Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 15 jul 2025 07:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Hey!

Ja, har fået til opgave at skrive en stil om ecstasy, så regner med årets første 13 tal [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Men, der er jo alle de latterlige myter bla. om rottegift, cola og heroin!

Den med heroin har været oppe og vende herinde, men mener kun det var i udlandet?

Hvad med cola og rottegift, er det nogensinde blevet fundet i "danske" ecstasy piller?

Alcoholic [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Alcoho|ic:
Hvad med cola og rottegift, er det nogensinde blevet fundet i "danske" ecstasy piller?<HR></BLOCKQUOTE>

Nej... "Rottegift" er en myte... jeg kan slet ikke forestille mig straffen for at sælge en dødelig gift som Stryknin, under påskud af at det er et rusmiddel.
Heroin er der så vidt jeg ved, aldrig blevet identificeret i nogen masseproducerede piller.

Der er blevet identificeret MDMA, MDA, MDEA, Amfetamin, Methamfetamin, 2C-B og DOB i danske piller.

Kilde: Ecstasy i Danmark 2002

2C-I og 5-MeO-DiPT indgår også i rapporten, men 2C-I pillerne blev solgt som 2C-I i Soma (så længe det varede) og kan næppe kaldes for en "Ecstasy-pille"...

Kapslerne der indeholdt 5-MeO-DiPT, er næppe blevet solgt som "Ecstasy", og jeg fatter ikke helt hvorfor at de har medtaget dem i rapporten.

Du burde læse denne rapport, og ellers ringe til Retskemisk laboratorie der har stået for analyserne, hvis du har flere spørgsmål.

P.S. Hvis du vil gøre dig håb om at din rapport skal blive taget seriøst, så burde du nok referere til Kokain i stedet for "Cola".

Dedikeret medlem

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af ~Arkimedes~:
Hvilken skole er det du går på?<HR></BLOCKQUOTE>

Går på en fælles 10'ende... Why?

@Dextrose

Takker for den gode information, selvom det er en stil kan jeg sagtens bruge kilder osv [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Ellers lyder jeg jo i andres øjne som om jeg har vildt meget forstand på det, ikke skide smart i en skoleopgave [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg vil helt klart læse den igennem, skal nok skrive engang når jeg har fået den tilbage med karakter...

Ja self, også kun over computeren jeg bruger slang... Vil nok heller ik omtale ecstasy som kex [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Insane psychedelia user!

Det kunne måske være en god ide at nævne hvilke fucked up piller som er fundet i udlandet. Er der nogen som kan huske den famøse "?" pille som Dextrose vist postede på et tidspunkt ? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Skriv også om hvilken negativ effekt at Ekstra Bladet (og andre tåbelige blade's) artikler har haft på mængden. I mine øjne er det i høj grad deres skyld at der er kommet et stigende forbrug. Når noget bliver beskrevet som så spændende, så forbudt, så vildt, ja faktisk livstruende så tænder det noget i folk, eller også tager folk en pille og tænker "Nåh jeg døde ikke, og havde det heller ikke skidt, så det var jo bare antistof propaganda". Langt de færreste mennesker kender til ordet neurotoxisitet, så det tænker folk jo ikke over, når først de tror at lortet er uskadeligt. Nu er det så heller ikke bevist at et fornuftigt forbrug af piller er skadeligt, meeen, når folk æder 13 i løbet af en aften, så er det en lidt anden sag. Og hvis man så gør det igen næste weekend, så er man komplet idiot IMHO.

Du kan jo også skrive om den brøler med undersøgelsen som viste at MDMA er skadeligt, men at det nu har vist sig at det var et andet amfetamin (se topic under syntetiske).

Hvad med at læse lidt på ecstasy.org ?

Er det forresten ikke Rindom som har udgivet en bog om E ?

Mvh
Jensus, knægten som altid laver projekter.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hey alco!

Husk endelig at tjekke Jørgen Lumbye's hæfte "Ecstasy - En nuanceret indføring". Det er det bedste der er skrevet om emnet på dansk. Det koster 68,-, så hvis ikke du kan låne det nogen steder, er det ikke en bondegård at skulle af med(og det er under alle omstændigheder et godt hæfte at have). Læs om det her!(nej, jeg får ikke procenter!)

Og hvis du vil have alle de negative ting, og en masse upålidelig information, så check www.mindblow.dk , det er sundhedsstyrelsens bud på "oplysninger". Husk at tage det med et kilo salt eller 2 [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

/EDIT: Check også www.benneke.dk , der står en hel masse info du helt sikkert kan bruge, meget af det skrevet direkte af fra Jørgen Lumbyes bog "brug og misbrug".

[ 22 September 2003: Besked ændret af: Child_Inside ]

Medlem

Geografisk sted: syd for nordpolen
Hvilken skole er det du går på?

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Ja, Jørgen Lumbyes hæfte om MDMA er en glimrende tilføjelse til hans udmærkede bog "Brug og misbrug - vi er alle på stoffer" - manden har jo selv været med til at teste MDMA sammen med andre psykiatere i 80'erne, så han ved vel hvad han snakker om [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg vil lige bruge denne lejlighed til at nævne den geniale bog "Ecstasy" skrevet af Irvine Welsh (forfatteren bag bl.a. "Trainspotting") - specielt den sidste trediedel rammer virkelig rigtigt mht. meget (bl.a. noget i stil med "E gør mig ikke til et bedre menneske, men det hjælper mig til at være mig selv. Det fjerner alt det lort som verden normalt lægger på mine skuldre").

Dedikeret medlem

Åh yes den her opgave blir god [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Jeg har sq nok information til en hel rapport [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Jeg vil kigge på de links i har givet mig, og så lige en tak herfra! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Post en kopi her på boardet, eller mail den privat til mig! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Dedikeret medlem

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Dextrose:
Post en kopi her på boardet, eller mail den privat til mig! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

Skal jeg nok [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Skal dog først aflevere den 2/10, så der går lidt tid

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg vil også gerne have en kopi, hvis ikke du poster den her på boardet [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Dedikeret medlem

Ja så er stilen klar... Kom endelig med rettelser [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Ecstasy

Der er mange teorier om ecstasy, de fleste bygger på løgne og rygter, dog er nogle sande. Jeg vil prøve og gøre op med nogle af de myter som der er opstået, efter stoffet blev offentligt kendt herhjemme.
Efter dødsfaldene startede politikerne en storstilet kampagne som skulle skræmme de unge væk, fra at prøve stoffet. Denne gang skulle det være omvendt psykologi. Der blev lavet plakater og hjemmesider som havde sloganet; Hvem siger det ikke er cool at være sindssyg? Kampagnerne har eftersigende ikke virket, faktisk er tallet af unge som har prøvet ecstasy, steget markant over de senere år. Hvad grundlaget til dettte er, har man ikke fundet ud af endnu, og jeg har heller ikke selv noget kvalificeret gæt. Dog er jeg af den opfattelse, at der ikke er det store tabu om stoffet som før. Det er generelt blevet mere accepteret, ikke af samfundet men mere i de unges omgangskreds.
Dog først lidt baggrundsviden om ecstasy. Ecstasy, kemisk forkortelse er MDMA, er snart 100 år gammelt. Det blev opfundet af et tysk medicinalfirma, som ledte efter det perfekte slankemiddel. Pga. dets euroforisende virkning, blev produktet aldrig sat i produktion. Først 50 år efter fik den amerikanske kemiker Alexander Shulgin fingrene i ”opskriften”. Han eksperimenterede en del med stoffet, senere sammen med forskellige psykologer, som mente stoffet kunne løsne op for ens følelser.

I starten af 80’erne fandt nogle personer ud af at der var potentiale og penge i stoffet. De begyndte at fremstille det i pilleform, og 10 år efter var det verdenskendt, og havde et nyt navn; ecstasy. Senere blev pillerne så ”brygget” sammen med flere forskellige stoffer, deriblandt amfetamin og såkaldte designer drugs, research chems. Der opstod også analoger til MDMA, bla. MDA, MDE, MDEA mm. Disse stoffet minder i deres grundstruktur meget om MDMA, dog med lidt svingende virkninger i længde og eurofoserende virkning.

Naturligvis er der en masse bivirkninger med brug af MDXX analogerne. De største bekymringer fra lægernes side er ikke de fysiske skader som ecstasy giver ved længere brug, mere det psygiske. Ecstasy virker ved at udløse et stof i hjernen, kaldt serontin. Dette stof giver os normalt vores små glæder i hverdagen, og gør nedturene værre. Ved længerevarende brug giver det kroniske skader, og du kan blive nødt til at tage antidepressiv medicin resten af livet. Der er også stor mulighed for at udvikle en psykose når dine serotinreceptorer er/bliver tømt konstant.
De fysiske bivirkninger er leverskader, nyreskader mm.

Størstedelen af befolkningen har hørt rygter, sandheder, løgne mm. om hvad de forskellige ecstasy piller indeholder. I sommeren 2000, da flere unge døde efter at have indtaget ecstasy, kom der gang i snakken om det præcise indhold. Den dødelige pille som florerede (trekantet Mitsubishi) indeholdet stoffet PMA/PMMA. Dette stof skulle efter sigende give en ecstasy sigende virkning, dog er grænsen for at få en OD (overdosis) ved dette stof, utrolig lille. Efter de episoder blev kampagnen mod brug af ecstasy lavet, og der kom nye rygter på banen. Denne gang handlede det om kokain, heroin og rottegift. Kampagnen fortalte vidt og bredt om hvorvidt der var blevet fundet de 3 overstående stoffer i pillerne. Dog kan jeg, ifølge mine kilder, påpege at der aldrig er blevet testet en pille, indenfor Danmarks grænser. Dog er der i USA blevet fundet flere piller med kokain og/eller heroin.

For nylig kom ecstasy op i medierne igen, igen med en ny, farlig pille, grøn folkevogn/VW. Omtalen startede ved en indlæggelse i Køge. Nogle unge havde gået i kramper efter at have spist de utrolig kraftige piller, og straks begyndte alle løgnene fra mediernes side. Der blev skrevet at pillen var 3-6 gange så stærk som normal, dog med forskelligt antal i flere aviser. Omtalen var ikke engang færdig da en ny VW ankom, den røde. Denne pille var dog ikke så kraftig, og der skete ingen uheld med den. Efter et godt stykke tid ankom testen fra retskemisk institut endelig, pillen indeholdte 134 mg MDMA. I gennemsnit er der 64 mg MDMA i en ecstasy pille, så hvis medierne havde fortalt rigtigt skulle pillen indeholde mellem 194, til 384 mg MDMA. Endnu engang havde medierne taget fejl, og givet befolkningen forkerte informationer.

Til sidst vil jeg sige at ecstasy er kommet for at blive, så i stedet for at fejlinformere og pege fingre, skulle staten hellere gå op at formindske skaderne ved brug af ecstsy, også kendt som HR(harmreduction). Jeg håber i hvert fald staten opdager spillet er tabt, de unge vil tage pillerne ligemeget hvad.

Kilder: http://www.psychedelia.dk/ http://www.netstof.dk
Rapport til Sundhedsstyrelsen om ecstasy 2002 : http://www.sst.dk/publ/publ2003/ecstasy_DK_2002.pdf

Edit : lidt rettelser i layout,så den er nemmere at læse

[ 27 September 2003: Besked ændret af: Alcoho|ic ]

In our memories
Brugeravatar

De dødelige Mitsubishi'er var ikke trekantede, de var runde. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] Og så skal "serontin" lige skrives "serotonin". Ellers så synes jeg, den er i orden. [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Alcoho|ic:
Ja så er stilen klar... Kom endelig med rettelser [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]<HR></BLOCKQUOTE>

Det ser jo okay ud. Jeg har gennemgået den og skrevet nogle kommentarer og rettelser. Stavefejl angiver jeg med det korrekt stavede ord i en parentes efter det forkert stavede ord(men kør alligevel stavekontrol, selv jeg kan jo lave fejl [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] ).

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Ecstasy

Der er mange teorier om ecstasy, de fleste bygger på løgne og rygter, dog er nogle sande. Jeg vil prøve og gøre op med nogle af de myter som der er opstået, efter stoffet blev offentligt kendt herhjemme.
Efter dødsfaldene startede politikerne en storstilet kampagne som skulle skræmme de unge væk, fra at prøve stoffet.
<HR></BLOCKQUOTE>

Måske skulle du her lige starte med at fortælle om at der har været nogle dødsfald, det er muligvis ikke ale der ved at der er nogle der er døde af at spise E-piller.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Denne gang skulle det være omvendt psykologi. Der blev lavet plakater og hjemmesider som havde sloganet; Hvem siger det ikke er cool at være sindssyg? Kampagnerne har eftersigende ikke virket, faktisk er tallet af unge som har prøvet ecstasy, steget markant over de senere år. Hvad grundlaget til dettte er, har man ikke fundet ud af endnu, og jeg har heller ikke selv noget kvalificeret gæt.

Her ville jeg gætte på at skræmmekampagnen i stedet har virket som en reklamekampagne.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Dog er jeg af den opfattelse, at der ikke er det store tabu om stoffet som før. Det er generelt blevet mere accepteret, ikke af samfundet men mere i de unges omgangskreds.
Dog først lidt baggrundsviden om ecstasy.
<HR></BLOCKQUOTE>

Lidt underlig formulering, synes jeg. Mit forslag er simpelthen at du stryger"Dog først".

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Ecstasy, kemisk forkortelse er MDMA, er snart 100 år gammelt. Det blev opfundet af et tysk medicinalfirma, som ledte efter det perfekte slankemiddel. Pga. dets euroforisende virkning, blev produktet aldrig sat i produktion. Først 50 år efter fik den amerikanske kemiker Alexander Shulgin fingrene i ”opskriften”. Han eksperimenterede en del med stoffet, senere sammen med forskellige psykologer, som mente stoffet kunne løsne op for ens følelser.

I starten af 80’erne fandt nogle personer ud af at der var potentiale og penge i stoffet. De begyndte at fremstille det i pilleform, og 10 år efter var det verdenskendt, og havde et nyt navn; ecstasy. Senere blev pillerne så ”brygget” sammen med flere forskellige stoffer, deriblandt amfetamin og såkaldte designer drugs, research chems. Der opstod også analoger til MDMA, bla. MDA, MDE, MDEA mm.
<HR></BLOCKQUOTE>

"Opstod" er måske så meget sagt. De er jo ikke kommet ud af den blå luft, "syntetiseret" er nok et bedre ord, IMO.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Disse stoffet minder i deres grundstruktur meget om MDMA, dog med lidt svingende virkninger i længde og eurofoserende virkning.

Naturligvis er der en masse bivirkninger med brug af MDXX analogerne. De største bekymringer fra lægernes side er ikke de fysiske skader som ecstasy giver ved længere brug, mere det psygiske(psykiske). Ecstasy virker ved at udløse et stof i hjernen, kaldt serontin(serotonin). Dette stof giver os normalt vores små glæder i hverdagen, og gør nedturene værre. Ved længerevarende brug giver det kroniske skader, og du kan blive nødt til at tage antidepressiv medicin resten af livet. Der er også stor mulighed for at udvikle en psykose når dine serotinreceptorer(se stavemåde ovenfor) er/bliver tømt konstant.
De fysiske bivirkninger er leverskader, nyreskader mm.

Størstedelen af befolkningen har hørt rygter, sandheder, løgne mm. om hvad de forskellige ecstasy piller indeholder. I sommeren 2000, da flere unge døde efter at have indtaget ecstasy, kom der gang i snakken om det præcise indhold. Den dødelige pille som florerede (trekantet Mitsubishi) indeholdet stoffet PMA/PMMA. Dette stof skulle efter sigende give en ecstasy sigende virkning, dog er grænsen for at få en OD (overdosis) ved dette stof, utrolig lille.
<HR></BLOCKQUOTE>

Afstanden mellem den dosis som giver den ønskede virkning og en overdosis kaldes "det terapeutiske vindue".

Citat:
Efter de episoder blev kampagnen mod brug af ecstasy lavet, og der kom nye rygter på banen. Denne gang handlede det om kokain, heroin og rottegift. Kampagnen fortalte vidt og bredt om hvorvidt der var blevet fundet de 3 overstående stoffer i pillerne.

Udskift ordet "hvorvidt" med "at", så er den sidste sætning i overensstemmelse med sandheden.

Citat:
Dog kan jeg, ifølge mine kilder, påpege at der aldrig er blevet testet en pille, indenfor Danmarks grænser.

Er der aldrig blevet testet en pille i danmark? hvor kommer sundhedsstyrelsens tal så fra? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Nok en idé at tilføje at de piller der aldrig er fundet, er dem med kokain, heroin og rottegift.

Citat:
Dog er der i USA blevet fundet flere piller med kokain og/eller heroin.

Jeg har personligt kun set ét eksempel på en pille med heroin, og den var stensikkert ikke masseproduceret, det var den alt for grim til. Tjek denne post for mere info.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> For nylig kom ecstasy op i medierne igen, igen med en ny, farlig pille, grøn folkevogn/VW. Omtalen startede ved en indlæggelse i Køge. Nogle unge havde gået i kramper efter at have spist de utrolig kraftige piller, og straks begyndte alle løgnene fra mediernes side. Der blev skrevet at pillen var 3-6 gange så stærk som normal, dog med forskelligt antal i flere aviser. Omtalen var ikke engang færdig da en ny VW ankom, den røde. Denne pille var dog ikke så kraftig, og der skete ingen uheld med den. Efter et godt stykke tid ankom testen fra retskemisk institut endelig, pillen indeholdte 134 mg MDMA. I gennemsnit er der 64 mg MDMA i en ecstasy pille, så hvis medierne havde fortalt rigtigt skulle pillen indeholde mellem 194, til 384 mg MDMA. Endnu engang havde medierne taget fejl, og givet befolkningen forkerte informationer.

Til sidst vil jeg sige at ecstasy er kommet for at blive, så i stedet for at fejlinformere og pege fingre, skulle staten hellere gå op at formindske skaderne ved brug af ecstsy, også kendt som HR(harmreduction). Jeg håber i hvert fald staten opdager spillet er tabt, de unge vil tage pillerne ligemeget hvad. <HR></BLOCKQUOTE>

Det sidste her får dig nok til at lyde lidt pro-ecstasy i din lærers øjne. Bare du lige er opmærksom på det.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Kilder: http://www.psychedelia.dk/ http://www.netstof.dk
Rapport til Sundhedsstyrelsen om ecstasy 2002 : http://www.sst.dk/publ/publ2003/ecstasy_DK_2002.pdf

<HR></BLOCKQUOTE>

Det var det... Husk nu, jeg har ikke det endegyldige svar på hvordan du skal skrive din opgave, jeg har blot skrevet mine egne forslag. Tænk selv! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Held og lykke med det!

In our memories
Brugeravatar

Først 50 år efter fik den amerikanske kemiker Alexander Shulgin fingrene i ?opskriften?. Han eksperimenterede en del med stoffet, senere sammen med forskellige psykologer, som mente stoffet kunne løsne op for ens følelser.<HR></BLOCKQUOTE>

Shulgin brugte ikke den samme syntese som Merck til at lave MDMA... (Shulgin's var en del mere effektiv).

Du burde skrive noget mere om MDMA's potentielle brug i forbindelse med terapi - bl.a. hans kone Ann Shulgin (som er psykoterapeut), har lavet nogle udgivelser omkring denne brug.

Dedikeret medlem

Først tak for alle rettelserne [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

@Psygoa

Er du sikker at det staves sådan? Og 100% sikker på at de var runde?

@Child

Jeg vil kigge på rettelserne [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Hmm ja det med VW sagde Jespar også på IRC [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] Retter nok lige lidt i det...
Btw en fejl det med pillerne er blevet testet, mangler lidt at skrive det lidt om [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

@Dextrose

Yes, kunne være en god ide [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

@Alle: Hvordan syns i ellers den er? Tænk på jeg går i 10, så den er jo ikke på universitets niveau [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

@Psygoa

Er du sikker at det staves sådan?
<HR></BLOCKQUOTE>

Selvfølgelig. Jeg er altid sikker, hvad angår stavning.

Og 100% sikker på at de var runde? <HR></BLOCKQUOTE>

Jeps. De trekantede har som regel været rimelig vilde, men har ikke indeholdt PMA.

Medlem

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>For nylig kom ecstasy op i medierne igen, igen med en ny, farlig pille, grøn folkevogn/VW. Omtalen startede ved en indlæggelse i Køge. Nogle unge havde gået i kramper efter at have spist de utrolig kraftige piller, og straks begyndte alle løgnene fra mediernes side. Der blev skrevet at pillen var 3-6 gange så stærk som normal, dog med forskelligt antal i flere aviser. Omtalen var ikke engang færdig da en ny VW ankom, den røde. Denne pille var dog ikke så kraftig, og der skete ingen uheld med den. Efter et godt stykke tid ankom testen fra retskemisk institut endelig, pillen indeholdte 134 mg MDMA. I gennemsnit er der 64 mg MDMA i en ecstasy pille, så hvis medierne havde fortalt rigtigt skulle pillen indeholde mellem 194, til 384 mg MDMA. Endnu engang havde medierne taget fejl, og givet befolkningen forkerte informationer.

Til sidst vil jeg sige at ecstasy er kommet for at blive, så i stedet for at fejlinformere og pege fingre, skulle staten hellere gå op at formindske skaderne ved brug af ecstsy, også kendt som HR(harmreduction). Jeg håber i hvert fald staten opdager spillet er tabt, de unge vil tage pillerne ligemeget hvad.

<HR></BLOCKQUOTE>
Det er en lidt mærkeligt konklusion set i lyset af hele teksten.
Det afspejler tydeligvis din personlige holdning, og ikke noget du har konkluderet ud fra de kilder du nævner.
Det kommer til at lyde weekendnarkoman agtigt IMO.
Ellers fint, dog med undtagelse af de forskellige stavefejl.

Hygge
[img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydjylland
Hey! Jeg har selv haft denne stil for, som skal afleveres i dag, mandag d. 1/10.
Her kan I se, hvad jeg har lavet med lidt hjælp hist og pist.

Ecstasy

I disse dage med så mange narkotika-debatter som aldrig før, har de fleste vel hørt om stoffet ”ecstasy”, der skulle give en intens lykkerus, hvor man er ekstremt social og føler sig i et med verden i et par timer, og som bruges verden over som dansestimulans i technomiljøer primært. Det bruges eksempelvis også til psykoterapi, hvor man bruger stoffet til at få større ”indsigt” i verden, eller få udvidet sin horisont, som man siger. Ecstasy iblandt andre kendenavne dækker over det korrekte, kemiske navn, 3,4-methylendioxymethamfetamin, som man forkorter: MDMA, og brugen har udviklet sig en del, siden et tysk medicinalfirma testede det som det ultimative slankemiddel, der dog blev taget ud af produktion pga. ”bivirkningerne”. Det er det hyppigst forekommende stof i de såkaldte ecstasy-piller, selvom der er piller med andet indhold, der sælges under samme navn, fordi det kan være billigere for producenterne af pillerne. MDMA og dets varianter påvirker serotoninsystem i hjernen, som styrer, om vi er glade, kede af det osv., ved simpelthen at lade serotoninen flyde, så man under rusen overvældes med lykke. Ecstasy-pillerne produceres bl.a. i hjemmelavede laboratorier i Holland.

Med bekendtgørelsen af diverse plakater og tv-spots, fik medierne via Danish DeeJay Organization åbnet danskernes øjne for ecstasy. Stoffet havde været kendt i lang tid, men først da kom der en kampagne, som var direkte rettet mod ecstasy – en kampagne som skulle slå på sarkasme i den tro, at folk var kloge nok til at holde sig fra det. De følgende par måneder efter lanceringen hørte man om dødsfald i forbindelse med ecstasy. Man advarede imod stoffet, fordi det isært var svært at dosere, og det var derfor, folk døde. Det var det første bevis på mediernes fuldstændige inkompetence. Men det skulle kun blive starten på misinformeringerne. Man skrev, at der i ecstasy var både rottegift og heroin, og at man ikke kunne vide, hvad der ellers var i. Sandheden er den, at der ifølge Sundhedsstyrelsen er 66 mg MDMA i gennemsnitspillen, og at den dødelige dose ligger på omkring 6 g afhængig af kropsvægt. Folk er døde pga. overophedning og dehydrering af kroppen i forbindelse med dans til technofester. Det er blandt brugerne alment kendt, at man skal drikke vand, når man er på Ecstasy. Sandheden er også den, at der hverken er fundet heroin eller rottegift (Stryknin) i Danmark. Man har officielt fundet én pille indeholdende heroin i USA. Det ville være helt hen i vejret for producenterne, at tilsætte heroin i pillerne, da heroin er ekstremt dyrt i forhold til MDMA, ikke er særligt aktivt oralt og i sidste ende giver køberen – brugeren en uønsket effekt. Jeg kan i øvrigt slet ikke forestille mig straffen for at sælge et dødeligt stof som Stryknin som ecstasy, hvilket nok giver brugen en højst uønsket effekt. Dog sælges pillerne ikke kun indeholdende MDMA, men også med diverse varianter af MDMA, som, for at nævne et par, kan være: MDA, MDE og MDEA – desuden er der ofte også amfetamin i, som i de doser kun er mildere opkvikkende. Der var i en periode også piller med stofferne PMA og PMMA, der efter sigende skulle give en MDMA-lignende effekt, dog er det terapeutiske vindue – afstanden mellem den dosis, der giver den ønskede effekt og overdosis – meget lille ved disse stoffer. I dette tilfælde havde man også dødsfald, og bemærk, at det ikke var MDMA.

For at undgå så uheldig misinformation fra fx medierne som i Danmark, burde man gøre som i Holland, der i lang tid har været forgangsland for stoffer. Hash er lovligt inden for rimelighedens grænser, og over hele landet er der laboratorier, hvor man anonymt og gratis kan få testet sine piller for indhold og mængde. Der er pjecer om skades-reduktion ved brug af diverse stoffer (harmreduction), og man burde også i Danmark belære folk om sikker brug, i stedet for skræmmekampagner. Hvis man som dansk ecstasy-bruger vil være næsten sikker, kan man også købe diverse ”test-kits” på Internettet, der kan spore hvilke substanser der er i pillen. Medierne har blæst skadeligheden af ecstasy op, selvom man trods mange undesøgelser og eksperimenter ikke endeligt kan fastslå, at MDMA er skadeligt. Desuden er medierne skyld i en stor del af det stigende forbrug af ecstasy, og man har også ifølge undersøgelser fået bekræftet, at unge prøver ecstasy i en lavere alder end før.

Det er svært for mig at komme med en endelig mening om dette emne. Det er ikke blevet bevist med sikkerhed, at MDMA er skadeligt – det er det samme med hash, som burde lovliggøres i Danmark, som det er i Holland. Men da det er så vigtigt at pointere, at man skal holde sig hydreret under trippet – dog ikke drikke for meget vand - synes jeg, man skal informere korrekt om stoffet først.

[ 01 Oktober 2003: Besked ændret af: KeNN_aaB ]

Junior medlem

Geografisk sted: Århus
fedt... rigtig fedt.. send den til ministeriet, så de måske ku få øjnene op for godterne... [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]