Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 09:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rundt på gulvet
Alcohol and 5-HTP should not be taken together. Allow at least six hours between use of alcohol and 5 HTP.

Det står der her:
http://www.advance-health.com/5htp.html

Nogen der kan komme med en forklaring på hvorfor de to ting ikke må blandes.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Efter en lang diskution på irc har jeg forstået det sådan!

Nedbrydningen af 5-HTP'en i leveren bliver hæmmet af alcohollen, og det kan skade dit hjerte hvis du er et forsøgsdyr!

Muligvis også hvis du er et menneske! :lol:

:roll:

Godnat "zzZZzz"

Titel:
Medlem

Det er værd at nævne, at alkohol påvirker en række systemer i CNS. Det er mellempolært (amphiphil, opløseligt i både fedt og vand), hvilket betyder, at alkohol kan trænge ind til alle kroppens celler og påvirke den måde de fungerer på.

Alkohol påvirker dermed også serotoninsystemet (som er et stimulerende system), primært ved at stimulere 5-HT3 receptoren. Denne receptor er med til at styre opkast- og kvalmemekanismen.

Serotoninsystemet vil stimuleres af alkohol, og samtidig vil det tilførte serotonin (5-HTP tilskud) også stimulere aktiviteten i serotoninsystemet, så en række flere 5-HT3 receptorer påvirkes. Nettoaktiviteten i serotoninsystemet vil have en stor indflydelse på alkoholrusen (alt efter doseringen) i form af en stimulerende virkning, mens alkohol også virker hæmmende bl.a. ved at udøve sin virkning i GABA-systemet (dens primære biomekanisme).

Jeg har eksperimenteret med 5-HTP og alkohol. Konklusionen er, at 5-HTP dosen skal skrues ned, og man skal være mere opmærksom på hvor meget man drikker, hvor beruset man bliver, og ikke mindst hvordan man bliver beruset.

Alkoholrusen bliver mere frisk, jeg er mere klar i hovedet, får humørløft, mild til middel eufori/"buzz" i kroppen og diverse andre symptomer, som interessant nok kendetegner nogle symptomer fra psykedelika og primært MDMA (som også har deres virkning i serotoninsystemet). Nedsat tømmermænd, andre gange modsat? Øget hjertebanken, hovedpine, kvalme, rastløshed, opkast og hukommelsestab/fuldskab (derfor man skal skrue alkoholdosen ned) og i sjældne tilfælde diarré.

Disse virkninger er mere fremtrædende, jo færre timer der er mellem indtagelse af 5-HTP og alkohol.

Jeg mindes ikke jeg har brugt 5-HTP, drukket alkohol og derefter røget cannabis. Men THC virker som en monoamin oxidase hæmmer, hvilket resulterer i, at serotonin nedbrydes langsommere. Derfor: Vær varsom! Husk vand (omkring 0,5 L i timen, spis gerne et par håndfulde saltede chips eller saltstænger inden sengetid).

Jeg har røget cigaretter under indflydelse af 5-HTP og alkohol. Disse kan stimulere kvalmen, hovedpinen og rastløsheden, men kan også bevirke til en behagelig virkning i respektable doser.

Hvis du ikke har taget 5-HTP før, bør du eksperimentere med det uden kombinationer. Startdosen på 50-75 mg er fin, og du kan altid tage mere en anden gang.

Hvis du har taget 5-HTP før, så tag din personlige, moderate dosis i 4-6 timer før alkohol. Drik stille og roligt, og læg mærke til rusen og hvordan/hvor meget den påvirker dig. Undgå redosering, du kan altid eksperimentere med højere doser senere. Jo højere dosis, jo jo mere skal man overholde de minimun 6 timers mellemrum mellem 5-HTP og alkoholindtagelsen.

Da 5-HTP indtages som én dosering, kan det være svært at styre indtagelsen, når man først har fået for meget. Alkohol er modsat, da man doserer over flere gange og længere tid - når man får det dårligt, stopper man som regle med at drikke mere. Tag altid 5-HTP før alkohol.

Eksperimenter derhjemme først, ikke til en fest - de andre vil synes det er sjovt hvis du brækker dig og går kold, det vil du ikke :P

Håber jeg fik det hele med.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rundt på gulvet
Jeg kommer nok i den situation at jeg har været lidt på druk i byen og så når jeg kommer hjem vil jeg trippe mdma.. Trippet vare jo nok en 4-5-6 timer kunne jeg forstille mig..

Men hvis vi nu siger det vare 6 timer, så kan jeg godt spise 100mg 5-HTP inden jeg ligger mig til at sove?

Titel:
Medlem

Først burde du have nogle erfaringer med MDMA alene, før du kombinerer det med alkohol. Dette gælder for alle stoffer, man tager første gang. Få erfaringer med dem, og bedøm derefter om de kan kombineres på baggrund af erfaringer og lidt basal neurologisk/biokemisk viden.

Det burde ikke være noget problem at tage 5-HTP, hvis du kun er småberuset af få øl. Og når der går 5-6 timer, så er du på den sikre side. Og husk kun at være småberuset ifm. MDMA, ellers kan du blive ret påvirket, brække dig, få blackouts og blive bevidstløs (potentielt livsfarligt ved opkast).

MDMA og alkohol er begge dehydrerende, derfor skal man drikke lidt ekstra vand (undgå hyponatrimia/vandforgiftning: for lidt salt i blodet pga. for meget vand. Sjældent, men potentielt livsfarligt. Spis saltet hvis meget vand indtaget).

Jeg har også erfaringer med at have drukket lidt til jeg er småberuset, og taget omk. 100 mg 5-HTP og stoppet med at drikke, uden problemer. Jeg har også taget 5-HTP, en time før MDMA, og 4 timer efter MDMA taget lidt 5-HTP igen og drukket et par shots alkohol. Også uden problemer, men det er fordi jeg kender min krops reaktion på de ting så godt efterhånden, at jeg vidste hvordan doseringerne skulle være. Man skal selv bedømme det og kende sin dosering og krop, inden man springer ud i det. Start lavt, byg op og observer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]