Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 16:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Godaften derude, har i længere tid været interesseret i syntetiske stoffer, dog aldrig prøvet dem, derfor har jeg valgt at skrive om smertestillende medicin i mit SRP (studieretningsprojekt) med Kemi på A niveau og Historie på A.

Mit egentlige formål med tråden er at få lidt idéer omkring hvordan jeg skal koble fagene sammen, altså kemi og historie.
I kemi har jeg tænkt mig at syntetisere (og uddybe med reaktionsskemaer osv osv.) et smertestillende stof (kom gerne med forslag til spændende stoffer, dog skal de ikke være forbudt i DK pga skolen..)

Så er der nogen derude der evt. har haft skrevet en lignende opgave? Har i nogen idéer til hvad der skal indgå i historiedelen? (her tænker jeg selv på den samfundshistoriske side af det, bl.a. om stoffet har haft en betydning for hvordan samfundet har udviklet sig)

glæder mig til at læse jeres (som altid fornuftige og brugbare) svar :)

Medlem
Brugeravatar

Hvad med gode gamle morfin?
Hvis man stoler på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Morphine), kan der sikkert findes lidt godter om historien bag.
Og så kan man jo dreje den over i syntese af analoger eller deslige (ved ikke niveauet er for lidt for kemi A).

//U

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Tror du selv på at han får lov til at syntetisere morfin (som i øvrigt ikke er syntetisk) eller analoger til et skoleprojekt? Manden har jo sagt det skulle være lovligt i Danmark.

Jeg vil foreslå en af de klassiske NSAID'er såsom paracetamol, ibuprofen eller acetylsalicylsyre. Jeg kender intet til syntesen af dem, men kan ikke forestille mig at det er svært når midlerne er så gamle og almindelige.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Dengang jeg gik i gymnasiet havde nogle af mine venner i parallelklassen et kemi-tema om ASA (Acetylsalicylsyre - det aktive stof i Aspirin, og det ene af de aktive stoffer i Kodimagnyl), hvor de skrev en opgave. Så læreren må have ment, at det var velegnet at beskæftige sig med.
Det var dog kun på obligatorisk C-niveau (altså i 1.g), men måske kan du give den lidt mere gas og gå mere i dybden med det, eller også kan du måske skrive om lidt flere ting udover ASA (f.ex. 1 eller 2 andre smertestillende stoffer), hvis det skal hives op på højniveau.

Med hensyn til historie-delen kunne du jo skrive om, hvem der først opdagede og syntetiserede ASA, med hvilket formål det blev gjort (blev det udviklet under en krig til soldaterne? Eller målrettet til en bestemt befolkningsgruppe eller en bestemt situation?), hvordan brugen af det så udviklede sig, hvilke ting det bruges til idag, og hvordan det har påvirket samfundet og menneskeheden. F.ex. om det har hjulpet til at bekæmpe bestemte sygdomme eller redde menneskeliv. Du kan evt. også skrive lidt om medicinal-firmaernes rolle i opfindelsen, markedsføringen og brugen af stoffet - hvordan deres økonomiske interesser har spillet ind i disse ting.

Håber du kan bruge mit svar til noget. Jeg er hverken specielt vidende om kemi eller historie, men tænkte at det hér var bedre end ingenting.

Junior medlem

Tak for de hurtige svar !
jim fear: min lærer foreslog faktisk også at vi fremstillede acetylsalicylsyre!

jeg tænkte på Efedrin ? har søgt lidt på nettet omkring lovgivningen af stoffet men står stadig på bar bund om hvorvidt det er ulovligt eller lovligt ? nogen af jer der ved det? Efedrin fangede især min interesse da jeg på Wikipedia så det var i familie med amf.. :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Kender en der skrev SSO på HF i kemi på B niveau om acetylsalicylsyre, hvor en syntetisering af det indgik i opgaven. Så det er også mit bud.

Junior medlem

Zarathustra: Det lyder spændende ! og utrolige gode idéer du disker op med angående historiedelen, så man må sige det var bedre end ingenting - Tak for svaret !

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
asdoren skrev:
Tak for de hurtige svar !
jim fear: min lærer foreslog faktisk også at vi fremstillede acetylsalicylsyre!

jeg tænkte på Efedrin ? har søgt lidt på nettet omkring lovgivningen af stoffet men står stadig på bar bund om hvorvidt det er ulovligt eller lovligt ? nogen af jer der ved det? Efedrin fangede især min interesse da jeg på Wikipedia så det var i familie med amf.. :)

Så vidt jeg husker er efedrin IKKE lovligt i Danmark - du skal have recept på det.

Junior medlem

Okay, øv det kunne ellers være lidt sjovere at syntetisere et lidt 'vildere' stof :- )

Medlem
Brugeravatar

Oh... jeg misforstod vist det første indlæg. Troede kun der var tale om ren og skær teori (mekanismer og what not), men hvis du rent faktisk skal stå med et produkt, så er mofin jo ikke lige sagen. :D

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
hvis opgaven omhandler smertestillende stoffer, hvor er det så lige du vil ha efedrin ind i billedet? efedrin er jo ikke smertestillende.
som nogle af de andre siger så er acetylsalicylsyre et godt bud, da det er et af de ældste smertestillende lægemidler og det nemt at syntetisere. ellers så kunne et NSAID som ibuprofen også være oplagt, da det er kun den ene enantiomer af ibuprofen der er er biologisk aktiv (mener det er S-enantiomeren), og siden det nu er kemi A, kunne du komme ind på noget med oprensning af den aktive enantiomer eller sterospecifikke synteseruter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

At fremstille acetylsalicylsyre ud fra pilebark gav en af mine venner et fint 12 tal, det var dog kemi/bio. Men mon ikke man også ville kunne lave syntesen og så flette noget historie på...

(Baudelaire 1860).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

storken skrev:
hvis opgaven omhandler smertestillende stoffer, hvor er det så lige du vil ha efedrin ind i billedet? efedrin er jo ikke smertestillende.
som nogle af de andre siger så er acetylsalicylsyre et godt bud, da det er et af de ældste smertestillende lægemidler og det nemt at syntetisere. ellers så kunne et NSAID som ibuprofen også være oplagt, da det er kun den ene enantiomer af ibuprofen der er er biologisk aktiv (mener det er S-enantiomeren), og siden det nu er kemi A, kunne du komme ind på noget med oprensning af den aktive enantiomer eller sterospecifikke synteseruter

Jeg tror asymmetrisk syntese strækker sig lidt ud over kemi A... Medmindre man starter fra et kiralt stof. Men som snakke-diskussions-emne er det rigtig godt, god mulighed for at komme ind omkring hele thalidomid-affæren.

Junior medlem

Storken: det har du ret i, min fejl :) lyder også spændende, tror det bliver acetylsalicylsyre..

Pivo-Cerveza: jo skal dog lige ha' det til at fylde 15-20 sider -.-

ps. er acetylsalicylsyre et stof i kan anbefale at prøve ? for en som kun har røget maser joints.. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis du har spist en kodimagnyl så har du prøvet det :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er i treo, kodimagnyl mm.. Det med side antal skal du slet ikke være bange for, min erfaring er at 9 ud af 10 ender op med at have problemer med at holde sig under sidetallet. Du skal huske en normalside er defineret som 1300 tegn, hvilket i virkeligheden betyder en 1/3 / 1/4 side... Så de 15 sider rammer man hurtigt ved bare at redegøre overfladisk, hvilket ikke giver specielt mange plus point på karakter siden..

(Baudelaire 1860).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]