Hej
Min første post herinde i meget lang tid. I juni, fik jeg af en psykiater diagnosen ADHD (uden ydre hyperaktivitet), og med daglig ritalin har jeg sjovt nok ikke haft den store interesse i lyssky substanser. Måske fordi mit tidligere forbrug var en form for selvmedicinering. Ikke at det ene er bedre end det andet - men nok om det...
Anyway, ritalinen virker for det meste fint, ved at give mig mere energi (middagslur udgået;-) og styrke bremserne i mit hoved, med det resultat at jeg bliver mindre impulsiv, mere kontrolleret, og derfor mere rolig. Ganske fint. Men nogle dage er det som om jeg tværtimod bliver forvirret, stresset, moody, og rundt på gulvet... Hvilket har undret mig meget.
Dog fandt jeg efterhånden ud af at vitamin-pillerne fra Netto på en eller anden måde spillede uheldigt sammen med ritalinen. Så jeg ræsonnerede at de billige Netto-vitaminer indeholdt noget nasty stads, og købte derfor nogle langt dyrere Omnimin fra den lokale helsekost.
Men med Omnimin er resultatet det samme, hvis ikke værre.
Så nu kom jeg til at tænke på, at min psykiater i en samtale om kosttilskud overraskende sagde til mig, at anti-oxidanter sammen med ritalin ikke er en god ide, da det måske sakder mere end det gavner.
Den udmelding overraskede mig lidt, da jeg ellers havde tænkt at siden anti-oxidanter er gode for det ene og det andet, og generelt beskytter hjernen mod frie radikaler, og f.eks. MDMA's neurotoksitet - så ville anti-oxidanter vel være decideret sunde, sammen med ritalin.
Men siden jeg oplever ovenstående bivirkninger ved samtidig indtagelse, har min psykiater måske ret?
Det skal siges om ham, at han ikke er en gængs, konservativ psykiater, men faktisk var en af de første til at popularisere fænomenet anti-oxidanter i Danmark for mange år siden, og at han generelt er meget vidende, dels om psykofarmaka OG urtemedicin (han er uddannet indenfor begge fag).
Men hvad siger I herinde? De af jer som er mere neuro-kyndige end jeg selv?
PS: Andre "harm-reduction" råd angående ritalin er velkomne.