Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 19:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Halløjsa!
Jeg sad lige og fortalte en kammerat om MDMA, hvor jeg fortalte ham at på MDMA skal drikke meget vand, for at sænke kropstemperaturen. Han spurgte så om man så ikke kunne spise en panodil eksempelvis, for at benytte den feber nedsættende effekt paracetamol har. Min logik siger mig selvfølgelig at det enten ikke vil virke, eller ikke vil have flere positive effekter på kroppen end de negative forbundet med det.
Men aner intet om det, så tænke eksperterne herinde kunne give mig en god forklaring på hvad det vil betyde, hvis man indtog paracetamol sammen med MDMA?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Det er faktisk et spændende spørgsmål. Jeg ved ved desværre ikke noget faktuelt omkring det, men ser frem til folks syn på sagen.

Nedenstående skal udelukkende opfattes som mit subjektive synspunkt, og derfor ikke nødvendigvis fagligt korrekt:
Kom endelig med forslag til ændringer.

Jeg kunne forestille mig at det ikke ville have nogen gavnlig effekt på temperaturen, fordi jeg (TROR) det angriber symptomet fra en "anden side", og dermed fungere ud fra andre forbindelser.
Jeg kan umiddelbart ikke finde kilder på præcis hvilke mekanismer der øger temperaturen ved MDMA, derfor har jeg svært ved at sammenligne det med Paracetamol.
Jeg kunne dog forestille mig at det øgede temperaturen ved at påvirke det sympatiske nervesystem. Når det sympatiske nervesystem bliver dominerende, trammes blodårene i de yderste åre der ligger nær hudoverflader. Dermed nedsættes muligheden for at kontrollere temperaturen på samme måde, da kroppen så at sige ophober varme.
Efter lidt søgen fandt jeg dog nogle links der direkte advarer imod blandingen, fordi begge stoffer er ret belastende på leveren.
Man skal i hvert fald ikke have en svag lever hvis man vil afprøve blandingen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg synes det er en skam at der ikke er kommet nogle flere svar i denne tråd. Er der virkelig ingen der har noget information eller i det mindste en gisning om effekten af blandingen.

Medlem

Jeg ved ikke noget om den der blanding, men har for nyligt læst at der er en god chance for at hash kan gøre tricket. Spørgsmålet er så bare om man har lyst til at "modificere" mdma rusen ved at tilsætte thc.

Der er noget om undersøgelsen her: http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0009143

Citat:
THC prevented MDMA-induced-hyperthermia and glial activation in animals housed at both room and warm temperature. Surprisingly, MDMA-induced DA terminal loss was only observed in animals housed at warm but not at room temperature, and this neurotoxic effect was reversed by THC administration.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ved ikke noget om den der blanding, men har for nyligt læst at der er en god chance for at hash kan gøre tricket. Spørgsmålet er så bare om man har lyst til at "modificere" mdma rusen ved at tilsætte thc.

Der er noget om undersøgelsen her: http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0009143

Citat:
THC prevented MDMA-induced-hyperthermia and glial activation in animals housed at both room and warm temperature. Surprisingly, MDMA-induced DA terminal loss was only observed in animals housed at warm but not at room temperature, and this neurotoxic effect was reversed by THC administration.

Spændende! Tak for kilden, den vil jeg se lidt nærmere på lidt senere.
Kunne man forestille sig at indtage en lille dosis cannabis oralt, så lav et den ingen mærkbar psykisk effekt, men stadig kan gøre brug af samme mekanismer i sådan en grad at tilfredsstillende resultater opnåes?

Medlem

Geografisk sted: Århus
Nu er mit svar ikke det store videnskabelige leksikon. Jeg kan bare fortælle at jeg mange gange har brugt panodiler sammen med MDMA pga. ryg smerter. Jeg har ikke mærket at det hæver eller sænker kropstemperaturen. Det er feber nedsættende men ved ikke om det var nogen indflydes på kroppens temp. uden at være syg?

- Vi ryger atid masser a cannabis under vores blæser.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nu er mit svar ikke det store videnskabelige leksikon. Jeg kan bare fortælle at jeg mange gange har brugt panodiler sammen med MDMA pga. ryg smerter. Jeg har ikke mærket at det hæver eller sænker kropstemperaturen. Det er feber nedsættende men ved ikke om det var nogen indflydes på kroppens temp. uden at være syg?

- Vi ryger atid masser a cannabis under vores blæser.

Har du prøvet ibuprofen frem for paracetamol, i forbondelse med rygsmerter? F.eks. Ipren.

Medlem

Geografisk sted: Århus
Ja det har jeg.. Min mave er sku ikke glad for dem. Panodiler nakker snilt mine smerter da de ikke så kraftige men er der i mange timer. Jeg lider af hypermobilitet i ryggen. Jeg har spist panodiler utallige gange sammen med MDMA og har ikke oplevet noget negativt.

Medlem

Geografisk sted: hasselager
uden og vide så meget om det, men har dog tage masse e i tiderns morgen, så vil jeg mene det er vest man kan mærke de signaler kroppen sender en, det vil kunne gå hen og blive farligt vis ikke man kan mærke enes krops tempratur stiger...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
^der er ingen der har snakket om bedøve kroppens signaler væk - men derimod at regulere dem for at undgå skadevirkninger...

Medlem

Geografisk sted: hasselager
okay okay.. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Svjv. sænker paracetamol ikke kropstemperaturen i tilfælde af hypertermia forårsaget af længerevarende dans eller varme (rave/diskoteks)omgivelser, men kun temperaturstigninger forårsaget af feber.
Jeg ved det dog ikke, og er helt enig.. interessant spørgsmål - så: Correct me if I'm wrong!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Pas på med at drikke for meget vand under en MDMA-rus, hvis ikke det er isotonisk vand.
Mht. brug af antipyretiske stoffer til at sænke stofinduceret overophedning, så burde der ikke være noget galt for, at det virkede jf. http://en.wikipedia.org/wiki/Antipyretic
Personligt ville jeg nok vælge at tage to kodimagnyler i stedet. De er ikke så hårde ved leveren, og udover den antipyretiske effekt sænker ASA også blodtrykket :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Pas på med at drikke for meget vand under en MDMA-rus, hvis ikke det er isotonisk vand.
Mht. brug af antipyretiske stoffer til at sænke stofinduceret overophedning, så burde der ikke være noget galt for, at det virkede jf. http://en.wikipedia.org/wiki/Antipyretic
Personligt ville jeg nok vælge at tage to kodimagnyler i stedet. De er ikke så hårde ved leveren, og udover den antipyretiske effekt sænker ASA også blodtrykket :)

Tak for indlægget! :)
Har du nogen viden om mekanismerne bag stofinduceret overophedning?

Socalled "Dr. Phibes", det kan fandme ikke passe at du ikke ved noget om det her. Skuffende! Fandme ikke meget doktor over dig.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Nå, efter lige at have læst lidt mere på det, må jeg hellere trække min udtalelse tilbage: http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthermia <-- se under Treatment; der står, at ASA og paracetamol ikke har nogen effekt, men at "low-fi" metoder virker, dvs. væskeindtag og hvile på kølige steder.

Her http://www.mdma.net/hyperthermia/mechanisms.html skriver de, at "It is suggested that MDMA-induced hyperthermia results not from MDMA-induced 5-HT release, but rather from the increased release of dopamine that acts at D(1) receptors. This has implications for the clinical treatment of MDMA-induced hyperthermia."

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fede links! :D

Grublerne fortsætter...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]