Adhoc skrev:
Farmand, hvordan er din døgnrytme eller måske mere relevant: ugerytme?
Hvis du skulle være interesseret i at tage fat i problemets rod og ikke udelukkende symptombehandle, så kan det være et godt sted at kigge.
Er der dage i ugen, hvor du kommer meget sent i seng? Lad os sige kl 2-3 stykker og din normale tid at gå i seng er 23-24?
Sidder du typisk et par timer foran en skærm før du går i seng?
Har du ofte dage i weekenden, hvor enten slet ikke, eller næsten ikke sover?
-en et princip jeg er sikker på virker, er at forsøge at gøre dagene så ens som muligt mht. søvn - 8 timer hver dag, samme tid. Du kan evt. prøve et 2 ugers projekt, hvor du i hverdagen holder et ret fast mønster mht., hvad tid du går i seng.
Min døgn rytme er rimeligt stabil så længe jeg "får lov" at falde i søvn når jeg forsøger, hvilket vil sige i seng 22-23 hverdag, sjældent bliver den 24. Op hverdag kl 6 minus i weekender. Nætter helt uden søvn sker kun et par gange årligt.
Det er desuden gået rigtigt godt med at falde i søvn på det seneste, har brugt 1 mg Melatonin inden sengetid de dage hvor jeg syntes det kunne være på sin plads, hvilket har været 1-3 dage om ugen. Jeg har indtaget Melatoninen med lidt mad og har ikke oplevet problemer med mavesmerter siden første gang hvor jeg indtog det på tom mave.
blazR skrev:
Var det almindelige tabletter? Altså uden timerelease?
Det var gelatine kapsler. Så ja

Alt Ædende Ateist skrev:
Farmand skrev:
Jeg tænker så om ikke Melatonin kunne være værd at prøve? Ikke hverdag, men måske i 2 dage efter en dårlig nat?
Det ville hvert fald være en dårlig måde at gøre det på. Melatonin skal for de fleste bruges hverdag for at virke ordenligt. Dette skyldes at du vil sove mere uroligt de første 3-4 nætter.
Hvis du vil prøve dig af med Melatonin, skal du mindst give det en uge før du kan vide om de virker effektivt på dig. Det kan også være lidt svært at finde den passende dosis, så det gælder om at eksperimentere lidt.
Jeg er rigtig glad for Melatonin, jeg bruger dem dog ikke på grund af søvnproblemer, men på grund af Melatonins egenskab til at forøge REM-perioden.
Indtil videre har det bestemt ikke været en dårlig måde at gøre det på for mig. Tværtimod. Jeg er rigtigt fint tilfreds med det jeg kan opnå med bare et enkelt mg og udover den første nat (hvor jeg vågnede med mavesmerter) har jeg ikke oplevet nogle problemer med urolig søvn. Det kan forekomme at jeg vågner som følge af en drøm, men dette sker også uden Melatonin så dette vil jeg ikke bruge som noget dårligt mod Melatoninen før jeg tydeligt kan se at det sker oftere med brugen end uden hvilket det ikke ser ud til indtil videre.