Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 02:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg regner med snart at skulle prøve noget MDMA for første gang, og det bliver sammen med en kammerat jeg stoler på og som jeg ved vil hjælpe, hvis jeg skulle få det dårligt.

Er der noget jeg skal vide/gøre inden jeg kaster mig ud i det?

Junior medlem
Brugeravatar

Start med at læse her:
Spørgsmål og svar om MDMA

Junior medlem
Brugeravatar

Ecstasy (MDMA) Harm Reduction!

Junior medlem

Jeg har en psykisk lidelse: Paranoid skizofreni, som dog ligger i den milde ende af den skala. Bør jeg undgå MDMA af den grund?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg søgte lige hurtigt på det, og det bedste jeg lige kunne finde var det her:

"I find alot of your posts interesting. Are most of you speaking out of textbook here or just stuff you people have made up in your head?

I've been diagnosed with schizophrenia 3 times now in the past 6 years. And yes.. i'm still young at 20 years old. The question was.. can MDMA cause schizophrenia? I don't think so.. but can it bring some stuff out of you that was being suppressed for a while.. I think so for sure.

For me I don't think MDMA has made anything worse.. infact.. after hearing about how it was used in research with schizophrenia I used it as a tool. I can honestly say that I think MDMA has made me understand myself alot more and be able to control alot of my actions. I'm not as hostile anymore.. i'm becoming more social.. I'm learning to love life alot more. I think MDMA has changed me for the better.

Here is a little link I bookmarked a while ago. Might help alot of you understand how the two work together.

http://www.inch.com/~jholland/julie/jhchapter.htm "

Fra denne tråd

Det lyder så vidt jeg kan læse mig frem til, at man bør være ekstra forsigtig med at tage stoffer, måske mest psykedelika, hvis man lider af paranoid skizofreni.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Den medicin der bruges til at behandle skitzofreni er f.eks. seroquel - virker som en 5TH-2A antagonist. MDMA er en svag agonist for denne receptor, dette får mig til at tro at brugen af MDMA på en umedicineret person vil trigge en psykotisk tilstand.

Er du medicineret? Og på hvad?
Vi snakkede tidligere på dagen i din tråd om ritalin - hvis du er på antipsykotika er det derfor at det ikke virker for dig. Du skal dog ikke stoppe med at tage din medicin for at kunne tage stoffer!

Junior medlem

Jeg tager 30mg Zyprexa om dagen og har gjort det i et par måneder - før det var dosen på 20 mg og før det 10mg

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ah - det modvirker al effekt af ritalinen. Det ville også smadre en del af MDMA's effekt.
Dog er det ikke en 5HT-2A hæmmer så jeg tror at MDMA (ud over at det ikke ville virke ordentligt) ville have risiko for at trigge en psykotisk tilstand.
Nu ved jeg ikke om du erkender at du er syg - men du skal virkelig ikke stoppe med medicinen for at tage stoffer, da de øger aktiviteten af de centre i hjernen som lægerne prøver at hæmme i forsøg på at hjælpe dig til at blive rask. Jeg tror det kunne ende rigtig grumt hvis du begyndte at tage stoffer, faktisk har jeg ingen anelse om hvordan en psykisk syg person ville reagere over for narkotikapåvirkning. Mit bedste råd til dig, er at arbejde med din sygdom - for det er kun dig selv der kan kurere dig, en psykisk lidelse er jo ikke som et brækket ben.

Mht. at tage stoffer i fremtiden tror jeg at det er en dårlig idé. Man kan i mange tilfælde blive rask fra skitzofreni, men stoffer kan med lethed rive op i alt hvad der ligger under overfladen. Tanken om at leve sit liv uden er da selvfølgelig skræmmende - men jeg tror at risikoen for at blive ustabil igen er et alt for stort sats at tage. Jeg lover dig for at det ikke er et liv du vil leve.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]