Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 10:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

jeg er altså helt ny herinde, og jeg tror at jeg måske fik postet spørgsmålet et forkert sted, elleres er der bare ingen der vil svare??? det håber jeg ikke er tilfældet ;)nu prøver jeg at poste mit spørgsmål her istedet for og håber virkelig en el anden kan gi mig et svar. sagen er den at jeg gennem meget meget lang tid har taget subutex fast 6 mg om dagen. og der hvor jeg altid har fåer min sub fra, der ku jeg pludselig ikke få mere, så jeg lod mig indskrive i et misbrugscenter for at få min subutex, og fra jeg blev indskrevet og til jeg ku få medicin udleveret der gik, en uge og en dag, så i den uge måtte jeg ta methadon, for jeg ku ikke få fat på subutex , for ikke at få abstinenser, idag kom dagen så hvor jeg skulle snakke med lægen på misbrugscenteret og ha udleveret medicin, så de der 6 mg subutex som jeg ellers plejer at ta vuderede lægen måske ikk ville være nok når jeg havde taget det methadon (selvom det jo kun er en uge jeg har taget det.) så jeg indtog 6 mg derop og fik 6 mg med hjem som jeg kunne ta hvis jeg havde behov for det.. og allerede kort efter jeg var kommet hjem tog jeg de sidste 6 mg, så jeg har jo indtaget 12 mg idag, og jeg føler stadig jeg har abstinenser snotnæse , sveder, fryser, føler mig stiv i kroppen og ondt i ryggen.. så vil spørge jer om i kke osse mener at det er abstinenser, selvom jeg jo har fået de 12 mg subutex idag. og vil det hjælpe at jeg blir sat op i dosis imorgen.. kan man helt undgå gener når man går fra methadon til subutex, det er jo meget kort tid at jeg har taget methadonen .. jeg er helt ny herinde og håber meget at i vil gi mig et svar hurtigt..
//sanne

Dedikeret medlem

der sidder ikke folk 24/7 for at hjælpe vent til der kommer nogle som ved noget om det. Du kunne ha ventet med at spise dine 6 mg du fik med hjem til nu hvis det er vigtigt at det går så hurtigt ?.

Medlem
Brugeravatar

er helt ny i det her forum, var ikke klar over om jeg havde postet det så forkert ..at folk der har forstand på det, ikke ville se det, når det jeg havde startet med at poste ligger et helt andet sted, end hvor det nok burde ligge.. og du har åbenbart heller ikke læst hvad jeg har skrevet, fik 6 mg med hjem som jeg kunne ta når jeg kom hjem, hvis jeg stadig havde ubehag / abstinser altså hvis de 6 mg jeg indtog deroppe ikke var nok. !. og det var det ikke !
men tak for din enormt" VENLIGE" BESVARELSE.

Dedikeret medlem

Jeg syntes ikke jeg er uvenlig jeg siger bare til dig at der ikke sider folk 24/7 og er klar til at hjælpe :)

Medlem
Brugeravatar

ja det er os okay ;) synes bare ikke jeg lige var så heldig med at få et svar, og var temmelig dårlig igår, så jeg følte vel lidt at det hastede ;)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg har svaret det samme i den anden tråd du har oprettet:

Det er helt normalt, når man går fra metadon til subutex. Det er meget typiske abstinenssymptomer du beskriver.

Du skal bare holde ud og vente, så går det stille og roligt over.

Held og lykke og pas på dig selv!

Most of the physical world is unseen.

Medlem
Brugeravatar

tak for svar :)
føler jeg har det bedre idag, det gør nok en lille forskel også at jeg er idag er blevet sat op til 16 mg om dagen, jeg er ikke særlig stor, så synes det er en ret høj dosis?
det er til at holde ud sådan som jeg har det nu men føler stadig ikke jeg har det helt optimalt i kroppen endnu. har du noget bud på hvor mange dage der ca går før jeg igen har det "normalt" i kroppen?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det var så lidt.

Nej, helt ærligt, så ved jeg det ikke. Men det er formentlig meget individuelt og afhængig af det stof og den dosis du har taget før. Jeg vil tro du får det lidt bedre dag for dag.

Din dosis er "normal" og ikke farlig på nogen måde. Man plejer at starte op på 8 mg. første dag og 16 næste. Jeg tror bare du skal være tålmodig og evt. få justeret dosis efterhånden, efter samtale med lægen.

Medlem
Brugeravatar

håber på det måske er går over idag. har du selv været på sub?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

håber på det måske er går over idag. har du selv været på sub?

Ja, men ikke som led i behandling og det er mange år siden efterhånden. Så mit svar til dig er ikke sikkert, men givet ud fra, hvad jeg kan huske og det jeg har læst om sub-behandling til afvænning.

Men jeg ved, at det langsomt vil blive bedre. Spørgsmålet er bare, præcis hvor lang tid der går.

Medlem
Brugeravatar

har det heldigvis helt godt /normalt i kroppen igen,så det er bare dejligt :) det har dog givet et godt resultat på vægten at jeg har haft abstinenser i et par dage :) så noget godt er der da kommet ud af det.
er ihvertfald glad for at du tog dig tid til at svare mig.
mvh sanne

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det var så lidt :) og jeg er glad for at høre det går bedre. Jeg ved godt hvordan det er, når man nedtrapper fra opioider eller benzoer - det er et helvede og det kan ikke gå hurtigt nok med at få det bedre. Så det er sgu positivt. Held og lykke fremover!

Medlem
Brugeravatar

:) ja det er bare ikke sjovt, man blir lidt desperat eller det blev jeg ihvertfald. :)

Medlem

Altid noget der er hjælp at hente, og godt du er ved at komme ovenpå igen :) Ønsker dig alt det bedste her fra!

- Opiaden

Medlem
Brugeravatar

ja det er rigtig dejligt, det næste blir så nedtrapning da jeg synes det er en alt for høj dosis.
men det var ihvertfald rigtig rart lige at læse herinde, og høre fra andre, jeg kommer ikke på den måde i et misbrugsmiljø, så jeg følte mig ret alene.
og tak og i ligemåde :)
knus sanne

Medlem

Det er desværre lidt tricky at få et rekreationelt brug af opioider til at fungere, hvor det ikke tager overhånd :) Skal ikke sidde og pudse min glorie, men ved hjælp af god HR, har jeg igennem de sidste 2 år haft en fin tilgang til det, men der har da også været hårde perioder til tider, og ville sagtens kunne sætte mig ind i hvor alene og forladt man må føle sig når det udvikler sig til et misbrug, og man så skal ud af det igen og virkeligheden braser tilbage - så ser det hele sikkert ikke nær så sjovt.. Du behøves ikke svare, men er faktisk interesseret i at høre din historie? Hvordan det startede og hvad der gik galt?

- Opiaden

Medlem
Brugeravatar

jeg er glad for at jeg har fundet denne side, det gør at jeg ikke føler mig helt så alene.
altså lidt kort fortalt så startede mit brug eller misbrug, for et par år siden, jeg har faktisk aldrig misbrugt noget andet hverken hash, stoffer eller alkohol.. jeg har en veninde der har taget disse piller igennem rigtig mange år, og da jeg først havde fået en pille for noget hovedpine, og jeg fandt ud af at jeg fik det dejligt og afslappende efter en lang dag på negleskole, det var rart.. og ja siden har det bare udviklet sig til at jeg fast har fået piller af min veninde, det stoppede dog ret brat lige pludselig her for ikke så længe siden, og der fandt jeg virkelig ud af hvor afhængig jeg var eller er både psykisk og fysisk, self har jeg jo nok inderst inde godt vidst igennem noget tid at jeg nok havde et misbrug, men jeg har simpelthen "ladet" være med at tænke på det, for abstinenser har jeg aldrig døjet med da jeg altid har fået mine piller og man kan heller ikke se på mig at jeg "tar" noget,så jeg har overbevist mig selv om at det var ok, så det er ret skræmmende.
hvad er din historie?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tak fordi du gad at dele din historie (det lød sgu da næsten helt AA agtigt :roll: ).

Din historie er næsten klassisk, for den ikke-typiske misbruger. Mange er blevet afhængige pga. smertebehandling startet på et hospital eller pga. kroniske smerter, nogle ender som narkomaner.

Jeg er i smertebehandling med oxycontin og oxynorm, men er begyndt at trappe ned på eget initiativ. I starten virkede det stimulerende og jeg blev både afslappet og behageligt rolig, men efterhånden som månederne gik, blev jeg bare sløv. Hvis dosis sættes op, så går det fint et par måneder mere.

Var oppe på 120 mg. oxycontin + ca. 20 mg. oxynorm, men er på 14 dage nu nede på 90 mg. oxycontin og ingen oxynorm. Vil gerne trappe helt ud, evt. skifte til et andet præparat.

Medlem
Brugeravatar

det er rart at høre eller læse andres historier , så føler man ikke man er den eneste i verden.
altså da jeg startede med at ta dem blev jeg jo afslappet og fik det dejligt, men den følelse gik jo over med tiden, men det accepterede jeg egentlig uden at tænke synderligt meget over det,bare jeg fik de piller jeg plejede var jeg glad...ja det er sgu pinligt ;( min veninde og jeg har egentlig heller aldrig snakket om eller sat ord på overfor hinanden at jeg faktisk var blevet afhængig af hendes piller...
er glad for på dine vegne at du selv har lyst til at trappe ned, det er nok det største og sværeste skridt på vejen, det nytter ikke noget at alle andre vil det for `en, hvis man ikke selv vil.
hvad er du i smertebehandling for?
knus sanne

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Ja, det er godt der er et forum som det her. Jeg synes slet ikke det er pinligt, men jeg kan godt forstå du tænker sådan.

Mange mennesker er afhængige af alt muligt, uden at tænke over det. Mad, motion, tv - ja hvad som helst. Folk dør på stribe, bare af at sidde stille og spise for meget, men af en eller anden grund er det meget tabubelagt og nærmest lidt "beskidt" eller moralsk svagt, at blive afhængig af et stof.

Jeg vil helst ikke fortælle offentligt hvorfor jeg er i smertebehandling. Ikke fordi jeg synes det er pinligt, men fordi jeg ikke vil ha at nogle udenfor det her forum kan genkende mig. Men det er helt fint du spørger. Sender dig en besked.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]