Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 15:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: GBL
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Jeg tænkte på, at hvis man drikker GBL og derefter puster i sådan et Alkoholmeter.

Vil Alkoholmeteret så give udslag?
Da GBL GHB og alkohol ligner så meget hinden struktur messigt?

Måske lidt et underligt spørgsmål. Men noget jeg har gået og tænkt over.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rundt på gulvet
Svaret er, nej!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
GHB-salte eller GBL ligner da langt fra ethanol strukturmæssigt...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dextrose skrev:
GHB-salte eller GBL ligner da langt fra ethanol strukturmæssigt...

I den ene ende gør det. Husk at GHB er natriumacetatethanol! :lol:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

I forbindelse med denne tråd, vil jeg godt lige have besvaret et spørgsmål, jeg har gået og puslet med.

Hvis nu vi antager, at jeg drikker GHB en aften, og bliver stoppet af politiet og skal tage en test, kan det så påvises, at jeg har drukket GHB gennem en test?

Jeg mener, så vidt jeg er informeret producerer vores krop i forvejen GHB, så hvis man havde udstyr, der kunne spore GHB, kunne det jo sagtens være den GHB kroppen producerede, som den sporede, eller hvad?

Jeg er ikke så meget inde i GHB og tests, derfor min undren. :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jamen det er jo en "alkohol" tester, ikke appelsinvand eller ghb tester.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

T.... skrev:

Hvis dette er svar på min undren, så vil jeg godt lige pointere, at jeg ikke snakker om alkohol-test, men bare en eller anden form for narko-test sådan generelt.

Det fremgik vist ikke helt tydeligt af mit indlæg.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kjær skrev:
T.... skrev:

Hvis dette er svar på min undren, så vil jeg godt lige pointere, at jeg ikke snakker om alkohol-test, men bare en eller anden form for narko-test sådan generelt.

Nåå okay :)

Prøv at tjekke her: http://www.drugtest.dk/drugwipe.html Drugwipe® kan også spore heroin, amfetamin, ecstasy, kokain, morfin og hash efter indtagelse..

Så kan den sikkert også spore GHB.. - eller kan det?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

T.... skrev:

Det er jo lige det, jeg undrer mig over. Eftersom kroppen tilsyneladende selv producerer GHB, så vil alle vel blive testet positive i en sådan test? Så det kan vel egentlig ikke testes? Eller hvordan er det med den naturlige produktion af GHB?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
T.... skrev:
Kjær skrev:
T.... skrev:

Prøv at tjekke her: http://www.drugtest.dk/drugwipe.html Drugwipe® kan også spore heroin, amfetamin, ecstasy, kokain, morfin og hash efter indtagelse..

Ehhh...nej? Hvad får dig til at antage, at der sådanne ligheder mellem ovennævnte stoffer og GHB, at en almindelig Drugwipe kan spore sidstnævnte?

Desuden er jeg ret sikker på, at kroppen ikke producerer GHB men derimod GABA, eller noget lignende. Jeg kan ikke helt huske det, men mener at det er sådan det forholder sig. Dex, Prom, Levose eller en anden kyndig person vil formentlig kunne give jer det præcise svar.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Fyn er fin
"Although GHB can be identified in tests, it remains in body fluids for a relatively short period of time compared to other drugs; it lasts in blood for four hours and in urine for twelve hours. However, GHB is not yet included in the normal testing procedures of most agencies"

http://www.projectghb.org/files/addictionfactsheet.htm

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kjær skrev:
T.... skrev:

Det er jo lige det, jeg undrer mig over. Eftersom kroppen tilsyneladende selv producerer GHB, så vil alle vel blive testet positive i en sådan test? Så det kan vel egentlig ikke testes? Eller hvordan er det med den naturlige produktion af GHB?

Selv hvis dette er tilfældet, vil jeg mene at det er meget sandsynligt at man ville måle koncentrationen af GHB i blodet.

Titel:
Flueknepper kongen

Den der med at kroppen sku' producere GHB og DMT og andre pikante psykotroper, er skam rigtigt.

Mængden er bare så bittelille, at man sku' tro det var løgn.

GHB produceres ved reduktion af succinylsemialdehyd men det udskilles hurtigt, og det er i bittesmå mængder. Det meste succinylsemialdehyd nedbrydes dog af andre enzymer, så vi taler små mængder.

Kroppen producerer også ethanol i små mængder som biprodukt af metabolisme, men derfor laver vi jo heller ikke spritkørsel hele tiden!

Ja, man kunne endda sagtens i en sygelig verden forestille sig produktion af bittesmå mængder meskalin fremstillet ved methoxylases kærlige behandling af phenethylamin.

Men alt dette er jo flueknepperi. I en virkelig situation ville man SAGTENS kunne se, om du havde taget GHB, Kjaer. Fordi niveauet i din urin ville være så meget højrere en basalniveauet, og fordi man udemærket godt ved, at der er ingen, der producerer så meget GHB. Ikke engang dem der lider af GHB-aciduria.

Til gengæld ville man hurtigt kunne se, om du havde GHB-aciduria, da symptomerne er

Citat:
Mental retardation, delayed motor skill development, delayed speech development, hypotonia, ataxia, hyporeflexia, nystagmus, hyperkinesis, behavior abnormalities, and seizures.

:?

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg ved ikke om dit spørgsmål var i forbindelse med at kunne køre bil, uden at panserne kunne tjekke at du var påvirket. Jeg vil mene at det er temmelig uforsvarligt at køre bil i en GHB-rus.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fanny skrev:
Jeg ved ikke om dit spørgsmål var i forbindelse med at kunne køre bil, uden at panserne kunne tjekke at du var påvirket. Jeg vil mene at det er temmelig uforsvarligt at køre bil i en GHB-rus.

Hilsen Fanny

Ja selvfølelig er det uforsvarligt at køre bil når man er på GBL/GHB.
Det er dog heller ikke det jeg har tænkt mig.

Kan man tage i byen, så har man også råd til at tage en Taxa hjem. Ellers må man skam gå.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

T.... skrev:
Kjær skrev:
T.... skrev:

Vil sådan en "drugwipe" også være i stand til at se om man eks har taget Efedrin Methylone eller andre stimulerende stoffer? Nu tænker jeg mest hvis man er i byen osv. Og bliver drugtestet. Om drugwipen vil give udslag hvis man har taget eks Efedrin eller Methylone?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Aner det ikke. Er der ikke en der får fat på en og tester :)

Titel: Re: GBL
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
FlÆmMinG skrev:
Jeg tænkte på, at hvis man drikker GBL og derefter puster i sådan et Alkoholmeter.

Såfremt GHB eller GBL kan reducere kaliumdichromat med svovlsyre og danne den grønne chrom(III)sulfat, så vil et instrument til visuel aflæsning give positivt reaktion.
GHB er jo ringsluttet til GBL ved lav pH. Svovlsyren sænker pH i reaktionen, så der overvejende forefindes GBL, som ingen hydroxygruppe har.
Da der ingen hydroxygruppe er til rådighed for reaktionen, kunne man forestille sig, at der ikke kommer noget udslag.
Men måske ringåbningen af GBL, selv i surt miljø, og den efterfølgende oxidation favoriseres over opretholdelse af ringslutningen, så der netop kommer udslag???....(damn, forstår jeg selv hvad jeg har skrevet hehe)

Et elektronisk alkometer er også baseret på oxidation af en hydroxygruppe. Målingen af alkohol i respirationen kan foregå vha. en platinelektrode og er baseret på de dannede elektroner og protoner der dannes, når en primær alkohol oxideres til carboxylsyren.
GHB har en fri -OH gruppe, som kan oxideres. Men GHB kan kun eksistere som salt, som (næsten)intet damptryk har, hvorfor den kun vil forekomme i mindre mængde i udåndingsluften i aerosoler, som igen vil være sværere at detektere med instrumentet.
GBL er meget mere flygtigt end GHB og vil kunne forefindes i respirationen(såfremt indtagelsen ikke resulterer i en umiddelbar omdannelse til GHB pga. lavere pH?). Da GBL ikke har en -OH gruppe til rådighed, så burde den ikke kunne detekteres, medmindre forholdene i instrumentet fordrer det...
Jeg tror også det må komme an på en prøve...

-----------------------------------------------------------------------------

Nogle typer drugwipes kan godt detektere sekundære aminer, hvilket både M1 ( :twisted: ) og efedrin er. Se pkt. 2.7 nedenfor
http://www.ncjrs.gov/pdffiles1/nij/183260.pdf

Titel: Re: GBL
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

CannaChem skrev:
FlÆmMinG skrev:

Såfremt GHB eller GBL kan reducere kaliumdichromat med svovlsyre og danne den grønne chrom(III)sulfat, så vil et instrument til visuel aflæsning give positivt reaktion.
GHB er jo ringsluttet til GBL ved lav pH. Svovlsyren sænker pH i reaktionen, så der overvejende forefindes GBL, som ingen hydroxygruppe har.
Da der ingen hydroxygruppe er til rådighed for reaktionen, kunne man forestille sig, at der ikke kommer noget udslag.
Men måske ringåbningen af GBL, selv i surt miljø, og den efterfølgende oxidation favoriseres over opretholdelse af ringslutningen, så der netop kommer udslag???....(damn, forstår jeg selv hvad jeg har skrevet hehe)

Et elektronisk alkometer er også baseret på oxidation af en hydroxygruppe. Målingen af alkohol i respirationen kan foregå vha. en platinelektrode og er baseret på de dannede elektroner og protoner der dannes, når en primær alkohol oxideres til carboxylsyren.
GHB har en fri -OH gruppe, som kan oxideres. Men GHB kan kun eksistere som salt, som (næsten)intet damptryk har, hvorfor den kun vil forekomme i mindre mængde i udåndingsluften i aerosoler, som igen vil være sværere at detektere med instrumentet.
GBL er meget mere flygtigt end GHB og vil kunne forefindes i respirationen(såfremt indtagelsen ikke resulterer i en umiddelbar omdannelse til GHB pga. lavere pH?). Da GBL ikke har en -OH gruppe til rådighed, så burde den ikke kunne detekteres, medmindre forholdene i instrumentet fordrer det...
Jeg tror også det må komme an på en prøve...

Super forklaring. <Tak for det.>

Det kunne faktisk være lidt sjovt at drikke en dosis GBL og så puste i sådan en alkoholtester. Og se om den vil give udslag.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]