Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 21:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hejsa!

Jeg kan læse på den fantastiske wiki, at man i England og i Holland har haft overvejelser om legalisering af den kære frøken Emma!

Citat:
I lande som fx England og Holland er der alvorlige overvejelser omkring at lovliggøre MDMA, da meget tyder på, at stoffet er mindre skadeligt end det mest udbredte rusmiddel - alkohol.

Jeg er lidt træt af, at der ingen kildehenvisning er, da jeg synes, at det kunne være interessant læsestof. Jeg har prøvet at google det, og jeg kan heller ikke finde et specifikt emne via Psychedelias egen søgemaskine. Er der nogen der kan smide et link op?

/MartinLP

Junior medlem

der var lidt snak i england sidste år, efter en højtstående rådgiver offentliggjorde en undersøgelse som efter sigende viste at mdma og lsd er mindre skadeligt end alkohol.

regeringen fyrede ham og så var den uddebatteret.
http://www.npr.org/templates/story/stor ... =114335303
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... acked.html

her er en nyere artikel om samme emne, men i stedet for at tale for en lovliggørelse af stofferne, drøftes alkoholforbud.
http://www.hurriyetdailynews.com/n.php? ... 2010-11-01

"What governments decide is illegal is not always based on science," said van den Brink (a professor of psychiatry and addiction at the University of Amsterdam).

"We cannot return to the days of prohibition," said Leslie King, an adviser to the European Monitoring Center for Drugs and one of the study's authors. "Alcohol is too embedded in our culture and it won't go away."

Medlem

http://politiken.dk/udland/ECE1098526/u ... -og-crack/

syntes både det giver mening det med og gøre det lovligt og så syntes jeg også det er tåbeligt..

ville jeg sku ikke kunne tage stilling til :/

Medlem

Under den tidligere regering i England var Sundhedsministeriet langt med et forslag til afkriminalisering, der var blandt andet et forsøg der viste at det fik de stærkt alkoholiserede engelske unge til at drikke mindre, og til at veksle mellem i højere grad end at blande rusmidlerne.

Men jeg tror godt vi kan begrave forslaget med en konservativ regering, og en helt anden diskurs.

Mvh
Anarkrig

Junior medlem
Brugeravatar

Tusinde tak for svarene! Det skal blive godnatlæsning ;)

Btw, lidt off-topic, men er der nogen af jer der kan svare på, om det ville være skadeligt at tage MDMA to weekender i træk, hvis man har en ganske normal psyke? Jeg ved godt, at man ikke BØR gøre det oftere end en gang om måneden, og det har jeg også holdt indtil nu, men hvis vi snakker en enkelt gang, ville der så være nogen egentlige farer ved det?

/Martin

Medlem
Brugeravatar

Jeg ville kraftigt fraråde det. Rent fysiskt er det meget belastende for din krop, at den ikke får lov at restituere.
Og selvom du siger, det kun er en enkelt gang, kan det alt for let gå hen og blive en vane.

Desuden syntes jeg personligt MDMA er for fedt et stof til at udslide på dén måde.
At sige én gang om måneden er en nogenlunde ok regl at gå efter, men max 3-4 gange om året, hvor man gør det til specielle lejligheder, syntes jeg er bedre.

- Silver_Bullet

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for svaret!

Med mindre at der er nogen der er dybt uenige med Silver Bullet, vil jeg da holde mig til højst én gang om måneden :)

/Martin

Admin
Brugeravatar

Synes endda mindre er bedre. Selvfølgelig er der forskel på, hvordan folks kroppe reagerer. Men jeg synes personligt, der skal gå ihvertfald 2 måneder mellem hver gang. Bare for at være på den sikre side. Tror også du blir gladest for det over årene :)

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

http://videnskab.dk/composite-4251.htm

Jeg ved ikke om den er nævnt før eller om den er relevant for dig, jeg faldt bare over den på google :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

MartinLP skrev:
Jeg kan læse på den fantastiske wiki, at man i England og i Holland har haft overvejelser om legalisering af den kære frøken Emma!
[...]
Jeg er lidt træt af, at der ingen kildehenvisning er

Jeg vil tage det med et gran salt. Det kommer helt sikkert af miseren omkring David Nutt, der udtalte, at det helt objektivt var farligere at ride på hest end tage MDMA. Denne uafhængige rådgiver blev så noget mere uafhængig, da de fyrede ham på gråt papir.

Det taler lidt for, at der har været sådan en stor debat om mephedrone, der har været et RC med pæn udbredelse derovre. Dengang de forbød mephedrone derovre, blev det fuldt af nogen ret skandaløse opdagelser af, at de såkaldte "mephedrone-relaterede dødsfald" INTET havde med mephedrone at gøre.

Mod taler at støtten til light og strict regulation til sammen kun opnår ca. 40% blandt briterne. Se MDMA og andre stoffer og folks holdninger her:

http://transform-drugs.blogspot.com/201 ... legal.html

Billede

Junior medlem

Xazon skrev:
http://politiken.dk/udland/ECE1098526/undersoegelse-alkohol-er-farligere-end-heroin-og-crack/

syntes både det giver mening det med og gøre det lovligt og så syntes jeg også det er tåbeligt..

ville jeg sku ikke kunne tage stilling til :/

det er i hvert fald interessant at se, hvordan en rådgiver vurderer at mdma er mindre skadeligt end alkohol, mens der i tråden bliver rådet imod brug af mdma to gange inden for to måneder.
og i et land som danmark hvor alle er vant til at få frataget personligt ansvar for alting, ville det faktum at mdma var lovligt være nok til at bruge det i spandevis uden at tænke på HR. og så er det vel næppe så uskadelig mere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]