Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 09:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Forkølelse
Medlem

Hej psychedelia,

I dette øjeblik sidder jeg og har det af h til. Ondt i hovedet, ondt i halsen og svedeture. Kan man købe noget på apoteket der kan hjælpe? Noget der evt. kan få mig til at blive døsig så jeg kan sove fra det? Vil meget gerne være rask inden lørdag. Håber jeg har lavet den her i det rigtige forum.

Titel:
Medlem

Gå ned på apoteket og spørg :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
panodiler imod ondt i hoved og svedture (lyder som feber - bør panodilerne kunne nedsætte)

og ondt i halsen?.. dexofaner - men er der nok ikke behov for..

tag et par panodiler - de bør også gøre det lettere for dig at sove..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Spiffeh, al respekt for dig, men fååk Panodiler!!
Kodimagnyler er vejen frem.
Meget subjektivt, jeg ved det, men både jeg og adskillige andre jeg kender har praktisk taget ingen effekt af Panodil, så derfor vil jetil hver en tid anbefale Kodimagnyl.
Et glas af dem, masser af hvile og suppe, så skulle du være på højkant i løbet af kort tid.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland, Danmark
DeHades skrev:
Meget subjektivt, jeg ved det, men både jeg og adskillige andre jeg kender har praktisk taget ingen effekt af Panodil, så derfor vil jetil hver en tid anbefale Kodimagnyl.
Et glas af dem, masser af hvile og suppe, så skulle du være på højkant i løbet af kort tid.

ET GLAS kodigmagnyler? - Tror jeg ikke er en speciel god idé !!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
DeHades skrev:

ja for det er sååå meget bedre at tage kodimagnyl fordi der er en lille smule opiater i ?

vil mene at paracetamol er mindre skadeligt end acetylsalicylsyre - og den smule codein der er i, kan du ikke lamme dig i..

efter erowid oplever man ingen eufori ved dosiser under 100mg codein - det er 10-11 kodimaginyler der er påkrævet for mild virkning - og det er relativt dumt at tage så mange for den smule.. - og ellers ekstrakt.. men altså, det er rask han vil blive- ikke påvirket..

desuden, er det kun febernedsættelsen og smertestillende effekt der er påkrævet - så hvorfor ikke panodiler?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Ekstrakt fra purpursolhat (Echinacea purpurea) har i mange generationer været brugt som forkølelsesmiddel, ligesom min mor har brugt det i 20+ år. Det forkorter sygdomsperioden med op til to dage (alt efter form for forkølelses/influenza-virus) og virker også præventivt, hvilket min mor altid har prædiket med. Prøvede det så selv på et tidspunkt hvor jeg var godt syg, og mærkede en tydelig forbedring

Det er lige blevet videnskabeligt bevist for ca. 1 mdr. siden, at ekstraktet har en yderst positiv effekt overfor ovenstående

Titel:
Medlem

spiffeh skrev:
og ondt i halsen?.. dexofaner - men er der nok ikke behov for..

Dexofaner hjælper da ikke på ondt i halsen.
Centralt virkende hostestillende middel. Hostestillende, især tør hoste.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Laboratoriet
Selvfølgelig kan man det! Apoteket er den forkøledes mekka...

Mod hovedpinen er paracetamol helt klart vejen frem (panodil nævnes, pamol og pinex er billigere). Det er da rigtigt at nogen ikke mener at det virker på dem og fred være med det (husker I at tage to? :-)) men som generel anbefaling er det det bedste. Det virker også på feberen (hvilket nok er grunden til dine svedeture). Kodimagnyl kan ikke direkte anbefales. Den smule kodein der er i har ingen dokumenteret effekt (ifølge Institut for Rationel Farmakoterapi), og generelt er acetylsalicylsyre (ASA) hårdere ved maven end f.eks. ibuprofen. Sværger man aligevel til ASA ville jeg personligt købe en uden kodein. Desuden er brusetabletter lækre, smarte hvis man har ondt i halsen og virker hurtigst.

Mod ondt i halsen synes jeg du skal snuppe en pakke Mucoangin. Hexocain er også en mulighed, men personligt foretrækker jeg førstnævnte. Dexofan virker ikke, som det siges.

Hvis du gerne vil slappe lidt af samtidig kan promethazin anbefales. Det er håndkøb og bruges både mod søsyge og søvnløshed. Enkelte (obskure) læger mener desuden det kan have en forkortende effekt ved virale sygdomme som influenza og forkølelse. Desuden er der baldrian-rod, som er blevet debatteret i en tidligere post.

Forrsten ville jeg meget gerne se et link (eller en "vejvisning") til den undersøgelse der beviser echinaceas effekt. Ved godt at mange bruger det, men har altid ment effekten er tvivlsom.

Titel:
Insane psychedelia user!

The Pharmacist skrev:
Forrsten ville jeg meget gerne se et link (eller en "vejvisning") til den undersøgelse der beviser echinaceas effekt. Ved godt at mange bruger det, men har altid ment effekten er tvivlsom.

Evaluation of echinacea for the prevention and treatment of the common cold: a meta-analysis.

Titel:
Junior medlem

Smukt!... Og så fra Lancetten!

Jeg må ned på KUB NORD og læse det hele...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

jo dexofaner virker på det meste, man skal bare tage nok af dem 8)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Moonage daydreamer skrev:
jo dexofaner virker på det meste, man skal bare tage nok af dem 8)

Undskyld, men hvad er det for et form for svar ? :? Dexofaner er absolut ikke legetøj, bare fordi det er tilgængeligt for alle på apoteket i håndkøb. Er selvfølgelig godt klar over at det mest var ment i spøg. Men disse svar hører fuckforummet til. Ikke sikkert at alle ville opfatte dit svar som en spøg. :)

Forresten har dexofaner og forkølelse da ikke særlig meget med hinanden at gøre. Som nævnt tidligere er dexofaner mod tør hoste.

Og til trådstarteren. Forhør dig på apoteket eller hos din læge. De ved helt sikkert lidt mere om hvad du kan gøre. :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Wauw...
Prøver folk at misforstå indlæg, eller er nogen af jer bare naturtalenter?

@HendeDenSlemme:
Tror du helt seriøst jeg opfordrer til at trådstarter indtager et helt glas Kodimagnyl?
Jeg opsummerer remedier, ikke dosis.

@spiffeh:
Hvor er det lige præcis jeg giver udtryk for at jeg mener han skal lamme sig med kodein?
Jeg er ikke engang tæt på det.
Derimod giver jeg udtryk for erfaringer der viser at Kodimagnyl virker bedre end Panodil, og jeg skriver endda tydeligt at det er en subjektiv holdning.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland, Danmark
DeHades skrev:
Wauw...
Prøver folk at misforstå indlæg, eller er nogen af jer bare naturtalenter?

@HendeDenSlemme:
Tror du helt seriøst jeg opfordrer til at trådstarter indtager et helt glas Kodimagnyl?
Jeg opsummerer remedier, ikke dosis.
.

JEG ved godt hvad du mente, men man skal også tænke på at folk kunne misforstå det, og det ville jo ikke være særlig smart!
"Jamen jamen DeHades sagde..."

Titel:
Junior medlem

kemal skrev:
Og til trådstarteren. Forhør dig på apoteket eller hos din læge. De ved helt sikkert lidt mere om hvad du kan gøre. :)

Ja, for guds skyld! Det gælder alle, spørg lidt mere når I er på apoteket... Min praktikperiode har været gabende kedelig! (den er så heldigvis slut pr. i dag 8) ) Jeg vil dog lige sige at jeg med 98% sandsynlighed kan fortælle det samme som de kan dernede, og læger har vist aldrig været synderligt gode til at finde rundt i apotekets produkter... bare min egen mening...

Titel:
Medlem

Har faktisk en god opdatering :P Min dag startede rigtig dårligt ud med at vågne kl 4 også halvsove til kl 5. Spise lidt også faldt jeg i søvn igen kl 7 og vågnede kl 12. Senere på dagen spiste jeg 2 panodil + 2 ipren, og hvorfor ved jeg ikke, men siden kl 18-19 tiden føltes jeg næsten rask og det har jeg gjort indtil nu. Håber bare jeg er i bedring ;;D Men kan også være fordi jeg har tvunget mig selv til at spise en del idag og sådan, skal ikke kunne sige det.

På den anden side er min motivation for at blive rask blevet taget væk, desværre. Skulle have været til Hardbass på Panorama, også opdager jeg det er i en helt anden by, og at jeg havde set forkert på flyeren!!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Til en anden god gang, så er mit husråd mod ondt i halsen (og især tilstoppet næse) en gang pekingsuppe fra den nærmest kina restaurant - er du hardcore beder du om frisk chili i den...

Behøver jo ikke være kemi altsammen...

Er dog lidt i tvivl om rådet skal følges hvis man har decideret feber for man får det varmt :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]