Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 10:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej alle sammen

I de sidste 2 år der har jeg haft ondt i ryggen mellem mine skuldre blade, hvor det tilder spænder helt op, det føles som at den skal knækkes hele tiden, når det er er værst (som lige nu), så er det svært at tænke på andet. Jeg har fået deep-tissue massage (altså dybdegående massage hvor man holder trykket på musklen i op til 10 sek), men det har kommet igen lidt tid efter. Jeg har været til kiropraktor en del gange. Den første gang gjorde det underværker, efterfølgende hjalp det næsten ikke. Jeg har fået at vide at massage, fysioterapi og kiropraktoren blot lindrer.
Jeg fik derfor nogle behandlinger hos en kinesisk anerkendt akupunktør, det var dyrt men det hjalp ret godt.

Min økonomi gør at jeg ikke har råd til akupunktøren.

Tilfældigt så fandt jeg ud af under en tur i hullet. At ketamin fik min ryg til slappe af. Selve turen i hullet føltes som en slags støvsuger på min rygrad og der sugede en masse affaldsstoffer væk. Jeg har nu prøvet det 2 gange. Jeg kan mærke at det kræver ro, da jeg sidste gang jeg var i hullet blev afbrudt af min kærestes eget trip.

Jeg har læst at smerte(spændinger) i ryggen mellem skulderbladene er psykisk. Når jeg tænker over det giver det meget godt mening, for når jeg er presset eller ja stresset, så er det slemmest. Har flyttet 3 gange inden for 2 år og 3 måneder. Er på a-kasse og ret forvirret over mit liv, både i forhold til bolig situation (bor imidlertidigt hos mine forældre med min kæreste, ikke optimalt og begrænset tid), kærlighedsliv og job situation!

Så mit spørgsmål er nogen der har døjet med samme slags smerte i ryggen? Hvad har i gjort og har i oplevet de samme positive effekter i forhold til ketamin og rygsmerter.

Tak for jeres tid :)

Medlem

For mig er spændingshovedpine, spænding i nakke og muskler mellem skulderbladde et klart advarsels signal om, at der ligger noget, som jeg skal have taget mig af. :)

F.eks. er jeg plaget af spændingshovedpine, så foretager jeg en scanning over hvad der fylder i mit hoved. Hvis det kan løses her og nu, og det så bliver gjort, jamen så forsvinder hovedpinen. :wink:

Dedikeret medlem

Ved du om du har noget angst? Jeg har aldrig helt afgjort hvad der gjorde hvad, men jeg havde migræne i mine teenageår, og døjede en del med spændingshovedpine til daglig, og på et tidspunkt begyndte jeg også at få "ondt" i ryggen på en bestemt måde, skriver det i anførselstegn, fordi jeg ikke kendte den salgs smerte fra andet. Efter psykedeliske stoffer, bla ketamin, og terapi over nogle år, så har jeg ikke mærket mere til det, og jeg får ikke rigtig hovedpine mere hvis jeg drikker vand.

Jeg siger endelig ikke at du skal gøre mig det stykke efter, men for at bekræfte dig i, at det sagtens kan være psykisk, og måske kan en samtale med en terapeut være løsningen? Jeg gik ikke selv inde i det af den grund, men det at få åbnet op for nogle ting, der har ligget og gemt sig nede i psyken, har haft direkte virkning på min fysiske tilstand. Så hvis din nysgerrighed kræser om det, så synes jeg du skal dykke ned i det. Det hedder psykosomatik btw.

Bruger også selv en metode ala E.B.E, men det er mere hvis jeg har forstoppelse, så sidder jeg og koncentrere mig om at slappe af i maven, og så sætter det for det meste processen igang igen, og hvis ikke, så er det tit noget der skal siges til nogen, eller gøres - der er lov at være kreativ. Det samme kan man med meget, det at lige bruge 2 min engang imellem på at være sammen med det (problemet), og sige det godt må være det, kan gøre en forskel.

For at besvare dit spørgsmål konkret, så hjælper ketamin godt på psykisk og fysisk smerte (det er jo egentlig til bedøvelse), men det går jo hurtigt over igen...

Medlem
Brugeravatar

E.B.E skrev:
For mig er spændingshovedpine, spænding i nakke og muskler mellem skulderbladde et klart advarsels signal om, at der ligger noget, som jeg skal have taget mig af. :)

F.eks. er jeg plaget af spændingshovedpine, så foretager jeg en scanning over hvad der fylder i mit hoved. Hvis det kan løses her og nu, og det så bliver gjort, jamen så forsvinder hovedpinen. :wink:

Der er helt sikkert noget jeg skal tage mig af. Så det giver meget god mening.

Fritzie skrev:
Ved du om du har noget angst? Jeg har aldrig helt afgjort hvad der gjorde hvad, men jeg havde migræne i mine teenageår, og døjede en del med spændingshovedpine til daglig, og på et tidspunkt begyndte jeg også at få "ondt" i ryggen på en bestemt måde, skriver det i anførselstegn, fordi jeg ikke kendte den salgs smerte fra andet. Efter psykedeliske stoffer, bla ketamin, og terapi over nogle år, så har jeg ikke mærket mere til det, og jeg får ikke rigtig hovedpine mere hvis jeg drikker vand.

Jeg siger endelig ikke at du skal gøre mig det stykke efter, men for at bekræfte dig i, at det sagtens kan være psykisk, og måske kan en samtale med en terapeut være løsningen? Jeg gik ikke selv inde i det af den grund, men det at få åbnet op for nogle ting, der har ligget og gemt sig nede i psyken, har haft direkte virkning på min fysiske tilstand. Så hvis din nysgerrighed kræser om det, så synes jeg du skal dykke ned i det. Det hedder psykosomatik btw.

Bruger også selv en metode ala E.B.E, men det er mere hvis jeg har forstoppelse, så sidder jeg og koncentrere mig om at slappe af i maven, og så sætter det for det meste processen igang igen, og hvis ikke, så er det tit noget der skal siges til nogen, eller gøres - der er lov at være kreativ. Det samme kan man med meget, det at lige bruge 2 min engang imellem på at være sammen med det (problemet), og sige det godt må være det, kan gøre en forskel.

For at besvare dit spørgsmål konkret, så hjælper ketamin godt på psykisk og fysisk smerte (det er jo egentlig til bedøvelse), men det går jo hurtigt over igen...

Hvad er det for en slags terapeut? Jeg ved jeg har haft angst engang da jeg røg cannabis og tog for meget MDMA. Jeg kunne godt have det en mindre grad. Det er svært at mærke, men det kunne føles som om at det bygger sig op med tiden. Kunne godt være jeg trænger til et svampetrip. Det har været virkelig effektivt. Hva koster terapi forresten?

Nu imens jeg skriver dette så er det snart 10 år siden jeg sammen med min kammerat blev overfaldet af 5 andre, 20-30 meter fra min havelåge. Mener det var samme sommer jeg var på flugt fra et tæskehold, her fik de dog ikke fat i mig, men det gav nogle trauma. Kan være jeg ikke helt er sluppet fri de traumer. Det med accept af problemet det giver rigtig god mening. Spændende det med forstoppelse og med at slappe af i maven.
I forhold til ketamins effekt på psykisk os fysisk smerte, så mente jeg ikke imens man er påvirket men også efter.

Jeg kender én der bruger det hver 3. uge i forhold til hans angst, altså ketamin.

"Jeg kender én der bruger det hver 3. uge i forhold til hans angst, altså ketamin."

Det er i stor stil det der gør forskellen på terapi med Ketamin og Svampe/LSD/Aya, nemlig at Ketamin ikke har samme langtidsholdbar effekt, fordi man sjældent kan formulere det, man har fået ud af det. Også glemmer man det. Vellykede sessioner med Svampe/LSD osv. har i bedste fald evig effekt, den er svær at opnå med Ketamin. Svampe/LSD sessionerne er så til gengæld noget hårdere, men det er jo det man tit har brug for.

Medlem
Brugeravatar

Jamen du har helt ret Ø. Det er vildt svært at huske hvad der sker og så forsøge at fremkalde det efter. Synes heller ikke man får åbenbaringer som med svampe eller LSD.

Dedikeret medlem

Det var gestalt terapi, nærmere folk der er uddannet på Institut for Gestaltanalyse. Det findes desværre ikke mere i sin officielle udgave da ejeren gik bort sidste år, men der er selvfølgelig stadig en god del der kom forbi stedet som et led i deres uddannelse. Det koster nok desværre ca det samme som for fys, kiropraktor og det andet en 350-500kr for en time/halvanden, nogle giver tilbud af egen lomme hvis man har henvisning fra læge. Det en meget menneskelig form for terapi, hvor man går udfra at kroppens ubevidste reaktioner, siger rigtig meget om hvad man føler om situationen (ryster på hovedet når man siger ja, eller sidder og vrider og hiver i sine fingre/hænder feks). Så isolere man på den måde en følelse tingene kommer fra, og har en forklaringsmodel omkring hvordan det opstod, og det kalder man så en gestalt, og løser ved det ved at få de handlinger ud, som man var for lammet til at foretage i situationen. Altså simpelthen gør det færdig, som man ikke kunne da man var i det.

Har du fået nogen form for behandling efter det, eller er det stille gået i sig selv igen? Angst har det med at sætte sig som en latent følelse, svær at definere, men den skaber noget besvær, feks så har min krop det med næsten at stoppe med at trække vejret når jeg skal sove, så jeg selv er nødt til at ligge og hjælpe, for ikke at blive helt rød i hovedet og føle mig presset over iltmangel. Så på den måde sidder der stadig noget tilbage, har jo nok ikke kunne snakke om det dengang jeg fik terapi. Her er en artikel om en pige, der døjede meget med bla rygsmerter via angst: https://www.information.dk/indland/2016 ... -glad-pige

Junior medlem

Geografisk sted: et sted på Als
Mojn. Jeg har på egen krop oplevet hvad psykosomatiske smerter er for en størrelse og ende med at få tilkendt en revalidering grundet revner i rygsøjlen, hvor væske efter sigende løb ud og fik mine muskler i lænden til at spænde op.

Løsningen for mig blev denne boghttps://www.amazon.com/Healing-Back-Pain-Mind-Body-Connection/dp/0446557684

efter flere år med daglige smerter faldt jeg over bogen og jeg må sige at jeg aldrig har set mig tilbage siden :) jeg har anbefalet bogen flere flere bekendte og kollegaer der nu også er "helbredt"
hvis jeg har revner i rygsøjlen, hvor væske løber ud er det ihvertfald ikke noget der giver mig smerter.... Jeg har stort set ikke haft ond i ryggen siden mit møde med bogen der kan hjælpe med at forstå tension myositis syndrom (TMS).

:peace:

Medlem
Brugeravatar

mafiosoking skrev:
Mojn. Jeg har på egen krop oplevet hvad psykosomatiske smerter er for en størrelse og ende med at få tilkendt en revalidering grundet revner i rygsøjlen, hvor væske efter sigende løb ud og fik mine muskler i lænden til at spænde op.

Løsningen for mig blev denne boghttps://www.amazon.com/Healing-Back-Pain-Mind-Body-Connection/dp/0446557684

efter flere år med daglige smerter faldt jeg over bogen og jeg må sige at jeg aldrig har set mig tilbage siden :) jeg har anbefalet bogen flere flere bekendte og kollegaer der nu også er "helbredt"
hvis jeg har revner i rygsøjlen, hvor væske løber ud er det ihvertfald ikke noget der giver mig smerter.... Jeg har stort set ikke haft ond i ryggen siden mit møde med bogen der kan hjælpe med at forstå tension myositis syndrom (TMS).

:peace:

Spændende. Tak for tippet. Jeg regner med at købe bogen :)

Fritzie skrev:
Det var gestalt terapi, nærmere folk der er uddannet på Institut for Gestaltanalyse. Det findes desværre ikke mere i sin officielle udgave da ejeren gik bort sidste år, men der er selvfølgelig stadig en god del der kom forbi stedet som et led i deres uddannelse. Det koster nok desværre ca det samme som for fys, kiropraktor og det andet en 350-500kr for en time/halvanden, nogle giver tilbud af egen lomme hvis man har henvisning fra læge. Det en meget menneskelig form for terapi, hvor man går udfra at kroppens ubevidste reaktioner, siger rigtig meget om hvad man føler om situationen (ryster på hovedet når man siger ja, eller sidder og vrider og hiver i sine fingre/hænder feks). Så isolere man på den måde en følelse tingene kommer fra, og har en forklaringsmodel omkring hvordan det opstod, og det kalder man så en gestalt, og løser ved det ved at få de handlinger ud, som man var for lammet til at foretage i situationen. Altså simpelthen gør det færdig, som man ikke kunne da man var i det.

Har du fået nogen form for behandling efter det, eller er det stille gået i sig selv igen? Angst har det med at sætte sig som en latent følelse, svær at definere, men den skaber noget besvær, feks så har min krop det med næsten at stoppe med at trække vejret når jeg skal sove, så jeg selv er nødt til at ligge og hjælpe, for ikke at blive helt rød i hovedet og føle mig presset over iltmangel. Så på den måde sidder der stadig noget tilbage, har jo nok ikke kunne snakke om det dengang jeg fik terapi. Her er en artikel om en pige, der døjede meget med bla rygsmerter via angst: https://www.information.dk/indland/2016 ... -glad-pige

Det er rigtig interessant det du siger med gestalt terapi. Så det du siger er man godt kan sige ja, og lad os nu antage man er konfliktsky, eller af en svær karakter, så siger kroppen i virkeligheden nej.

Det gik i sig selv, og svampetrip fjernede det. Hva kom dit angst af?

Fin artikel. Det skræmmende hvad ens sind kan gøre hvad en.

Dedikeret medlem

Ja, det er bla. det det vil sige, men det kan også bruges til at læse en som slet ikke er klar om de lyver for sig selv, feks ved man måske ikke selv hvad man kan li' på nogle punkter, så kan det også bruges. Men selvfølgelig ved at spørge patienten, og hvis ikke de genkender det, så må man arbejde videre ud fra noget andet, eller se om man kan få det vendt så det giver mening. Det vist nemmere med en video, den her er gammel, men der får man et godt indblik i det - han er iøvrigt lidt en løjerlig gammel mand: https://www.youtube.com/watch?v=8y5tuJ3Sojc

Jeg tog rigtig mange svampe det efterår jeg var 16, og så endte jeg i en masse dårlige situationer socialt, og det blev jeg ved med at udsætte mig selv for i et halvt års tid. Samtidig røg jeg hash hver dag det meste af natten, og fik derfor kun få timers søvn, inden jeg skulle op og være social på uddannelsen, så jeg var ikke skarp nok til at føre en ordentlig samtale, og fordi jeg ikke rigtig forstod det, så blev det til angst. Valgte at hoppe fra uddannelsen på et tidspunkt, og så kom der jo også det eksistentialistiske i at livet ikke lige blev som man havde troet, og hvad så? Idag kan jeg godt se, at det mønster det blev bygget på, opstod langt før den episode, men mit opgør med det det havde nu ikke behøvet at komme så tidligt og så brat.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]