Har du taget bromazepam ("Bromam"/"Lexotan") i dagene op til du tog Flunitrazepam ("F2") for første gang?
Der er jo kraftig kryds-tolerance mellem alkohol, benzodiazepiner, GHB, GBL, BDO og den slags stoffer der påvirker GABA-receptorerne i hjernen.
Så hvis du enten har haft nogle heftige drukture, taget en del GHB/GBL/BDO, eller har taget andre benzodiazepiner i dagene op til du tog den første F2-pille, så er det sikkert dén kryds-tolerance der spiller ind.
At du alligevel fik effekt af den første, ene, F2-pille er så lidt sært. Men jeg har ikke stor erfaring med flunitrazepam/F2/Rohybnol, men den lille smule jeg har siger mig, at de virkelig har en hårdtslående in-your-face-agtig effekt. Jeg har selv prøvet at æde en halv F2'er en dag hvor jeg de foregående dage havde taget benzo-doser der i "sammenlignende styrke" vel svarede til ca. 30-40 mg diazepam. 1 mg Flunitrazepam (den halve F2er jeg spiste) burde styrke-mæsssigt svare nogenlunde til 10 mg diazepam (jf. diverse "benzodiazepine equivalence charts" på nettet), men jeg følte mig alligevel meget mere lam af den halve F2er end hvis jeg havde spist 10 mg diazepam, 5-10 mg nitrazepam, 6 mg bromazepam, 15 mg oxazepam osv. osv. som ALLE (ifølge equivalence charts på nettet) burde svare styrke-mæssigt til en diazepam-dosis på 10 mg (og dermed også til styrken af den halve F2er jeg havde taget).
Så mit bedste gæt er at du har udeladt/glemt at du måske har en halv-heftig GABA-tolerance i forvejen, hvilket ville kunne forklare, at du ikke fik så meget ud af de 8 F2ere, og næsten ikke kunne mærke de 150 mg Bromazepam (som er en VANVITTIGT høj dosis, der styrkemæssigt svarer til 250 mg diazepam).
Men ting som set&setting kan jo også spille lidt ind i indtagelse af GABA-stoffer og medicin, selvom indvirkningen er mindre end ved psykedelika. Så måske har dit mindset (og din "vågenhed"/"friskhed") også en del at gøre med de forskellige oplevelser, der umiddelbart ser ud til at være modsvarende og paradoksale.
EDIT: Angående din forespørgsel på (kryds)tolerance mellem "hypnotiske" benzoer og andre benzoer (som jeg går ud fra du anser som anxiolytiske/angstdæmpende eller muskel-aflappende), så er inddelingen i "hypnotiske" og "anxiolytiske" i høj grad baseret ud fra hvor hurtigt stofferne virker efter indtagelse, hvor hurtigt deres effekt peaker (top plasma koncentration i blodet), hvor lang tid "selve effekten" varer, og hvor lang tid mere eller mindre aktive metabolitter af stoffet befinder sig i kroppen.
... Jeg læste faktisk for nylig en artikel, der mente at kunne vise en sammenhæng mellem "halogenering" (kender ikke det danske ord - det betyder at man tilføjer et atom som brom, flour, chlor eller andet (mener de har nogenlunde samme kemiske egenskaber - min kemi B-niveau-viden er LANGT væk lige nu) til et stof) af i-forvejen-virkende benzo'er og så en NEDSÆTTELSE i de angstdæmpende egenskaber af de halogenerede egenskaber. Forsøget viste bl.a., at 3 "halogenerede benzoer", nemlig clonazepam, flunitrazepam og bromazepam, virkede VÆRRE som angstdæmpende medicin i rotte-forsøg end deres ikke-halogenerede søster-stoffer - alprazolam, oxazepam og nitrazepam. Og selvom alprazolam og oxazepam ER anset som "nerve-piller", så bliver nitrazepam jo hovedsageligt betragtet som et hypnotika/sovemiddel - SELVOM dette rotte-forsøg viste, at nitrazepam i lavere doser påvirkede rotternes frygt-reaktioner UDEN at påvirke deres motorik og andre egenskaber særlig meget set i forhold til f.ex. clonazepam. Og clonazepam og bromazepam anses jo traditionelt for at være "nerve-piller"/anxiolytisk/angst-dæmpende, SELVOM dette forsøg altså viste, at de i højere grad påvirkede rotternes motorik og andre egenskaber (sex-drive bl.a.) end deres angst-reaktioner og aggressivitet.
Så den traditionelle inddeling i sove-piller og nerve-piller blandt benzoer ser altså ud til at være en grov simplificering, der udelukkende tager udgangspunkt i virkningstid o.l..
Og DERMED tilbagevises din påstand om manglende kryds-tolerance blandt sove- og nerve-benzoerne, da det er andre ting (som "halogenering") der påvirker benzoernes subjektivt oplevede effekter på angst- og uro, i højere grad end deres traditionelle inddeling, der bygger på virkningstiderne.
Jeg vil gætte på, at stort set alle benzoer ligner stort set alle andre UTROLIGT meget, og der dermed er stor kryds-tolerance mellem alle benzoer. Der er dog mindre forskelle, men de skyldes f.ex. "chlorering" af stoffer (fra nitrazepam-"grundstoffet" til dens halogenerede søster Clonazepam (der "bare" er nitrazepam med et enkelt tilsat chlor-atom)) og strukturelle ænddringer i benzo-skeletterne, end de skyldes metabolismen af stofferne og virkningstiderne.
Nu gentager jeg vist mig selv lidt for meget - jeg håber, at nogen blev lidt klogere, eller at der kan komme en farmaceut eller noget i den stil og rette mig, hvis det jeg skriver er way off.
|