Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 04:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Crack?
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Bolivia
Hey jeg har lige nogle spørgsmål om crack og håber på nogle af jer bære inde med nogen god viden om det :), er crack et psychedelisk stof? og hvilke stoffer er det lavet af? og hvis du bare generalt kan skrive lidt om det ville det være total nice ;)
Tak på for hånd

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Jordens røvhul!
så vidt jeg ved, så er crack rent kokain som man ryger (også kaldet freebase kokain) ...

Titel:
Insane psychedelia user!

Crack er kokain der er omdannet til sin baseform (freebase), så det derved kan ryges og optages gennem lungerne.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
http://en.wikipedia.org/wiki/Crack_cocaine

Tog mig ca. 7 sek. at finde.. Du havde ikke overvejet at søge selv?

Crack har intet med psykedeliske stoffer, at gøre.. Det er nærmere det stik modsatte. Så vidt jeg ved er crack en stimulant ligesom amfetamin, kaffe osv.

Titel:
Insane psychedelia user!

Entheo skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crack_cocaine

Tog mig ca. 7 sek. at finde.. Du havde ikke overvejet at søge selv?

Crack har intet med psykedeliske stoffer, at gøre.. Det er nærmere det stik modsatte. Så vidt jeg ved er crack en stimulant ligesom amfetamin, kaffe osv.

Har du nogensinde set folk på crack? Jeg vil ikke ligefrem kalde virkningen "stimulerende".

Titel:
Dedikeret medlem

Nu har jeg selv prøvet crack flere gange.. Så ja. Men jeg var nu bare temmelig sikker på, at det gik under stimulanser. Man bliver vel også stimuleret på et eller andet plan? Nu er det ved at være et stykke tid siden at jeg har røget det, så er slet ikke sikker.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Bolivia
tak. ja jeg søgte selv på crack på google men der kom kun crack til computer spil frem.. :?

Titel:
Dedikeret medlem

Nicshizzle skrev:
tak. ja jeg søgte selv på crack på google men der kom kun crack til computer spil frem.. :?

Det passer ikke.. 4. link er det jeg gav dig. Det er det med øjnene :wink:

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
hvordan er definationen af en stimulans - jeg føler mig ikke videre stimuleret af MDMA, end af crack.
virkningsmekanismen er jo cokains, så skal vi ikke bare kalde det en stimulans...... og samtidig advare om at bruge det - det er sindsygt vanedannende

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
TATP skrev:
hvordan er definationen af en stimulans - jeg føler mig ikke videre stimuleret af MDMA, end af crack.
virkningsmekanismen er jo cokains, så skal vi ikke bare kalde det en stimulans...... og samtidig advare om at bruge det - det er sindsygt vanedannende

Bliver kokain da meget vanedannende lige så snart det bliver lavet til Crack? Eller er det fordi at man optager næsten alt cracken når man ryger det?

Har løst flere gange at folk har røget kiks i bong osv. Jeg forstår ikke hvorfor man ryger kiksene?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Optagelsen af et substans ved rygning er næsten lige så hurtigt som ved intravenøs injektion.
Jo hurtigere optagelse, jo større afhængighedspotentiale.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
Crack er kokain der er omdannet til sin baseform (freebase), så det derved kan ryges og optages gennem lungerne.

Titel:
Insane psychedelia user!

FlÆmMinG skrev:
Bliver kokain da meget vanedannende lige så snart det bliver lavet til Crack? Eller er det fordi at man optager næsten alt cracken når man ryger det?

Har løst flere gange at folk har røget kiks i bong osv. Jeg forstår ikke hvorfor man ryger kiksene?

For at et stof skal kunne optages ud i blodbanen skal det først passere nogle membraner. Hvis du spiser noget skal det passere tyndtarmsvæggen (somregel) - hvis du sniffer noget skal det passere næseslimhinden og hvis du ryger noget skal det passere lungeslimhinden. Fælles for alle stoffer er også at de skal være i stand til at kunne passere blod-hjerne-barrieren, som også er en slags membran. Membraner i kroppen består af fedtsyrer af forskellig slags og for at et stof skal kunne passere en sådan membran, skal det altså være fedtopløseligt. Fedtopløselige stoffer er apolære, ligesom fedtsyrer selv delvist er (fedtsyrer har en lang apolær "hale" og et polært hoved), dvs. for at et stof kan blive optaget i blodet skal det være apolært.

Et eksempel er morfin og heroin. Morfin i sig selv er forholdsvis apolært, men sætter du to acetyl-grupper på morfin bliver det langt mere fedtopløseligt (apolært), og det virker derfor også langt hurtigere. Morfin med to acetylgrupper er heroin.

Kokain kan også gøres mere apolært og det gør man ved at behandle det med base, så det bliver deprotoneret og derved kommer over på sin baseform. Baseformen er langt mere fedopløseligt, og er det man kalder freebase. I kokains tilfælde kaldes freebase formen "crack". Jo mere apolær, jo hurtigere effekt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dextrose skrev:
Optagelsen af et substans ved rygning er næsten lige så hurtigt som ved intravenøs injektion.

Jeg har aldrig prøvet at ryge crack eller kiks(MDMA).

Men smager det ikke ganske grimt? Og kommer rusen ikkke med et ordenlig spark? Ved insuflering af mdma IMO ikke at peaket varer lige så længe som oralt. Gælder det, det samme hvis man ryger MDMA'en?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
FlÆmMinG skrev:

Det er da ikke muligt at ryge MDMA?

Titel:
Insane psychedelia user!

FlÆmMinG skrev:
Dextrose skrev:

Jeg har aldrig prøvet at ryge crack eller kiks(MDMA).

Men smager det ikke ganske grimt? Og kommer rusen ikkke med et ordenlig spark? Ved insuflering af mdma IMO ikke at peaket varer lige så længe som oralt. Gælder det, det samme hvis man ryger MDMA'en?

Der gælder for de fleste stoffer, at jo hurtigere det bliver optaget, jo hurtigere bliver det udskilt. Nogle stoffer forløber med konstant elimination f.eks. alkohol. Uanset om du har drukket 2 eller 10 genstande forbrænder du stadig det samme. Så jo hurtigere et stof bliver absorberet, jo hurtigere bliver det også elimineret. Men der er dog en del undtagelser.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Og jo, det smager af helvedes til og sparker som en hest.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Faret vild i hampen
Citat:
Så jo hurtigere et stof bliver absorberet, jo hurtigere bliver det også elimineret. Men der er dog en del undtagelser.

Det giver jo ik meget mening ;) Så kan man heller ik være sikker på den teori ud over lige ved crack. Riight !!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dextrose skrev:
Og jo, det smager af helvedes til og sparker som en hest.

Men forsvinder smagen i munden? Eller får man bare en intens dårlig smag i munden, og kvalme?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
Hvordan kunne xtc ryges? Dog lyder det ikke særligt tiltalende, såfremt det er muligt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]