simpzon skrev:
Jeg kan forestille mig methylphenidat (ritalin) og effedrin/koffein (de virksomme stoffer i TP) har en ret ubehagelig synergi. De er begge ret kraftige stimulanter.
BlueDove: jeg har også ADHD jeg tager dagligt 2 x 30mg ritalin uno og 1 x 10 mg motiron (fuldstændig det samme som 10 mg ritalin piller bare et andet navn producent og pris)
jeg regner med at du også har været på ritalin inden du kom på concerta, min læge har lige tilbudt mig at jeg kan komme over på straterra, eller concerta, straterra har jeg ikke løst til men er lidt usikker med hensyn til concerta, så hvis du også har været på ritalin, kunne du så ikke fortælle mig lidt om hvad du syntes bedst om og fordele og ulemper ved begge to. Giver ikke så meget for hvad lægen siger alene. Sys det er ligeså vigtigt at spørge folk som har prøvet det, (undskyld for offtopic)
med hensyn til dit spørgsmål jeg har kigged lidt rundt på nettet,
og i både ritalin og concerta er det virksomme stof methylphenidat.
jeg tager selv en 30 mg depotpille hver morgen, inde jeg skal i skole, jeg er en flittig kaffe drikker som så mange andre danskere, og jeg kommer snildt op på 2-5 kopper i skole tiden fra halv 9 til halv halv 1 (frokost). har fri halv 3 men er efterhånden blevet frisk til den tid, det har jeg gjort i et par år nu, og nu hvor jeg er begyndt på ritalin, er det ikke blevet anderledes, og har slet ikke mærked nogen bivirkninger ved at blande de to ting dammen, det eneste jeg har mærket anderledes er, at hvis jeg drikker kopperne for hurtigt efter hinanden, så bliver jeg nogengange lidt rastløs/overgearet og kan også nogen gange begynde at trippe med benet, og kan godt få lidt svedige hænder. det ved jeg godt man godt kan få af for meget kaffe men efter jeg er begyndt på min medicin skal der mindre til,
men det er som sagt kun når jeg drikker for meget kaffe for hurtigt. så koffein skal du ikke være nervøs for at tage samtidig med dit medicin bare hold dig på en lav dosis, da det både kan være lidt ubehageligt og jo nedsætter din koncentration,(ihertfald or mit vedkommende) jeg ved ikke særlig meget om effedrin, og har aldrig prøvet at tage det, så jeg kan ikke vide om der er bivrikninger ved det.
jeg kan selvfølgelig ikke vide hvordan du reagerer på det og om det er anderledes med concerta end med ritalin,