Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 01:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Melatonin
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hej alle der læser dette

Jeg har oprettet denne tråd for at få jeres mening om Melatonin på bordet til brug i min situation som kommer her:

Jeg lider af søvnbesvær men kun i perioder. Jeg vil tro jeg måske har søvnbesvær 5-10 nætter om måneden men det svinger meget. I gode/normale perioder tager det mig 5-30 min at falde i søvn, hvorefter jeg sover 6-7 timer, ofte med en enkelt opvågning hvor jeg lige skal tømme blæren hvor efter jeg falder i søvn igen med det samme.

Men i de dårlige perioder har jeg ekstremt svært ved at sove. Her kan der nemt gå 2 timer før jeg falder i søvn efter fulgt af måske 5-6 timers søvn med rigtigt mange opvågninger hvilket resultere i at jeg er godt smadret dagen efter. Desuden kommer sådan en nat sjældent alene, ofte sker dette 2-3 nætter i træk hvor efter der kommer en god periode igen. Jeg er sikker på at problemerne skyldes noget psykisk da besværet med at falde i søvn skyldes en masse tanker, som regel af negativ karakter mens jeg prøver at sove og de efterfølgende opvågninger skyldes mareridt.

Jeg tænker så om ikke Melatonin kunne være værd at prøve? Ikke hverdag, men måske i 2 dage efter en dårlig nat? Formålet skulle være at hvis jeg har sovet dårligt, så er der som overstående indikere, en stor sandsynlighed for at den næste nat også bliver dårlig. Her tænker jeg så at forsøge mig med Melatonin for at kunne falde i søvn uden at skulle ligge til kl 3 om natten før det kan lade sig gøre.

Lyder det som en plan der kunne fungere eller er der nogen der har et bedre forslag? Alle forslag er velkommen, dog gør jeg opmærksom på at:

Jeg står op til fast tid hverdag så søvnbesværet skyldes ikke at jeg sover længe

Jeg får rigeligt med motion, dog ikke lige inden sengetid

Jeg drikker ikke kaffe eller lign om aftenen

Baldrian fungere ikke for mig da jeg skal op i en dosis der gør mig sløv dagen efter for at det virker søvnfremkaldende.

Fyr løs folkens!

Titel: Re: Melatonin
Dedikeret medlem

Umiddelbart tror jeg ikke det vil hjælpe dig. Jeg har et familiemedlem, som også døjer med søvnbesvær pga. bekymrede tanker og lignende. Hun har forsøgt sig med melatonin (både lavere og moderate doser samt dual release) og fik ikke nogen effekt. Såvidt jeg ved, er melatonin mest velegnet til at inducere en "naturlig" følelse af træthed og til at genoprette ens døgnrytme. Hvis du vil bruge det til sidstenævnte så kunne det godt blive en succes, men ellers tror jeg ikke potentialet er så stort, desværre.

Personligt hjælper det mig kun, hvis jeg har søvnbesvær pga en forrykket døgnrytme.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
Det virker fint for mig. Især hvis jeg har siddet meget foran computeren eller fjernsynet har jeg svært ved at falde i søvn, og her hjælper melatonin mig.

Ellers kan du overveje Phenibut. Dets virkning er en del kraftigere, og giver en dejlig følelse af afslappethed. I modsætning til melatonin har det dog en ret hæftig toleranceopbygning ved daglig brug.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Halløj,

Jeg har selv benyttet Melatonin i perioder, ad 3-4 omgange.

Mine erfaringer siger mig at det er meget forskelling om folk har gavn af det, eller ej.
Det er dog et forsøg værd, vil jeg vove at påstå.

Jeg kan bl.a fortælle at jeg har en kammerat, som fik udskrevet Circadin i en periode. Han havde ingen effekt af dem overhovedet, men han er også typen der har ekstremt svære søvnproblemer. Dog fortalte han mig, at hans læge havde sagt at Melatonin kun har effekt på ca. 50% af befolkningen. Har dog ingen kilde på det.

Ydermere læste jeg engang, at man bør indtage Melatonin som depot/timerelease da man ellers opnår høj tolerance meget hurtigt, samt for hurtig REM-søvn. Mine erfaringer med Melatonin, bekræfter denne påstand.

//blazR

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tak for jeres svar

Jeg har nu forsøgt mig en enkelt gang med en dosis på 1 mg, hvilket jo er meget lidt men jeg syntes egentlig det virkede udmærket, dog muligvis placebo selvom jeg ikke tror det var tilfældet. Jeg vågnede dog cirka 3 timer efter indtagelse med kraftig mavesmerte, der dog gik i sig selv på få minutter efter at jeg tog lidt at spise. Jeg indtog pillen på tom mave, vil dette kunne have noget med det at gøre ligesom jeg før har oplevet med 5-HTP?

Mvh Farmand

Medlem
Brugeravatar

Jeg tvivler meget på at det er melatoninen der har givet dig mavesmerterne. Har aldrig selv oplevet eller hørt om det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Læst på apoteket.dk
Citat:
Bivirkningerne er sjældne, hvilket betyder at de ses hos mellem 1 og 10 ud af 1.000 patienter. Bivirkningerne er irritabilitet, nervøsitet, rastløshed, søvnløshed, abnorme drømme, migræne, psykomotorisk hyperaktivitet (rastløshed i forbindelse med øget aktivitet), svimmelhed, somnolens (døsighed), mavepine, forstoppelse, mundtørhed, hyperbilirubinæmi (forhøjede niveauer i blodet af bilirubin som er et nedbrydningsprodukt fra røde blodlegemer, og som kan medføre, at huden og det hvide i øjnene bliver farvet gul), hyperhidrose (kraftig svedproduktion), asteni (følelse af svaghed) samt vægtforøgelse. Så garanteret bivirkningsfri er melatonin altså ikke, selvom bivirkningerne sjældent forekommende.

Om det hele har noget på sig, skal jeg ikke kunne sige, men det var (en del af) svaret på en henvendelse om melatonin som sovemiddel.

Hele svaret + spørgsmål kan læses her, hvis man skulle få lyst:
http://www.apoteket.dk/Spoerg%20apoteke ... iddel.aspx

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Farmand, hvordan er din døgnrytme eller måske mere relevant: ugerytme?

Hvis du skulle være interesseret i at tage fat i problemets rod og ikke udelukkende symptombehandle, så kan det være et godt sted at kigge.
Er der dage i ugen, hvor du kommer meget sent i seng? Lad os sige kl 2-3 stykker og din normale tid at gå i seng er 23-24?
Sidder du typisk et par timer foran en skærm før du går i seng?
Har du ofte dage i weekenden, hvor enten slet ikke, eller næsten ikke sover?
-en et princip jeg er sikker på virker, er at forsøge at gøre dagene så ens som muligt mht. søvn - 8 timer hver dag, samme tid. Du kan evt. prøve et 2 ugers projekt, hvor du i hverdagen holder et ret fast mønster mht., hvad tid du går i seng.

-Jeg har selv brugt melatonin i forbindelse med søvnproblemer på rejse (og jetlag) med succes. De tabletter jeg havde tilgængeligt var 2 mg - for mig er en hel tablet alt for meget, da jeg så stadig smådrømte vågen op af frokost næste dag og følte mig direkte påvirket. Jeg har ikke oplevet fysiske bivirkninger med melatonin, ud over ved omkring 2 mg, er jeg lidt groggy dagen efter, lidt i stil med, hvis jeg havde drukket en 7 genstande dagen inden.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Jack Bauer skrev:
Ellers kan du overveje Phenibut. Dets virkning er en del kraftigere, og giver en dejlig følelse af afslappethed. I modsætning til melatonin har det dog en ret hæftig toleranceopbygning ved daglig brug.

jeps, det er også min oplevelse. phenibut er bestemt ikke egnet til daglig indtagelse. efter blot 2 efterfølgende dage oplevede jeg markant ængstelse på 3. dagen, så det kan ikke anbefales til afhjælpe søvnproblemer på daglig basis.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Farmand skrev:
Jeg indtog pillen på tom mave, vil dette kunne have noget med det at gøre ligesom jeg før har oplevet med 5-HTP?

Snildt, vil jeg våge at påstå. Hæng mig dog ikke op på det (;

Farmand skrev:
Jeg vågnede dog cirka 3 timer efter indtagelse med kraftig mavesmerte, der dog gik i sig selv på få minutter efter at jeg tog lidt at spise.

Var det almindelige tabletter? Altså uden timerelease?

Melatonin har jo pænt kort plasmahalveringstid, hvilket ikke gør det til et wondersovemiddel IMO. Men til gengæld oplever jeg at jeg får drømt og/eller sovet "igennem" i et af de dybe søvnstadier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin - Half-life - 35 to 50 minutes

Adhoc skrev:
-Jeg har selv brugt melatonin i forbindelse med søvnproblemer på rejse (og jetlag) med succes. De tabletter jeg havde tilgængeligt var 2 mg - for mig er en hel tablet alt for meget, da jeg så stadig smådrømte vågen op af frokost næste dag og følte mig direkte påvirket. Jeg har ikke oplevet fysiske bivirkninger med melatonin, ud over ved omkring 2 mg, er jeg lidt groggy dagen efter, lidt i stil med, hvis jeg havde drukket en 7 genstande dagen inden.

Jeg har aldrig oplevet nogen former for bi- og/eller eftervirkninger af melatonin.

@Farmand - Circadin bør du overveje at tale med din læge om...

//blazR

Medlem
Brugeravatar

blazR skrev:
Farmand skrev:

Melatonin har jo pænt kort plasmahalveringstid, hvilket ikke gør det til et wondersovemiddel IMO. Men til gengæld oplever jeg at jeg får drømt og/eller sovet "igennem" i et af de dybe søvnstadier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin - Half-life - 35 to 50 minutes

Jeg tror kun du har brug for timerelease hvis din naturlige melatonin produktion er meget reduceret. Ligeså snart du har sovet lidt, bør din melatonin produktion være på et niveau der skulle gøre yderligere medicinering unødvendig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jack Bauer skrev:
Jeg tror kun du har brug for timerelease hvis din naturlige melatonin produktion er meget reduceret. Ligeså snart du har sovet lidt, bør din melatonin produktion være på et niveau der skulle gøre yderligere medicinering unødvendig.

Sovet lidt :D

Døgnrytmer kan være nogle bitches.. Ca. 3 timers intens søvn, eventuelt 2 gange over natten, var hvad jeg oplevede de gange jeg forsøgte mig med melatonin u/timerelease. Har intet ondt at sige om almindelige melatonin tabletter. Det kan bare være jævnt irriterende at vågne efter ca. 3 timer, frisk som en ravbjørn og med en del timer indtil man skal på arbejde eller i skole f.eks.. Tolerance kan evetuelt blive et problem, tror jeg...

Meningen med Circadin, som er melatonin tabletter med timerelease, at skabe et jævnt søvnmønster over en 3 ugers periode. Hele idéen med "timerelease" er jo netop at mimere en normal søvnrytme, så vidt jeg har forstået.

Melatonin agerer jo som et hormon. 1 eller 2 mg er forholdsvis meget i forhold til de niveauer hjernen selv udskiller(har ingen kilde). Samtidig "forbrændes" det jo hurtigt, når du indtager det uden timerelease.

"Exogenous oral or intravenous melatonin has a short metabolic half-life (20 to 60 minutes, depending on author and species), with a large hepatic first-pass effect and a biphasic elimination pattern." - Sakset herfra

//blazR

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Farmand skrev:
H

Jeg tænker så om ikke Melatonin kunne være værd at prøve? Ikke hverdag, men måske i 2 dage efter en dårlig nat?

Det ville hvert fald være en dårlig måde at gøre det på. Melatonin skal for de fleste bruges hverdag for at virke ordenligt. Dette skyldes at du vil sove mere uroligt de første 3-4 nætter.
Hvis du vil prøve dig af med Melatonin, skal du mindst give det en uge før du kan vide om de virker effektivt på dig. Det kan også være lidt svært at finde den passende dosis, så det gælder om at eksperimentere lidt.

Jeg er rigtig glad for Melatonin, jeg bruger dem dog ikke på grund af søvnproblemer, men på grund af Melatonins egenskab til at forøge REM-perioden.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Alt Ædende Ateist skrev:
Farmand skrev:
H

Jeg tænker så om ikke Melatonin kunne være værd at prøve? Ikke hverdag, men måske i 2 dage efter en dårlig nat?

Det ville hvert fald være en dårlig måde at gøre det på. Melatonin skal for de fleste bruges hverdag for at virke ordenligt. Dette skyldes at du vil sove mere uroligt de første 3-4 nætter.
Hvis du vil prøve dig af med Melatonin, skal du mindst give det en uge før du kan vide om de virker effektivt på dig. Det kan også være lidt svært at finde den passende dosis, så det gælder om at eksperimentere lidt.

Jeg er rigtig glad for Melatonin, jeg bruger dem dog ikke på grund af søvnproblemer, men på grund af Melatonins egenskab til at forøge REM-perioden.

Hvordan benytter du konkret Melatonin ?:) dosis og sådan .. Og hvad er dit udbytte af en forøget REM-periode? ..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg tager 3 mg Melatonin en times tid inden jeg skal sove, dette er en meget høj dosis og for høj til de fleste vil jeg tro. Jeg bruger dem ikke hver nat, men kun når jeg har tid til at sove igennem og overskud til at blive lucid. Jeg kan kun bruge Melatonin så uregelmæssigt som jeg gør, fordi jeg nu har taget det meget længe.

Da jeg praktisere lucid dreaming, er en forøget REM-periode yderst ønskværdig :D .

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I'm a highway child
Men melatonin fjerner jo ikke årsagen til dit søvnbesvær, det afhjælper det kun periodisk.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg anvender selv melatonin (2 mg, instant release) af og til for at intensivere drømme - og i perioder er de søvnfremmende egenskaber også ganske effektive på mig.
Ifølge en anerkendt professor på KU, giver det meget lidt mening at melatonin på det danske marked er formuleret som timerelease. Hormonet hjælper til at indstille det indre ur, og det er ikke påkrævet med længere tids hævet serumniveau for at opnå denne effekt, instant release skulle fungere helt fint til formålet i forsøgsdyr. Denne effekt gør det perfekt mod jetlag og forstyrret døgnrytme. Hvorvidt det er et godt søvnfremmende middel ved længere tids brug er stadig en åben debat.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg benytter ofte melatonin mod søvnbesvær. For mig er det særdeles effektivt.
Det virker bedst ved at tage på samme tid hver dag. Min dose er 1.5 mg (en halv tablet). 2 ville sikkert også være fint, men 3 er typisk for meget.

Har nogle gange oplevet at det stopper med at virke (efter 3-6 måneders daglig brug), så holder jeg en pause med det.

Prøv i øvrigt HELT at undlade kaffe og te. Det kan gøre mere end man lige umiddelbart skulle tro.
Efter jeg er stoppet med daglig brug af kaffe, har jeg det meget bedre og sover bedre.
Selv et par kopper om morgenen kan ødelægge en hel nats søvn for mig.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Adhoc skrev:
Farmand, hvordan er din døgnrytme eller måske mere relevant: ugerytme?

Hvis du skulle være interesseret i at tage fat i problemets rod og ikke udelukkende symptombehandle, så kan det være et godt sted at kigge.
Er der dage i ugen, hvor du kommer meget sent i seng? Lad os sige kl 2-3 stykker og din normale tid at gå i seng er 23-24?
Sidder du typisk et par timer foran en skærm før du går i seng?
Har du ofte dage i weekenden, hvor enten slet ikke, eller næsten ikke sover?
-en et princip jeg er sikker på virker, er at forsøge at gøre dagene så ens som muligt mht. søvn - 8 timer hver dag, samme tid. Du kan evt. prøve et 2 ugers projekt, hvor du i hverdagen holder et ret fast mønster mht., hvad tid du går i seng.

Min døgn rytme er rimeligt stabil så længe jeg "får lov" at falde i søvn når jeg forsøger, hvilket vil sige i seng 22-23 hverdag, sjældent bliver den 24. Op hverdag kl 6 minus i weekender. Nætter helt uden søvn sker kun et par gange årligt.
Det er desuden gået rigtigt godt med at falde i søvn på det seneste, har brugt 1 mg Melatonin inden sengetid de dage hvor jeg syntes det kunne være på sin plads, hvilket har været 1-3 dage om ugen. Jeg har indtaget Melatoninen med lidt mad og har ikke oplevet problemer med mavesmerter siden første gang hvor jeg indtog det på tom mave.

blazR skrev:

Det var gelatine kapsler. Så ja :)

Alt Ædende Ateist skrev:
Farmand skrev:

Indtil videre har det bestemt ikke været en dårlig måde at gøre det på for mig. Tværtimod. Jeg er rigtigt fint tilfreds med det jeg kan opnå med bare et enkelt mg og udover den første nat (hvor jeg vågnede med mavesmerter) har jeg ikke oplevet nogle problemer med urolig søvn. Det kan forekomme at jeg vågner som følge af en drøm, men dette sker også uden Melatonin så dette vil jeg ikke bruge som noget dårligt mod Melatoninen før jeg tydeligt kan se at det sker oftere med brugen end uden hvilket det ikke ser ud til indtil videre.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]