Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 15:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hey alle.
Jeg har skrevet denne tråd for at få redet trådene ud på nogle ting som jeg oplever hver gang jeg er på kiks.

- Personligt, så bliver jeg meget høflig når jeg har spist kiks. F.eks. snakker jeg meget, og som de fleste andre udtrykker jeg mine følelser meget åbent. F.eks. så undskylder jeg til folk over at jeg snakker så meget, men fortæller dem at jeg ikke kan gøre for det.

- Hvis jeg f.eks. er et sted hvor der opstår slåskamp, så bliver jeg mega mega paranoid og bange selvom jeg ikke er indblandet i det overhoved.

- Hvis jeg f.eks. sidder eller står et sted, og så der kommer en og prikker eller tager mig på skulderen uden jeg har set ham, for at han får min opmærksomhed, så bliver jeg MEGA bange. Jeg får det største chok.

- Når jeg kigger på min mobil og skriver beskeder, så bliver jeg ved med at trække telefonen frem og tilbage fra hovedet, for at finde "punkter" hvor jeg kan se hvad der står på skærmen. Ellers ser jeg bare dobbelt. Dette gælder kun hvis jeg skal læse noget fra en lyskilde. Ikke hvis det f.eks. bare er fra et stykke papir.

- Og ens hukommelse, hvad sker der lige for den? Hvis jeg f.eks. SMS'er, og folk spørger hvem jeg skriver til, så kan jeg ikke fortælle dem det? Jeg har simpelthen glemt det, og når jeg så skal til at skrive igen har jeg glemt hvad jeg skulle skrive, og jeg finder ingen mening i det jeg har skrevet. Samtidig tager jeg tit min telefon op, for at tjekke for beskeder, hvor jeg så finder en halv besked på skærmen, som jeg var i gang med at skrive, men jeg blev aldrig færdig med den? Jeg tager simpelthen bare og ligger min telefon ned i lommen lige pludselig uden jeg bemærker det?

- Hvis f.eks. jeg tager mine fingre, så ved jeg ikke om det bare føles sådan, eller om det er virkeligt. Men jeg føler at jeg kan bevæge / "vibrere" fingrene meget hurtigere frem og tilbage. Som om jeg har mere "fart" i min motorik.

- Og her er en spooky en! ALDRIG, jeg siger ALDRIG vis mig et spejl når jeg er på kiks. Hvis jeg kigger mig selv i spejlet har jeg paranoier på i op til et kvarter. Jeg ved ikke om det er mine kæmpe pupiller eller hvad det er. Men jeg bliver bange for at kigge på mig selv, og hvis jeg endelig står foran et spejl, så kan jeg ikke lade være med at lave mærkelige ansigtstræk så jeg ser uhyggelig ud? Og så bliver jeg endnu mere bange for mig selv.

- Tit oplever jeg også deja vú. Rigtig tit endda. Det sker næsten hele tiden, og tit slår det mig at jeg er inde i en drøm?

- Og hver eneste gang jeg finder noget farligt / skarpt. F.eks. knive. Så gemmer jeg dem væk, da noget siger mig at trippende folk kunne finde på at bruge dem?

- Og når jeg er på kiks, så er jeg mørkeræd. Men KUN hvis jeg er et sted hvor der ikke er andre folk omkring mig. Hvis f.eks. alle folk sidder nedenunder, og jeg så skal ovenpå. Så tør jeg ikke alene.

- Næsten hver gang, så finder jeg en person omkring mig som jeg bestemt godt kan lide. Nærmest en følgesvend. Ham render jeg i røven hele aftenen, eller beder ham om at følge med mig.

- Og selvom jeg har en god siddeplads, så skifter jeg tit plads til et andet sted, bare for at se hvordan det er at sidde der, eller hvad der er at pille ved omkring mig?

- Jeg føler også en stor trang til at fortælle folk at jeg har taget stoffer. Har MEGET svært ved at lyve for folk omkring det. Føler bare de skal vide hvor godt jeg har det.

- Og jeg føler jeg en trang til bare at sidde og slappe af. Men samtidig føler jeg også en trang til at gå en tur i kulden, selvom det er dejligt at sidde med et tæppe og koge?

- Tit føler jeg mig også utrolig komisk. Jeg føler at jeg er lyspunktet, og jeg er bare fuld af sjove replikker og sjove ting. Jeg finder tit ord som jeg specielt elsker, som jeg så bruger meget. F.eks. ordet: ”Store” og ”Jammerpik” har været ord som jeg bruger i mange af mine sætninger.

- Hvis jeg så bare sidder og slapper af og stener på en eller anden person. Så begynder personen at ligne en anden person jeg har set før, eller også syntes jeg de ser besynderligt mærkelige ud?

Disse ting oplever jeg hver eneste gang jeg er på kiks. Nogle andre som oplever det, og / eller kan forklare hvorfor de forskellige ting sker? Jeg ved at man er stemplet som ”mærkelig” når man er på kiks, men der må da være en grund til vanvidden ::)

På forhånd tak for hjælpen 

Titel:
Dedikeret medlem

ved godt det ikke hjælper dig, men jeg syntes at det stemmer meget overens med sådan som jeg har det når jeg er på kiks :) specielt det med telefonen :) !

Titel:
Dedikeret medlem

MDMA er jo et psykedelisk stof, og de ting, du oplever, dem oplever du jo ud fra din egen personlighed og baggrund.

Men mange af tingene kan jeg nikke genkendende til. Det er jeg temmeligt overbevist om, de fleste egentlig kan.

De ubehagelige ting, du oplever, kan jeg så ikke helt genkende. Hvor mange kiks tager du ad gangen? Nogle af dine oplevelser kunne tyde på, at du enten tager lidt for meget eller måske bare er meget følsom over for stoffet.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

TheBo skrev:
MDMA er jo et psykedelisk stof, og de ting, du oplever, dem oplever du jo ud fra din egen personlighed og baggrund.

Men mange af tingene kan jeg nikke genkendende til. Det er jeg temmeligt overbevist om, de fleste egentlig kan.

De ubehagelige ting, du oplever, kan jeg så ikke helt genkende. Hvor mange kiks tager du ad gangen? Nogle af dine oplevelser kunne tyde på, at du enten tager lidt for meget eller måske bare er meget følsom over for stoffet.

Hvilke af oplevelserne mener du? Jeg tager for det meste 5 i løbet af en aften. Starter med to, tager en mere når jeg kan mærke at det begynder at virke, og så de to sidste når trippet starter :)

Titel:
Insane psychedelia user!

TheBo skrev:
MDMA er jo et psykedelisk stof.

Nej.

Titel:
Dedikeret medlem

Du bliver paranoid overfor knive, du bliver bange for dig selv i spejlet, din hukommelse bliver helt fucked (det gør min også men ikke i så høj grad overhovedet) osv. Det lyder alt i alt som om, du oplever en del af den psykedeliske effekt af MDMA (eller hvad der nu er i pillerne), og den opnår man ud fra min erfaring kun af temmeligt høje doser.

Jeg synes også 5 stk. lyder af en del. Det er sandsynligvis mellem 300-450mg på en aften. Personligt klarer jeg mig fint med max 160mg., og jeg ved da godt, der er forskel på følsomheden over for stoffet, meeen... Det er lidt meget efter min mening.

I øvrigt er der nok en del MDA eller lignende i pillerne, og det har en lidt mere forvirrende effekt, så vidt jeg ved.

Titel:
Dedikeret medlem

Dr. Phibes skrev:
Nej.

Jo. Ved højere doser er det.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Jeg har det sgu præcis på samme måde som dig.

Næsten hele vejen igennem. Bortset fra det med at blive paranoid overfor ting.

Tværtimod bliver jeg herre nysgerrig.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

FlÆmMinG skrev:

Jeg bliver også herre nysgerrig. Som jeg skrev, så skifter jeg siddeplads for at finde nye ting jeg kan pille ved, kigge på eller høre :)

Titel:
Insane psychedelia user!

TheBo skrev:
Dr. Phibes skrev:
Nej.

Mange af de ting som BlueDove beskriver er helt normale effekter af empathogener/entactogener i normal dosis. Jeg har ikke selv taget MDMA i store mængder, men jeg har svært ved at tro at det skulle være psykedelisk på psilocybin/LSD måden. Har DU?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
BlueDove skrev:
FlÆmMinG skrev:

Jeg bliver også herre nysgerrig. Som jeg skrev, så skifter jeg siddeplads for at finde nye ting jeg kan pille ved, kigge på eller høre :)

Jeg betragter det nu bar som normal virkning på kiks. Synes ikke det er lige så slemt på MDMA, men kiks kan man sgu virkelig lave nogle underlige ting.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg kan genkende mange af effekterne, men jeg plejer sjældent at være paranoid på MDMA.
(Medmindre der er direkte trusler i luften, som jeg ville blive paranoid over i sober tilstand).

Bemærk at en stor procentdel af Ecstasy-piller indeholder (meth)amfetamin, hvilket snildt kan bidrage til den paranoide faktor.

Titel:
Dedikeret medlem

Dr. Phibes skrev:
Mange af de ting som BlueDove beskriver er helt normale effekter af empathogener/entactogener i normal dosis. Jeg har ikke selv taget MDMA i store mængder, men jeg har svært ved at tro at det skulle være psykedelisk på psilocybin/LSD måden. Har DU?

Nej, men jeg har været sammen med folk, som har. Det har ikke den samme bevidsthedsudvidende effekt som LSD og venner, men det kan give ægte hallucinationer og få dig ind i en helt anden verden. Det vil jeg (og den kære Jørgen Lumbye) beskrive som psykedelisk.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg giver TheBo ret.

MDMA virker på mig mildt psykedelisk nogenlunde ligesom cannabis (intensivering af farver og musik, anderledes tanke-mønstre osv.).

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
TheBo skrev:
Nej, men jeg har været sammen med folk, som har. Det har ikke den samme bevidsthedsudvidende effekt som LSD og venner, men det kan give ægte hallucinationer og få dig ind i en helt anden verden. Det vil jeg (og den kære Jørgen Lumbye) beskrive som psykedelisk.

Der er jeg så ikke enig med Lumbye - og det er Nichols og Shulgin heller ikke. Jeg synes det giver god mening at nuancere begreberne lidt mere end som så.
Blot det at stoffet kan give "ægte hallucinationer" synes jeg er en kraftig indikation på at stoffet skal kategoriseres anderledes end de gængse psykedeliske stoffer. Ellers skal natskygger vel også i samme kategori, og det vil mange nok modsætte sig. Det visuelle aspekt af en psykedelisk oplevelse er efter min mening alligevel kun en ret lille del af oplevelsen.
Jeg synes heller ikke at det typiske tankespil på MDMA går i en retning som jeg vil betegne som psykedelisk overhovedet. Jeg siger ikke at virkningen af MDMA er bedre eller dårligere end de psykedeliske stoffer, blot at der er nogen markante kvalitative forskelle som gør det nyttigt at putte stoffet i en anden kategori.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Citat:
Og ens hukommelse, hvad sker der lige for den? Hvis jeg f.eks. SMS'er, og folk spørger hvem jeg skriver til, så kan jeg ikke fortælle dem det? Jeg har simpelthen glemt det, og når jeg så skal til at skrive igen har jeg glemt hvad jeg skulle skrive, og jeg finder ingen mening i det jeg har skrevet. Samtidig tager jeg tit min telefon op, for at tjekke for beskeder, hvor jeg så finder en halv besked på skærmen, som jeg var i gang med at skrive, men jeg blev aldrig færdig med den? Jeg tager simpelthen bare og ligger min telefon ned i lommen lige pludselig uden jeg bemærker det?

:yeah:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis det er latterligt at katagorisere mdma som psychedelisk, så er det sgu lige så latterligt at kalde det et empathogen!

Empatisk, medfølende? Imo ligger der meget mere i det en det.

Det kan også være skide lige meget hva katogori det høre inde under, bare det virker som det skal :D

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Visias skrev:
Hvis det er latterligt at katagorisere mdma som psychedelisk, så er det sgu lige så latterligt at kalde det et empathogen!

Empatisk, medfølende? Imo ligger der meget mere i det en det.

Det kan også være skide lige meget hva katogori det høre inde under, bare det virker som det skal :D

Der er ingen som har påstået det er latterligt at kalde MDMA for psykedelisk - blot argumenteret for at det ikke er fyldestgørende nomenklatur. Forsøgsdyr som er trænet til at genkende en klassisk psykedelisk påvirkning (DOB, DOM, LSD, etc.) genkender ikke MDMA som et psykedelisk virkende stof.
Efter din logik kan man vel ligeså godt bare slå alle psykoaktiver sammen under betegnelsen "stoffer"? Ingen grund til at differentiere yderligere end det - bare det virker...

Titel:
Dedikeret medlem

TheBo skrev:
Dr. Phibes skrev:
Nej.

Stoffer bliver hverken mere eller mindre psykedeliske afhængigt af hvor meget du har indtaget. Et stof er vel enten eller. Men man kan tale om, at oplevelsen der bliver "udløst" af en vis mængde mdma, er en psykedelisk oplevelse. Psykedeliske oplevelser kan "udløses" på mange måder.

/laden

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Humphry Osmond skrev:
"To fathom hell or soar angelic, just take a pinch of Psychedelic"

Så vidt jeg husker har vi engang diskuteret dette begreb før.

Iflg. Wikipedia's beskrivelse syntes jeg godt man kan klemme MDMA ned i. Jeg mener at have oplevet synæsti i høje doser, men man skal op i 250-500 mg. som start-dosis for at få en seriøs "psykedelisk" oplevelse IMO.
(Lad mig tilføje at dette er en ekstrem høj MDMA-dosis, som muligvis kan føre til permanente hjerneskader, så lad være med at følge mit eksempel, medmindre du er meget skeptisk ;))

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychedelic skrev:
A psychedelic experience is characterized by the perception of aspects of one's mind previously unknown, or by the creative exuberance of the mind liberated from its ordinary fetters. Psychedelic states are one of the stations on the spectrum of experiences elicited by sensory deprivation as well as by psychedelic substances. On that same spectrum will be found hallucinations, changes of perception, synesthesia, altered states of awareness, mystical states, and occasionally states resembling psychosis.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]