blazR skrev:
minder en hel del om amfetamin i virkning og kan selvfølgelig være skadeligt.
Ja, det gør det også. Men ser man på virkningsmekanismerne virker det faktisk mere som kokain. Personlig synes jeg effekterne ligner kokain mere end amfetamin. Men det er i hvert fald en effektiv stimulans, så start lavt ud, som LarmerFyr pointerer.
LarmerFyr skrev:
Men husk på at methylphenidat (ligesom amfetamin) nedsætter trangen til at spise, evnen til at sove også efter at rusen er stoppet og en masse overskydende energi som skal kanaliseres over i et eller andet.
Hvis din kammerat har ADHD er det ikke sikkert at han får samme effekt, han bliver højst sandsynlig "mere rolig" inden i hovedet end normalt så han er i stand til at bruge den overskydende energi (som han har pga ADHD) fornuftigt.
I stedet for at lave 5 projekter samtidig som ikke blive færdige er han fx i stand til at lave 1 færdigt.
Sådan skulle det i teorien virke på personer der lider af ADHD - minske deres overspringshandlinger og gøre dem mere fokuserede.
Det er selvfølgelig forskellig fra person til person (også med ADHD). Personlig bliver jeg bedre til at koncentrere mig, men tilgengæld roder jeg med en masse projekter ad gangen. Jeg bliver med andre ord ikke særlig produktiv, hvilket vel egentlig var meningen. Jeg har flere sindslidelser, og har aldrig fået diagnosen ADHD, men får selv Ritalin. Dette kan selvfølgelig forklare min reaktion på medicinen, som jeg alligevel ikke tager dagligt længere og indimellem bruger rekreationelt. Jeg regner med at stoppe medicineringen i samråd med psykolog og læge.
LarmerFyr skrev:
Og forresten vil jeg anbefale din kammerat til at tage sin medicin som foreskrevet hvis han har ADHD istedet for at bruge dem som rusmiddel eller sælge af dem.
Jeg er enig. Men det skal vi vel egentlig ikke blande os i?