Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 06:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hvor meget?
Junior medlem

Hej jeg har en ven der "lider" af ADHD og han har fået noget medicin som vi tænkte vi ville prøve og tage en dag vi skal til Aalborg.

Men vi ville gerne vide hvor meget vi må tage og om det kan være skadeligt og hvilke sjove virkninger det kan have. Det er uden indtagelse af andre rusmidler :)

Pillerne hedder Medikinet :)

Håber i kan hjælpe os

Hilsen Jyden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Det kommer jo selvfølgelig an på hvor mange milligram pillerne er på ;)

Men start bare lavt og hold det lavt. Methylphenidat, som er det aktive stof i Jeres piller, minder en hel del om amfetamin i virkning og kan selvfølgelig være skadeligt. Især hvis i fylder Jer med for mange.

Gør dig selv og de andre en tjeneste og søg på methylphenidat og læs om det.

//blazR

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Som BlazR skriver indeholder pillerne methylphenidat - kendt af de fleste som ritalin.
Det virker som amfetamin, blot svagere og med mindre eufori.
20 mg burde give en ganske mærkbar virkning hvis man ikke har prøvet det før, så kan i altid tage 10-20 mg til senere hvis i vil.

Men husk på at methylphenidat (ligesom amfetamin) nedsætter trangen til at spise, evnen til at sove også efter at rusen er stoppet og en masse overskydende energi som skal kanaliseres over i et eller andet.
Hvis din kammerat har ADHD er det ikke sikkert at han får samme effekt, han bliver højst sandsynlig "mere rolig" inden i hovedet end normalt så han er i stand til at bruge den overskydende energi (som han har pga ADHD) fornuftigt.
I stedet for at lave 5 projekter samtidig som ikke blive færdige er han fx i stand til at lave 1 færdigt.
Sådan skulle det i teorien virke på personer der lider af ADHD - minske deres overspringshandlinger og gøre dem mere fokuserede.

Gør jer selv en tjeneste og læs op på både methylphendat (ritalin/medikinet) og amfetamin da de minder meget om hinanden.
Husk forresten at hvis hans piller er depotkapsler (medikinet CR) så skal de knuses helt for at det hele bliver optaget samtidig og ikke over en længere periode.

Og forresten vil jeg anbefale din kammerat til at tage sin medicin som foreskrevet hvis han har ADHD istedet for at bruge dem som rusmiddel eller sælge af dem.

Titel: .
Junior medlem

Tak for de fine svar :) Og han tager dem som han skal :) Når nu du siger de skal knuses hvordan skal jeg så få dem ind i "systemet" :) ? :)

Du fik vist oprettet en ny tråd ved en fejl istedet for at svare i denne. -mvh 3ef

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: tresnulnul
Så sniffer du dem

Insane psychedelia user!

Eller putter pulveret i en gelatine-kapsel, et lille stykke toilet eller jointpapir og sluger.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

blazR skrev:
minder en hel del om amfetamin i virkning og kan selvfølgelig være skadeligt.

Ja, det gør det også. Men ser man på virkningsmekanismerne virker det faktisk mere som kokain. Personlig synes jeg effekterne ligner kokain mere end amfetamin. Men det er i hvert fald en effektiv stimulans, så start lavt ud, som LarmerFyr pointerer.

LarmerFyr skrev:
Men husk på at methylphenidat (ligesom amfetamin) nedsætter trangen til at spise, evnen til at sove også efter at rusen er stoppet og en masse overskydende energi som skal kanaliseres over i et eller andet.
Hvis din kammerat har ADHD er det ikke sikkert at han får samme effekt, han bliver højst sandsynlig "mere rolig" inden i hovedet end normalt så han er i stand til at bruge den overskydende energi (som han har pga ADHD) fornuftigt.
I stedet for at lave 5 projekter samtidig som ikke blive færdige er han fx i stand til at lave 1 færdigt.
Sådan skulle det i teorien virke på personer der lider af ADHD - minske deres overspringshandlinger og gøre dem mere fokuserede.

Det er selvfølgelig forskellig fra person til person (også med ADHD). Personlig bliver jeg bedre til at koncentrere mig, men tilgengæld roder jeg med en masse projekter ad gangen. Jeg bliver med andre ord ikke særlig produktiv, hvilket vel egentlig var meningen. Jeg har flere sindslidelser, og har aldrig fået diagnosen ADHD, men får selv Ritalin. Dette kan selvfølgelig forklare min reaktion på medicinen, som jeg alligevel ikke tager dagligt længere og indimellem bruger rekreationelt. Jeg regner med at stoppe medicineringen i samråd med psykolog og læge.

LarmerFyr skrev:
Og forresten vil jeg anbefale din kammerat til at tage sin medicin som foreskrevet hvis han har ADHD istedet for at bruge dem som rusmiddel eller sælge af dem.

Jeg er enig. Men det skal vi vel egentlig ikke blande os i? :P

Insane psychedelia user!

DoktorK skrev:
LarmerFyr skrev:

Jeg skrev det for at alt hans medicin ikke bliver brugt til lamning hvis han rent faktisk har brug for det.
Jeg kender selv en der lider af ADHD og han bliver helt umulig at være sammen med hvis han ikke får sin medicin.
Overspringshandlinger nonstop.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

LarmerFyr skrev:
DoktorK skrev:
LarmerFyr skrev:

Jeg skrev det for at alt hans medicin ikke bliver brugt til lamning hvis han rent faktisk har brug for det.
Jeg kender selv en der lider af ADHD og han bliver helt umulig at være sammen med hvis han ikke får sin medicin.
Overspringshandlinger nonstop.

Jeg sagde også, jeg var enig. Jeg har eks. skizofrene venner, der bliver psykotiske, når de ikke tager deres medicin. Men hvis medicineringen ikke er påtvungen, så er valget vel deres eget? Det bliver så deres problem, hvis det kræver endnu en indlæggelse. Man skal for alt i verden forsøge at motivere sindslidende til at indtage deres medicin. Men jeg har svært ved at tro på, de lytter til en eller anden tilfældig fyr på et narkoboard. Lad forældre, venner, læger og psykologer om det.

Dermed ikke sagt, jeg ikke kan forstå dine intentioner ved at kommentere det.

Junior medlem

Hmm, jeg har prøvet medikinet et par gange og synes rusen er yderst behagelig :) Som der står i ovenstående, så start med 20 - 30 mg hvis i skal ha det rigtigt sjovt. De medikinet piller på 40 mg er en hæftig sag... :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
ammoboy skrev:
Hmm, jeg har prøvet medikinet et par gange og synes rusen er yderst behagelig :) Som der står i ovenstående, så start med 20 - 30 mg hvis i skal ha det rigtigt sjovt. De medikinet piller på 40 mg er en hæftig sag... :)

Word of advice... Væn dig til at tjekke datoen for sidste indlæg i en tråd, inden du svarer. Denne tråd er næsten et år gammel, og de har sikkert været i Aalborg nu ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Noname, de sagde ikke hvilken dag de skulle afsted, og da dette er et HR-forum er intet råd for sent. I Ringenes Herre er Gandalf en metafor for et godt råd, og han kommer aldrig hverken for sent eller for tidligt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]