Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 14 jul 2025 20:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Jeg overvejer at investere i enten noget 2C-I, 2C-E eller 2C-C. Men jeg har nogle spørgsmål omkring det.

1. Hvordan virker disse stoffer (altså neurokemisk; hvad er det for nogle systemer de virker på, og hvordan)?

2. Hvilken forskel er der på de forskellige varianters egenskaber (rent tripmæssigt; kropslige og psykiske kvaliteter)?

3. Er der nogle, der har prøvet mere end et af disse stoffer, og kan anbefale et frem for et andet?

4. Er nogle af disse stoffer stadigt lovlige, og hvilke konsekvenser kan det få hvis de bliver snuppet i tolden?

5. Kan disse stoffer opløses i en eller anden forholdsvis ugiftig væske, så man lettere kan dosere det?

[ 24 Oktober 2003: Besked ændret af: Dr. Otling ]

In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
2c-i blev ulovligt i sommeren 2002, så vidt jeg husker.

de andre er stadigt lovlige (til forskning selvfølgelig)

har selv kun prøvet 2c-i.

2c-e skulle være betydeligt voldsommere end de 2 andre, kraftige visuals, med stærk påvirkning af psyken.

2c-c skulle være mere laidback/mellow har hørt mange som beskriver det lidt henaf et psychedelisk opiat.

men læs en masse trip-rapporter på erowid og bluelight, så kan du få en lille ide om hvordan de virker.

med hensyn til den neurokemiske effekt, er der vidst ikke rigtigt noget info om det, da det jo som sagt er research chems, og der ikke rigtigt er forsket i dem.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Psykedeliske stoffer som LSD og psilocybin virker ved at binde sig agonistisk til serotonin-receptorer og derved øge frigørelsen af transmitterstoffet serotonin, så det er der stor sandsynlighed for at 2CX-stofferne også gør.

Grunden til at LSD/psilocybin/etc. virker anderledes end MDMA, selvom de begge typer stoffer øger frigørelsen af serotonin, er, at det ene af stofferne binder sig til den serotonin-receptor der hedder 5-HT-1 og det andet binder sig til en 5-HT-2-receptor (jeg kan ikke huske hvad der binder sig til hvilken receptor).
Jeg er ikke helt sikker på dette, jeg mener at der er skrevet noget om det her på psychedelia før, hvis du er interesseret.

Mht. opløseligheden så kan man både opløse 2CI i alkohol og vand.
40%-vodka har den fordel frem for vand, at det forhindrer at væsken rådner eller at der begynder at gro sære ting i den.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Til det Zara skrev:

I topic'et www.psychedelia.dk/forum/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=000699 skirver Prometheus:

"MDMA binder sig til 5HT-1A receptoren, og frigiver derved serotonin og dopamin. Nogen af de stoffer du nævner (specielt DOB) binder sig ret specifikt til 5HT-2A receptoren. Det er den som langt de fleste traditionelle hallucinogener (LSD, 2C-B osv.) interagerer med."

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Jeg troede at samtlige 2C-X analoger var blevet forbudt for et par år siden, pga. Soma der solgte 2C-I.

Nogen der kan be/afkræfte dette?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det var specifikt 2C-I. Det seneste nye er at samtidig med at salvia blev forbudt, tog man også lige 2c-t-2, 2c-t-2, TMA-2 og amineptin med.

Der er altså stadig lovlige 2C-X analoger tilbage.

Og så vil jeg iøvrigt lige tilføje til det med receptorerne, at de forskellige psykedeliske stoffer med stor sikkerhed, udover at virke på 5HT-2A-receptoren, også virker på forskellige andre receptorer, og det er blandt andet det som gør at der er forskelle i virkningen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Child_Inside:
Og så vil jeg iøvrigt lige tilføje til det med receptorerne, at de forskellige psykedeliske stoffer med stor sikkerhed, udover at virke på 5HT-2A-receptoren, også virker på forskellige andre receptorer, og det er blandt andet det som gør at der er forskelle i virkningen.<HR></BLOCKQUOTE>

Spændende Child - kan du give eksempler på, hvilke andre receptore det kan være?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af AoD:
Spændende Child - kan du give eksempler på, hvilke andre receptore det kan være?<HR></BLOCKQUOTE>

Jeps! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Et eksempel er at LSD påvirker en hel del forskellige receptorer. Efter nogen tids søgen fandt jeg denne side, som opremser følgende receptortyper, som alle skulle blive influeret af LSD : <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
5-HT1A, 1B, 1D, 1E, 1F, 2A, 2C, 5, 6, 7, dopamine D1 and D2, and alpha1 and alpha2 adrenergic receptors

Imponerende liste, synes I ikke? [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Nå, men jeg er altså overbevist om at mens de forskellige lidt stærkere psykedeliske stoffer stort set alle interagerer med 5HT-2A-receptorerne, er der til gengæld forskel på hvilke andre receptorer de også interagerer med. Og det er så den neurokemiske forklaring på forskellen i virkning. Nå, nu begynder jeg vist at gentage mig selv... Var det svar nok, AoD? Ellers skal jeg gerne forsøge at konkretisere det endnu mere. Det kunne være interessant hvis der fandtes en liste over de forskellige stoffer, og præcis hvilke receptorer man indtil nu ved at de respektive stoffer påvirker. Jeg er dog ikke bekendt med at en sådan skulle være lavet, men er vældigt interesseret, hvis nogen skulle vide noget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jep det var svar nok [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg har længe grublet over, hvad der gjorde forskellen i effekt for (som du nævner) kratigere psykedeliske stoffer og nu er det lidt mere klart for mig.

Havde slet ikke forestillet mig at LSD påvirkede så mange receptore ud over 5-HT-A2...

[ 26 Oktober 2003: Besked ændret af: AoD ]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Og er der så nogen der aner hvilke mentale funktioner, der ligger bag alle disse facinerende velklingende navne? [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]
(Det var sådanset mere det jeg mente, end specifikke neurologiske betegnelser; altså hvad er det for nogle signalstofsystemer der bliver påvirket, og hvilke funktion har disse signalstoffer.)

I øvrigt tak for svarene. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Er der nogle der kan fortælle mig om det for yderligere konsekvenser end konfiskering for modtageren, hvis en pakke på 100-200 mg 2C-I skulle blive opdaget.

[ 26 Oktober 2003: Besked ændret af: Dr. Otling ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Dr. Otling:
Og er der så nogen der aner hvilke mentale funktioner, der ligger bag alle disse facinerende velklingende navne?<HR></BLOCKQUOTE>

Nu er hjernen jo et ret komplekst organ(menneskehjernen er svjv det mest komplicerede man har fundet i universet indtil videre), så der er ikke nogen som kan give et endegyldigt svar på det spørgsmål. Der er dog nogle få rettesnore at gå efter. F.eks. er det oftest serotoninsystemet som bliver påvirket af de såkaldte "lykkepiller". Grunden til dette er at der ved depression ofte ses et lavere niveau af serotonin end "normalt". Dopaminsystemet er der hvor vores "belønningscenter" er placeret, og det er dette center som stoffer som kokain og amfetamin indvirker på. Alvorlige ubalancer i dette system ses ofte i forbindelse med parkinsons syge(for lidt dopamin, for få dopamin-receptorer) og skizofreni(for meget dopamin, forhøjet aktivitet i dopaminsystemet).
Jeg ved også at serotonin-systemet ikke blot kan lokaliseres ét sted i hjernen. Serotonin-neuronerne kan være mere end en meter lang(!), og være snoet en hel del gange rundt i hjernen. Det betyder at et lille antal celler er nok til at påvirke en stor del af hjernen, hvilket sandsynligvis spiller en rolle for virkningen af psykedeliske stoffer.

[ 26 Oktober 2003: Besked ændret af: Child_Inside ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Andreas/Saiko-Pod:
Jeg troede at samtlige 2C-X analoger var blevet forbudt for et par år siden, pga. Soma der solgte 2C-I.

Nogen der kan be/afkræfte dette?
<HR></BLOCKQUOTE>

*beeeep*

hej hej, der blev sagt salg forbudt. /fenriz

[ 28 Oktober 2003: Besked ændret af: Fenriz ]

In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
så vidt jeg ved er det kun 2c-i samt 2c-b som er ulovligt

Insane psychedelia user!

Da 2C-I blev ulovligt snakkede de om at indføre lov i EU om at politiet kunne beslag lægge stoffer der lignede hinanden så meget, dvs. alle 2C-x analoger.

Ved ikke om de gennemførte det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af daffy duck:
Da 2C-I blev ulovligt snakkede de om at indføre lov i EU om at politiet kunne beslag lægge stoffer der lignede hinanden så meget, dvs. alle 2C-x analoger.

Ved ikke om de gennemførte det.
<HR></BLOCKQUOTE>

you know now!! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Child> 5HT-2A regnes for langt den vigtigste receptor for de fleste psykedeliske stoffer. DOB eller DOI anvendes til dyreforsøg og i receptor-assays, netop fordi den virker så specifikt på 5HT-2A, og ikke interagerer kraftigt med andre receptorsystemer. Man eksperimenterer, som jeg tidligere har nævnt, med at bruge specifikke 5HT-2A antagonister som antipsykotiske stoffer. Burde have en mere favorabel bivirkningsprofil end de gængse antipsykotika.
...At andre stoffer så har en lavere receptor-specificitet kan forklare den subtile forskel der er på hvert enkelt af de psykedeliske stoffer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]