Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 14 jul 2025 23:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: 2 CB vs. 2 CI
Insane psychedelia user!

Jeg har en oplevelse med 2 CI og to med 2 CB. Jeg synes at 2 CB var mere smooth på en eller anden måde, men det havde måske også noget at gøre med set and setting og det gode selskab jeg var i.

Mit spørgsmål går på, synes I at der er nogen betydelige forskelle i virkningen på de to stoffer udover potensen ?

Og er der nogen som helst teorier om skadesvirkning af nogle af stofferne, evt. hvilket som er usundest ?

/Jensus

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Hvis jeg fik udleveret to ens kapsler med henholdsvist 2C-B og 2C-I, og åd den ene af dem, tror jeg ikke at jeg ville kunne sige hvilket af stofferne jeg havde fået. De virker til at være ret identiske for mig. Jeg har desværre kun prøvet 2C-I en enkelt gang, så mit sammenligningsgrundlag er lidt tyndt, men jeg syntes det mindede RET meget om 2C-B som jeg har prøvet nogen gange...
Jeg tror heller ikke at der er grund til at tro at den ene er mere usund end den anden. Hvis man spiser overdrevent meget 2C-I i en længere periode kunne der måske blive et problem med for megen iod i kroppen, men jeg tror ikke at det er noget som normale "forbrugere" skal bekymre sig om.

Insane psychedelia user!

Brom er vel også rimeligt usundt ?

En person fortalte mig at 2 CI var lidt mere "seriøs" i forhold til 2 CB, det skulle være meget selvanalyserende eller hvad man nu skal sige. 2 CB skulle vist være noget mere farverigt.

Det passer også meget godt med de triprapporter jeg har læst på erowid.

Jeg tænkte bare at det kunne være interessant at høre fra nogle personer herfra med erfaringer, om de havde følt det på samme måde.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jensus> Brom er også usundt, men det vil oftest blot udskilles af kroppen, hvorimod et kraftigt hævet niveau af iod kan medføre en ændring i balancen af thyroidea-hormoner, og dermed f.eks. struma.
Mit 2C-I-trip føltes nok også mere "seriøst" end det gennemsnitlige 2C-B-trip, men jeg tror nu hovedsageligt at det er forårsaget af, at det var en af de forskelle jeg havde hørt om i forvejen. Det er desværre meget svært (for mig i hvert fald) at lave en bare nogenlunde objektiv sammenligning af psykedeliske stoffer.

Insane psychedelia user!

Okay, men hvornår får man så for meget ? Jeg ved mener, vi mangler jo faktisk iod i vores kroppe, så kan man ikke ligefrem sige at det er sundt at tage 2C-I ? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Ej, spøg til side, men hvornår er det for meget vil du sige ? Det kommer jo selvfølgelig an på dose osv [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Insane psychedelia user!

Tjaaeh, det er lidt svært at komme med et bud uden at rode mig ud i en større undersøgelse....
Ifg. dette link er den maksimale tilladte dosis iod per dag for en voksen person på 1 mg. Ifg. dette link er det maksimale anbefalede indtag af brom på 60 - 80 mg/dag.
Molmassen for 2C-I*HCl er på 343,6 g/mol.
Molmassen for iod er på 126,9 g/mol.
126,9 g/mol / 343,6 g/mol = 0,369
På 30 mg 2C-I*HcL får man altså (30 mg * 0,369) 11,1 mg iod, som er over 10 gange det tilladte daglige indtag.
Jeg kan altså konkludere at 2C- I ikke er noget man bør indtage hver dag, samt at 2C-B sandsynligvis er LIDT sundere end 2C-I.

Insane psychedelia user!

Mange tak fordi du gad at bruge tid på udregningerne [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Men tror du så at man har en stor risiko for struma hvis man fx. tar 2 CI to gange på en månede, hver månede ?

edit: Huh, jeg sidder lige og læser på netdoktor, der skriver de at struma skyldes iod-mangel? Men det er måske både for meget og for lidt som kan forårsage det ?

[ 26 Juni 2003: Besked ændret af: ~Jensus~ ]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jensus, har du ikke røget lidt for meget tjald?

Det virker småparanoidt, at tro at der er risiko for struma, fordi du tripper lidt 2C-I... helt ærligt! [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

Insane psychedelia user!

Jeg har aldrig hørt om struma før Prometheus gjorde mig opmærksom på det.

Jeg spørger så Prometheus om der er nogen reel risiko ved at jævnligt tage 2C-I, eller om at det ikke er noget at bekymre sig om.

Jeg vil gerne være på den sikre side når jeg tager stoffer.

Undskyld Dr. Dex [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] Tak for det seriøse svar. Det skal ikke ske igen at jeg prøver at forhøre mig om noget som der ikke lige findes svar på, og som der evt. kunne være en risiko for.

[ 26 Juni 2003: Besked ændret af: ~Jensus~ ]

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af ~Jensus~:
Undskyld Dr. Dex [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] Tak for det seriøse svar. Det skal ikke ske igen at jeg prøver at forhøre mig om noget som der ikke lige findes svar på, og som der evt. kunne være en risiko for.<HR></BLOCKQUOTE>

Du er nærtagende, det var en uskyldig joke...

I visse folkeslag, kalder man det for humor!

Insane psychedelia user!

Hey, jeg er glad for at Jensus spurgte. Ellers var jeg ikke selv blevet opmærksom på at man ved 2C-I KAN komme til at indtage for store mængder iod.
Jensus> At trippe 2C-I normalt (middel dosis, ingen redosering) et par gange i måneden tror jeg ikke at du tager skade af. Jeg kan dog selvfølgelig heller ikke sige at det er 100% uskadeligt. Og det er ikke et stof som jeg ville tage en pose af med på festival, og tage grove mængder af flere dage i træk.
Faktisk er jeg ikke helt sikker på at man typisk udvikler struma ved for højt indtag af iod, men jeg mener at der er risiko for det, både ved for højt og for lavt indtag.
Jeg tror ikke at der er påvist nogen former for neurotoxicitet ved 2C-B/2C-I, så det ville jeg ikke bekymre mig om. Det depleterer heller ikke signalstofferne på samme måde som stimulanser og MDMA. Så vidt jeg ved, virker det hovedsageligt som 5-HT-2A-agonist, altså en ret målrettet psykedelisk effekt.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Denmark
For dem som ikke ved hvad Struma er, kan i læse lidt om sygdommen her;
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/stofskiftehoejt.htm

Insane psychedelia user!

Prometheus, jeg kunne nu heller ikke forestille mig at man har lyst til dyb indsigt i sig selv i flere dage på en festival, der ville 2C-B nok være mere velegnet [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

N|DK, tak fordi du postede den, her er hvad netdoktor skriver om iod. Jeg kan forresten se at det er en meget lille mængde man har behov for, men man kan åbenbart tåle en del mere efter det link som Prometheus postede.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Struma opstår kun ved iodmangel og ikke ved "overdosis". Det er faktisk et af de eneste vitamin/mineral/tilsætningsstoffer der bruges i DK, netop for at undgå struma.
Det tilsættes køkkensalt, og eftersom vi danskere spiser alt for meget salt så må der være større risiko for at OD på din æggemad!

Insane psychedelia user!

IM> Forkert. Citat fra Netdoktor:
"Hvad er symptomerne på overdosering af jod?
For store doser jod kan hæmme hormondannelsen i skjoldbruskkirtlen.
Symptomerne vil derfor være de samme som ved jod mangel.".
Det samme står i mine lærebøger om fysiologi.
Den mængde iod som er tilsat salt i DK, er MEGET lille. Man skal kun bruge en meget lille mængde iod for at fungere rigtigt. Men der skal ikke meget til, før man får for meget.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Ok, my mistake. Var lige inde og tjekke mine biologi bøger fra sidste semester...

In our memories
Brugeravatar

Jod (nærmere bestemt NaI) bliver jo af gode grunde kun tilsat specielt "iodiseret" salt...

Normal køkkensalt kan jeg ikke forestille mig der er noget i.

Jod har desuden en effekt på stofskiftet, mange bruger vist jod-salt til at sætte det op... men det kan også have omvendt effekt, bruges hømøopatisk, og på den måde nedsætte stofskiftet...

Jeg er ikke helt inde i det, det var hvad jeg kan huske fra en samtale med en Matas-eskpedient, der tidligere havde arbejdet i en helsekost-forretning.

(Jeg brugte det meste af tiden på at savle over hende, men jeg hørte da efter hvad hun sagde! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img])

Insane psychedelia user!

Dex> Nope. Fundet på nettet:
"Fra den 15. juli 2000 har det været lovpligtigt at tilsætte jod til husholdningssalt, der er fremstillet i Danmark og skal sælges i Danmark. På samme måde skal dansk salt, der indgår i brød og almindeligbagværk, være tilsat jod."
Langt det meste salt du kan købe i butikkerne, er tilsat iod.

In our memories
Brugeravatar

Hvad så med "iodiseret salt"... er det så bare tilsat endnu mere NaI ?

Medlem

Geografisk sted: Danmark
iodiseret salt er bare et andet ord for salt tilsat jod. Mængden af jod er fastsat af fødevareministeriet (hvis Fjogh ikke har nedlagt og ommøbleret det ministerium oxo [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img] )

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]