Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 aug 2025 23:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej

Jeg er på nedtrapning af tafil, men har ret kraftige abstinenser, da nedtrapningen går lidt for hurtig. Jeg har ikke mulighed for at få mere tafil udskrevet, og kan derfor ikke nedsætte hastigheden.

Jeg har fået fat i 50 mg alopam. Udmidbart ser det ret ens ud i forhold til tafil mht til halveringstid. Jeg er nede på 0.275 mg tafil i døgnet (startede nedtrapningen fra 1 mg i døgnet). Hvordan er det mest hensigtmæssigt at bruge alopamen? Tage det sammen med tafil, bruge det nu til at give mig en pause i nedtrapningen, eller bruge det når jeg løber tør for tafil (hvis jeg netsætter nedtrapningshastighden)?

Har fundet en omregningtal, der siger 30 mg aopam = 1 mg tafil. Passer det?

mvh
Aalborg

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Hvor længe har du fået Alprazolam? Snak med din læge om en nedtrapningskurve - også selvom du skulle vælge, at gøre det med alopam - nedtrapning bør, ihvertfald hvis du har fået præparatet længe, ske gradvist over en længere periode.... En kold tyrker kan være farligt i dette tilfælde...

Junior medlem

Jeg har fået tafil de sidste 3 år, og kan ikke få mere af min læge, da han mener, at den mængde som allerede er skrevet ud er nok til at afslutte nedtrapningen. Jeg går ned med 10% hver uge, men det går lidt for hurtigt. Hvis jeg sætter hastigheden ned, kommer jeg til at mangle noget i den sidste ende. Derfor jeg har skaffet noget alopam af anden vej, som jeg håbede nogen kunne svare mig på, hvordan man bedst benytter sammen med tafil for at mindske mine abstinener.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Alopam/oxazepam er ret godt at trappe ned på på grund af den relativt høje halveringstid - i hvert fald med diazepam kan de fleste klare sig med en dosis i døgnet.
Du er allerede ret langt nede med din alprazolam, så det burde ikke være nødvendigt med en længere udfasning. Jeg ville nok forsøge mig med 5 mg oxazepam om dagen den næste uge eller to, og så tror jeg ikke det burde være nødvendigt at reducere dosis yderligere før du stopper.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
En nedtrapning er aldrig behagelig og slutspurten er oftest værst.
Bid i det sure æble og få det overstået. Du har ikke så langt igen.
Begynder du at fylde på ved siden af, forlænger du processen og forhøjer risikoen for at ende afhængi af medicinen.

Junior medlem

Prometheus skrev:
Alopam/oxazepam er ret godt at trappe ned på på grund af den relativt høje halveringstid - i hvert fald med diazepam kan de fleste klare sig med en dosis i døgnet.

Har Oxazepam(Alopam) ikke en halveringstid, der er det samme eller lidt kortere end alprazolam(tafil)?

Er det ikke diazepam, der har den lange halveringstid?

Ville foretrække den sidste del af nedtrapningen med diazepam (hvor man kunne nøjes at tage de 1 gang i døgnet i stedet for de nuværende 5-6), men har ikke kunne skaffe noget af det.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Aalborg skrev:
Prometheus skrev:

Har Oxazepam(Alopam) ikke en halveringstid, der er det samme eller lidt kortere end alprazolam(tafil)?

Alprazolam har en kortere halveringstid end oxazepam, men en af metabolitterne er aktiv, så det lyder sandsynligt at den varer længere.
Aalborg skrev:
Er det ikke diazepam, der har den lange halveringstid?

Jo, den har meget høj halveringstid - flere dage.

Junior medlem

Prometheus skrev:
Aalborg skrev:
Alprazolam har en kortere halveringstid end oxazepam, men en af metabolitterne er aktiv, så det lyder sandsynligt at den varer længere.

Halveringtid for oxazepam er opgivet til 10 timer, hvor alprazolam er angivet til 12 timer. Oxazepam skulle dog optages lidt langsommere (2-3 timer vs 1 time). Kilde medicin.dk

Hvis du har et link til andre oplysninger, må du gerne smide det her.

Insane psychedelia user!

Nej, det er rigtigt nok - der er ikke markant forskel på halveringstiderne. Men alprazolam har en aktiv metabolit med samme halveringstid, så det lyder sandsynligt at den skulle virke længere.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Aalborg skrev:
Hej

Jeg er på nedtrapning af tafil, men har ret kraftige abstinenser,

Hvordan kan I forsvare at give manden råd omkring medicinindtagelse ved siden af?
Manden er på nedtrapning med lægelig hjælp går jeg ud fra siden han ikke selv har kontrollen over recepterne.
Har I overvejet at manden får de bedste råd han kan få allerede i forvejen?
Og ja, nedtrapning giver abstinenser og er vold trælse, det er derfor det er svært.

Aalborg skrev:
da nedtrapningen går lidt for hurtig. Jeg har ikke mulighed for at få mere tafil udskrevet, og kan derfor ikke nedsætte hastigheden.

Lægen, som har set manden og har ham i behandling, synes at det er sådan det skal være. Ergo manden er lidt pivset...

Aalborg skrev:
Jeg er nede på 0.275 mg tafil i døgnet (startede nedtrapningen fra 1 mg i døgnet).

og
Aalborg skrev:
Ville foretrække den sidste del af nedtrapningen med diazepam (hvor man kunne nøjes at tage de 1 gang i døgnet i stedet for de nuværende 5-6), men har ikke kunne skaffe noget af det.

Eller også er han bare dum... hvor får du den dosis fra...? eller har du bare skrevet forkert?

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
hør her, Opsis - det er ikke altid læger ved alt i hele verden - det er ikke sikkert at hans læge har nogen som helst sympati for en ung mand, der har fået benzo i så lang tid.
hvad farligt skulle der være i at færlænge nedtrapningsperioden med eksempelvis 20% (nok til at tage de værste symptomer)? - når han nu har fået stoffet i 3 år..

Udover det, så HAR manden skaffet 50 alopamer, og de mere medicinske bevidste, giver Aalborg et råd til hvordan man kan supplere bedst. i andet tilfælde havde Aalborg måske gjort noget mindre hensigtsmessigt.

men man kan måske stille spørgsmål ved om du, Aalborg skal bruge alle 50 Alopamer til udtrapningen? hvor stærke er dine præparater?

Insane psychedelia user!

Opis skrev:
Hvordan kan I forsvare at give manden råd omkring medicinindtagelse ved siden af?

Jeg går da kraftigt ud fra at han har tænkt sig at substituere istedet for at supplere den dosis han får af sin læge. Ifølge C Heather Aston's guide til benzodiazepinafvænning, som ret velfunderet og seriøs, og nok næppe er alment anvendt blandt praktiserende læger, anbefales en langsom substitution med diazepam når det drejer sig om alprazolam. Nu har han så kun oxazepam til rådighed, og denne har en har en halveringstid som gør den knapt så velegnet til afvænning med, men han kan prøve at se hvad han får ud af tabellerne (se f.eks. side 40). Hvis det er den totale døgndosis som er nede på 0,275 mg alprazolam, burde der ikke være seriøse abstinenser tilbage efter stop nu - men hvis der er, kan en let dosis oxazepam sikkert afhjælpe det. Men husk hele tiden konsekvent at holde den totale ækvivalente døgndosis faldende i stabilt tempo - ingen grund til bare at substituere alprazolam med andre benzoer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

For det første vil jeg råde dig til at skifte til Diazepam,du vil have det lidt nemmere med din aftrapning sådan.
Derefter skulle du alliere dig med en masse andre der prøver at stoppe med Bezos.Der er en læge der heder Ashton(den samme Prom henviser til),hun har studeret Benzo abstinenser og hvordan man bedst stopper.Du kan finde det her
http://www.benzosupport.org/articles.htm

Held og lykke.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Opis skrev:

Manden er på nedtrapning med lægelig hjælp går jeg ud fra siden han ikke selv har kontrollen over recepterne.
Har I overvejet at manden får de bedste råd han kan få allerede i forvejen?
Og ja, nedtrapning giver abstinenser og er vold trælse, det er derfor det er svært.

Imponerende tillid du har til lægestanden.

Jeg har personligt kun dårlige oplevelser med læger der udtaler sig skråsikkert om benzodiazepiner, hash, lsd eller andet uden at ha den fornødne viden og direkte sidder og fodrer en med forkerte oplysninger som de hjernedødt citerer uden de mindste skrupler. Rådet om at skifte til et benzopræparat med længere halveringstid vil ofte resultere i mistanke om, at her sidder en misbruger der prøver at fuske diazepam ud af lægen. Prøver man at fortælle dem noget de ikke ved går de i baglås fordi det sårer deres faglige stolthed. Jeg forstår godt deres frygt for at understøtte eller forværre et misbrug, men ikke modviljen mod at kontrollere patientens informationer. Jeg er klar over, at der selvfølgelig er læger der ikke er som jeg beskriver det, jeg har desværre bare ikke mødt nogen.

Jeg har minus tillid til læger hvad angår psykoaktive stoffer og dobbelttjekker altid for at sikre mig at jeg er ordentlig informeret. Det er en skandale at det skal være sådan fordi det ødelægger tilliden til lægen og dermed muligheden for åben kommunikation og bedste behandlig. Stol på Heather Ashton hun ved hvad hun taler om...

Most of the physical world is unseen.

Junior medlem

Jeg er i skrivende stund selv ved at trappe ud af et benzo forbrug der har varet ved i 8 år.

Der er blevet givet rigtig mange gode råd her i tråden.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan du startede nedtrapningen? Hvordan var forløbet? Hvor hurtigt gik du ned? Hvilke fornemmelser havde/har du?

Selv er jeg gået fra 1,5mg Rivotril til 0,5mg Rivotril i døgnet. Det har været superlet faktisk. Jeg håber de sidste 0,5mg er lige så lette at komme ud af. Jeg reducerede med en kvart af 0,5mg i døgnet pr. 14. dag. Men halveringstiden er så også på 40 timer, hvilket er en væsentlig forskel fra Alprazolam og Oxazepam. Det gør så også en forskel, at jeg i forvejen får Cipramil og Seroquel Prolong. Men i alle fald, så skulle det være betydeligt nemmere at trappe ud af Rivotril end Alprazolam, uanset om man får medicin ved siden som jeg gør.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Jylland
Alle dem jeg kender siger faktisk det modsatte.. Rivotril skulle være en af de værste at trappe ud af.. For mit vedkommede har jeg prøvet at trappe mig selv ud 2 gange og den ene gang fik jeg et krampe anfald der varede i 2 timer var helt væk kunne intet huske! Min daglige dose er 2 mg 3 gange dagligt... Kender en som som er skiftet fra stesolid til tafil fordi han blev for afhængig af diazepamen. Alprazolam er langt hurtigere at komme ud af end rivotril fx. Det er mere det de psykiske abstinenser som er slemme ved alprazolam. Abstinenserne på rivotril er mere fysik baseret. Man for spastiske bevægelser og ryster og kramper plus det psykiske..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]