Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 19:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
Hej

Min første post herinde i meget lang tid. I juni, fik jeg af en psykiater diagnosen ADHD (uden ydre hyperaktivitet), og med daglig ritalin har jeg sjovt nok ikke haft den store interesse i lyssky substanser. Måske fordi mit tidligere forbrug var en form for selvmedicinering. Ikke at det ene er bedre end det andet - men nok om det... 8)

Anyway, ritalinen virker for det meste fint, ved at give mig mere energi (middagslur udgået;-) og styrke bremserne i mit hoved, med det resultat at jeg bliver mindre impulsiv, mere kontrolleret, og derfor mere rolig. Ganske fint. Men nogle dage er det som om jeg tværtimod bliver forvirret, stresset, moody, og rundt på gulvet... Hvilket har undret mig meget.

Dog fandt jeg efterhånden ud af at vitamin-pillerne fra Netto på en eller anden måde spillede uheldigt sammen med ritalinen. Så jeg ræsonnerede at de billige Netto-vitaminer indeholdt noget nasty stads, og købte derfor nogle langt dyrere Omnimin fra den lokale helsekost.

Men med Omnimin er resultatet det samme, hvis ikke værre.

Så nu kom jeg til at tænke på, at min psykiater i en samtale om kosttilskud overraskende sagde til mig, at anti-oxidanter sammen med ritalin ikke er en god ide, da det måske sakder mere end det gavner.

Den udmelding overraskede mig lidt, da jeg ellers havde tænkt at siden anti-oxidanter er gode for det ene og det andet, og generelt beskytter hjernen mod frie radikaler, og f.eks. MDMA's neurotoksitet - så ville anti-oxidanter vel være decideret sunde, sammen med ritalin.

Men siden jeg oplever ovenstående bivirkninger ved samtidig indtagelse, har min psykiater måske ret?

Det skal siges om ham, at han ikke er en gængs, konservativ psykiater, men faktisk var en af de første til at popularisere fænomenet anti-oxidanter i Danmark for mange år siden, og at han generelt er meget vidende, dels om psykofarmaka OG urtemedicin (han er uddannet indenfor begge fag).

Men hvad siger I herinde? De af jer som er mere neuro-kyndige end jeg selv?

PS: Andre "harm-reduction" råd angående ritalin er velkomne. :D

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Det lyder fucked up i mine ører! Men nu er jeg jo heller ikke medicinsk uddannet - blot temmelig kritisk!

Jeg synes du skal spørge ham om det er visse grupper af antioxidanter, der er uheldige, eller om det generelt er antioxidanter!

Og vigtigst af alt: Hvorfor og hvordan?. Lad ham forklare! Lad ham komme ud på dybt vand :twisted:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]