st0fr skrev:
Jeg ved ikke, opiater bliver jo ofte set som sidste stop (hvertfald i de kredse jeg bevæger mig i), men jeg forstår ærlig talt ikke hysteriet.
Så længe man er ansvarlig, kender sin krop og sit sind, hvorfor er der så så meget hetz mod disse stoffer?
Jeg har absolut ikke noget imod opioder, men i modsætningen til dig har jeg oplevet at være afhængig af dem, og det har givet mig et lidt mere nuanceret syn på dem. Afhængighed opstår i modsætning til hvad mange skræmmekampagner påstår sjældent fra dag til dag. Første gang jeg prøvede heroin vågnede jeg ikke op dagen efter og tænkte "nu må jeg hellere skaffe noget mere, for det her er da godt nok det vildeste."
Det var heller ikke den følelse jeg var ladt tilbage med, efter 2. og 3. gang. Faktisk ved jeg ikke præcis hvornår jeg var rigtig psykisk afhængig, for det er for langt de fleste mennesker en glidende, gradvis proces. Der gik et halvt år før jeg tog mit første 14-dages binge, og et halvt år mere før jeg også blev fysisk afhængig. For nogle personer, går der endnu længere tid. Det er fuldt ud muligt at "chippe" i en periode, for så at gå hen at blive fuldtidsmisbruger senere.
I har ret i, at en del dødsfald blandt misbrugere skyldes fejlinformation/manglende information, samt det faktum at stofpriserne gør det "nødvendigt" for nogle at supplere rusen med nervepiller og alkohol. En del OD'er sker dog også, fordi at opioder svækker ens evne til at tænke sig om (under rusen), og man kan ligeledes let miste føling med hvor meget man kan tåle. Derfor er det ikke rigtigt bare at pege på staten, hver gang en opiodmisbruger stiller træskoene.
Pas godt på jer selv.
Mvh. Psyko