Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 09:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Nu har jeg tænkt længe over emnet. Cannabis har en række medicinske og produktive argumenter, som kan tale for en legalisering. Hvor imod jeg ikke kan finde nogle argumenter for en legalisering af stimulanser. Har stimulanserne nogle sider, der er værd at arbejde med, eller vil de altid være et party-drug, som skader de unge?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Efter min menign og erfaring er stimulanser kun negative, måske er rusen fed, men på ingen måde det værd, har ikke selv taget dem for mener de smadre min krop for meget, og når man høre om folk der vil stoppe er det som regelt kun for stimulanser eller hashen. Jeg vil selvfølgelig ikke generalisere for meget, men det er dog min erfaring

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Ritalin er jo lovligt. Dog fås de ikke i håndkøb.

Titel:
Dedikeret medlem

Ja retalin er lovligt, det er rigtig. Men det har jo også en helt klar virkning på ADHD, og Dexofaner virker også formidabelt mod tør hoste. Jeg kan heller ikke finde nogle rigtige positive sider ved stimulanser, udover selve trippet. Dog har jeg hørt at MDMA kan bruges som et led i terapi? Og har selv tænkt lidt over, at hvis man nu kunne kombinere MDMA og 5-HTP, således at der ikke opstår den samme resiko for depression, ville det så ikke også være et okay rusmiddel, hvis man sammenligner med alkohol?

Titel:
Flueknepper kongen

Positive sider?

Vægttab ved overvægt?
Virker mod depression?

Alt sådan noget. Men det er i ret begrænsede doser... Hvor man ikke får nedtur bagefter (5-20mg 3x dagligt)

Titel:
Medlem

hvis stoffer som amfetamin og esctasy blev gjort lovlige ville det illegale markede forsvinde, og kvaliten ville være i top :D

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Koffein er da også en af de stimulanser som mange vil savne hvis den blev fjernet fra market, både som ren koffein men også i produkter som Cola (sodavand) og kaffe, the osv.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
LSK skrev:
hvis stoffer som amfetamin og ecstasy blev gjort lovlige ville det illegale marked forsvinde, og kvaliteten ville være i top :D

Hvorfor tror du det? Jeg kunne forestille mig at kommercielle producenter ville fokusere på prisen og derfor gå på kompromis med renhed. Desuden er ecstasy et vidt begreb og ikke noget konkret stof. De danske narkofabrikker kunne måske standardisere produkterne.
Kunne forestille mig det ville medføre både højere priser og lavere kvalitet da eventuelle firmaer skal have deres markedsføring- og udviklingsudgifter dækket. >Bare en tanke

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted derude
forkert info...

Senest rettet af Rootbum 01 jul 2007 22:59, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Citat:
Hvorfor tror du det? Jeg kunne forestille mig at kommercielle producenter ville fokusere på prisen og derfor gå på kompromis med renhed. Desuden er ecstasy et vidt begreb og ikke noget konkret stof. De danske narkofabrikker kunne måske standardisere produkterne.
Kunne forestille mig det ville medføre både højere priser og lavere kvalitet da eventuelle firmaer skal have deres markedsføring- og udviklingsudgifter dækket. >Bare en tanke

Ja men det ville helt sikkert være bedre end det er kommer fra små primitive Labratorier. Samtidig ville man jo vide præcis hvad der var i pillerne og hvor ren amfetaminen er! :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Du har helt ret, men det vil nok ikke udrydde det illegale marked, da det så kun ville blive tilgængelige på recept. Hvordan vil du argumentere overfor din læge at du har brug for ecstasy eller amfetamintabletter? :lol:

Alt andet lige, ville en standardisering samtidig med en legalisering sikkert redde nogen liv og spare nogen slimhinder. Hvis man f.eks kunne købe ectasytabletter i håndkøb kunne de jo også udlevere en HR folder,5htp og en spand vand. Det kunne måske spare en del hjerneceller.
De kunne endda produktudvikle pillen så der var timerelease på 5htp så det først blev frigivet lang tid efter mdma. Mdma og 5htp i samme pille det må være et job for Astral Pharmaceuticals. :D Carlsberg kunne lave øl der indeholdt både alkohol og amfetamin. 2 fluer med et smæk. Og alt det sker når der er onsdag 2 gange i en uge.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Rootbum skrev:
MDMA blev så vidt jeg ved "opdaget" under første verdenskrig, hvor soldaterne fik det i skyttegravene til at holde sig vågne. (Vildt at forestille sig!)

Siden har det været glemt lidt, men er så genopdaget igen senere, og har været brugt i store dele af verden i forbindelse med terapi og behandling.

Amfetamin har en lignende historie, og er selv op i de senere år brugt i visse dele af militæret i nogle lande. Som eks. f-16 piloter der skulle på togt fra USA. Det er noget jeg har set nogle dok. programmer om på discovery. (Om der er reelt ved jeg ikke)

Amfetamin har også været brugt meget i slankepiller og antidepresivt medicin i specielt USA så vidt jeg ved.

Vil anbefale dig at se: Illegal drugs and how they got that way... For den MDMA oprindelse er ikke helt korrekt...

Titel:
MEGATRON

De gange jeg har taget amfetamin/ecstacy har jeg ikke drukket nær så meget som på en "almindelig" bytur, det er vel meget positivt hjernecelle-mæssigt?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dopamin, er det ikke lidt sigesom at sige: De gange jeg har smadret folk efter fængslet har jeg kun slået dem halvt ihjel og ikke helt?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Koffein hjælper de fleste arbejdende folk.

Ritalin/dex amfetamin får damp børn til at slappe af.

Mdma (brugt korrekt) kan hjælpe en igennem traumatiske oplevelser, styrke ens generale humør og forstærke en kærlighed.

Titel:
MEGATRON

Portuz skrev:
Dopamin, er det ikke lidt sigesom at sige: De gange jeg har smadret folk efter fængslet har jeg kun slået dem halvt ihjel og ikke helt?

Måske, men er det ikke - set i skadeomfangets lys - bedre at stikke en person en lussing end at skære hans ansigt i stykker med et glasskår?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jo Dopamin, men du kan godt se min pointe ikk?

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg har set en dokumentar på Discovery Channel (super kanal), der omhandlede de Amerikanske jægerpiloter på jobbet. Der blev det bl.a. afsløret at de (ikke alle) fik kost inholdig amfetamin, til at holde hjernen klar og fokuseret under en mission. Dette kan jeg heller ikke se noget galt i.

Mht legalisering og det illegale marked, vil det som sagt blive på recept, og derfor ikke fjerne det illegale marked. Dog kunne det som sagt være MDMA med 5-HTP indhold, og tip til HR, og en pris der kunne gøre at det ikke ville blive et misbrugs produkt. Men alt at dømme, vil jeg mene at "hårde" stoffer aldrig vil (eller bør) se en fremgang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Agreed :P

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Søren Putte skrev:
Jeg har set en dokumentar på Discovery Channel (super kanal), der omhandlede de Amerikanske jægerpiloter på jobbet. Der blev det bl.a. afsløret at de (ikke alle) fik kost inholdig amfetamin, til at holde hjernen klar og fokuseret under en mission. Dette kan jeg heller ikke se noget galt i.

Mht. jagerpiloternes brug af amfetamin-lignende stoffer er det blevet kritiseret meget, da de bliver utilregnelige og "trigger-happy" når de skal holde sig vågne og koncentrerede i længere tid end kroppen kan klare.

Desuden er man jo ikke klar i hovedet på amfetamin. Undersøgelser har vist, at personer scorer 98% af deres normale resultat i en ("intelligens-agtig") test når de var på amfetamin.
Dvs. amfetamin (og også koffein) faktisk forringer din intellektuelle præstations-evne en lille smule.
(at du så føler dig skarpere er en anden sag)

Så vidt jeg husker er det derfor modafinil blev udviklet (altså af hæren til brug af f.ex. jagerpiloter - correct me if I'm wrong) - da du "bare" får mindre søvn-behov og ikke bliver stimuleret på samme måde som amfetamin.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]