Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 19:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

jeg har et spørgsmål som jeg har tænkt på længe,

hvor kraftigt virker foreksempel amf hvis man tager det analt?

det her er hvad jeg har fået af vide, men ved ikke om det er rigtigt

oralt < nasalt < analt <intravenøst

jeg har også hørt at man kan ligge det i øjnene, altså hive lidt ned i huden under øjet og så ligge det ned i øjet, jeg ved ikke hvor stærkt det virker i forhold til de andre ting.

jeg har hørt fra forskellige mennesker at det virker hårdere hvis man tager et syntetisk stof analt, foreksempel amfetamin eller extacy.

jeg har søgt lidt her på forummet og på nettet men jeg har ikke rigtig kunne finde noget om det,

1: er det rigtigt at det er bedre at tage det analt end nasalt? altså virkningsmæssigt?

2: hvordan indtages i kroppen, nede fra tarmen af?

3: hvad er der af mullige bivirkninger i forhold til at tage det nasalt?

4: det der med at man kan ligge det i øjet er det bare en skrøne? (hvis det ikke er en skrøne hvor kraftigt er det så i forhold til de andre måder at indtage amf på?)

på forhånd tusind tak

KH snubi ~

jeg var ikke påvirket da jeg skrev det her, og det er jeg heller ikke nu, det er ikke fordi jeg går og drømmer om at putte amf op i numsen,
jeg er bare nysgerrig fordi jeg interreserer mig meget for amf, så jeg ville bare gerne vide om det er en skrøne, eller ikke.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

De jeg kender som har prøvet at tage ecstasy analt, har i vært falde sagt at det virker kraftigere og i længere tid.

Jeg holder mig nu til de primære indtagelsesmetoder. :D

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
.................

Senest rettet af Troll 10 okt 2007 12:13, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

LD50 for amphetamin sulfat ligger omkring 50 mg/kg, dvs. giver man en 10 mænd på 70 kg 3,5g amphetamin hver, vil halvdelen af dem dø.

Det er oralt. IV og nasalt er LD50 sandsynligvis mindre, men der er ikke den store FTM med amphetaminer generelt.

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
.............

Titel:
Insane psychedelia user!

LD50 er et udtryk for hvor toxisk et stof er. Det står for Lethal Dose 50, og betyder at ved en bestemt dosis, dør halvdelen af forsøgsdyrene.

Tester man f.eks. amfetamins toxiske egenskaber tester man f.eks. på 50 rotter og ved den dosis hvor 25 af rotterne dør har man LD50.

Nu er tests svjv kun udført på mus og rotter, så LD50 kan naturligvis afvige.

FTM står for First-Time Metabolism, som vil sige første gang stoffet passerer leveren (der går en samling blodårer fra tyktarmen op igennem leveren). Normalt vil mange lægemiddelstoffer og narkotika blive nedbrudt i mindre eller højere grad via First-Time Metabolism, dvs. den del af stoffet, der ikke når op til blodhjerne-barrieren eller hvor det nu skal virke i kroppen.

Som sagt, jeg ved ikke om der gælder de samme tal for IV. Det er jo også en anden form (freebase).

Titel:
Quarrelsome sponser

..................

Titel:
Medlem
Brugeravatar

LD10 kan sagtens være VÆSENTLIGT lavere end LD50 - og du har ingen ide om du er blandt de 10%. Selv hvis dyreforsøg var overførbare til mennesker, hvilket de jo ikke er.

Titel:
Quarrelsome sponser

.............

Senest rettet af Troll 10 okt 2007 12:13, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Admin
Brugeravatar

Citat:
Hvis 3 gram gav 50% rotte død (50 mg/kg) - Så må man da tro, at 1 gram IV på mig, ville sikker nok nu jeg aldrig har haft problemmer?

Nu har jeg aldrig selv prøvet amfetamin IV. Men jeg tror altså ikke du ønsker dig at skyde 1 gram amfetamin i din åre. For det første er det en hel del at skyde ind i den og for det andet tror jeg slet ikke det er behageligt. Jeg har selv prøvet at tage en lille overdosis amf og det er noget af det mest ubehagelige jeg har prøvet!

Desuden er den LD50 angivet oralt så det kunne jo tænkes den var en del lavere når vi snakker IV. Prøv at starte med en lille dose og arbejd dig op. At skyde et helt gram amfetamin IV lyder lige voldsomt nok imo.

-Jimmy Carter

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Troll skrev:
Hvis 3 gram gav 50% rotte død (50 mg/kg) - Så må man da tro, at 1 gram IV på mig, ville sikker nok nu jeg aldrig har haft problemmer?

Bare fordi risikoen for at dø er lille, behøver det ikke være en særligt passende dosis. Og jeg tvivler MEGET på at 1g amfetamin IV ville være behageligt på nogen måde.

Jeg har prøvet at skyde omkring 200mg gadeamf max., og det har været mere end nok.

Ingen grund til så høje doser, start da ihvertfald lavt hvis du vil skyde noget som helst.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
tror godt man kan lægge det ind i øjet og få en go effekt, MEN er ret sikker på det er temmelig skadeligt for øjet og desuden er risikoen for at ridse horninden ret stor :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Treasure skrev:
FTM står for First-Time Metabolism, som vil sige første gang stoffet passerer leveren (der går en samling blodårer fra tyktarmen op igennem leveren). Normalt vil mange lægemiddelstoffer og narkotika blive nedbrudt i mindre eller højere grad via First-Time Metabolism, dvs. den del af stoffet, der ikke når op til blodhjerne-barrieren eller hvor det nu skal virke i kroppen.

Jeg har personligt aldrig hørt begrebet "first-Time Metabolism", eller FTM anvendt. "First-Pass Metabolism", i ny og næ forkortet FPM, er derimod velkendt.
Treasure skrev:
Som sagt, jeg ved ikke om der gælder de samme tal for IV. Det er jo også en anden form (freebase).

Hvorfor skulle et stof man tager IV være på freebase-form? Det giver langt bedre mening at tage stofferne på deres mest opløselige form, dvs. saltformen, hvis man vil skyde dem.

Nu har jeg ikke lige tid til at søge på en værdi for first-pass metabolismen af amfetamin, men men skal altid gå ud fra at orale og intravenøse doser afviger MEGET. Ikke blot hvad leveren æder har betydning, men også at plasmakoncentrationen stiger meget voldsomt på meget kort tid ved IV indgift har betydning for faren ved administration ad den rute.

Titel:
Insane psychedelia user!

Prometheus skrev:
Jeg har personligt aldrig hørt begrebet "first-Time Metabolism", eller FTM anvendt. "First-Pass Metabolism", i ny og næ forkortet FPM, er derimod velkendt.

Ah ja, du har ret... har det vist med at opdigte egne udtryk ;)
Men meningen var den samme.

- håber ikke det skabte for meget forvirring.

Citat:
Hvorfor skulle et stof man tager IV være på freebase-form? Det giver langt bedre mening at tage stofferne på deres mest opløselige form, dvs. saltformen, hvis man vil skyde dem.

Er det mig der blander rundt i formerne ? Er det freebase man bruger til rygning? Eller hvordan?

Det var nu også bare som eksempel på at stoffer man injicerer ikke nødvendigvis er på samme form som stoffer man sniffer, og der derfor kan være afvigelser i hvordan de opfører sig - f.eks., hvor fedtopløselige/vandopløselige osv. de er - som kan have indvirkning på stimuleringen i CNS.

Nu har jeg ikke lige tid til at søge på en værdi for first-pass metabolismen af amfetamin, men men skal altid gå ud fra at orale og intravenøse doser afviger MEGET. Ikke blot hvad leveren æder har betydning, men også at plasmakoncentrationen stiger meget voldsomt på meget kort tid ved IV indgift har betydning for faren ved administration ad den rute.[/quote]

Titel:
Insane psychedelia user!

Troll skrev:
WOOW - Nej jeg ved ikke om jeg er en af de 10%

.... men man skulle tro jeg ville vide om mit system var svag over for amf, eftersom jeg har brugt amf i mange år, og ikke har haft problemmer.

Jeg ville nok ikke vide mig så sikker på sådanne statistikker. Husk på, at dødsårsagen med amfetamin hovedsageligt er overophedning, hjerneblødninger, blodpropper og hjertestop. Det udsætter kredsløbet for en enorm belastning, og jeg tror ikke jeg ville sammenligne dødsårsagen hos mus med dødsårsagen hos mennesker. Husk på, at der kan være store afvigelser.

Øget temperatur får dine proteiner og enzymer til at denaturere (over ca. 41 grader), så klumper dit blod sammen og så får du en prop. Det er en ret dårlig kombination med et hjerte der pumper ~ 120-140 gange i minuttet, samtidig med at dine blodkar har trukket sig sammen.

Titel:
Quarrelsome sponser

...............

Senest rettet af Troll 10 okt 2007 12:14, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Treasure skrev:
Er det mig der blander rundt i formerne ? Er det freebase man bruger til rygning? Eller hvordan?

Yep. Ved rygning som administrationsvej, er det som regel mest effektivt at bruge den form af stoffet som har det laveste kogepunkt - hvilket vist nok for alle substanser er freebase-formen. Mange saltformer af forskellige stoffer er for uflygtige til at kunne indtages effektivt ved rygning.
Opløseligheden af stoffer man indtager IV er ret vigtig. Hvis heroin-brugere får stof som freebase, opløser de det ofte ved hjælp af citronsyre.

Titel:
Insane psychedelia user!

At du har en høj blodprocent er kun godt... det betyder bare at du har mange røde blodlegemer i kroppen. Er som regel et udtryk for, i hvor god fysisk form man er. Men ja, i forbindelse med højt blodtryk er det ikke så godt... blodpropper fremkommer jo hos cykelryttere der har taget EPO fordi det øger antallet af røde blodlegemer.

Kodimagnyl indeholder 500 mg acetylsalicylsyre... i så høje doser er det ikke blodfortyndende. Den blodfortyndende virkning sker kun i de lave doser (~ 50 mg), jvf. koncentrationen af acetylsalicylsyre i hjertemagnyl (og hjerdyl og alle de andre ASA præparater).

Men altså... amfetamin øger udskillelsen af adrenalin og noradrenalin - det får blodkarrene til at trække sig sammen så blodtrykket øges. Det får også hjerterytmen til at øges. Det er simpel fysik, at formindsker du tværsnitsarealet, og der skal samme mængde blod igennem, øges hastigheden og dermed også presset på karvæggene. Det farlige er dog i sig selv, at blodårene snævrer ind, så der kan opstå blodpropper.

Og ja, blodtryk kan godt afhælpes kemisk - det kan Beta-blokkere, som blokerer for adrenalin Beta-receptorer og dermed forhindrer adrenalin i at binde sig og få blodkarrene til at trække sig sammen. Det er sådan noget hjerte-patienter får. Man kan også få det mod eksamensangst. Jeg ved ikke om det er særlig godt sammen med amfetamin... det ville jeg nok lige undersøge inden jeg begynder at lave noget.

Tegn på OD kunne f.eks. være meget hurtig puls, høj temperatur, øget respiration (hurtigere vejrtrækning) - i værste fald smerter i bryster (tegn på blodprop).

Titel:
Flueknepper kongen

Treasure skrev:
At du har en høj blodprocent er kun godt... det betyder bare at du har mange røde blodlegemer i kroppen. Er som regel et udtryk for, i hvor god fysisk form man er. Men ja, i forbindelse med højt blodtryk er det ikke så godt... blodpropper fremkommer jo hos cykelryttere der har taget EPO fordi det øger antallet af røde blodlegemer.

Kodimagnyl indeholder 500 mg acetylsalicylsyre... i så høje doser er det ikke blodfortyndende. Den blodfortyndende virkning sker kun i de lave doser (~ 50 mg), jvf. koncentrationen af acetylsalicylsyre i hjertemagnyl (og hjerdyl og alle de andre ASA præparater).

Men altså... amfetamin øger udskillelsen af adrenalin og noradrenalin - det får blodkarrene til at trække sig sammen så blodtrykket øges. Det får også hjerterytmen til at øges. Det er simpel fysik, at formindsker du tværsnitsarealet, og der skal samme mængde blod igennem, øges hastigheden og dermed også presset på karvæggene. Det farlige er dog i sig selv, at blodårene snævrer ind, så der kan opstå blodpropper.

Og ja, blodtryk kan godt afhælpes kemisk - det kan Beta-blokkere, som blokerer for adrenalin Beta-receptorer og dermed forhindrer adrenalin i at binde sig og få blodkarrene til at trække sig sammen. Det er sådan noget hjerte-patienter får. Man kan også få det mod eksamensangst. Jeg ved ikke om det er særlig godt sammen med amfetamin... det ville jeg nok lige undersøge inden jeg begynder at lave noget.

Tegn på OD kunne f.eks. være meget hurtig puls, høj temperatur, øget respiration (hurtigere vejrtrækning) - i værste fald smerter i bryster (tegn på blodprop).

Ej, det er satme en røver. ASA fortynder også blodet i høje doser. Derfor skal man undlade at tage det inden operationer, fx.

Titel:
Insane psychedelia user!

Enzymhæmningen af COX-2 er koncentrationsafhængig, sandsynligvis pga. allosterisk hæmning. Optimum er omkring de 50 mg.

Lød det bedre ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]