Nu er jeg blevet alvorligt i tvivl : Det ser ud til at der er flere forskellige meninger om hvordan GHB virker. For eksempel skriver
Erowid:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>
GHB actually affects the dopamine (DA) system by preventing its release (dispersion) at the synapse. The end result is a reversable lesion (*) in the nigrostriatal and mesolimbic DA systems. Thus, a large enough dose makes a great anestetic by shutting down a rather important (at lease for consciousness) part of the brain.
Additionally, GHB also causes the neurons to make more DA. So now you've plugged the drain *and* turned up the faucet.<HR></BLOCKQUOTE>Altså, GHB hæmmer forbruget af dopamin, og skruer op for produktionen af samme.
Lad os se hvad Henrik Rindom skriver i
Rusmidlernes Biologi:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
GHB's molekylære opbygning fremgår af figur 6.1. Som det ses minder konstruktionen meget om GABA. Det kan derfor ikke undre at GHB binder sig til GABA-receptoren og aktiverer denne.
Så Henrik Rindom er altså ikke ligefrem enig med erowid, ser det ud til...
Men hvem har ret?? Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal tro, nogen der har noget fornuftigt at sige om dette???
[ 29 Maj 2003: Besked ændret af: Child_Inside ]