Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 00:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey

Læste lige om alkohol på netstof.dk hvor jeg ser at alkohol påvirker serotonintransmittersystemet? Det er jo "skræmmehistorien" man altid for når man snakker om MDMA og KEX!

Men er det så i meget mindre grad alkoohol påvirker serotoninen end MDMA?

Titel:
Insane psychedelia user!

Det er vist i meget meget ringe grad at alkohol påvirker serotonin systemet. Det primære påvirkning sker på GABA og glutamatsystemet. Ud fra rusvirkningen tror jeg heller ikke der er særlig mange der vil mene at alkohol og MDMA minder om hinanden...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Hvis man ser på virkningen af henholdsvis alkohol og MDMA minder de meget lidt om hinanden, så hvis man skal bedømme ud fra verdenen omkring os, vil jeg svare ja til dit spørgsmål.

Titel:
Medlem

I forhold til MDMA kan man sige, at alkohols effekt på serotoninsystemet er beskeden. Serotoninsystemet og alkohol er i klar interaktion, selvom påvirkningen ikke er så voldsom som ved MDMA. Hvad angår opkast, eufori og afhængighed i forbindelse med alkohol, så mener man at serotoninsystemet spiller en stor rolle. Så selvom alkohol har sin primære virkning på GABA-receptorerne, er serotoninsystemet stadig interessant at kigge på.

Du kan læse mere her om serotoninsystemet og alkohol:
http://www.currentseparations.com/issue ... s18-1d.pdf

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg vil næppe kalde alkoholrusen for en eufori... ej heller vil jeg mene at afhængigheden der opstår er pga. serotonin.´

Folk der bliver afhængige af alkohol bliver påvirket på samme måde som folk der bliver afhængige af nervemedicin (benzodiazepiner). Her medvirker den øgede udskillelse af GABA og hæmmende virkning af glutamat, at neuroner der normalt hæmmer VTA bliver hæmmet. Så man har en hæmning af et område der hæmmer, som altså fører til en øget aktivitet i VTA, der igen fører til en øget udskillelse af dopamin i nucleus accumbens (eller belønningssystemet).

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Jeg vil næppe kalde alkoholrusen for en eufori... ej heller vil jeg mene at afhængigheden der opstår er pga. serotonin.´

Folk der bliver afhængige af alkohol bliver påvirket på samme måde som folk der bliver afhængige af nervemedicin (benzodiazepiner). Her medvirker den øgede udskillelse af GABA og hæmmende virkning af glutamat, at neuroner der normalt hæmmer VTA bliver hæmmet. Så man har en hæmning af et område der hæmmer, som altså fører til en øget aktivitet i VTA, der igen fører til en øget udskillelse af dopamin i nucleus accumbens (eller belønningssystemet).

Enig. Alkohol bringer INGEN eufori med sig, imho.

Titel:
Medlem

Det jeg mente var at serotonin havde en finger med spillet, nu det er serotonin han spurgte om - men du har helt ret.

Og jeg vil bestemt påstå at eufori er tilstede ved indtagelse af alkohol. Personligt har jeg mange eksempler på folk der oplever det, og jeg selv må indrømme at jeg ofte oplever eufori på alkohol, omend den ikke er så udtalt som f.eks. morfin eller LSD. Euforien har det dog med at forsvinde, når jeg drikker for meget, i for lang tid ad gangen eller for ofte.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]