: 1352
Treasure skrev:
Nu er jeg ikke farmakonom, men ellers tak for titel-tilskrivelsen 8)

Og hvis SNRI'er smertelindrende virkning skulle være så ikke-ringe, hvorfor giver man så ikke Saroten til f.eks. gigtpatienter ?

Så er jeg fløjtende med hvad der står i litteraturen... ikke alting foregår efter litteraturen ude i den virkelige verden.


Fordi smerten er af en inflammatorisk art. COX2-hæmmere er langt mere effektive.

Og med litteraturen, mener jeg kliniske trials som er blevet publiceret. Men du ved bedst, bare fordi du gør.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 18:41 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 05 sep 2003 01:01
Indlæg: 2001
Åh ja, længe leve Celebra og Vioxx... :roll:

Hvis du vidste hvor store bivirkninger COX-2 hæmmere har haft... (for ikke at tale om prisen)

Jeg vil gerne se dine kliniske trials på at et SNRI er ligeså eller mere effektivt end konventionel smerteterapi med depotdoserede opioder.

Citat:
Men du ved bedst, bare fordi du gør


Sig mig, hvilket erfaringsmæssigt grundlag har du overhovedet for at komme med de udtalelser du gør? Så vidt jeg ved er du bare 2.g'er der tilsyneladende får læst godnathistorier fra lægemiddelkataloget.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 18:59 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 22 jul 2000 01:01
Indlæg: 1026
Geografisk sted: Danmark
Når i to er færdige med at smidde lort efter hinanden har jeg stadig et par spørgsmål tilbage.

1: familiemedlemmet er selv i mine øjne ikke til at redde, hun lider af stærkt fremskreden mavekræft og har en knude på størrelse med en honningmelon, hun har brug for stomi pose og dræn fra galdeblære da knuden lukker for røret mellem lever og tolvfinger tarm.

Som det er ret almindeligt med folk fra hende generation, så er døden ikke noget hun ønsker at tanke på/tale om, i hendes verden skal det hele nok gå og kemo terapien skal nok redde hende. Men med så lidt muskler tilbage at hun knap kan løfte et glas vand er det ret åbentlyst hvilket retning det hele går.

Det hun i virkeligheden ønsker, og som lægerne bør give hende er en gennemdoping som giver en smertefri resterende tid, og kan holde angsten/tankerne om enden på et fornuftigt niveau.

Jeg er selvfølgelig selv uenig i hendes valg og vil mene at åbenhed omkring hvad der vil ske er bedst, men ikke alle mennesker er ens.

Mit hovedspørgsmål er derfor om den ordinering hun modtager er optimal i forhold til smertebehandling/psykisk behandling.

Og hvis i endelig skal smidde om jer i en lang køre med fine fremmedord, så vil jeg gerne have nogle links til nogle gode lærebøger hvor man kan læse videre om emnet. Jeg læser selv en vidergående kemisk uddannelse så H. Rindoms bog er IKKE hvad jeg leder efter, derimod leder jeg efter nogle bøger som vil gøre mig i stand til at diskutere med læger/farmaceuter på et fornuftigt niveau.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke at blive ekspert så jeg kan kritisere alt hvad de siger, men en generel kendskab til deres fag så man kan følge med i hvad de taler om, og ikke blive taget i røven af autoritets/magtlidderlige læger.

Mvh Bøh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 19:12 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 05 sep 2003 01:01
Indlæg: 2001
Puha, det er nok lidt svært at sige at en enkelt bog vil give dig en viden så du kan diskutere og/eller stille indgående spørgsmål på et fagligt niveau. Kræftbehandling berører jo mange områder, lige fra fysiologi til biokemi, farmakologi og etik. Det er jo både faglige og etiske overvejelser der tages i brug når man bestemmer sig for en behandling og på det punkt vil jeg tro at der ved lægen bedst. Jeg forstår godt din bekymring og skepticisme omkring behandlingen, men er den begrundet? Altså har du opfattelsen af at den bekendtes behandling ikke er tilstrækkelig, f.eks. at hun er utilfreds med den måde læger/sygeplejersker behandler hende på rent socialt, eller at hun har smerter, men bliver nægtet yderligere smertelindring? Så vidt jeg kan forstå får hende du omtaler allerede en rimelig omfattende smertebehandling.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 19:13 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 maj 2004 12:28
Indlæg: 866
Geografisk sted: KBH
http://www.irf.dk/dk/publikationer/rati ... merter.htm

snri i brug mod neorupatiske smerter og det har jeg iøvrigt set dem brugt til en del i praksis , hr.treasure ;)

btw kan du finde nogle intressante atrikler der desværre koster penge om brugen af SNRI mod cancer smerter.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006 19:26 
Offline
Flueknepper kongen

Tilmeldt: 02 okt 2005 12:15
Indlæg: 1352
Kære Bøh.

Det var ikke for at diskutere. For at svare - man giver kemoterapi, fordi det kan mindske terminelle symptomer, og i hvert fald udsætte døden med noget tid - igen for at give personen tid til at sige farvel.

http://www.ugeskriftet.dk er en rimelig god kilde til viden. Ellers PubMed. Wikipedia er også godt til at komme ind i sagerne, på et rimeligt niveau.


@ Treasure:

Jeg snakkede ikke om coxib's, men om det faktum at isoenzym 2 af COX er det, der medierer inflammation og smerte.

Men bliv du blot ved med at kaste lort - det bringer dig bare i yderligere miskredit! WAY TO GO GIRL!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team