Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har lidt søvnproblemer for tiden og har konstateret at diverse søgsygpiller og des ligende kan købes receptfrit og skulle have en sløvende effekt. Umiddelbar er mit bedste bud Sepan eller Postafen. Er der nogen der ved hvilke af præperaterne der er størst chance for at opnå en tilfredsstillende effekt af?

Ifølge indlægssedlerne bør det være postafen, hvor der også står direkte at det kan bruges mod søvnlødhed. Men derfor kan Sepan vel i realiteten godt virke bedre, der er jo også en flot rød trekant på? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Umiddelbart lyder det som en dårlig idé at tage køresygepiller mod "lidt søvnproblemer". Du kunne evt også undersøge nogle af urterne på markedet? kamillete eller baldrian fx

Junior medlem

"Lidt søvnproblemer" er måske også en fejl formulering fra min side. Nu har jeg i længere tid haft problemer med at sove, grundet nervøsitet og spekulationer, i forbindelse med at jeg har gået arbejdsløs i en periode.

Jeg ved godt at jeg er nyt medlem, men jeg har før haft en profil herinde, og sommetider forstår jeg altså ikke folk...

Der bliver skrevet triprapporter og debateret hvordan man kan blive skæv og høj og lamme sig med farlige medikamenter og usselt gadenarko fra polen, men ligeså snart man snakker om simpelt håndkøbsmedicin... uhh nej nej nej. Det er meget farligt og det skal man endelig holde sig fra!?

Nu var det ikke min plan at påbegynde et længere varende pillemisbrug, men bare at bruge det en gang eller to i en snæver vending for at komme tilbage til normal døgnrytme og få sovet ordentligt ud inden jeg starter på job igen.

På en af præperraterne står der faktisk direkte at det kan bruges ved søvnbesvær ved at tage 1-2 tabletter inden sengetid, så der er vel grænser for hvor farligt det kan være?

Baldrian er prøvet men har ikke den store effekt på mig.

Men tilbage til spørgsmålet om Sepan og Postafen: Er der nogen der ved hvilke af præperaterne der er størst chance for at opnå en tilfredsstillende effekt af?

Medlem

Postafen markedsføres i USA under "Dramamine (Less drowsy formulation)", så jeg tror ikke at den er specielt søvndyssende. Den har mere en anti-kvalme effekt.
Men angående Sepan siger denne side at: "The most common antihistaminic side-effect of cinnarizine is sedation which can vary from slight drowsiness to deep sleep".

Derudover har cinnarizin (sepan) en kortere halveringstid end meclozin (postafen), så den fungerer bedre som indsovningspille uden at du er træt næste morgen, da kommer ud af blodet mens du sover.

Ud fra hvad jeg lige kan se, så lader Sepan til at være det bedste bud af de to.

Der er dog et andet medikament som også fås i håndkøb, og det hedder motion inden sengetid. Bare løb en tur på tyve minutters tid, så skal du nok sove som en mis, og det er bedre end at gå og fylde sig med antihistaminer.

Senest rettet af Beast 08 jan 2012 18:09, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Beast skrev:
Postafen markedsføres i USA under "Dramamine (Less drowsy formulation)", så jeg tror ikke at den er specielt søvndyssende. Den har mere en anti-kvalme effekt.
Men angående Sepan siger denne side at: "The most common antihistaminic side-effect of cinnarizine is sedation which can vary from slight drowsiness to deep sleep".

Ud fra hvad jeg lige kan se, så lader Sepan til at være det bedste bud af de to.

Der er dog et andet medikament som også fås i håndkøb, og det hedder motion inden sengetid. Bare løb en tur på tyve minutters tid, så skal du nok sove som en mis, og det er bedre end at gå og fylde sig med antihistaminer.

Tak for et seriøst svar. Jeg må prøve Sepan. :)

Og angående motion: Jeg har indtil for nylig (før jul) motioneret 3-4 gange om ugen, og jeg skal ind i rytmen igen. Men man bliver doven når man ikke har noget at tage sig til, og lige nu er jeg i en ond cirkel, hvor jeg ikke kan sove før klokken er rigtig mange (hvis jeg overhovedet kan få noget der minder om rigtig søvn), og vågner sent så dagen er ødelagt.... Det er lidt træls, men går ud fra at der hjælper fra tirsdag når jeg igen er i fast arbejde :rocking:

Medlem

Held og lykke med det. Skriv endelig hvordan det går så andre kan lære af dine erfaringer.

Junior medlem

Det blev Postafen, for det var tilfældigvis hvad de havde på mit lokale apotek. Jeg tog en tablet klokken 20, og ved mærkede en mindre virkning ved 21:30-tiden hvor jeg tog en mere. Jeg kiggede ikke på uret da jeg gik i seng, men den var vel 22-22:15. Nu sidder jeg så oppe om natten som jeg plejer. Der har været lidt virkning i starten og jeg har da blundet lidt ca. 2 timer, men har slet ikke sovet som forventet. Der står ellers 1-2 tabletter i forbindelse med søvnbesvær.

Så det har ikke givet den forventede virkning desværre. Og jeg er ærlig talt lidt bange for at overdosere, eftersom jeg har læst nogle knap så fede triprapporter om Marzin. Vi snakker jo trods alt stadig om Antihistamin.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har selv gode erfaringer med promethazine som hjælp til at sove. Det kunne godt tænkes det ville fungere bedre for dig, for det har en noget længere halveringstid ift. meclozinen i Postafen, iflg wikipedia 10-19 timer imod 6. Kan være det kan lade dig sove lidt længere. Jeg bruger normalt en enkelt pille på 25 mg, 2x25 gør mig lidt for groggy dagen efter.
Hvis du vil prøve dem, så vær opmærksom på at købe Promethazine og ikke de noget dyrere Phenergan, der ellers indeholder det samme.

Junior medlem

Prøv evt. Seroquel. Det er godt nok receptpligtigt, men effektivt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Jeg lider også af søvnbesvær, igår var den helt gal! :(

Jeg har læst med og vil prøve jeres bud, så vil jeg vende tilbage med lidt feedback :)

- Takker !

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]